beantwoord

Traject Vrij met 2 verschillende beginstations

• 13 augustus 2019
  • 10 reacties
  • 378 Bekeken

Hoi allemaal,

Ik wil graag een abonnement aanschaffen voor het traject Amsterdam Zuid - Baarn (3x per week) maar ik reis ook regelmatig via Amsterdam Centraal naar Baarn (1 a 2 x per week).

Als ik een Traject Vrij kaart koop vanaf Amsterdam Zuid, wat zijn dan de extra kosten voor een reis naar Centraal, en vice verca? En wat is dan het handigst om aan te schaffen qua kaart?

Alvast dank,
icon

Beste antwoord door Sycorax 13 augustus 2019, 16:15

Sorry @Laura NS maar een deel van je verhaal klopt niet. De goedkoopste optie is inderdaad een trajectabonnement Baarn - Amsterdam Zuid en dan extra kosten maken voor reizen naar Amsterdam Centraal. Die extra kosten worden echter berekend voor de kortste route naar het afgekochte traject, dus in dit geval Duivendrecht - Amsterdam Centraal (8 TE = 2,40 enkele reis), ook al reist TS rechtstreeks langs Sciencepark. TS moet dus zeker niet eerst naar Amsterdam Zuid reizen als deze naar Amsterdam Centraal wilt, dat levert juist meer kosten op.

@Robert B de vergelijking met het traject Schiphol - Bussum Zuid gaat bijna op. Het ging in dat geval om een trajectabonnement Bussum Zuid - Leiden Centraal, waarvoor er 1 keer per dag in de vroege ochtend een reisadvies via Amsterdam Centraal wordt gegeven. Voor Baarn - Schiphol wordt er echter geen enkel reisadvies via Amsterdam Centraal gegeven, dus kan je daar niet kosteloos uitchecken. Je zou dan een trajectabonnement Baarn - Nieuw Vennep moeten afsluiten, maar dat is met 280 euro per maand zo'n 30 euro duurder dan een trajectabonnement Baarn - Amsterdam Zuid met bijbetalen voor 1-2 dagen per week naar Amsterdam Centraal.

@RosanneS op welke tijden reis je? Als je alleen in de daluren reist, dan kan een Dal Vrij abonnement nog uitkomst bieden.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi RosanneS en welkom op de NS Community!

Op zowel het traject Amsterdam Centraal - Baarn als Amsterdam Zuid - Baarn heb je het andere station er niet tussen zitten op je traject. Het beste zou zijn het goedkoopste traject te nemen (Amsterdam Zuid - Baarn) en uit te checken bij Amsterdam Zuid, om vervolgens weer in te checken en door te reizen naar Amsterdam Centraal. Je betaalt dan alleen bij voor Amsterdam Zuid - Amsterdam Centraal. Als je in de daluren reist, dan krijg je ook nog eens 40% korting.

Mocht je in 1x doorreizen naar Amsterdam Centraal vanaf Baarn (met traject abonnement Baarn-Amsterdam Zuid), dan zou je voor je hele rit betalen met in de daluren de 40% korting. Onder 'toon korting en retourprijs' zie je de tarieven.
Badge +3
Uit ervaring van een mede-communitylid weet ik dat je met een Traject Vrij Schiphol - Bussum Zuid probleemloos kunt in- en uitchecken op CS zonder dat daar kosten voor gerekend worden.

Diegene mag een reis daar dus blijkbaar zowel beginnen als eindigen, ook al ligt CS niet op het traject zelf (maar 8 TE verder, gerekend vanaf Duivendrecht)

In feite heb jij eenzelfde traject, want jouw kortste route is ook via Weesp, en niet via Utrecht. En dan nog zou Duivendrecht ook op je traject liggen. Ik voorzie geen probleem dus.

