beantwoord

Traject Vrij en Weekend Vrij samen op dezelfde OV-chipkaart

• 22 maart 2015
  • 8 reacties
  • 405 Bekeken

Ik heb een Jaartraject abonnement op een aparte OV-chipkaart die beëindigt wordt en ik moet overstappen naar een Traject Vrij abonnement. Het Traject Vrij abonnement laat ik zetten op mijn andere OV-chipkaart waarop al een voordeeluren abonnement staat. Het voordeeluren abonnement wordt automatisch stopgezet en ik krijg een bedrag teruggestort.
Mijn vraag is kan ik ook een Weekend Vrij abonnement naast de Traject Vrij abonnement plaatsen op dezelfde OV-chipkaart?
Het Traject Vrij abonnement gebruik ik voor woon-werk verkeer van Lelystad naar Zwolle en dat is altijd in de spitsuren.
Weekend Vrij abonnement wil gebruiken voor privé reizen in de weekenden.
Ik weet niet hoe het zit met de combinatie van deze twee abonnementen, misschien moet ik voor Weekend Vrij abonnement een aparte OV-chipkaart aanschaffen.
icon

Beste antwoord door Loes 22 maart 2015, 09:35

De combinatie Traject Vrij en Weekend Vrij gaan niet goed samen op 1 OV-chipkaart. Als beide op dezelfde kaart staan, zal er denk ik altijd ingecheckt worden met Traject Vrij, althans dat is wel het geval bij Traject Vrij en een Voordeelurenabonnement. Heel zeker ben ik er niet van, maar er gaan maar weinig abonnementen samen. Ik zou er toch een aparte OV-chipkaart voor nemen, tenzij een ander forumlid ms andere ervaringen heeft?
Het wordt ook afgeraden overigens om abonnementen te combineren bij verschillend gebruik.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Deze combinatie kan niet op één OV-chipkaart. U moet inderdaad Weekend Vrij op een andere OV-chipkaart plaatsen. Bij het bestellen van Weekend Vrij kunt u gratis een nieuwe OV-chipkaart meebestellen.
De combinatie Traject Vrij en Weekend Vrij gaan niet goed samen op 1 OV-chipkaart. Als beide op dezelfde kaart staan, zal er denk ik altijd ingecheckt worden met Traject Vrij, althans dat is wel het geval bij Traject Vrij en een Voordeelurenabonnement. Heel zeker ben ik er niet van, maar er gaan maar weinig abonnementen samen. Ik zou er toch een aparte OV-chipkaart voor nemen, tenzij een ander forumlid ms andere ervaringen heeft?
Het wordt ook afgeraden overigens om abonnementen te combineren bij verschillend gebruik.
Een combinatie van Traject en Weekend Vrij abonnement zou toegevoegd moeten worden.
Op werkdagen vrij reizen op het traject en in de weekenden onbeperkt reizen door heel Nederland met 1 abonnement en op dezelfde OV-chipkaart. Twee OV-chipkaarten vind ik niet handig, want je kunt je snel vergissen.

Voorlopig hou ik het maar op Traject Vrij en reis ik met 40 procent korting in de weekenden en buiten het traject in de daluren.
De voordeeluren abonnement wordt automatisch stopgezet zodra ik het Traject Vrij abonnement er op plaats.
Een combinatie van Traject en Weekend Vrij abonnement zou toegevoegd moeten worden.

Dat zou inderdaad moeten en het lijkt ook kinderlijk eenvoudig om bij die combinatie de juiste prijs te kunnen bepalen.
Ik zie het echter niet gaan gebeuren door de ontzettend amateuristische wijze waarop men Traject Vrij geïmplementeerd lijkt te hebben. Zo is het zelfs niet mogelijk om met Traject Vrij in de middagspits met een andere abonnementhouder mee te reizen met korting, omdat de combinatie van Traject Vrij en samenreiskorting ook al niet wordt ondersteund.
Volgens mij kan de twee abonnementen niet samen op een OV-chipkaart. Omdat mijn jaartraject abonnement afloopt omdat er voor in de plaats een Jaartraject vrij abonnement is gekomen heb ik deze besteld op dezelfde kaart waarop mijn voordeeluren abonnement op staat. Ik krijg de melding dat als ik deze voordeeluren abonnement wilt behouden ik een nieuwe OV-chipkaart moet bestellen.
Conclusie is dus twee NS abonnementen op dezelde OV-chipkaart kan niet. Je kan wel een busabonnement van Connexxion of Arriva op dezelfde OV-chipkaart zetten waarop ook een NS abonnement staat.
Even voor de zekerheid: Weet u zeker dat u uw Voordeelurenabonnement wilt beëindigen? - Traject Vrij geeft buiten het afgekochte traject slechts korting in de Daluren. Dat is niet hetzelfde als Voordeeluren. Eenmaal opgezegd is een Voordeelurenabonnement niet meer te bestellen.
Ik wil binnenkort ook een Traject Vrij abonnement afsluiten voor woon-werkverkeer en wil die graag naast mijn Weekend Vrij abonnement omdat ik regelmatig lange reizen in het weekend maak. Is de informatie in dit topic in 2019 nog correct? Of is het inmiddels mogelijk om de twee abonnementen op dezelfde Ov-chipkaart te hebben?
Badge +3
Wat ik een kleine vier jaar geleden schreef, is nog steeds actueel. Traject Vrij en Weekend Vrij kunnen niet op één OV-chipkaart worden gecombineerd.

Reageer