beantwoord

Traject Vrij Maand abonnement voor 4 maanden af te sluiten

• 15 augustus 2016
  • 42 reacties
  • 1707 Bekeken

Onze zoon van 15 jaar gaat binnenkort voor school (MBO) 5 dagen per week reizen tussen Nunspeet en Amersfoort.
Vanaf 1 januari 2017 geldt voor hem het nieuwe studentenreisproduct en kan hij gratis reizen.
Nu willen we voor hem een Traject Vrij Maand abonnement afsluiten, maar in de toelichting bij contractduur zie ik dat daar staat dat je dat voor minimaal 1 jaar af moet sluiten. Klopt dat?
Eigenlijk wil ik gewoon in de maanden september, oktober, november en december telkens een maandabonnement Traject Vrij Maand afsluiten en per 1 januari 2017 gebruikmaken van het nieuwe studentenreisproduct.
icon

Beste antwoord door Neen 15 augustus 2016, 22:56

Traject Vrij is er in twee varianten:
Traject Vrij Maand is 1 maand geldig, als u het daarna wederom wil moet u het opnieuw bestellen. Voor het traject Nunspeet - Amersfoort kost dit 241 euro.
Traject Vrij Jaar is een doorlopend abonnement met een minimumduur van 1 jaar en daarom een stuk goedkoper. Voor het traject Nunspeet - Amersfoort kost dit 194 euro per maand.

U kunt dus tussen september en december vier maal een maandabonnement kopen.
NS heeft echter aangegeven dat studenten die in het bezit zijn van een NS-abonnement dit binnen het eerste jaar mogen opzeggen wanneer zij recht hebben op het studentenreisproduct. Het is daarom goedkoper om te kiezen voor het jaarabonnement en dat op 31 december te laten aflopen.
Bekijk origineel

42 reacties

Traject Vrij Maand is 1 maand geldig, als u het daarna wederom wil moet u het opnieuw bestellen. Voor het traject Nunspeet - Amersfoort kost dit 241 euro.
Traject Vrij Jaar is een doorlopend abonnement met een minimumduur van 1 jaar en daarom een stuk goedkoper. Voor het traject Nunspeet - Amersfoort kost dit 194 euro per maand.

NS heeft echter aangegeven dat studenten die in het bezit zijn van een NS-abonnement dit binnen het eerste jaar mogen opzeggen wanneer zij recht hebben op het studentenreisproduct. Het is daarom goedkoper om te kiezen voor het jaarabonnement en dat op 31 december te laten aflopen.

Zie dit bericht van Klaas-Jan NS van maandag 25 juli 2016 18:17

Iedere case wordt afzonderlijk beoordeeld.
Wat betreft reizigers die een studentenreisrecht ontvangen en daarom hun NS-abonnement opzeggen; deze groep kan altijd rekenen op coulance.
Nog even een opmerking van mijn kant. TS kan in dit geval inderdaad kiezen voor Traject Vrij Jaar. Indien er inderdaad een studentenreisproduct is aangevraagd voor 1 januari 2017 dan kunnen tijdens het eerste contractjaar opzeggen.
Nog even een opmerking van mijn kant. TS kan in dit geval inderdaad kiezen voor Traject Vrij Jaar. Indien er inderdaad een studentenreisproduct is aangevraagd voor 1 januari 2017 dan kunnen tijdens het eerste contractjaar opzeggen.

In hoeverre is dit gegarandeerd vanuit de NS? Voor mijn dochter gaat hetzelfde gelden. Zij heeft een abonnement nodig voor een vast traject voor 4 maanden. Vanaf 1 januari 2017 krijgt zij een Studenten reis product
In hoeverre is dit gegarandeerd vanuit de NS?

