beantwoord

Traject vrij en uitchecken tussenstations

  • 13 June 2023
  • 17 reacties
  • 819 Bekeken

Hoi,

Ik start binnenkort met mijn werk in Leiden. Ik woon tussen Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk dus beide stations vind ik prima om via te reizen. 

Ik wilde een traject vrij abonnement nemen of van Lelylaan-Leiden (iets goedkoper) of van Sloterdijk-Leiden (iets duurder). 

 

Mijn eerste vraag is:

Maar nou reis ik ook regelmatig van een naar Haarlem. Ongeveer 3x per week vanuit Amsterdam en 2x vanuit Haarlem.

De intercity vanaf Sloterdijk gaat via Haarlem naar Leiden. Het is mij niet duidelijk als ik een traject vrij abonnement aanschaf van Sloterdijk-Leiden, of mijn reizen van en naar Haarlem daar ook onder vallen.

Na veel lezen hier op de ns community dacht ik zelf dat dat wel mogelijk was, aangezien Haarlem het op het traject ligt van Sloterdijk-Leiden. Alleen sprak ik net een medewerker van de NS die zei dat als je in en uit checkt, dit als een nieuwe reis wordt gezien en ik dus elke keer wel mijn kosten Haarlem-Leiden of Leiden-Haarlem betaal. Dus dan is een traject vrij abonnement helemaal niet meer voordelig voor mij. En dan ga ik ook zeker niet via sloterdijk reizen maar via Lelylaan omdat dat iets goedkoper is. 

Weet iemand hoe het nou echt werkt? 

 

Ten tweede :

Als het het geval is dat je afgekochte traject betekend dat je inderdaad gewoon bij Haarlem in en uit zou kunnen checken, dan hoop ik dat als ik het traject vrij abonnement neem dat ik inderdaad dat traject afkoop. Want de Intercity gaat vanaf Sloterdijk via Haarlem naar Leiden. 

Alleen rijdt er ook een Sprinter die niet via Haarlem gaat. Beide trajecten zijn even veel TE en even duur. Hoe weet ik straks welk traject ik nu eigenlijk helemaal heb afgekocht. 

Dat ik niet straks de verrassing heb dat ik Slot-Leiden betaal maar niet bij haarlem kan uitstappen omdat mijn traject opeens met de sprinter is naar leiden ipv de intercity. 

 

Ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken voor mij. De NS klantenservice medewerker begreep volgens mij ook niet wat ik bedoelde.. lastig lastig!

 

Groetjes, Marjolein

icon

Beste antwoord door Melissa NS 13 June 2023, 12:22

Bekijk origineel

17 reacties

Goedemiddag Marjoleint, welkom op de NS Community!

Je koopt het traject af met de kortste reisroute van Amsterdam Sloterdijk naar Leiden Centraal. De kortste route is via Schiphol Airport en heeft 44 Tariefeenheden. Het Traject van Amsterdam Sloterdijk naar Leiden Centraal via Haarlem heeft hetzelfde aantal Tariefeenheden en je mag daarom ook via die route reizen en op het station Haarlem in- en uitchecken.

Goedemiddag, 

Dankjewel voor je antwoord!

Klopt het dat dat betekend dat ik op Amsterdam Lelylaan ook kan in en uitchecken? Omdat dat Lelylaan op het traject ligt van Sloterdijk-Leiden via de route met de sprinter via Schiphol.

Dus dat beide trajecten via Schiphol en via Haarlem in mijn abonnement zit omdat beide trajecten even veel TE hebben?

Goedemiddag Marjaleint, 

Je kan inderdaad ook in- / uitchecken op station Amsterdam Lelylaan.

Beide trajecten zitten bij jouw Traject Vrij abonnement in omdat beide trajecten worden aangeboden als reisroute en dezelfde Tariefeenheden hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Trajecteenheden? Of bedoel je Tariefeenheden? 😀

Hallo @iMark,

Oeps… Ik heb het gelijk aangepast!

Dankjewel voor je antwoord. 

Kan iemand mij ook uitleggen waarom de ns abonnement keuzehulp mij niet aanraad een traject vrij abonnement te nemen vanaf sloterdijk, maar een altijd voordeel abonnement?

Hun berekening van het traject vrij abonnement laat zien dat Sloterdijk-Leiden dan 0,- euro per maand is, maar dat als ik bijvoorbeeld 2x per week van en naar Haarlem ga dit mij 120,06 euro per maand kost. Dus dit nog bovenop het traject vrij abonnement van 234,50 euro per maand.

