beantwoord

Traject Vrij: Alternatieve route/onderweg in/uitchecken --> geldigheid van de 10TE-regel achterhalen

Reputatie 6
Badge +1
Vanwege de onduidelijkheid rond de prijsberekening van Traject Vrij en het uitblijven van uitsluitsel van NS hierover stel ik voor dat we een poging doen om het berekeningssysteem te doorgronden. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier NIET om reizen die geheel buiten het afgekochte traject plaatsvinden en ook NIET om reizen waarbij je één van de uiteinden van je afgekochte traject voorbij reist, maar om situaties waarbij routekeuze en in- en uitchecken onderweg op de verschillende routes meespeelt. De 'super members' en andere actieve volgers van het forum zullen begrijpen wat ik bedoel.
Dus: wie heeft er voorbeelden uit de afgelopen tijd? Ikzelf heb er helaas geen, maar bij mij zijn dan ook geen verschillende routes toegestaan.
icon

Beste antwoord door Bart NS 6 maart 2015, 11:39

Hallo Keuzereiziger, je hebt met je feedback dit topic al weten te vinden. Het zou mooi zijn als je ook deze feedback daaronder zou zetten, ookal staat daar specifiek reizen buiten je traject. Daar inventariseren we de onduidelijkheiden omtrent Traject Vrij, zodat we die gericht kunnen beantwoorden.
Bekijk origineel

28 reacties

Hallo Keuzereiziger, je hebt met je feedback dit topic al weten te vinden. Het zou mooi zijn als je ook deze feedback daaronder zou zetten, ookal staat daar specifiek reizen buiten je traject. Daar inventariseren we de onduidelijkheiden omtrent Traject Vrij, zodat we die gericht kunnen beantwoorden.
Bart NS, het zou nog fijner zijn als jullie nu eens eindelijk de algemene informatie zouden geven waarop de abonnementshouders recht hebben, maar waar ze bijna een jaar na de introductie van dit abonnement nog steeds naar kunnen fluiten. Het is heel leuk dat jullie wat voorbeeldscenario's hebben uitgewerkt, maar je begrijpt zelf natuurlijk ook wel dat dit zwaar ondermaats is.
Ik kan me voorstellen dat die behoefte leeft, de voorbeeldscenario's dienen ter illustratie van de algemene regels maar ik zou zeggen: laat dit alsjeblieft ook nogmaals weten via het sticky topic zodat we hier ook naar kunnen kijken.
Het is al tig keer aangegeven op het forum, aanvankelijk werden we steeds zoet gehouden met de belofte dat de reisplanner zou worden aangepast zodat we het daarin zouden kunnen berekenen. Inmiddels is ook die belofte weer ingetrokken, omdat de NS het te duur vindt...
Ondertussen is door een moderator aangegeven dat zelfs aan de bedragen uit de reishistorie geen rechten kunnen worden ontleend, maar mijn vraag om dit toe te lichten was blijkbaar niet interessant genoeg om van een antwoord te voorzien.
Zo blijkt Traject Vrij dus een soort roulette waarbij het elke maand weer afwachten is welke bedragen dit keer eens geïncasseerd zullen worden.

Ik vind het werkelijk schandalig hoe de NS met haar vaste klanten omgaat.
Reputatie 6
Badge +1
Precies. Ik ben het met Theofiel eens. We hébben onze feedback gegeven via het genoemde sticky topic. Maar als de berekeningsalgoritmes voor Traject Vrij al een jaar functioneren, dan moeten er toch mensen zijn die de antwoorden kennen? Al zolang ik weet vragen wij om meer transparantie, duidelijkheid, uitleg, hoe je het ook wilt noemen. Aangezien NS dit niet zelf geeft ben ik dit topic gestart, om te zien of we als gebruikers samen misschien antwoorden kunnen vinden.
Dus: @Bart NS: als jullie zelf uitsluitsel gevel (dus antwoorden op alle feedback in het sticky topic van Hessel) is mijn vraag overbodig. Tot die tijd nodig ik iedereen uit de in rekening gebrachte tarieven die voldoen aan de voorwaarden in de eerste post hier te delen.

