beantwoord

Traject Vrij en VDU Combineren

• 1 september 2014
  • 11 reacties
  • 290 Bekeken

Beste NS, ik heb een klacht/vraag (hierover heb ik 3x gebeld, een brief gestuurd, maar krijg geen reactie/oplossing: Ik heb een traject vrij Almere Centrum - Amsterdam Zuid. Dit staat op een OV Chipkaart. Ik heb een andere OV Chipkaart met een voordeelurenabonnement, waarmee ik na 9 uur in de ochtend 40% korting heb. Omdat deze abonnementen niet op 1 kaart kunnen, vanwege voorwaarden, heb ik 2 kaarten. Morgen ga ik van Amsterdam Centraal naar Almere Centrum. Van Amsterdam Centraal naar Weesp moet ik een kaartje kopen met 40% korting. Van Weesp naar Almere Centrum reis ik gratis door mijn abonnement. Omdat ik in de spits reis, kan ik niet inchecken met mijn Chipkaart met Traject vrij, omdat ik dan de korting niet krijg. Aankomende donderdag reis ik van Amsterdam Zuid naar Amersfoort met de intercity. Tot weesp reis ik gratis. Vanaf Weesp zou ik een kaartje moeten komen met 40% korting. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Ik moet beide kaarten gebruiken, maar kan niet tussendoor even uit de trein springen om in- en uit te checken. Is hier een oplossing voor? Ik hoor het graag. Groetjes, Joanne
icon

Beste antwoord door De luchtmacht 1 september 2014, 11:03

Nee, daar is geen oplossing voor. Het is of vol tarief reizen met de Traject Vrij kaart of losse kaartjes (e-tickets zijn hiervoor het beste geschikt) kopen vol tarief voor het deel buiten het Traject Vrij abonnement of met de Sprinter via Weesp reizen en daar uitchecken met de ene kaart en inchecken met de andere. Losse kaartjes met korting zijn niet meer verkrijgbaar, dat geldt zowel voor eenmalige OV-chipkaarten uit de automaat als voor e-tickets.
Bekijk origineel

11 reacties

Nee, daar is geen oplossing voor. Het is of vol tarief reizen met de Traject Vrij kaart of losse kaartjes (e-tickets zijn hiervoor het beste geschikt) kopen vol tarief voor het deel buiten het Traject Vrij abonnement of met de Sprinter via Weesp reizen en daar uitchecken met de ene kaart en inchecken met de andere. Losse kaartjes met korting zijn niet meer verkrijgbaar, dat geldt zowel voor eenmalige OV-chipkaarten uit de automaat als voor e-tickets.
Moet ik dan van te voren een kaartje Weesp Amersfoort kopen? En hoe gaat het dan met in- uitchecken van Traject Vrij? Want ik Check in op Amsterdam Zuid.. Maar check niet uit?
Als je via Weesp reist, zul je met de Sprinter naar Weesp moeten reizen en daar uitchecken met je Traject Vrij. Vervolgens kun je inchecken met je andere abonnement en daarmee verder reizen.
Wat een gedoe. Is de NS bezig met een betere oplossing? Ik wil namelijk gewoon met de intercity, dat is veel sneller. Ik vind dit erg slecht van de NS - dat ze mijn voorwaarden niet kunnen overzetten. Is toch niet helemaal normaal?
En de NS heeft deze vraag ook nog niet beantwoord, de klantenservice is weer ver te zoeken.

