beantwoord

Traject Vrij en ICE

• 9 February 2015
  • 45 reacties
  • 3184 Bekeken

Op http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html lees ik:
"Abonnement ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn en ICE International."

Vorige week donderdagavond had de Intercity van Amsterdam naar Utrecht flinke vertraging. Ik zag toen dat ik ook met de ICE naar Utrecht Centraal zou kunnen, maar toen ik een NS loket medewerker vroeg of ik met mijn maandtraject abonnement zonder toeslag kon reizen was het antwoord negatief. Moet ik bovenstaande nu anders lezen, of had de NS medewerker mij verkeerd ingelicht?
icon

Beste antwoord door Leny NS 16 February 2015, 08:10

Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Met een NS-abonnement mag u toeslagvrij mee met de ICE. Ik heb geen uitzondering voor een maandtrajectkaart kunnen vinden. Bij een jaarabonnement mag het zeker.

Onbeperkt vrij reizen op een vast traject voor een vast bedrag per maand of jaar.

Abonnement ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn en ICE International.

Het eerste geeft aan dat het mag. De tekst is zo geschreven dat het reizen ermee zowel voor het maand- als het jaarabonnement geldt. Ik heb het echter niet expliciet zien staan dat het toeslagvrij is maar het lijkt me zeer voor de hand liggend. U heeft een abonnement, dus het is toeslagvrij. Van Arnhem naar Utrecht reizen veel mensen zo met de ICE en dat is geen enkel probleem.
Reputatie 3
Badge
Op deze pagina over toeslagen voor ICE en ICDirect staat met zoveel woorden:

Heeft u een abonnement dat geldig is bij NS, dan reist u binnen Nederland toeslagvrij met ICE International. Dit geldt ook voor het studentenreisproduct en de NS-Business Card.
Een trajectabonnement moet dan wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem beslaan.

Dus als u Traject Vrij heeft over een deel van het genoemde traject, mag u daarmee toeslagvrij met de ICE mee. Ook als er geen verstoring is.
Loketmedewerkers zouden dat moeten weten.

Dat geldt overigens NIET voor IC Direct op basis van een abo A'dam-R'dam-Breda!

De formulering laat wel nog ruimte voor interpretatie:
1. Mag je met een abo Amsterdam-Utrecht ook toeslagvrij met de ICE reizen tussen Utrecht en Arnhem? Daar lijkt het wel op.
2. Dal Voordeel/Altijd Voordeel is ook een abonnement. Mag je daarmee ook toeslagvrij met de ICE reizen?
3. Hoe zit het met Dal Vrij en Weekend Vrij? Mag het dan alleen in Daluren resp. Weekend?
Reputatie 6
Badge +1
@IskOV: bij de beschrijvingen van de genoemde abonnementen bij 2 en 3 staat telkens op de NS site dat je toeslagvrij mag reizen met ICE. Dat mag zelfs met een studenten OV-kaart. Alléén bij reizen op saldo zonder abonnement of met een e-ticket dien je een toeslagkaartje te kopen.

Concreet: je mag met élk abonnement van NS (in welke vorm ook) toeslagvrij reizen met ICE, of het nu op je traject is of niet, en of je nu in de spits reist of niet, altijd is de ICE toeslagvrij. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mag-ben-mijn-student-ov-week-de-ice-tussen-arnhem-amsterdam-reizen-zonder-toeslag-5121 en https://forum.ns.nl/overige-producten-6/studentenreisproduct-ice-toeslag-8719 en http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/toeslag-ice-intercity-direct-en-euregio-ticket.html
Reputatie 3
Badge
@IskOV: bij de beschrijvingen van de genoemde abonnementen bij 2 en 3 staat telkens op de NS site dat je toeslagvrij mag reizen met ICE. Dat mag zelfs met een studenten OV-kaart. Alléén bij reizen op saldo zonder abonnement of met een e-ticket dien je een toeslagkaartje te kopen.

Concreet: je mag met élk abonnement van NS (in welke vorm ook) toeslagvrij reizen met ICE, of het nu op je traject is of niet, en of je nu in de spits reist of niet, altijd is de ICE toeslagvrij

Dan is toch de vraag waar die tekst vandaan komt: "Een trajectabonnement moet dan wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem beslaan." Kennelijk is het dus wel degelijk van je traject afhankelijk. . .
Badge +3
Dan is toch de vraag waar die tekst vandaan komt: "Een trajectabonnement moet dan wel (een deel van) het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem beslaan." Kennelijk is het dus wel degelijk van je traject afhankelijk. . .
Eerder opgemerkt, nooit meer door een moderator op gereageerd.
Reputatie 3
Badge
Eerder opgemerkt, nooit meer door een moderator op gereageerd.