P.S. Leuk dat er iets is gemarkeerd als 'antwoord', maar mijn topic was geen vraag aan NS...
Leiden-Centraal - Bussum-Zuid, uitgestapt op Hilversum-Sportpark. Op deze toegestane route die niet de kortste route is, werden de kosten van fictieve reis van de eindbestemming tot aan het uitstapstation in rekening gebracht. In dit geval ging het om een afstand van 6TE. De totale afgekochte reisafstand is 62TE. De toegestane route waarlangs gereisd is, is 74TE waarvan er dus 68TE zijn gebruikt.
Reputatie 6
Badge +1
@Martin7182: als ik het goed begrijp is de situatie als volgt:
Afgekocht traject via Schiphol/Weesp: 62TE
Gereisde afstand 74TE (maar dat weet het systeem natuurlijk niet!)
Kortste afstand naar bestemming: 68TE
In rekening gebracht: 6TE.
In jouw geval is er eigenlijk sprake van het voorbijreizen van de eindbestemming van je afgekochte traject. Ik ben vooral benieuwd wat er zou gebeuren als jij uitcheckt op stations A'dam Lelylaan, Sloterdijk, CS, Muiderpoort, Sciencepark, want dat is een echte alternatieve route.
Nee, de gereisde afstand was 68TE (via Utrecht-Centraal). Het uitstapstation ligt dus op een door de reisplanner geadviseerde route van Leiden naar Bussum. Het systeem denkt inderdaad dat ik m'n eindbestemming voorbij gereisd ben, maar dat was dus niet zo. De kortste afstand van beginstation naar uitstapstation is in mijn geval over beide routes exact gelijk aan 68TE. Dus Ledn - Ut - Hvsp is 68TE en Ledn - Bsmz - Hvsp is 68TE. Bij de laatste route zou ik m'n eindstation inderdaad voorbij reizen, maar ik neem deze route nooit.
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem hoeft niet in te schatten welke route je hebt genomen, dat maakt niet uit.
Dat hoeft het systeem inderdaad niet. Maar het werkt wel met een fictieve route die m'n eindstation voorbij gaat terwijl ik dat in werkelijkheid niet doe. Helaas is het afgeschreven geld niet fictief :8 (heb het trouwens wel teruggekregen)
Beste Bart NS,

Ik wil mij ook aansluiten bij Theofiel en Keuzereiziger. De vele topics en vragen op dit forum die al een jaar lang niet beantwoord worden kunnen jullie toch echt niet afdoen met een topic met als titel 'voor de liefhebbers'. Alleen al die titel zegt mij dat jullie deze vragen onzin vinden en voor de 'liefhebbers' een paar extra voorbeelden willen uitwerken. Het feit dat jullie dus een jaar lang iets kunnen uitrekenen maar niet kunnen uitleggen is echt een blamage voor de NS.

Het feit dat de toezegging om het in de reisplanner op te nemen teruggetrokken wordt vind ik ook erg. De reden dat dit te duur zou zijn kan ik me niet voorstellen. Als jullie het nu al kunnen uitrekenen betekent dat iemand ergens een algoritme geschreven heeft dit op basis van 5 parameters (incheck/uitcheckt/start station traject vrij/ eindstation traject vrij/ route keuze) een prijs kan berekenen. In hemelsnaam hoe moeilijk is het om een site te maken met 5 invul velden en daarachter deze functie die een prijs terug geeft....

Persoonlijk hoop ik dat er in maart zoals aangeven in het eerder genoemde topic echt 100% antwoord komt op alle suggesties die gedaan zijn en ben ik bereid daarop te wachten en daarbij ook door de NS de conclusie getrokken wordt dat de reiziger op vele punten (t.o.v. de jaartrajectkaart) onbedoeld achteruit gegaan is en er fatsoenlijke compensatie voor komt.
Reputatie 6
Badge +2
Het systeem hoeft niet in te schatten welke route je hebt genomen, dat maakt niet uit.
Dat hoeft het systeem inderdaad niet. Maar het werkt wel met een fictieve route die m'n eindstation voorbij gaat terwijl ik dat in werkelijkheid niet doe. Helaas is het afgeschreven geld niet fictief :8 (heb het trouwens wel teruggekregen)
Het is zo te zien gewoon volgens Voorbeeld 2B in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/reizen-buiten-uw-traject-met-traject-vrij.pdf.
Het systeem redeneert zoals 2B inderdaad, maar in werkelijkheid ben ik uitgestapt op een station dat volgens de NS reisplanner op de route ligt. Voorschoten-Utrecht Centraal gaat nooit via Hilversum dus ik vind het correct dat er kosten in rekening worden gebracht als je doorreist naar Hilversum.
Reputatie 6
Badge +2
Voorschoten-Utrecht Centraal gaat nooit via Hilversum.
Jawel.
Reputatie 3
Badge
Nee, de gereisde afstand was 68TE (via Utrecht-Centraal). Het uitstapstation ligt dus op een door de reisplanner geadviseerde route van Leiden naar Bussum. Het systeem denkt inderdaad dat ik m'n eindbestemming voorbij gereisd ben, maar dat was dus niet zo. De kortste afstand van beginstation naar uitstapstation is in mijn geval over beide routes exact gelijk aan 68TE. Dus Ledn - Ut - Hvsp is 68TE en Ledn - Bsmz - Hvsp is 68TE. Bij de laatste route zou ik m'n eindstation inderdaad voorbij reizen, maar ik neem deze route nooit.

