beantwoord

Traject Vrij abonnementen voor een vast aantal dagen in de week voor deels thuiswerkers

• 29 April 2021
  • 39 reacties
  • 992 Bekeken

Door Covid-19 werken veel mensen thuis. Ook na de lockdown zal een deel ervan een aantal dagen thuis blijven werken. Gaat de NS Traject Vrij abonnementen aanbieden voor een vast aantal dagen in de week nu veel mensen waarschijnlijk deels thuis blijven werken? Dus bijvoorbeeld alleen Traject Vrij op de dinsdag en donderdag?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 29 April 2021, 17:13

Bekijk origineel

39 reacties

Hallo RogierS en welkom bij de NS Community,

Deze plannen liggen niet op tafel zover ik het kan achterhalen. Als je van plan bent om 1 of 2 dagen per week een reis te maken dan is het Dal Voordeel of Altijd Voordeel abonnement vaak wel een rendabel abonnement. Ik vind het wel een leuk idee, maar heb het vermoeden dat dit nietrealistisch is. Ik zal alsnog dit als suggestie doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn (of waren) wel plannen om aangepaste abonnementen te introduceren. De vraag is alleen wanneer en hoe die abonnementen er uit komen te zien.

Vorig jaar augustus gaf NS aan “Na de zomer komen er nieuwe abonnementen die aantrekkelijk zijn voor forensen die door Corona voorlopig vaker thuiswerken.” 

Echter, na de zomer was er nog geen spoor te bekennen van deze nieuwe abonnementen. Wel kreeg ik als NS panel lid een uitnoding voor een onderzoek over reizen tijdens het ‘nieuwe normaal’, “moet NS haar aanbod aanpassen?” En een maand later (in oktober) nog een uitnodiging voor een gesprek over het veranderen van abonnementen. In die uitnodigingsmail werd aangegeven “De verwachting is dat mensen ná corona nog steeds anders reizen dan dat ze vóór corona deden. NS wil in kaart brengen in hoeverre de huidige abonnementen nog steeds aansluiten bij uw wensen en behoeften. Daarom nodigen we u graag uit voor een persoonlijk interview.” 

Ik heb daar niet op gereageerd omdat ik vanwege andere omstandigheden dan Corona niet meer dagelijks met de trein ga. 

En volgens dit artikel zou NS dit voorjaar met nieuwe abonnementen komen. Ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook heel benieuwd. Maar tegelijkertijd verwacht ik precies niets.

Reputatie 7
Badge +3

Zoiets ja.

Het viel me ook op dat in de NS Panel nieuwsbrief die vorige week vrijdag is verstuurd geen terugkoppeling stond over het onderzoek over het veranderen van abonnement. Wel stond er iets over een onderzoek losse ticketverkoop, waarbij dit werd vermeld “Het onderzoek concentreerde zich op de losse ticketverkoop bij NS. Dit houdt in dat er geen vragen zijn gesteld over NS abonnementen, daarvoor is een apart onderzoek gehouden.”  Het blijft allemaal erg vaag.

Badge +3

Traject Vrij voor alleen dinsdag en donderdag is natuurlijk wel erg maatwerk, en een ‘halfje’ Traject Vrij voor 2 dagen in de week zie ik er ook niet snel komen.

Dan moet je eerder denken aan een prepaid constructie voor een aantal ritten op een bepaald traject, die je dan voorafgaand aan je reis moet activeren zoals Keuzedagen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben ook heel benieuwd. Maar tegelijkertijd verwacht ik precies niets.

Het schijnt er nu toch echt van te komen.

https://www.nu.nl/economie/6132856/ns-wil-met-kortingen-reizigers-verleiden-om-weer-voor-de-trein-te-kiezen.html

De NS wil door kortingen te geven op treinkaartjes reizigers weer terug in de trein krijgen. Ook komt de vervoerder met nieuwe abonnementen voor werkgevers, die de NS vanaf de zomer stapsgewijs wil lanceren.

"Door corona is er een aanzienlijk deel van onze vaste reizigers die nu niet voor de trein kiest", legt bestuurslid Tjalling Smit uit. Het is voor de NS topprioriteit om hen weer terug in de trein te krijgen, zegt hij.

