Traject Vrij: klantonvriendelijk gedrocht

• 21 June 2014
  • 5 reacties
  • 922 Bekeken

Reputatie 1
Al jarenlang heb ik een Jaartrajectabonnement, een klantvriendelijk en makkelijk product. Dit wordt nu vervangen door Traject Vrij, een zeer klantonvriendelijk gedrocht.

1) Mijn huidige abonnement wordt niet automatisch omgezet. Moet dit product opnieuw aanvragen inclusief via iDeal een maand vooruitbetalen. Slaat helemaal nergens, NS heeft al mijn gegevens al, heb nog nooit achtergelopen met betalen, etc. En feitelijk ben ik dus een maand een stuk duurder uit nu: 1 x betalen voor Jaartrajectkaart + 1 x maand vooruit betalen voor Traject Vrij.

2) Onduidelijke aanvraag. Tijdens de aanvraag van Traject Vrij wordt nergens duidelijk dat je de 1ste maand vooruit dient te betalen. Dit heb ik in een klacht aan de NS al doorgegeven. Maar ook andere dingen zijn zo onduidelijk. Zoals bijvoorbeeld het deel voor wel of geen nieuwe OV-chip. Net zoals zoveel Jaartrajecthouders heb ik gelukkig tot nu toe het gebruik van die OV-chip kunnen vermijden. Ik heb dus geen idee of ik nou wel of geen nieuwe OV-chip moet aanvragen. Er is ook geen tot zeer slechte uitleg daarover in die aanvraag.

3) Traject Vrij is een duurder product (in mijn geval bijna 35 Euro meer per jaar) maar krijg er minder voor terug. Zoals het feit dat de korting buiten mijn traject niet meer in de spits uren geldt.

4) Ondanks dat ik maandelijks vooruit betaal, kan ik nog steeds een boete krijgen voor vergeten in te checken op mijn traject. NS geeft aan dat er een coulance beleid zal zijn maar dit is beperkt. Kans bestaat dus dat als ik (ik noem maar wat) 3 maal in 2 maanden vergeet in te checken, ik een boete krijg. Dit slaat dus echt helemaal nergens op: ik reis met een product wat al een maand van te voren is betaald voor mijn traject. Het ENIGE nut wat in in- en uitchecken dus heeft is dat de NS reizigersbewegingen kan volgen maar het enige wat ik er van krijg is ergernis en een boete. Alvast sorry voor de conducteur die mij controleert maar mocht ik om die reden ooit een boete krijgen, dan mag die conducteur doen en laten wat hij/zij wil, ik accepteer die boete nooit van z'n leven. Ik ben op zich een heel rustig persoon maar dit beleid is dus echt iets wat alleen maar agressie uitlokt beste NS.

5) Reizen buiten traject. Dit wordt maandelijks achteraf afgeschreven. Moet nu dus echt in de gaten gaan houden wat ik reis buiten mijn traject want er is geen direct overzicht meer. Pas achteraf kan ik echt zien of alles klopt.

Al met al is het credo voor dit Traject Vrij gedrocht: "Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel moeilijker, klantonvriendelijker en duurder."

5 reacties

Reputatie 1
Was punt 6 vergeten.
6) Verwarrend product. Ook de NS telefonische helpdesk vindt het verwarrend: volgens helpdesk hoeft er geen saldo op de OV-chip omdat alles achteraf wordt geïncasseerd.
Maar volgens de NS site worden gemaakte kosten buiten het traject inderdaad maandelijks achteraf geïncasseerd maar alléén voor de trein. Voor al het overige openbare vervoer moet je juist weer wél saldo op de OV-chip hebben staan.

Kom op NS, of het 1 of het ander!? Waarom alles zo hopeloos ingewikkeld!!?
Nogal logisch dat het allemaal duurder wordt op deze manier en de reiziger mag voor deze OV-chip onzin opdraaien!
Reputatie 3
Ik moet zelf in maar 2015 overstappen naar dit product. Even mijn kennis hierover.

1.
Dat moet helaas. Er zitten namelijk nogal wat andere voorwaarden aan. Ook het feit dat u voor uw reizen buiten uw traject niet op saldo gaan, maar als facturatie achteraf (u hoeft dus geen saldo op uw kaart te zetten) is de reden dat dit zo (omslachtig) gaat.

2.
Je betaald in principe vooruit. op dag 1 heb je al betaald. Volgensmij is dit niet anders dan nu. Ik betaal mijn JaarTrajectKaart nu ook ineenkeer (vooruit). Helaas is de 4% in-een-keer-betalen-kortingregel afgeschaft.
Gewoon een nieuwe chipkaart aanvragen.
Dan is deze ook meteen weer langer geldig. Deze is gratis de verwerkingstijd ligt momenteel op 2 tot 3 werkDAGEN en is zo gepiept en geheel online te bestellen met foto en al.