Maar je mag niet van of naar bijv. Schiphol reizen zonder kosten, ook al ligt dat vlakbij. Er is namelijk geen route Baarn - Amsterdam Zuid via Schiphol. Dan ben je aan het 'terugsteken'. Utrecht is een twijfelgeval, maar zal wellicht ook nog kunnen met Baarn - Amsterdam Zuid.
Reputatie 4
Sorry @Laura NS maar een deel van je verhaal klopt niet. De goedkoopste optie is inderdaad een trajectabonnement Baarn - Amsterdam Zuid en dan extra kosten maken voor reizen naar Amsterdam Centraal. Die extra kosten worden echter berekend voor de kortste route naar het afgekochte traject, dus in dit geval Duivendrecht - Amsterdam Centraal (8 TE = 2,40 enkele reis), ook al reist TS rechtstreeks langs Sciencepark. TS moet dus zeker niet eerst naar Amsterdam Zuid reizen als deze naar Amsterdam Centraal wilt, dat levert juist meer kosten op.

@Robert B de vergelijking met het traject Schiphol - Bussum Zuid gaat bijna op. Het ging in dat geval om een trajectabonnement Bussum Zuid - Leiden Centraal, waarvoor er 1 keer per dag in de vroege ochtend een reisadvies via Amsterdam Centraal wordt gegeven. Voor Baarn - Schiphol wordt er echter geen enkel reisadvies via Amsterdam Centraal gegeven, dus kan je daar niet kosteloos uitchecken. Je zou dan een trajectabonnement Baarn - Nieuw Vennep moeten afsluiten, maar dat is met 280 euro per maand zo'n 30 euro duurder dan een trajectabonnement Baarn - Amsterdam Zuid met bijbetalen voor 1-2 dagen per week naar Amsterdam Centraal.

@RosanneS op welke tijden reis je? Als je alleen in de daluren reist, dan kan een Dal Vrij abonnement nog uitkomst bieden.
@Sycorax Dank voor je uitgebreide reactie! Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik dan de reis Amsterdam Centraal - Duivendrecht elke keer zal moeten betalen, maar dat is te overzien. Ik reis vaker tijdens de spits dan in daluren, dus ik denk dat een Dal Vrij abonnement net niet goedkoper is, maar daar zal ik eens op gaan letten want wie weet toch wel!
Badge +3
@Sycorax oh ja, het was naar Leiden, foutje van mij. Maar of je dan op CS mag in/uitchecken ligt er toch niet alleen maar aan dat er ooit een (zeldzaam) reisadvies via CS gegeven wordt?

Als ik zou willen krijg ik (met extra overstaptijd of alleen sprinters) er ook van Baarn naar Zuid nog wel een advies via CS uit denk ik.

Volgens mij gaat het er gewoon om dat er een route bestaat via CS (zonder terugsteken), en omdat die 8 TE van je (kortste) traject ligt mag je die daarom nemen en daar dus ook in/uitchecken.

Want anders mag TS dus ook in Utrecht gaan winkelen, want die reisadviezen zijn eigenlijk standaard. En dat terwijl Utrecht nogal een boel buiten het kortste traject (via Weesp) ligt! Volgens mij lukt dat niet, dus afgaan op een reisadvies is dan niet aan de orde. Volgens mij is Baarn naar Zuid via Utrecht ook nog wel binnen de 10 TE marge namelijk (ga straks even rekenen).

Ik zou het dus gewoon proberen met een abonnement Baarn - Zuid, en dan eens wat gaan eten of winkelen of iets anders doen in het centrum. Nee heb je, ja kan je (net als jij, of was het iemand anders?) krijgen.

Of zeg ik hier nu iets heel stoms?
Mocht je in 1x doorreizen naar Amsterdam Centraal vanaf Baarn (met traject abonnement Baarn-Amsterdam Zuid), dan zou je voor je hele rit betalen met in de daluren de 40% korting. Onder 'toon korting en retourprijs' zie je de tarieven.