100%
In hoeverre is dit gegarandeerd vanuit de NS?
Dat is risicovol. Wat Klaas-Jan NS hier ook zegt, het is niet bindend. De productvoorwaarden zijn dat wel en die zeggen het tegenovergestelde. Mocht NS onverhoopt in januari 'Nee' zeggen, dan kunt u hoogstens nog het traject wijzigen (in het geval van Traject Vrij) in het goedkoopst mogelijke om het jaar uit te dienen en dan kost het nog ongeveer €30 maal 8 maanden.
We passen ons coulancebeleid t.o.v. reizigers die gebruik gaan maken van het studentenreisproduct niet aan.
We passen ons coulancebeleid t.o.v. reizigers die gebruik gaan maken van het studentenreisproduct niet aan.

Dus samengevat wilt u zeggen dat een Traject Vrij Jaar die is afgesloten voor een student met een aangevraagde Student Reis Product per 1 januari 2017 uit coulance altijd opgezegd kan worden per januari 2017?
Correct en tevens juist.
Ik heb dit zelfde probleem. Ik zou graag voor 4 maanden het 'traject vrij jaar' abonnement willen hebben en eind december dit weer opzeggen vanwege het studentenreisproduct. Ik begrijp dat het mogelijk is in deze situatie het abonnement te beëindigen, maar nu is mijn vraag hoe kan deze worden opgezegd?
En zou ik per mail bevestigd kunnen krijgen dat ik dit abonnement op kan zeggen als ik een studentenreisproduct krijg?
Welkom op het NS Serviceforum. Er zijn vele kanalen bij NS Klantenservice waar je een abonnement kan opzeggen. De klantenservice is op de hoogte van deze coulanceregeling. Je mag het ook altijd bij dit forum houden en het hier t.z.t. aangeven. Dan helpen we je graag verder!
Welkom op het NS Serviceforum. Er zijn vele kanalen bij NS Klantenservice waar je een abonnement kan opzeggen. De klantenservice is op de hoogte van deze coulanceregeling. Je mag het ook altijd bij dit forum houden en het hier t.z.t. aangeven. Dan helpen we je graag verder!

Heel erg bedankt voor de informatie. Hier kan ik wat mee.
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met NS klantenservice, maar de medewerkster was niet op de hoogte van de coulanceregeling en vertelde dat ik een maandkaart moet aanschaffen voor mijn dochter. Ik heb haar verwezen naar dit forum.
Kun je aub aangeven wat de coulanceregeling precies inhoudt? Opzegging van het abonnement of downgraden naar een goedkoper abonnement?
Alvast hartelijk dank.
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met NS klantenservice, maar de medewerkster was niet op de hoogte van de coulanceregeling en vertelde dat ik een maandkaart moet aanschaffen voor mijn dochter. Ik heb haar verwezen naar dit forum.
Kun je aub aangeven wat de coulanceregeling precies inhoudt? Opzegging van het abonnement of downgraden naar een goedkoper abonnement?
Alvast hartelijk dank.

De toezegging van Klaas Jan gaat over het opzeggen (downgraden van trajectvrij mag trouwens sowieso en kan iedereen doen). Helaas staat het nergens zwart op wit en ook als u begin december zicht meld bij de klantenservice kan het zijn dat u iemand treft die niet op de hoogte is van de regeling. Wel kunt u zich dan opnieuw op het forum melden, u zal niet de enige zijn.
Wat marv87 hierboven schrijft, klopt. Helaas is deze regeling niet bij iedereen bekend. Mocht dit dus tot problemen leiden in december, dan kan één van de moderators van dit forum altijd even meekijken en eventueel ook direct het abonnement opzeggen.
Hallo,

Ik heb zojuist de klantensevice gebeld van de ns, en gevraagd over wat Klaas-Jan hierboven heeft gezegd. Zij vertelde mij dat dit niet zo is en dat ik een maand abbonoment moet aanschaffen. Waarom zegt de telefonische medewerkster dat het niet kan en Klaas-Jan dat het wel kan? Hier wil ik graag meer duidelijkheid over, want dit zou mij €60,- per maand schelen.