3.
Die van mij wordt, zelfs met de 4% in-een-keer-betalen-kortingregel 2,10 euro per maand goedkoper. Let wel even op bij het berekenen dat je vergelijkt wat het tarief in 2014 is voor de JTK (die is hoger als je JTK prijs van 2013). en in de NS-planner wordt de 4% in-een-keer-betalen-kortingregel weergeven.
Hou ook rekening mee met de 10maanden prijs van de JaarTrajectVij kaart.
Wellicht is een nieuwe berekening nodig.

De Dalurenkorting is in inderdaad minder voordelig, door de middagspits, maar kan soms gunstig uitvallen/omzeilen door om 15.59 in te checken. :-)
Overigens u kunt 3 mensen meenemen met korting zoals voorheen. Zij reizen vreemd genoeg WEL met korting in de middagspits.

U kunt daarbij wel indien u kinderen heeft of kleinkinderen, neefjes, nichtjes of petekind. Drie gratis KidsVrij abonnementen aanschaffen, die elk op een aparte kaart gezet moeten worden. Deze drie ov chipkaarten zijn gratis en hebben dezelfde looptijd als uw abonnement.
U hoeft ook niet persee met die kinderen mee te reizen, dat mogen ook andere personen zijn met een geldig vervoerbewijs. Dat is toch 3x15 euro.

Of het een voordeel is, is maar de vraag. U hoeft geen saldo op uw kaart te zetten voor reizen met NS buiten uw traject. Een factuur krijgt u achteraf.

4.
Ja dat moet. Hiermee kan de vervoerder beter inspelen op het materieel in bepaalde uren.

5.
U kunt uw reis bij NS, na een aantal minuten inzien op MijnNS en na 24 uur op www.ovchipkaart.nl.
De prijs inderdaad (nog) niet. Want u gaat betalen met 'laagste prijs garantie'. Dat wil zeggen dat, als u een kleine logische omweg maakt, (De OV planners geven mogelijk meer reisoplossingen via verschillende stations weer) u altijd de goedkoopste rit betaald. Dit heeft een verwerkingstijd nodig.

6.
Sommige dingen zijn verwarrend, maar het zal uiteindelijk wel meevallen. Wellicht wat koud-water-vrees. Dat was er ook toen voor die tijd de 'schandalige' strippenkaart werd ingevoerd (wat dat was voor die tijd schandalig, omdat gebieden in zones werden ingedeeld en je dus behoorlijk benadeeld kon worden.)

NS gaat niet over het overige Openbaar Vervoer. NS (en RET) zijn al zover dat achteraf facturatie mogelijk is. Ik denk dat de rest op termijn gaat volgen.
Uiteindelijk is de overheid en de provincies verantwoordelijk voor het OV. NS, Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus, Qbuzz, EBS, Hermes, Breng, GVB (ben ik er nog vergeten) zijn uitvoerend.
Reputatie 6
Badge +2
(..) u gaat betalen met 'laagste prijs garantie'. Dat wil zeggen dat, als u een kleine logische omweg maakt, (De OV planners geven mogelijk meer reisoplossingen via verschillende stations weer) u altijd de goedkoopste rit betaald.
Het is andersom: als een omweg goedkoper is (doordat die deels over het vaste traject gaat) wordt die gerekend.
Beste vreemdeling5,

Uit je bericht begrijp ik dat je je niet kunt vinden in de overstap van de "oude" jaartrajectkaart naar Traject Vrij. Ik zie dat huibf je al vrij goed heeft geholpen met de vragen die je stelt. Wat betreft de kosten van Traject Vrij zou ik eraan toe willen voegen dat je het traject waarop je reist nog niet hebt genoemd, daardoor kan ik niet goed oordelen wat de kosten zijn voor het nieuwe jaar. De reden dat Traject Vrij een product op de OV-chipkaart is, komt vanwege het feit dat de OV-chipkaart één product is voor alle soorten openbaar vervoer en je dus moeiteloos met één kaart overal in kunt checken. Bovendien zullen op meer en meer stations poortjes verschijnen, waardoor je wel in moet checken om bij het perron te komen. Daarnaast reis je, zoals huibf ook aangeeft, op rekening; vergeet je dus een keer in- of uit te checken, dan betaal je een correctietarief. Klik hier voor meer info over correctietarieven. Je reist altijd op rekening, dus eventuele transacties die naar jouw mening niet goed zijn gegaan, kun je achteraf altijd inzien in Mijn NS.

Hopelijk gaat het, ondanks de bezwaren die je hebt, geen probleem vormen om gebruik te maken van dit product. De gebruiksvriendelijkheid van dit product staat absoluut hoog in het vaandel, en kritische feedback zoals jij deze geeft is zeker waardevol.

