beantwoord

Traject Vrij mogelijk op traject Amersfoort Vathorst - Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer Arena?

Goeiemiddag NS!

Afgelopen maand heb ik mijn studie afgerond en daarbij ook mijn recht op het Student Week Vrij abonnement. Nu start ik in september met mijn nieuwe baan bij treinstation Amsterdam Bijlmer Arena.
Mijn reis begint in Amersfoort Vathorst en vervolgens heb ik twee mogelijkheden om naar Amsterdam Bijlmer Arena te reizen:
1) Amersfoort Vathorst - Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer Arena
2) Amersfoort Vathorst - Duivendrecht - metro naar Amsterdam Bijlmer Arena (5 minuten sneller dan optie 1)

Nu wil ik graag beide reisopties behouden zodat ik meerdere reismogelijkheden per uur heb. Maar het eindstation voor NS verschilt per reis mogelijkheid. Is het mogelijk om een Traject Vrij abonnement aan te schaffen om bij beide stations uit te checken bij NS? Of is er een ander abonnement beschikbaar wat me voordeel oplevert t.o.v. het volledige 2e klasse tarief?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 2 augustus 2018, 17:00

Het tarief voor traject Vrij wordt bepaald door de kortste route in tariefeenheden. Of dat ook de handigste reisroute is, is niet relevant. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html. als ik zo tel is de korste route Amersfoort-Bijlmer die via Weesp en Duivendrecht. Daarmee ligt Duivendrecht op die kortste route en mag u er zonder extra kosten in- en uitchecken met Traject Vrij amersfoort-bijlmer. Of reizen van/naar Utrecht ook zonder extra kosten is, is niet helemaal duidelijk, maar u mag in elk geval wel via Utrecht reizen.
Merk op dat Traject Vrij niet geldig is in de amsterdamse metro.

Bekijk origineel

9 reacties

Hallo Pdaalemmer, en welkom bij de NS Community!

Bij het Traject Vrij abonnement reis je onbeperkt tussen twee bepaalde stations. Helaas betekend dat direct dat het niet mogelijk is om beide opties in 1 abonnement te verwerken, tenzij je voor het Altijd Vrij abonnement kiest. Doordat beide routes het andere station niet in de route hebben betaal je in beide gevallen extra als je voor de andere reisoptie kiest. Ik wil je adviseren om te kijken naar welke optie je het meeste gebruik van gaat maken. Deze kun je dan vervolgens aanschaffen. Je betaald dan alleen als je afwijkt van deze route extra. Laat je het ons weten of het is gelukt?
Reputatie 6
Badge +1
Het tarief voor traject Vrij wordt bepaald door de kortste route in tariefeenheden. Of dat ook de handigste reisroute is, is niet relevant. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html. als ik zo tel is de korste route Amersfoort-Bijlmer die via Weesp en Duivendrecht. Daarmee ligt Duivendrecht op die kortste route en mag u er zonder extra kosten in- en uitchecken met Traject Vrij amersfoort-bijlmer. Of reizen van/naar Utrecht ook zonder extra kosten is, is niet helemaal duidelijk, maar u mag in elk geval wel via Utrecht reizen.
Merk op dat Traject Vrij niet geldig is in de amsterdamse metro.
Ik heb even verder doorgespit na aanleiding van de reactie van Keuzereiziger. Traject Vrij blijft, ook voor mij als Moderator, een lastig product om exact de regels aan te geven. In dit geval durf ik dan ook niet te zeggen of het antwoord van mij nu wel of niet goed is. Ik ga dit verder uitzoeken en kom hier zo snel mogelijk op terug.
Bedankt voor de reacties!

Als het klopt wat Keuzereiziger zegt dan probeer ik het Traject Vrij Amersfoort Vathorst - Bijlmer voor een maand. Gedurende die maand kijk ik dan wel waar ik precies kan in- en uitchecken zonder extra kosten.
Badge +3
Je kunt ook nog creatief zijn en een abonnement Vathorst - Amsterdam Lelylaan of Sloterdijk nemen, waardoor beide routes geldig zijn. Dat is behoorlijk puzzelen soms maar kán een oplossing zijn als je regelmatig via verschillende stations reist. Bovendien kom je dan niet langs Bijlmer dus is in dit geval onnodig.