"Dat doen we door onze dienstregeling op te schalen en door in te zetten op druktespreiding zodat reizigers een comfortabele reis hebben. Met deze nieuwe treinkaartjes maken we voor veel mensen de trein weer aantrekkelijk. Niet alleen voor forensen, maar ook voor dagjesreizigers."

Zo introduceert de NS drie nieuwe kaartjes voor in de daluren, die ook bij andere treinvervoerders gebruikt kan worden. "We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk", aldus Smit. Het gaat om een vroegboek-dalticket, een zesrittenkaart en het nieuwe groepsticket.

Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. "Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken", vertelt Smit. "Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden."

Door: ANP

Er staan nog geen prijzen vermeld dus is het nog even vraag of / hoeveel goedkoper het wordt voor Traject Vrij abonnementhouders. Niet iedereen die normaal dagelijks naar werk reist (of reisde) heeft een abonnement wat is afgesloten door de werkgever. Veel betalen het zelf en krijgen dan ter compensatie reiskostenvergoeding (of zelfs dat niet). Als dan alleen de abonnementen die werkgevers afsluiten worden aangepast hebben degenen die zelf een abonnement hebben er niet veel aan. Of die zesrittenkaarten moeten voor die groep aantrekkelijk zijn. 

De NS moet wel met iets aantrekkelijks komen; ik bespaar nu meer dan 300 euro per maand en zit niet te wachten om straks met kuchende mensen die zich niet aan de regels houden (mondkapjes) weer dicht opeen te zitten. Er staat hier ook nog een auto voor de deur :grinning:

Badge +3

Meer informatie vinden we op de site van NS en in de adviesaanvraag aan het LOCOV.

Belangrijkste punten voor consumenten:

• NS wil een vroegboek-dalticket introduceren: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft. Zoals gebruikelijk geldt het tijdstip van reizen: in de spitsuren mag je je niet in de trein bevinden. Ook geldig in treinen van andere vervoerders.
  • NS wil een zesrittenkaart introduceren: een e-ticket waarmee je zes ritten (dat zijn enkele reizen, dus drie retouren) in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting. Je hebt zes maanden om de ritten op te maken. Ook geldig in treinen van andere vervoerders.
  • NS wil het Groepsticket ook beschikbaar maken voor twee of drie personen, voor dezelfde prijs van 32 euro. Dit is feitelijk niet nieuw, maar niet eerder zo in de markt gezet, Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt wel verhoogd, van €2,00 naar €3,00.
  • Reizigers moeten ook vervoerbewijzen voor aansluitende BTM-reizen bij NS kunnen gaan kopen.

Voor zakelijke reizigers wil NS het volgende introduceren:

• NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers. 
  • Traject op Maat: een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het aantrekkelijkste tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
  • NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl medewerkers de keuzevrijheid krijgen op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen, waarbij alles in eenvoudige overzichten wordt bijgehouden.

Over de zakelijke opties staat geen verdere info in de adviesaanvraag.

Traject Vrij voor consumenten lijkt dus geen Op Maat-variant te krijgen. En ik hoop dat e-tickets binnenkort ongeldig gemaakt kunnen worden en gerestitueerd, anders gaat dat vroegboek-dalticket een hoop klachten opleveren over het niet kunnen terugkrijgen van de kosten voor het e-ticket als de reis toch niet doorgaat.

Reputatie 7
Badge +3

Voor forenzen die nu een Traject Vrij voor consumenten hebben, komt er dus geen goedkoper alternatief. De drie nieuwe tickets voor consumenten zijn alleen voor de daluren. Als die zesrittenkaart ook in de spits te gebruiken zou zijn, was dat wel een alternatief geweest. Zelfde korting als bij Altijd Voordeel maar zonder de abonnementskosten ervoor. Dit zal aanvoelen als een dooie mus voor die reizigers.

