beantwoord

Traject Vrij en extra reiskosten door werkzaamheden

Goedemiddag,

Ik heb een trajectvrij abonnement Naarden-Bussum naar Amsterdam Rai. Van 1 t/m 10 augustus zijn er werkzaamheden in een gedeelte van mijn traject. Volgens de NS-planner moet ik dan de metro nemen tussen Diemen Zuid en Amsterdam Rai. Het houdt in dat ik gedwongen moet overstappen naar een andere vervoerder en er extra reiskosten komen om mijn reis te voldoen, ondanks dat ik al betaald heb in de vorm van Traject Vrij. Is er mogelijkheid tot compensatie? Traject Vrij voor een maand veranderen naar Naarden - Diemen Zuid heeft geen zin, want de werkzaamheden duren 'slechts' tien dagen.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 22 juli 2016, 12:40

Toevallig gisteren hierover navraag gedaan en wanneer er aangekondigde werkzaamheden zijn en wij geven dit advies dan staat er áltijd minimaal één poortje open voor doorgaande NS-reizigers. Je hoeft dus tussentijds niet in- en uit te checken. De kans is wel groot dat er iemand staat te controleren, zodat ingecheckte NS-reizigers vrije doorgang hebben en overige reizigers netjes inchecken bij GVB.
Bekijk origineel

10 reacties

Als de NS-reisplanner aangeeft dat u de metro kunt gebruiken, zal u geen extra kosten mogen maken, dan is er een afspraak tussen GVB en NS over deze omreisroute. Hoe men dat exact uitwerkt, durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar mij lijkt het logisch dat er dan een poortje bij de metro open zal zijn waar reizigers van NS doorheen kunnen zonder in- en uit te checken.
Als u wel moet in- en uit checken, zal de klantenservice dit rechtzetten, maar ik verwacht een solidere oplossing.

Ik vermoed dat er andere forumleden zijn met meer ervaring.
Toevallig gisteren hierover navraag gedaan en wanneer er aangekondigde werkzaamheden zijn en wij geven dit advies dan staat er áltijd minimaal één poortje open voor doorgaande NS-reizigers. Je hoeft dus tussentijds niet in- en uit te checken. De kans is wel groot dat er iemand staat te controleren, zodat ingecheckte NS-reizigers vrije doorgang hebben en overige reizigers netjes inchecken bij GVB.

Dus uiteindelijk hoef ik alleen in te checken bij Naarden en Rai? Dat is fijn om te weten!
Correct en tevens juist
Hopelijk geen bezwaar dat ik even inhaak op dit topic, ik heb namelijk te maken gehad met dezelfde werkzaamheden. Ik heb een Traject Vrij abonnement voor Almere-Poort - Amsterdam Zuid. Ik kon echter deze periode dus geen gebruik maken van de trein.

Gedurende deze werkzaamheden ging ik van Almere-Poort naar Station Amstel met een Connexxion bus en van Station Amstel naar Amsterdam Zuid met de Metro. Het openstaande poortje heb ik denk ik gemist en had ik waarschijnlijk ook niet door gemogen, omdat ik bij Connexxion was ingecheckt.

Samenvattend dus ingecheckt bij zowel Connexxion als GVB.

Kan ik deze kosten ook terug krijgen?
Hallo Gert89 en welkom op het NS Serviceforum.

Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer, IBAN-rekeningnummer en een uitdraai van de gemaakte kosten. Dit kan je doen door op mijn naam te klikken met je rechtermuisknop. Dan maak ik dit graag voor je in orde. Een uitdraai kan je vinden op www.ov-chipkaart.nl indien je in het bezit bent van een account.
Hopelijk geen bezwaar dat ik even inhaak op dit topic, ik heb namelijk te maken gehad met dezelfde werkzaamheden. Ik heb een Traject Vrij abonnement voor Almere-Poort - Amsterdam Zuid. Ik kon echter deze periode dus geen gebruik maken van de trein.

Gedurende deze werkzaamheden ging ik van Almere-Poort naar Station Amstel met een Connexxion bus en van Station Amstel naar Amsterdam Zuid met de Metro. Het openstaande poortje heb ik denk ik gemist en had ik waarschijnlijk ook niet door gemogen, omdat ik bij Connexxion was ingecheckt.

Samenvattend dus ingecheckt bij zowel Connexxion als GVB.

Kan ik deze kosten ook terug krijgen?

Het officiële reisadvies van NS was met de sprinter reizen naar Diemen Zuid, en daar met de NS bus verder naar Amsterdam Zuid.
Dit heb ik ook gemeld aan Gert89. Hij gaf aan af te wachten tot de werkzaamheden voorbij zijn en dan nogmaals met ons contact op te nemen. Dit heeft tot heden nog niet plaats gevonden.
De eerste week heb ik inderdaad geen gebruik gemaakt van het NS-reisadvies, op dat moment wist ik nog niet dat dit een vereiste was voor het terugvragen van eventuele kosten.
Tijdens de werkzaamheden van vorige week heb ik wel gebruik gemaakt van het NS-reisadvies, maar geen extra kosten gemaakt boven op mijn Traject Vrij abonnement.

Daarom is van terug te vragen kosten nu geen sprake meer.

Ik ben vergeten dit eerder aan u door te geven, mijn excuses. Bedankt voor de hulp en het contact!
Bedankt voor de update Gert89. Spijtig dat je extra kosten hebt gemaakt in de eerste week.

Reageer