Alvast bedankt!
Ik merk dat er nog veel onduidelijkheid bestaat. Voor de zekerheid ga ik hier eerst even intern achteraan, ik kom hier zsm op terug.
Hallo,

Ik heb zojuist ook de klantensevice gebeld van de ns, en gevraagd of dit nu waar is of niet.
Mij werd verteld dat het niet waar is, dat je het jaarabonnement dus niet kan opzeggen per 31 dec.
Je kan het traject wel inkorten ??, dat betekent dat je nog wel door moet betalen voor het verkorte traject, geen idee wat je daar dan aan hebt. Ik ben eens gaan rekenen en met het Altijd Voordeel maand abonnement met ik € 10,00 duurder uit dan de maand traject vrij. Het is dus zeker de moeite waard om het per abonnement uit te rekenen.
Reputatie 2
Het zou mooi zijn als vandaag nog 1 van de moderators hierover duidelijkheid kan geven. Immers LauraR NS en Klaas-Jan NS hebben in dit topic duidelijk aangegeven dat heb abonnement per 31 december kan worden opgezegd als een studentenreisproduct is aangevraagd voor 1 januari 2017.
Nu blijft het weer onduidelijk door een tegenstrijdige uitspraak van de klantenservice.
Hoi Gerrit,

Inderdaad! Heb de dame van de klantenservice verwezen naar het forum, en de namen genoemd die de coulance ter sprake hebben gebracht. Heb haar tevens gevraagd om vanuit de NS duidelijkheid te geven omdat er duizenden ouders zijn die hier mee te maken krijgen, ivm MBO'ers jonger dan 18 jaar die straks gebruik gaan maken van het studentenreisproduct, maar nu te maken krijgen met de vervoerskosten die zelf betaald moeten gaan worden.
@Gerrit1507 en @leonora

We komen hier morgen op terug in dit topic. Op dit moment hebben we deze vraag uitstaan en zoals Laura NS ook heeft laten weten hopen wie hier z.s.m. duidelijkheid over te hebben.
Reputatie 2
@Brian NS Moeilijkheid is dat ik vandaag een kaart voor mijn zon moet aanschaffen.
Ook mij scheelt het ruim 60 euro per maand.
Zojuist contact gehad met klantenservice; telefonisch en via de chat. Beide antwoorden dat het niet mogelijk is. Op de chat:

"Yvonne zegt: Een jaar contract is het eerste jaar niet opzegbaar. Vervelend dat je tegenstrijdige informatie hierover krijgt. Maar dit is echt niet mogelijk. Omdat je van te voren al weet dat je het geen jaar gebruik van wordt gemaakt.
Yvonne zegt: Ik begrijp het dilemma, maar we hebben juist een traject vrij maand en een jaarvariant om voordeel te hebben aan een jaarcontract. Het zou niet eerlijk zijn voor iemand die wel een jaar betaald."

Terwijl mijn vriendin bij een andere medewerker op de chat wel voor elkaar krijgt. Althans de toezegging dat het kan, alle gegevens worden genoteerd en ze ontvangt nog een bevestigingsmail.

Lekker duidelijk allemaal.
We zijn bezig om duidelijkheid te krijgen én dit NS-breed te communiceren. Vervelend dat dit is gebeurd, Philippina!
"Yvonne zegt: Een jaar contract is het eerste jaar niet opzegbaar. Vervelend dat je tegenstrijdige informatie hierover krijgt. Maar dit is echt niet mogelijk. Omdat je van te voren al weet dat je het geen jaar gebruik van wordt gemaakt.
Yvonne zegt: Ik begrijp het dilemma, maar we hebben juist een traject vrij maand en een jaarvariant om voordeel te hebben aan een jaarcontract. Het zou niet eerlijk zijn voor iemand die wel een jaar betaald."

Ze vat wel goed samen wat het euvel is aan steeds zaken 'regelen' als coulance in plaats van als voorwaarde die gewoon zwart op wit staat, die voor iedereen geldt en waar je rechten aan kunt ontlenen onafhankelijk van wie je bij de klantenservice treft en diens humeur van de dag.

Reageer