Reputatie 6

Voor forenzen die nu een Traject Vrij voor consumenten hebben, komt er dus geen goedkoper alternatief. De drie nieuwe tickets voor consumenten zijn alleen voor de daluren. Als die zesrittenkaart ook in de spits te gebruiken zou zijn, was dat wel een alternatief geweest. Zelfde korting als bij Altijd Voordeel maar zonder de abonnementskosten ervoor. Dit zal aanvoelen als een dooie mus voor die reizigers.

er wordt ook erg vanuit gegaan dat forenzen vanzelf wel naar de daluren gaan als er aantrekkelijke tarieven komen. Je bent daarbij afhankelijk van beschikbaarheid aanvullend vervoer, de flexibiliteit van je werkgever, je huishouden en eventuele andere verplichtingen. Als je met deze nieuwe tickets niet in de spits mag reizen dan reis je dus dikwijls pas na 9.00 heen. en terug of ruim voor de middagspits of pas erna. Leuk als je trein rond 8.58 of 18.28 gaat bijvoorbeeld en je een half uurs dienst hebt. Dat moet ook maar net passen met alle andere afwegingen die je maakt om op een bepaald tijdstip te reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

De 3 nieuwe tickets zijn gericht op sociaal-recreatieve reizen en om extra reizigers in de trein te krijgen. Dat is te lezen in de onderbouwing en de conclusie in de adviesaanvraag.

Het zou voor werkgevers en werknemers denk ik een stap te ver zijn door én minder dagen naar kantoor te gaan én dan ook nog de dagen die men wel naar kantoor aan te passen qua tijd zodat forensen in de daluren kunnen reizen. 

Als ik nog voor werk zou reizen met de trein zou ik hier heel teleurgesteld over zijn.

Ook voor funreizen vind ik dit best teleurstellend. Maar 10% korting in de daluren voor dat vroegboekticket. Neem een maandje Dal Voordeel en je hebt 40%. Met een beetje langere reis is dat al voordeliger, en je kunt eenmaal ingechekt in de daluren je reis afmaken in de spits plus je hebt niet een totaal inflexibel e-ticket die je niet meer wijzigen of annuleren. Want ik heb zeker niet de verwachting dat zoiets dan wel kan. 

Reputatie 7
Badge +1
  • NS wil een vroegboek-dalticket introduceren: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft. Zoals gebruikelijk geldt het tijdstip van reizen: in de spitsuren mag je je niet in de trein bevinden. Ook geldig in treinen van andere vervoerders.

Ik vraag me sterk af of dit eigenlijk wel een aantrekkelijk aanbod is.

Je krijgt maar 10% korting, in wezen reis je dus een soort van btw vrij. De korting is voor de 2e klas hooguit €2,74 en voor de 1e klas €4,52 op basis van een enkele reis. Of die paar Euro korting nu echt een wezenlijk verschil gaan maken, tegenover het feit dat je de kaartjes wel enkele dagen van te voren moet aanschaffen.

Alleen voor hele lange reizen zou dit dus een klein beetje aantrekkelijk kunnen zijn, maar voor zulke reizen zou je net zo goed kunnen kijken naar actiekaartjes. Op ieder moment van het jaar waren er pre-corona wel goedkope daluren kaartjes te koop via bijvoorbeeld Actie v/d dag, Vakantieveilingen, Kruidvat, AH etc.

En voor de houders van een persoonlijke OV-Chipkaart kan je net zo goed 1 maand Dal Voordeel aanschaffen. Dan ben je vrijwel altijd nog goedkoper uit dan die 10% korting. 

Reputatie 7
Badge +3

Ze hebben onbedoeld gevoel voor humor bij NS. Na maanden brainstormen zijn ze eruit.De oude vijfretourkaart komt in een gewijzigde vorm terug als zesrittenkaart.. Waarbij het dan weer een raadsel is waarom die maar 6 maanden geldig zou zijn. 

Maar als forens die in de spitsuren moet reizen heb je daar helemaal niets aan.

Het is van een onvoorstelbare wereldvreemdheid wat NS aanbiedt als daar geen alternatief voor Traject Vrij bij zit.

Reputatie 6

De 3 nieuwe tickets zijn gericht op sociaal-recreatieve reizen en om extra reizigers in de trein te krijgen. Dat is te lezen in de onderbouwing en de conclusie in de adviesaanvraag.

Het zou voor werkgevers en werknemers denk ik een stap te ver zijn door én minder dagen naar kantoor te gaan én dan ook nog de dagen die men wel naar kantoor aan te passen qua tijd zodat forensen in de daluren kunnen reizen. 

Als ik nog voor werk zou reizen met de trein zou ik hier heel teleurgesteld over zijn.