Er wordt mij dus aangeraden het altijd voordeel, of zelfs het altijd vrij abonnement aan te schaffen aangezien dit goedkoper uitpakt volgens de keuzehulp.

Wat hierboven door Melissa wordt uitgelegd klinkt het meest logisch en zou het meest voordelig zijn.

Badge +3

Welkom @Marjoleint!

De Keuzehulp geeft vaak geen zinnige adviezen, maar bij 4 keer per week retour in de spits is een Trajectabonnement altijd het voordeligst.

Kan je regelmatig in de daluren reizen dan kom je voor langere afstanden al gauw uit bij Dal Vrij, en bij kortere afstanden (met soms in de spits) Altijd Voordeel.

Hoe dan ook, voor van/naar/via Haarlem, zie https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=ASS&end=&end=LEDN dus dat mag.

En omdat je met een Trajectabonnement tot 10 TE mag omreizen (maar niet terugsteken) mag je met een trajectabonnement Lelylaan - Leiden óók gewoon van/naar/via Sloterdijk en Haarlem! 😁 Lelylaan - Leiden rechtstreeks is namelijk 41 TE en de omreis is 47 TE.

Wellicht kan @Tochjo het document over Traject Vrij nog eens delen, de vorige links werken niet meer helaas.

Badge +3

http://www.tochjo.net/upload/170901tv.pdf

Badge +3

Ah, die kon ik een tijdje terug niet meer bereiken, kreeg een melding over doc-04-8k-docs.googleusercontent.com en uiteraard de http: (niet beveiligde pagina), maar die wordt nu blijkbaar geredirect.

En anders een kopietje hier: https://www.dropbox.com/s/niwev3vbcuhxczu/170901tv.pdf?dl=0

Voor @Marjoleint zie pagina 4 en 6 in dat document. Bij een trajectabonnement Lelylaan - Leiden vallen Sloterdijk én Haarlem gewoon binnen je traject.

Badge +3

Nog een voorbeeldje: als je van Amsterdam Centraal naar Haarlem zou reizen betaal je bij voor Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk buiten je traject.

Dat kost dus € 2,60 in de spits en € 1,56 in de daluren (tijdstip aanvang reis telt).

Badge +3

Ah, die kon ik een tijdje terug niet meer bereiken, kreeg een melding over doc-04-8k-docs.googleusercontent.com en uiteraard de http: (niet beveiligde pagina), maar die wordt nu blijkbaar geredirect.

Het is een constructie met een gedeeld bestand op Google Drive. Ik wil niet voor hosting betalen en accepteer een wat matige oplossing met een iets mindere betrouwbaarheid.

Badge +3

Het is een constructie met een gedeeld bestand op Google Drive. Ik wil niet voor hosting betalen en accepteer een wat matige oplossing met een iets mindere betrouwbaarheid.

Snap ik, heb het ook maar gedeeld via Dropbox dus. Het document zou gewoon via de NS site te vinden moeten zijn, want met name voor dit topic (voor @Marjoleint dus) is het nuttige info dat die met een trajectabonnement Lelylaan - Leiden gewoon kan gaan en staan waar ze wil (Sloterdijk, Haarlem).

Bedankt voor alle informatie allemaal! Het wordt steeds duidelijker voor mij, heel erg fijn.

'omdat je met een Trajectabonnement tot 10 TE mag omreizen (maar niet terugsteken) mag je met een trajectabonnement Lelylaan - Leiden óók gewoon van/naar/via Sloterdijk en Haarlem! ' @Robert B 

Dit is zeker interessant voor mij. Maar wat bedoel je met dat je mag omreizen maar niet mag terugsteken?

Als ik een een traject vrij van Lelylaan naar Leiden heb. En ik vanaf Leiden reis naar Sloterdijk, is dat niet 'terugsteken' ipv omreizen? 

Maar als ik het goed lees, zou ik dus 2 opties kunnen kiezen (waarvan ik dan voor de goedkoopste ga natuurlijk)

Optie 1 : sloterdijk - leiden 

Optie 2: lelylaan - Leiden

Bij beide mag ik via/van/naar Haarlem. Bij Optie 1 omdat dat op het traject ligt en bij optie 2 omdat je 10TE mag omreizen en dan zou ik dus via Haarlem kunnen en daar zelfs mogen uitchecken. Hopelijk begrijp ik het zo goed!

Bedankt voor alle informatie allemaal! Het wordt steeds duidelijker voor mij, heel erg fijn.

