beantwoord

traject vrij jaarabonnement

• 19 september 2015
  • 9 reacties
  • 280 Bekeken

Onze zoon van 16 heeft vanaf 26 augustus een traject vrij jaarabonnement. Wat wij niet wisten is dat hij vanaf 16 november tot 5 februari stage gaat lopen en daarbij geen treinkaart nodig heeft. Dit is voor ons een flinke financiële tegenvaller want dan wordt er zo even € 120,- weggegooid en dat bijna 3 maanden lang. Ik dacht misschien is er een mogelijkheid om de kaart om te zetten naar een maandabonnement. Hebben jullie een oplossing voor ons?
icon

Beste antwoord door JanH NS 20 september 2015, 12:14

Hallo Firefly, welkom op het forum! Het kan natuurlijk gebeuren dat je abonnement minder of niet te gebruiken is door onvoorziene omstandigheden. Dit is altijd vervelend, en we willen je waar mogelijk ook tegemoet komen.
De optie om het traject te wijzigen is eerder al gegeven door Pe_pe, gaat je zoon voor zijn stage ook gebruik maken van de trein? Je kan altijd even contact opnemen met onze klantenservice in deze situaties, we zoeken dan samen naar een oplossing. Je kan ons telefonisch 24/7 bereiken via 030-751 51 55 of op Twitter via @NS_online.
Bekijk origineel

9 reacties

De enige mogelijkheid is het traject te wijzigen in het goedkoopst mogelijke*, maar dat kan maar éénmaal per jaar, dus dat is in februari niet terug te draaien. Daarvoor zou hij dan van februari tot de zomervakantie maandabonnementen kunnen afsluiten, maar ik weet niet of dat goedkoper uitpakt en of hij dat de rompslomp waard vindt.

*Dat zijn de Arriva-trajecten:
Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom,
Arnhem - Arnhem Velperpoort,
Gaanderen - Terborg,
elk € 28,60 per maand.
Badge +3
Het traject kan volgens mij elke maand gewijzigd worden.
Ik kan noch van eenmaal per jaar, noch van eenmaal per maand een expliciete bevestiging vinden vanuit NS, noch in de voorwaarden, noch van een moderator. In meer algemene zin geven moderators regelmatig aan dat het maar eenmaal per jaar mogelijk is om een abonnement te wijzigen, maar daarbij zouden ze kunnen doelen op een wisseling van abonnement-type en niet op een wisseling van traject. In dit topic beweert moderator Klaas-Jan NS dat het traject van Traject Vrij om de 3 maanden aangepast zou kunnen worden, maar forumgebruiker Keuzereiziger claimt daarop het traject tweemaal in 3 maanden aangepast te hebben.

Jammer dat NS er zo schimmig over doet. De mogelijkheid om maandelijks aan te passen maakt een doorlopend Traject Vrij abonnement veel flexibeler en daarmee aantrekkelijker. Wellicht gunnen ze zichzelf de extra inkomsten en de abonnee de extra rompslomp van elke maand een nieuw maandabonnement afsluiten.
Reputatie 6
Badge +1
Het is mijzelf inderdaad meermaals binnen het eerste jaar gelukt het traject van Traject Vrij via Mijn NS aan te passen. Of dat expliciet mag volgens de voorwaarden heb ik niet nagevraagd. Zolang de wijziging maar 14 dagen van tevoren wordt doorgegeven kan het.
Reputatie 6
Badge +1
Als Firefly trouwens graag een bevestiging ziet middels mijn facturen, nodig ik hem/haar hierbij uit mij een privébericht te sturen. Ook andere forumleden mogen dat overigens best doen.
Ik heb geen screenshots van mijn NS, alleen de facturen waar op staat aangegeven welk abonnement ik die maand heb gehad.
Hallo Firefly, welkom op het forum! Het kan natuurlijk gebeuren dat je abonnement minder of niet te gebruiken is door onvoorziene omstandigheden. Dit is altijd vervelend, en we willen je waar mogelijk ook tegemoet komen.
De optie om het traject te wijzigen is eerder al gegeven door Pe_pe, gaat je zoon voor zijn stage ook gebruik maken van de trein? Je kan altijd even contact opnemen met onze klantenservice in deze situaties, we zoeken dan samen naar een oplossing. Je kan ons telefonisch 24/7 bereiken via 030-751 51 55 of op Twitter via @NS_online.
@JanH NS

Het was handig geweest als je in je reactie was ingegaan op de vraag of het traject na de stage nog binnen dit abonnementsjaar inderdaad weer terug gewijzigd mag worden.
Klopt Pe_pe, ik wilde het nog even uitzoeken voordat ik daar verder inging. Het is, zoals Keuzereiziger al aangaf, mogelijk om vaker binnen het 1e jaar van traject te wisselen. Dit kan dus iedere maand, houd er wel rekening mee dat iedere wijziging minimaal 2 weken van tevoren aangevraagd moet worden. Dit kan dan via mijn NS of via de klantenservice.
De enige mogelijkheid is het traject te wijzigen in het goedkoopst mogelijke*, maar dat kan maar éénmaal per jaar, dus dat is in februari niet terug te draaien. Daarvoor zou hij dan van februari tot de zomervakantie maandabonnementen kunnen afsluiten, maar ik weet niet of dat goedkoper uitpakt en of hij dat de rompslomp waard vindt.

*Dat zijn de Arriva-trajecten:
Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom,
Arnhem - Arnhem Velperpoort,
Gaanderen - Terborg,
elk € 28,60 per maand.

Anno 2016 is alleen Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom het goedkoopste, met € 28,85 per maand. De andere twee bovengenoemde suggesties kosten nu beiden €29,10 per maand.

Reageer