beantwoord

Traject vrij - Amsterdam - Rotterdam. ICD of ook oude lijn?

• 3 juli 2018
  • 4 reacties
  • 124 Bekeken

Beste NS,

Ik heb een traject vrij abonnement Amsterdam - Rotterdam.
Hiertussen bestaan verschillende trajecten die elkaar niet veel ontlopen qua afstand en duur.

Advies van conducteurs/klantenservice over waar ik kosteloos mag uit- en inchecken is tegenstrijdig. Dat de haltes op de Intercity Direct mogen en het sprintertje via Gouda/Breukelen is duidelijk.
De Oude Lijn via Den Haag HS en Schiphol of Haarlem is niet duidelijk.
Ook via Utrecht CS is niet duidelijk.
Als beiden niet mogen zou dat betekenen dat alleen een sprinter en een lijn met toeslag mogen, en dus geen reguliere intercity.
Heeft u advies? En zit er in dit geval verschil tussen reizen op die route en ook werkelijk uit en inchecken?

Hartelijk dank vast!

Roald
icon

Beste antwoord door Rudi 3 juli 2018, 19:07

Deze discussie is een paar jaar geleden ook al eens gevoerd - ik kan hem alleen nu niet meer vinden. De Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten zijn duidelijk -

"Vast traject: Het spoortraject waar u als onderdeel van uw Traject Vrij abonnement of Grensabonnement onder bepaalde voorwaarden 100% korting krijgt. Afhankelijk van het gekozen traject van het Traject Vrij abonnement is dit:
• In geval van volledig NS traject: de kortst mogelijke en dus goedkoopste route.[...]"

De afstand in tariefeenheden via Haarlem, Schiphol, de HSL en Breukelen is gelijk. Dat heeft NS zelf zo geregeld. Onderbreken is dus op alle stations langs die lijnen toegestaan. Reizen via Utrecht kan alleen gratis wanneer de Reisplanner dat aangeeft - onderbreken is daar niet mogelijk zonder dat kosten in rekening worden gebracht.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Deze discussie is een paar jaar geleden ook al eens gevoerd - ik kan hem alleen nu niet meer vinden. De Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten zijn duidelijk -

"Vast traject: Het spoortraject waar u als onderdeel van uw Traject Vrij abonnement of Grensabonnement onder bepaalde voorwaarden 100% korting krijgt. Afhankelijk van het gekozen traject van het Traject Vrij abonnement is dit:
• In geval van volledig NS traject: de kortst mogelijke en dus goedkoopste route.[...]"

De afstand in tariefeenheden via Haarlem, Schiphol, de HSL en Breukelen is gelijk. Dat heeft NS zelf zo geregeld. Onderbreken is dus op alle stations langs die lijnen toegestaan. Reizen via Utrecht kan alleen gratis wanneer de Reisplanner dat aangeeft - onderbreken is daar niet mogelijk zonder dat kosten in rekening worden gebracht.
Reputatie 4
Hoi Roald Fekken, welkom bij onze community!

Hulde voor Rudi, ik had het niet beter dan jij kunnen uitleggen. Dank je wel voor je antwoord!
Hartelijk dank. Duidelijk.

Vermoedde al zoiets maar kreeg een klantenservice medewerker aan de lijn die een lijstje stations noemde waar je uit mocht stappen. Leiden of DenHaag HS zou daar niet in staan. Een misverstandje dan neem ik aan.

Groet!
Reputatie 6
Badge
Traject vrij tussen Amsterdam en Rotterdam kost net zoveel als altijd-vrij voor heel Nederland. Wellicht is laatst genoemde aantrekkelijker.

Reageer