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voordeelurenabonnement-4140/index1.html#post33334
Ik zou graag willen weten of de voorwaarden van mijn oude voordeelurenabonnement overgezet konden worden op mijn OV Chipkaart met mijn Traject Vrij of dat ik vanaf volgende maand mijn Traject Vrij op dezelfde OV Chipkaart zet als mijn voordeelurenabonnement.. Zodat ik altijd de korting krijg waar ik recht op heb, altijd "gratis" reis als ik op het vaste traject reis en ik niet gedoe krijg met uitstappen, instappen, om in- en uit te checken en gewoon intercity's kan nemen!! Heel erg knudde dit!
Nee, het is niet mogelijk om beide abonnementen op 1 kaart te zetten. Bovendien zou het, als het wel kon, ook niet werken zoals je voorstelt. Je checkt namelijk altijd in onder de voorwaarden van 1 abonnement en die voorwaarden gelden tot je uitcheckt en daarmee de rit voltooit. Als je onder de voorwaarden van een ander abonnement verder wilt reizen moet je daadwerkelijk eerst inchecken met dat andere abonnement, op de andere chipkaart dus.
En als ik dan een E-Ticket koop online voor Weesp-Amersfoort met 40% korting...
En ik check op amsterdam Zuid in met mijn Traject Vrij.. En ik check nergens uit? Want dat kan natuurlijk niet..
Gaat het dan goed?
Zolang de poortjes open zijn kan je nog reizen zoals vroeger: niet in/uitchecken. Het reisrecht heb je immers al afgekocht voor het traject, dus niemand die er de dupe van is. Je loopt wel het risico dat een overijverige conducteur je wel een boete geeft, ook al reis je op je traject. Zelf hoor ik conducteurs in de trein zeggen tegen mensen met een niet-ingechekte trajectkaart: "volgende keer wel inchecken, want als op de eindhalte de poortjes dicht zijn heb je een probleem".

Beetje jammer dat de NS het de reiziger zo moeilijk maakt.
Moet ik dan van te voren een kaartje Weesp Amersfoort kopen? En hoe gaat het dan met in- uitchecken van Traject Vrij? Want ik Check in op Amsterdam Zuid.. Maar check niet uit?

Beste Joanne,
Luchtmacht geeft je reeds het goede antwoord. Het is inderdaad niet mogelijk om de twee abonnementen op één kaart te zetten. De oplossing van Luchtmacht wat betreft het reizen is inderaad de beste oplossing.
Vriendelijke groet,Robby
Reputatie 3
Badge
Het probleem is helemaal niet opgelost. Er zijn verschillende opties, afhankelijk van hoe je reis zich verhoudt tot je traject, en op welk deel je recht hebt op korting.
Ik zie in ieder geval de volgende situaties, misschien mis ik er nog wel een paar.

1. Het begin van je reis ligt binnen je traject, het deel daarna niet. Je begint je reis in de spits, en reist buiten je traject ook in de spits. In dat geval kun je gewoon inchecken met Traject Vrij. Je betaalt toch het volle tarief voor het tweede deel.
  2. Het begin van je reis ligt binnen je traject, het deel daarna niet. Je begint je reis in de spits, en reist buiten je traject in Voordeeluren. In dat geval kun je inchecken met Traject Vrij en voor de hele reis het volle tarief betalen, of inchecken met Traject Vrij, bij het verlaten van je traject omchecken naar je VDU. Dan reis je het tweede deel met korting, maar het is wel gedoe.
  3. Het begin van je reis ligt buiten je traject, het laatste deel ligt binnen je traject, en je begint je reis in de nieuwe Daluren. In dat geval kun je gewoon inchecken met Traject Vrij. Het deel buiten je traject krijg je 40% korting.
  4. Het begin van je reis ligt buiten je traject, het laatste deel ligt binnen je traject, en je checkt in tussen 16.05 en 18.25. In dat geval moet je inchecken met je VDU, en bij het binnenkomen van je traject omchecken naar Traject Vrij. Het deel buiten je traject krijg je 40% korting. Met Traject Vrij voor de hele reis zou je dat niet hebben, omdat je alleen korting krijgt als je incheckt in de (nieuwe) Daluren.

Merk op dat de situatie anders kan liggen als je in de vroege ochtend reist (vóór 6.30), omdat je dan met Traject Vrij korting hebt buiten je traject en met VDU niet.

Merk ook op dat dit allemaal weer anders wordt als de VDU-kaart is uitgefaseerd, omdat dan voor korting de Daluren gelden. Dan kan het ongunstig worden als je rond 6.30 en rond 16.00 omcheckt, omdat je dan opeens in de spits reist.
Zoals al vaker gezegd: je moet echt van tevoren even goed berekenen wat het voordeligst is, en of dat, vanwege de plaatsing van paaltjes/poortjes waar je zou kunnen omchecken, ook realiseerbaar is.

Reageer