Voor de toepassing van de 10-TE-regel is niet relevant hoe lang de routes zijn tussen je in- en uitcheckstation, maar tussen begin- en eindstation van je afgekochte traject.

Ik zie voor Leiden Centraal-Bussum Zuid drie routes:

1. Via Schiphol-Amsterdam Zuid-Duivendrecht: 62 tariefeenheden
2. Via Amsterdam Centraal: 71 tariefeenheden
3. Via Utrecht Centraal en Hilversum: 74 tariefeenheden
(Hoop dat ik niet verkeerd geteld heb.)

Zoals NS het zelf formuleert: "Het afgekochte traject is de afstand van station A naar B via de kortste route." (Zie het jaarverslag van het OV-loket, pagina 7; onderstreping van mij.)

Sportpark ligt dus NIET langs het afgekochte traject, maar langs een traject dat meer dan 10 TE langer is. Volgens de nu bekende regels, inclusief de 10-TE-regel die nergens gepubliceerd is, moet je dan bijbetalen. Dat de route naar Sportpark langs 1 en 3 even lang is, doet niet terzake.

Volgens mij is in dit geval dus volledig volgens de nu bekende regels in rekening gebracht: Bussum Zuid-Hilversum Sportpark, 6 tariefeenheden.

Hier is ook geen sprake van "Doen alsof je je eindstation voorbijreist". Sportpark ligt niet langs je afgekochte traject, dus je reist je eindbestemming wel degelijk voorbij.
Persoonlijk hoop ik dat er in maart zoals aangeven in het eerder genoemde topic echt 100% antwoord komt op alle suggesties die gedaan zijn en ben ik bereid daarop te wachten en daarbij ook door de NS de conclusie getrokken wordt dat de reiziger op vele punten (t.o.v. de jaartrajectkaart) onbedoeld achteruit gegaan is en er fatsoenlijke compensatie voor komt.

Ik denk dat de NS zich er van meet af aan volledig van bewust is dat de reiziger er zwaar op achteruit is gegaan, ik vrees alleen dat dit verre van onbedoeld is.
Reputatie 3
Badge

Ik denk dat de NS zich er van meet af aan volledig van bewust is dat de reiziger er zwaar op achteruit is gegaan, ik vrees alleen dat dit verre van onbedoeld is.

Ik denk ook dat er in veel gevallen geen sprake is van onbedoelde effecten bij de overgang van JTK naar TV.
Het schrappen van de korting in de avondspits en in juli en augustus is over de hele linie gedaan, en dus geen effect van die overgang. Met het in rekening brengen van tussentijds in- en uitstappen op langere toegestane reisroutes wordt (kennelijk) een regel uitgevoerd die al langer bestond, maar nooit te controleren was. Idem voor het in- en uitchecken: dit maakt het eindelijk mogelijk te checken of iemand niet buiten zijn traject is in- of uitgestapt. Gedeeltelijk word je voor dit ongemak ook gecompenseerd. Mijn Traject Vrij Jaar is zo'n 50 euro goedkoper dan mijn oude JTK voor hetzelfde traject. Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de nadelen.

Wellicht is het wel een onbedoeld effect dat het zo lastig is om een reis deels met een zakelijk abonnement en deels met een prive-vervoerbewijs af te leggen. Dat lijkt me nu echt iets waar niet goed over is nagedacht.
Gedeeltelijk word je voor dit ongemak ook gecompenseerd. Mijn Traject Vrij Jaar is zo'n 50 euro goedkoper dan mijn oude JTK voor hetzelfde traject. Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de nadelen.

Mijn abonnement is helaas juist duurder geworden ter compensatie voor de nadelen... Dit omdat de korting bij het ineens betalen zogenaamd niet is afgeschaft maar nu aan iedereen zou worden doorberekend... Hoe dat een abonnement duurder kan maken is me echter niet duidelijk.
Hier is ook geen sprake van "Doen alsof je je eindstation voorbijreist". Sportpark ligt niet langs je afgekochte traject, dus je reist je eindbestemming wel degelijk voorbij.