Ook voor funreizen vind ik dit best teleurstellend. Maar 10% korting in de daluren voor dat vroegboekticket. Neem een maandje Dal Voordeel en je hebt 40%. Met een beetje langere reis is dat al voordeliger, en je kunt eenmaal ingechekt in de daluren je reis afmaken in de spits plus je hebt niet een totaal inflexibel e-ticket die je niet meer wijzigen of annuleren. Want ik heb zeker niet de verwachting dat zoiets dan wel kan. 

Ik deel je mening voor forenzen is dit helemaal niets en ook voor funreizen is dit nou niet echt een actie waar ik echt vrolijk van wordt. Staat wel in heel schril contrast met bijvoorbeeld de jongerenkaartjes van € 7,50. 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. NS geeft aan door korting extra reizigers in de trein te willen krijgen. De korting voor de funreizen is echt niet genoeg om dat doel te bereiken. Mij krijg je er in ieder geval niet de trein mee in.

En als ik dan toch een keer met de trein zou gaan, wordt dat waarschijnlijker met een maandje Flex Dal Voordeel of een Kruidvat/AH/Spoordeelwinkel actiekaartje als die er dan weer zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Een actie van NS die toch de nodige vraagtekens oproept. Het grootste probleem is hoe de goed betalende forens weer terug in de trein te krijgen want dat is de financiële ruggengraat van het reizigersvervoer en daar zie ik geen enkele actie. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg een beetje de indruk dat NS bang is veel bedrijven als klant van de business card te verliezen en dat ze ze hiermee willen paaien. De forenzen die zelf hun Traject Vrij betalen hoeven ze niet zo te paaien want die blijven toch wel reizen, denken ze wellicht. En het verschil tussen 5 dagen per week met Traject Vrij reizen of 3 dagen per week vol tarief is niet zo heel veel. Linksom of rechtsom, die centen krijgt NS dan toch wel. 

De tijd zal leren of dit extra reizigers en inkomsten oplevert, maar zo op het eerste gezicht zou ik zeggen van niet.

Badge +3

Wow, 20% korting op 6 enkeltjes vast traject. We gaan even rekenen voor een retourtje Utrecht - Amsterdam dat je niet vaak maakt, zeg eens in de maand of elke 6 tot 8 weken (bijv.naar je favoriete kapper).

Geen wereldreizen dus je zou denken dat die 6-rittenkaart dan wellicht gunstig is?

Een enkeltje 2e klas voltarief kost € 8,20, retour € 16,40 en de 6-rittenkaart dus € 39,36 (€ 13,12 per retour). 

Dal Voordeel kost €5 per maand, voor 40% korting. Eén retourtje Utrecht - Amsterdam kost dan per keer € 9,84 (€ 6,56 korting) dus dan heb je het abonnement er al uit plus je bespaart nog € 1,56 extra! Weekend Voordeel is een nog goedkopere optie natuurlijk.

T.o.v. een 6-rittenkaart ben je dan bij precies eens in de maand (of minder vaak, dan pauzeer je je abonnement) met Dal Voordeel (€5 abonnement + € 9,84 reiskosten) € 1,72 duurder uit.

Maar! Je mag met die 6-rittenkaart niet doorreizen in de spits, je zit vast aan één traject en bij meerdere keren per maand bespaar je met Dal Voordeel elke keer nog eens € 3,28 t.o.v. de 6-rittenkaart.

Bij 2× per maand bespaar je met Dal Voordeel dus in totaal € 1,57 en bij 3x per maand € 4,85 en dat is dus alleen maar voor Utrecht - Amsterdam.

Bij een langer traject is Dal Voordeel meteen al voordeliger, ongeacht hoe vaak je reist (en nog goedkoper naarmate je vaker reist in één maand). Plus je mag reizen waarheen je maar wilt.

Ik zou het wel weten… 

Reputatie 7
Badge +3

En met die zesrittenkaart zit je dus vast aan een bepaald traject voor al die ritten, dus iemand die de ene keer een dagje wil winkelen in Amsterdam, een andere keer naar een museum in Groningen en de keer erna naar een concert in Rotterdam, heeft er niets aan. Die kan dan wel dat dalticket met 10% korting gebruiken maar dat is nog onvoordeliger. Plus veel mensen gaan vaak met zijn tweeën een dagje weg, met een maandje Flex Dal Voordeel kan de 2e persoon mee met Samenreiskorting. 