Tijd voor een persoonlijk bericht aan de toenmalige moderator (Brian NS) ;-)

Zo'n onduidelijke formulering als "uw abonnement is ook geldig op de ICE", waarbij je niet weet of dat dan ook betekent of het toeslagvrij is; dat kan ik nog wel begrijpen.
Maar hier wordt toch een voorwaarde gesteld die niet misverstaan kan worden. Dat kan haast geen slordigheid zijn; zo'n zin bedenk je niet per ongeluk, het is een bewuste formulering.
Reputatie 1
Badge
@IskOV:
de regeling is nog geheel gebaseerd op maandkaarten oude stijl en eigenlijk voor die sjipkaart kwam, NS-INT heeft niet zo veel hi-speed in zich dat ze dat al hebben bijgewerkt.
Het antw op je vragen is:
1.nee 2.nee 3.ja
ELK deel dat je op saldo reist, telt niet als ABO, dus dan is die 2,30 extra vereist.
In de praktijk wordt VANaf DE vrijwel nooit meer gecontroleerd binnen NL.
EN nee, ik ben geen HC op die treinen.
Dat loketmedewerkers die regels niet kennen is doodnormaal-een wat slimmere zal wrs zeggen dat U daarvoor bij ''de collega's van HiSpeed, oh nee, dat is nu NS-INT'' moet wezen.
Reputatie 3
Badge

1.nee 2.nee 3.ja

Waar baseert u deze conclusie op?
Reputatie 6
Badge +1
@IskOV:
1.nee 2.nee 3.ja
ELK deel dat je op saldo reist, telt niet als ABO, dus dan is die 2,30 extra vereist.

Nee SRT, de NS-website meldt op verschillende plaatsen duidelijk dat als je ook maar enig abonnement bij NS bezit (incl studentenreisproduct) de ICE toeslagvrij is. Dat staat op de pagina's waar ik eerder naar verwees, maar kun je ook concluderen uit de pagina's per abonnement, bv http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html meldt "Abonnement ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn en ICE International".
Als er toeslag betaald had moeten worden had er wel zoiets gestaan als "Met toeslag geldig op ICE International". De formulering duidt er op dat ICE en IC Berlijn voor abonnementhouders gelijkgetrokken zijn, dus zonder toeslag.
Reputatie 3
Badge
Dat staat op de pagina's waar ik eerder naar verwees, maar kun je ook concluderen uit de pagina's per abonnement, bv http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html meldt "Abonnement ook geldig op binnenlandse trajecten van InterCity Berlijn en ICE International".
Als er toeslag betaald had moeten worden had er wel zoiets gestaan als "Met toeslag geldig op ICE International". De formulering duidt er op dat ICE en IC Berlijn voor abonnementhouders gelijkgetrokken zijn, dus zonder toeslag.

Eerlijk gezegd heb ik interpreteer ik die formulering juist NIET (automatisch) als dat het toeslagvrij is. Ik had hem gelezen als: je abo is geldig als gewoon plaatsbewijs, maar moet je nog steeds een toeslag kopen.

Ik heb, mede omdat deze vraag al eerder gesteld is, inmiddels een persoonlijk bericht gestuurd aan Brian NS met verzoek om opheldering. Zodra dat er is zal ik het hier laten weten.
Badge
Wij hebben eindelijk uitsluitsel ontvangen over geldigheid Traject Vrij abo in ICE. Elk NS-abonnement geeft recht op toeslagvrij reizen met ICE in het binnenland, dus ook Traject Vrij, ongeacht het afgekochte traject. Het staat dus verkeerd op de NS-site, dit wordt z.s.m. aangepast.
Betekent zo snel mogelijk in dit geval wel binnen de zes maanden?
Reputatie 3
Badge
Wij hebben eindelijk uitsluitsel ontvangen over geldigheid Traject Vrij abo in ICE. Elk NS-abonnement geeft recht op toeslagvrij reizen met ICE in het binnenland, dus ook Traject Vrij, ongeacht het afgekochte traject. Het staat dus verkeerd op de NS-site, dit wordt z.s.m. aangepast.

Om te beginnen dank aan Leny voor dit antwoord!

Ik zag zojuist dat Brian NS drie dagen geleden mijn persoonlijk bericht beantwoord had, helaas nog op basis van de (kennelijk) foute tekst. Ik citeer mijn vragen en zijn antwoord hier nog even:

MIJN VRAGEN:
1. Mag je met een abo Amsterdam-Utrecht ook toeslagvrij met de ICE reizen tussen Utrecht en Arnhem? Daar lijkt het wel op.
2. Dal Voordeel/Altijd Voordeel is ook een abonnement. Mag je daarmee ook toeslagvrij met de ICE reizen?
3. Hoe zit het met Dal Vrij en Weekend Vrij? Mag het dan alleen in Daluren resp. Weekend?