Maar ik denk dat wat @Keuzereiziger aangeeft klopt. Eventuele extra kosten zullen niet veel zijn (€ 2,30 per reis minus eventuele korting als je bijvoobeeld vanaf Diemen Zuid zou moeten betalen naar Duivendrecht) dus dat is te overzien. Volgens mij ligt Duivendrecht gewoon keihard op je traject (ook al rijd je er met een boog omheen) dus dan kost het niets extra.
Pdaalemmer schreef:

Bedankt voor de reacties!

Als het klopt wat Keuzereiziger zegt dan probeer ik het Traject Vrij Amersfoort Vathorst - Bijlmer voor een maand. Gedurende die maand kijk ik dan wel waar ik precies kan in- en uitchecken zonder extra kosten.

Hoe aardig het ook is dat u dut wil proberen. Maar traject vrij bestaat nu al meerdere jaren. Het wordt echt tijd dat de klantenservice en moderatoren hier gewoon antwoord op kunnen geven, zonder eerst weken te moeten wachten zonder dat er een inhoudelijk antwoord komt.

Ik gok dat er 200 stations zijn, dus 200*199 mogelijke verbindingen waarvoor je een traject vrij kan afsluiten. Waarbij je soms een keuze voor reisroute hebt.
Echter omdat a-> b hetzelfde is al b-> a kan je dat weer door twee delen.
Dus ongeveer 200*200*2(reisroute)/2= 40.000
Daarna kan je qua reis ook 40.000 verschillende reizen maken.
Er zijn dus 40.000 * 40.000 verschillende combinaties van reis + afgekocht traject mogelijk. Dus slecht 1.600.000.000 opties.
Hoe moeilijk is het om die 1 keer uit te rekenen door een computer en opvraagbaar te maken?

De berekening moet bekend zijn, want die gaat al automatisch.
Badge +3
Denk dat de topografische kennis bij klantenservice/webcare/moderators wel okee is, en je kunt het zelf ook opzoeken/uitrekenen.

Situaties zoal "ik wil soms naar Zuid en soms naar Centraal op een Traject Vrij" voorziet het systeem niet in (dan moet je creatief een geschikt traject kiezen)

Maar dan nog, ook bij naar bijv. Buitenpost MAG je via Leeuwarden én Groningen maar dat betekent niet bij voorbaat dat beide stations op je traject liggen. In geval van Buitenpost zal dat overigens wel moeten, want dan stap je over naar Arriva.

Het is dus niet simpel even doorrekenen. Omreisroutes zijn gewoon geldig maar betekenen dus niet dat je daar gewoon mag uitchecken, alleen overstappen!
Waarom zou het niet uit te rekenen zijn?
De reis die je gaat uitrekenen is van plaats X naar buitenpost.
Daar kan je gegeven een afgekocht traject toch een prijs voor berekenen?

Sowieso komt de rekening op je factuur, dus een computer kan het uitrekenen. Als dat niet kan, dan betekent dat enkel dat de NS blijkbaar handmatig nieuwe traject vrij prijzen berekent.

Mijn 1600.000.000 situaties zijn enkel alle mogelijke ritten. Aangezien die allemaal gemaakt kunnen worden moet hier een prijs voor bepaald kunnen worden.

Voor Ts zou het dan al helpen om in die database te kunnen zoeken op basis van zijn afgekocht recht (de twee opties) en dan te zien welke reizen hij zonder extra kosten kan maken.

Ohja, deze inzichtelijkheid om vooraf de kosten van je reis te weten is ons twee jaar geleden al toegezegd.
Ik heb inmiddels even kunnen overleggen en heb wat duidelijkheid gekregen. Het antwoord van Keuzereiziger klopt. Aangezien je kortst mogelijke route via Duivendrecht naar Bijlmer gaat, als je uitgaat van tariefeenheden, is het toegestaan om met een abonnement Amersfoort Vathorst naar Amsterdam Bijlmer Arena uit te stappen op Duivendrecht. Ik wil je dan ook adviseren om het gewoon te proberen. Mocht je alsnog problemen ervaren dan mag je me altijd een privébericht sturen.

Reageer