Dat hangt er vanaf hoe je "voorbij reizen" definieert. Ik zie dat als via je eindstation reizen, zoals de NS dat laat zien in m'n reishistorie. Maar die fictieve route neem ik dus niet. Maakt ook niet uit, m.b.t. de 10TE regel lijkt het erop dat je gewoon de fictieve reis betaalt van het station op je afgekochte traject dat het dichtst bij ligt van je uitstapstation, tot het uitstapstation. In mijn geval was dat 6TE. Als ik in Utrecht-Centraal zou uitstappen dan verwacht ik voor 24TE aan extra kosten (Bussum-Zuid - Utrecht-Centraal)
Reputatie 3
Badge

Dat hangt er vanaf hoe je "voorbij reizen" definieert. Ik zie dat als via je eindstation reizen, zoals de NS dat laat zien in m'n reishistorie. Maar die fictieve route neem ik dus niet. Maakt ook niet uit, m.b.t. de 10TE regel lijkt het erop dat je gewoon de fictieve reis betaalt van het station op je afgekochte traject dat het dichtst bij ligt van je uitstapstation, tot het uitstapstation. In mijn geval was dat 6TE. Als ik in Utrecht-Centraal zou uitstappen dan verwacht ik voor 24TE aan extra kosten (Bussum-Zuid - Utrecht-Centraal)

Dat zou ik ook verwachten.

Essentieel is dat 'afgekocht traject' alleen nog de kortst mogelijke route tussen begin en eind van je traject is. Waarbij hier eerder terecht is opgemerkt dat er soms twee kortste routes zijn die precies even lang zijn, en dat we dan nog niet weten waar we aan toe zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Essentieel is dat 'afgekocht traject' alleen nog de kortst mogelijke route tussen begin en eind van je traject is. Waarbij hier eerder terecht is opgemerkt dat er soms twee kortste routes zijn die precies even lang zijn, en dat we dan nog niet weten waar we aan toe zijn.

Als het twee NS-routes zijn dan is er geen routekeuze, dus dan kan het niet anders dan dat je van beide de betreffende voordelen hebt.
Reputatie 3
Badge

Als het twee NS-routes zijn dan is er geen routekeuze, dus dan kan het niet anders dan dat je van beide de betreffende voordelen hebt.

Ik ben het met u eens dat zo zou MOETEN zijn, maar ik heb het nog niet door NS bevestigd gezien.

Bijvoorbeeld: Traject Vrij Leiden Centraal-Amsterdam Centraal. Reis Leiden-Duivendrecht wordt berekend vanaf Schiphol (vanwege de route Ledn-Shl-Asd), reis Leiden-Bloemendaal wordt berekend vanaf Haarlem (vanwege de route Ledn-Hlm-Asd).
@Iskov
Het eerste voorbeeld klopt niet helemaal. Daar is Amsterdam Centraal - Duivendrecht het kortst in beide gevallen.
Reputatie 6
Badge +2

Ik ben het met u eens dat zo zou MOETEN zijn, maar ik heb het nog niet door NS bevestigd gezien.

Bijvoorbeeld: Traject Vrij Leiden Centraal-Amsterdam Centraal. Reis Leiden-Duivendrecht wordt berekend vanaf Schiphol (vanwege de route Ledn-Shl-Asd), reis Leiden-Bloemendaal wordt berekend vanaf Haarlem (vanwege de route Ledn-Hlm-Asd).

Zolang niets erop wijst dat het niet zo is, is het wat overdreven om eraan te twijfelen. Maar inderdaad kan NS het gewoon even bevestigen.
Het lijkt me wat voorbarig om daar niet aan te twijfelen. In alle andere gevallen vindt de tariefberekening plaats ten opzichte van de route waar de abonnementsprijs is gebaseerd en niet (meer) op basis van andere toegestane reisroutes, met als achterliggende gedachte dat je daar niet voor betaald hebt. Als er twee kortste reisroutes zijn, zou je volgens jouw redenering plotseling wel tot twee keer zoveel traject afkopen (afhankelijk van de overlap tussen de routes) als waar je voor betaald hebt.

Het lijkt me aannemelijker dat NS één van beide routes als afgekocht traject bestempelt en de tariefberekeningen ten opzichte van dat traject uitvoert. Dat zou ook een verklaring geven voor het wel met een abonnement Shl-Gv naar Gvc mogen reizen zonder bijkomende kosten, maar niet met een abonnement Shl-Gvc naar Gv. Dat is namelijk het geval als van de twee gelijke reisroutes Shl-Gv die via Gvc als afgekocht traject wordt gezien, terwijl bij een abonnement Shl-Gvc de directe route als afgekocht traject wordt gezien en niet die via Gv.

Legenda:
Gv = Den Haag HS
Gvc = Den Haag Centraal
Shl = Schiphol

Reageer