Ik schrik er toch wel van als NS met dit soort adviezen komt, dan heeft men dus nog steeds helemaal niets begrepen van Traject Vrij.
@RosanneS , ik zou even uitschrijven hoeveel reizen je gemiddeld in een maand verwacht te maken en op welke tijdstippen en dan kijken wat de kosten zijn bij Traject Vrij en Altijd Voordeel. Omdat bij reizen buiten het Traject elke keer opnieuw het instaptarief in rekening word gebracht, terwijl bij doorreizen met Altijd Voordeel de langeafstandskorting van toepassing is, zou dat laatste misschien ook een optie kunnen zijn. Daar komt bij dat als een bepaalde maand minder reist, bijvoorbeeld door vakanties, de kosten bij Traject Vrij gelijk blijven terwijl die van Altijd Voordeel lager worden.
@nieuwhier dank voor je tip, dat ga ik doen! Kom er nu net ook achter dat ik mijn reishistorie kan zien dus dat maakt het rekenen een stuk makkelijker!!
Ik had echt mijn dag gisteren niet, geloof ik. Jullie hebben gelijk. Ik weet niet hoe ik het zo in mijn hoofd was, maar gisteren was ik er even van overtuigd. Nu, met een frisse blik, zie ik dat dit inderdaad niet klopt. Excuus hiervoor allen! @Sycorax, bedankt voor het verbeteren.
Reputatie 4
@Sycorax oh ja, het was naar Leiden, foutje van mij. Maar of je dan op CS mag in/uitchecken ligt er toch niet alleen maar aan dat er ooit een (zeldzaam) reisadvies via CS gegeven wordt?
Zoals ik het heb begrepen, kan dat kosteloos als er op de dag van reizen volgens de normale jaardienstregeling (dus niet als gevolg van werkzaamheden of verstoringen) een reisadvies via CS is, als deze route maximaal 10 TE langer is dan de kortste route (Baarn - Zuid - Nieuw-Vennep) en er tussen 2 stations niet 2 keer gereisd wordt (terugsteken).

Als ik zou willen krijg ik (met extra overstaptijd of alleen sprinters) er ook van Baarn naar Zuid nog wel een advies via CS uit denk ik.

Dat lukt onmogelijk zonder terug te steken of meer dan 10 TE om te reizen. Voor mij is het nog wel onduidelijk of een alternatief reisadvies geldig is (lees: voldoet aan de voorwaarden voor kosteloos uitchecken op deze route) als hiervoor extra opties zijn aangevinkt. Iemand?

Volgens mij gaat het er gewoon om dat er een route bestaat via CS (zonder terugsteken), en omdat die 8 TE van je (kortste) traject ligt mag je die daarom nemen en daar dus ook in/uitchecken.

Dit document (credits naar @Tochjo) vermeldt:
"Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes (rood) vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes (rood) maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten."

Met een trajectabonnement Baarn - Nieuw-Vennep zou je dus ook kosteloos op Amsterdam Sloterdijk mogen uitchecken, terwijl dit 12 TE van de kortste route af ligt. (Zie tariefeenhedenkaart 2019).

Want anders mag TS dus ook in Utrecht gaan winkelen, want die reisadviezen zijn eigenlijk standaard. En dat terwijl Utrecht nogal een boel buiten het kortste traject (via Weesp) ligt! Volgens mij lukt dat niet, dus afgaan op een reisadvies is dan niet aan de orde. Volgens mij is Baarn naar Zuid via Utrecht ook nog wel binnen de 10 TE marge namelijk (ga straks even rekenen).

Reisadviezen via Utrecht worden alleen nu gegeven, door de werkzaamheden bij Weesp/Naarden-Bussum. Daarnaast is de route via Utrecht Centraal meer dan 10 TE om, dus daar kosteloos uitchecken gaat niet lukken.

Ik zou het dus gewoon proberen met een abonnement Baarn - Zuid, en dan eens wat gaan eten of winkelen of iets anders doen in het centrum. Nee heb je, ja kan je (net als jij, of was het iemand anders?) krijgen.
Of zeg ik hier nu iets heel stoms?

Ik denk dat het voor iedereen nuttig is dat we alle scenario's hier bespreken, en daar lever je een grote bijdrage aan. Ook ik ben niet 100% zeker van de precieze werking van reizen buiten het afgekochte traject, en dat komt omdat de exacte spelregels nergens worden vermeld. Ik baseer mij op dat officieuze document van 4 jaar terug, en het feit dat er tot op heden geen voorbeelden bekend zijn die het tegendeel bewijzen. Hieruit kan ik met grote waarschijnlijkheid concluderen dat een reis naar Amsterdam Centraal met een abonnement Baarn - Zuid gewoon 2,40 gaat kosten.

Reageer