'omdat je met een Trajectabonnement tot 10 TE mag omreizen (maar niet terugsteken) mag je met een trajectabonnement Lelylaan - Leiden óók gewoon van/naar/via Sloterdijk en Haarlem! ' @Robert B 

Dit is zeker interessant voor mij. Maar wat bedoel je met dat je mag omreizen maar niet mag terugsteken?

Als ik een een traject vrij van Lelylaan naar Leiden heb. En ik vanaf Leiden reis naar Sloterdijk, is dat niet 'terugsteken' ipv omreizen? 

Maar als ik het goed lees, zou ik dus 2 opties kunnen kiezen (waarvan ik dan voor de goedkoopste ga natuurlijk)

Optie 1 : sloterdijk - leiden 

Optie 2: lelylaan - Leiden

Bij beide mag ik via/van/naar Haarlem. Bij Optie 1 omdat dat op het traject ligt en bij optie 2 omdat je 10TE mag omreizen en dan zou ik dus via Haarlem kunnen en daar zelfs mogen uitchecken. Hopelijk begrijp ik het zo goed!

Terugsteken is wanneer je naar een bepaald station reist, en daar vervolgens in een trein de andere kant op stapt zonder uit en weer in te checken. Voor Lelylaan/Sloterdijk naar Leiden is dat niet relevant, maar het gebeurt bij sommige sprinterstations wel eens dat het sneller is om eerst de verkeerde kant op te reizen, en dan in een Intercity te stappen die de juiste kant op gaat. Dat heet terugsteken en mag met een Traject Vrij abonnement dus niet. 

De informatie van Robert B. dat je met een Traject Vrij ook op trajecten mag reizen die maximaal 10TE langer zijn én op die stations mag in- en uitchecken klopt. Daarover is ook het volgende te vinden in het document dat hier boven gedeeld is:
 

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel: Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

 

Voor jouw situatie is een Traject Vrij abonnement tussen Amsterdam Lelylaan en Leiden Centraal dus het goedkoopst. Ook met dat abonnement mag je van en naar Haarlem reizen zonder aanvullende kosten, en sinds Amsterdam Sloterdijk een tussenstation is op de route via Haarlem, mag je dan ook zonder aanvullende kosten van Sloterdijk naar Leiden reizen.

Badge +3

het gebeurt bij sommige sprinterstations wel eens dat het sneller is om eerst de verkeerde kant op te reizen, en dan in een Intercity te stappen die de juiste kant op gaat. Dat heet terugsteken en mag met een Traject Vrij abonnement dus niet.

Volgens mij mag dat tegenwoordig wel.

Badge +3

Alles over terugsteken kan je vergeten, want ik bedoelde eigenlijk ‘omreizen buiten je traject’. Met een trajectabonnement Lelylaan - Leiden C mag je dus niet naar De Vink of Lammenschans ook al scheelt dat maar een paar TE.

Beter voorbeeld: trajectabonnement Utrecht C - Abcoude. Als dat sneller is via Bijlmer ArenA reis je slechts enkele TE extra maar steek je terug naar Abcoude.

Dat mag op zich wel (als de Reisplanner het zegt) maar je ontkomt dan niet aan poortjes, dus krijgt (2x) Bijlmer - Abcoude gefactureerd als buiten traject (terugsteken).

Met een trajectabonnement Den Haag - De Vink mag je gerust via Leiden C, maar als je daar in- of uitchect reis je buiten je traject.

Edit: laatste alinea toegevoegd terwijl @Momo haar reactie tikte.

Reputatie 7
Badge +3

Terugsteken mag, zolang de reisplanner het maar adviseert, dus dat zou dan ook mogen als je daarmee via een station reist wat buiten je traject valt.

Neem mijn oude Traject Vrij abonnement van De Vink naar Leiden, behalve reisadviezen met overstappen op Den Haag Laan van NOI en Den Haag Centraal, geeft de reisplanner nu ook reisadviezen met overstappen op Leiden Centraal, dat is dus legaal terugsteken. Leiden Centraal valt buiten het traject, maar een geldige reis is een reis die door de reisplanner is geadviseerd. Terugsteken via Leiden Centraal mag dus, alleen als je dan op Leiden Centraal denkt nog even wat te gaan kopen bij de AHtoGo als je daar toch bent, mag je extra dokken voor een reis buiten je traject, want die bevindt zich buiten de poortjes en moet je dus uit en weer inchecken. Dus bij terugsteken via een station buiten je traject omdat de reisplanner dat adviseert, vooral niet uit en inchecken (en hopen dat je geen controle krijgt van een overijverige HC die vindt dat je reist tegen de reisrichting en je zo een correctietarief van €50 cadeau doet).

Reageer