Hoop dat je kans ziet hier een eenduidig antwoord op te geven, want de loketmedewerkers blijken het ook niet te weten. . .

BRIANS ANTWOORD:
1. Heb je een abonnement dat geldig is bij NS, dan reis je binnen Nederland toeslagvrij met ICE International. Dit geldt ook voor het studentenreisproduct en de NS-Business Card. Als het gaat om een Traject Vrij dan moet het traject wel het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem beslaan.
2. Ja
3. Er wordt niet gekeken naar dal- of voordeeluren. Met een abonnement geldig bij NS heb je dus geen toeslag nodig voor een reis met de ICE

Ik ga ervan uit dat Leny's recentere antwoord het juiste is, en ga daar eventuele mopperende HC's mee om de oren slaan (figuurlijk dan....)
We zijn benieuwd op welke termijn dit wordt aangepast op de NS site...

Ik gok 8 maanden.
Badge +3
Betekent zo snel mogelijk in dit geval wel binnen de zes maanden?
Anderhalve week geleden merkte ik dit opnieuw op. Nu zie ik dit topic en concludeer ik dat het krap wordt om dat nog binnen zes maanden na je bericht geregeld te krijgen, theofiel 🙂
Het is blijkbaar erg ingewikkeld om een eenvoudige wijziging door te voeren.
Nog 3 maanden wachten en mijn voorspelling van 8 maanden is correct.
Wat moeten we toch zonder jullie? Dit had uiteraard al láng aanpast moeten worden. Ik probeer dit met spoed te regelen.
Wat moeten we toch zonder jullie?

Suggestie: Een lijst bijhouden van openstaande toezeggingen en opnieuw actie ondernemen als jullie collega's het na een redelijke termijn nog niet hebben opgelost. Voor het aanpassen van een tekst op de website zou een week bijvoorbeeld een redelijke termijn zijn.
Zo'n lijst is er uiteraard ondertussen en wat je hier schrijft gebeurt momenteel. Wat een redelijke termijn is kunnen we over discussiëren, maar feit blijft, (nogmaals) dat ook wij afhankelijk zijn van derden.

Ps: Ik denk dat we hierin steeds beter worden en zaken steeds sneller worden opgelost. Dat er nog altijd ruimte voor verbetering is lijkt me duidelijk. We moeten altijd streven naar sneller én beter.
Blijkbaar gebeurt dat niet Klaas Jan, want deze topics blijven maanden onbeantwoord.

Totdat 1 van de Super Members tot grote irritatie zijn ongeduld laat blijken na maanden wachten op actie en reactie.
Dat is niet de werkwijze zoals wij dat voor ogen hebben. Ik ben blij dat jullie het toch (opnieuw) aangeven en we hopen dit soort trage afhandelingen in de toekomst zo veel mogelijk te vermijden.
@macca728
Als ze vanaf een bepaalde datum zijn begonnen met het bijhouden van die lijst, staan oudere onderwerpen daar nog niet allemaal op.

Ik denk dat we hier ook voortdurend een verschil in het idee van een redelijke termijn zien. Als wij denken aan een week, en NS denkt eerder aan een maand of 3, vinden ze het maar vervelend als we er voor die tijd weer over beginnen.
@macca728
Als ze vanaf een bepaalde datum zijn begonnen met het bijhouden van die lijst, staan oudere onderwerpen daar nog niet allemaal op.

Ik denk dat we hier ook voortdurend een verschil in het idee van een redelijke termijn zien. Als wij denken aan een week, en NS denkt eerder aan een maand of 3, vinden ze het maar vervelend als we er voor die tijd weer over beginnen.

En ik vrees inderdaad dat NS het niet abnormaal lang vindt om maandenlang willens en wetens foute informatie te verspreiden, gezien de eerdere aankondiging dat de foute tekst in de e-mails bij verlenging van Dal Voordeel (waarin wordt gesproken over kosten van 50 euro per maand in plaats van per jaar) in oktober zal zijn verholpen.
Goedemorgen iedereen,

Ik heb contact opgenomen met onze Traject Vrij expert (daar is hij weer). Hij bevestigt hetgeen Leny schrijft: Ook buiten je traject reis je met een Traject Vrij toeslagvrij met ICE International. Alle abonnementen (dus ook VDU, Dal Voordeel) en de Business Card zijn sinds 2012 vrijgesteld van ICE toeslag. IskOV, het spijt me dat jij verkeerde informatie hebt ontvangen. Ik zal mijn collega op de hoogte brengen. Goed dat je dit aankaart.

Reageer