De recreatieve reiziger schiet hier niets mee op en voor de forens die niet met een business card reist wordt geen enkele drol gedaan. Na de eerdere aankondiging van nieuwe abonnementen had ik wel wat beters verwacht. Wat een sof.

Het echte voordeel is dan alleen voor de klanten met business cards.

Badge +3

Oh ja, de Samenreiskorting helemaal vergeten.

Mag met Weekend Voordeel ook trouwens, tel uit je winst bij het reisgedrag dat jij noemt (incidenteel een dagje winkelen, museum, concert).

Reputatie 7
Badge +3

De zin van die zesritrenkaart en het vroegboekticket ontgaan mij volledig. Bied dan als aktie bijv. DalVoordeel tijdelijk goedkoper aan, dat is veel simpeler als je het dalvervoer wil stimuleren. 

Badge +3

Dal Voordeel is al spotgoedkoop voor €5 per maand (die je er al uit hebt na één retourtje Utrecht - Amsterdam). Hoeveel zou daar nog vanaf kunnen dan?

2 euro per maand er af (dus €36 per jaar, vergelijkbaar met de vroegere acties voor €29 i.p.v. €50)? En dan Weekend Voordeel voor €1 per maand?

Weekend Vrij hetzelfde, snap eigenlijk niet dat men dat vorig jaar september voor maar €25 durfde aan te bieden.

Reputatie 6
Badge +1

Op Treinreizger dezelfde standpunten.

Daar nog een kleine aanvulling; dat groepsticket blijft 32 eur kosten en kan nu ook zonder idiote duimzuigerij voor 2 worden benut-dus dat is dan vrijwel even duur als AH/KrVt kostte voor 2-en die worden toch heel veel weekends gebruikt en dan is er geen spits. Bovendien spaart NS dan de commissie aan grootgrutters/drogerijen en hangt het eigen standpunt aan: niet die op koopjes uitzijnde incidentele eenling bevoordelen, dan blijven al die bankjes maar door 1 bezet-dat moeten er weer 2 naast elkaar worden. Bovendien is die met 2 tripjes op ZA/ZO ook even duur uit met w-end flex.

Geheel eens met Rob B: dit aanbod van 10/20% stelt totaal niks voor.

Reputatie 7
Badge +3

Waar men denk ik op gokt is dat incidentele reizigers geen zin hebben in het gedoe om een abonnement te nemen en uit te zoeken hoe dat werkt en wat dan het goedkoopst is. Incidentele reizigers willen gewoon een kaartje kopen voor die ene reis en klaar. Kun je beter de welbekende actiekaartjes weer aanbieden of de prijzen van de nieuwe tickets vergelijkbaar  laten zijn met deze actiekaartjes.

Maar wat mij het meest stoort hieraan is dat vorig jaar werd gezegd dat NS bezig was met introduceren van nieuwe abonnementen omdat men verwachtte dat na Corona mensen minder vaak naar kantoor zouden gaan en daar wilde NS abonnementen op aanpassen. Dat blijkt dus nu alleen voor de business card te zijn en de reiziger die zelf een abonnement heeft aangeschaft piest dan buiten de pot.

Badge +3

Kun je beter de welbekende actiekaartjes weer aanbieden of de prijzen van de nieuwe tickets vergelijkbaar  laten zijn met deze actiekaartjes.

Het Groepsretour voor €32 (kon altijd al met wat fictieve personen, maar nu alleen nog voor een enkele reis) voor 2-3 personen is dan prima vergelijkbaar met actiekaartjes natuurlijk. Maar welke incidentele reiziger (of gemiddeld gezin van 3 of 4 zonder auto) beseft dat?

Maar wat mij het meest stoort hieraan is dat vorig jaar werd gezegd dat NS bezig was met introduceren van nieuwe abonnementen omdat men verwachtte dat na Corona mensen minder vaak naar kantoor zouden gaan en daar wilde NS abonnementen op aanpassen. Dat blijkt dus nu alleen voor de business card te zijn en de reiziger die zelf een abonnement heeft aangeschaft piest dan buiten de pot.

En dan alleen nog voor de Business Cards voor middel/grote bedrijven, dus een zzp’er met een BC (en mogelijk langere opdrachten ergens) schiet ook totaal mis.

Reageer