Groet,
Stephan
Reputatie 3
Badge

1) Mijn huidige abonnement wordt niet automatisch omgezet. Moet dit product opnieuw aanvragen inclusief via iDeal een maand vooruitbetalen. Slaat helemaal nergens, NS heeft al mijn gegevens al, heb nog nooit achtergelopen met betalen, etc. En feitelijk ben ik dus een maand een stuk duurder uit nu: 1 x betalen voor Jaartrajectkaart + 1 x maand vooruit betalen voor Traject Vrij.

Dat lijkt me onzin. Je hoeft pas over te stappen als je JTK afloopt. Dat is dus in de twee maanden waarin je nu ook al 'gratis' reist. En ook nu al betaal je de eerste maand van je nieuwe JTK (of je hele JTK met 4% korting) voooruit. Dat verandert niet.

En dat je op zijn minst een nieuwe machtiging moet afgeven is logisch. In het oude systeem werd er een vast bedrag per maand afgeschreven. In het nieuwe systeem weet je van tevoren niet wat er precies wordt afgeschreven, maar krijg je maandelijks een factuur en wordt er dus een wisselend bedrag afgeschreven. Dat kan niet op grond van de oude machtiging, want daarvoor heb je NS geen toestemming gegeven.

2) Onduidelijke aanvraag. Tijdens de aanvraag van Traject Vrij wordt nergens duidelijk dat je de 1ste maand vooruit dient te betalen. Dit heb ik in een klacht aan de NS al doorgegeven.

Dat is nu ook al zo

Maar ook andere dingen zijn zo onduidelijk. Zoals bijvoorbeeld het deel voor wel of geen nieuwe OV-chip. Net zoals zoveel Jaartrajecthouders heb ik gelukkig tot nu toe het gebruik van die OV-chip kunnen vermijden. Ik heb dus geen idee of ik nou wel of geen nieuwe OV-chip moet aanvragen. Er is ook geen tot zeer slechte uitleg daarover in die aanvraag.

Als je chipkaart nog een jaar geldig is HOEFT het niet. Maar ik zou het wel doen; ben je gelijk weer voor een paar jaar klaar.

3) Traject Vrij is een duurder product (in mijn geval bijna 35 Euro meer per jaar) maar krijg er minder voor terug. Zoals het feit dat de korting buiten mijn traject niet meer in de spits uren geldt.

Dat verschilt per situatie. Mensen die per maand betalen zijn in het algemeen goedkoper uit.
Bovendien geldt de korting buiten je traject nu ook niet in de spits. Alleen is de avondspits in het nieuwe systeem óók spits; en daar is veel voor te zeggen.

4) Ondanks dat ik maandelijks vooruit betaal, kan ik nog steeds een boete krijgen voor vergeten in te checken op mijn traject. NS geeft aan dat er een coulance beleid zal zijn maar dit is beperkt. Kans bestaat dus dat als ik (ik noem maar wat) 3 maal in 2 maanden vergeet in te checken, ik een boete krijg. Dit slaat dus echt helemaal nergens op: ik reis met een product wat al een maand van te voren is betaald voor mijn traject. Het ENIGE nut wat in in- en uitchecken dus heeft is dat de NS reizigersbewegingen kan volgen maar het enige wat ik er van krijg is ergernis en een boete. Alvast sorry voor de conducteur die mij controleert maar mocht ik om die reden ooit een boete krijgen, dan mag die conducteur doen en laten wat hij/zij wil, ik accepteer die boete nooit van z'n leven. Ik ben op zich een heel rustig persoon maar dit beleid is dus echt iets wat alleen maar agressie uitlokt beste NS.

Inchecken is ook nodig om te bepalen in hoeverre u buiten uw traject heeft gereisd. En vanwege Geld Terug Bij Vertraging, bijvoorbeeld. Op dit moment kan iedereen met een JTK claimen als er ergens op het vaste traject meer dan een half uur vertraging is geweest. Niemand kan bewijzen dat hij daadwerkelijk op dat moment last heeft ondervonden. Ik vond het altijd al een wonder dat NS dit zomaar toestond, want het is zo fraudegevoelig als het maar zijn kan. Dat is straks voorbij. Met een aantal nieuwe complicaties, helaas; dat dan weer wel.

5) Reizen buiten traject. Dit wordt maandelijks achteraf afgeschreven. Moet nu dus echt in de gaten gaan houden wat ik reis buiten mijn traject want er is geen direct overzicht meer. Pas achteraf kan ik echt zien of alles klopt.

Daar heeft u gelijk in. Daar staat tegenover dat u niet meer zelf hoeft te puzzelen wat uw goedkoopste route is buiten uw traject; dat doet NS voor u. Daardoor bent u in een aantal gevallen zelfs goedkoper uit dan nu met de papieren kaartjes.

Al met al is het credo voor dit Traject Vrij gedrocht: "Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel moeilijker, klantonvriendelijker en duurder."

Ik zou eerder zeggen: het wordt anders, en dat is wennen. Of het uiteindelijk ook duurder wordt, zal per geval verschillen.

Reageer