beantwoord

Traject vrij naar 2 stations

• 1 maart 2018
  • 9 reacties
  • 375 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik moet binnenkort vanaf Utrecht Centraal 3x per week naar Amsterdam Zuid en 2x per week naar Amsterdam Centraal. Kan ik hiervoor een Traject vrij Abonnement afsluiten? of vallen deze stations dan onder andere trajecten? en wat zou dan de voordeligste constructie zijn? Ik zou een jaarabonnement kunnen afsluiten. Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 maart 2018, 15:03

Hallo Kevin en welkom op het NS Serviceforum.

Goed dat je dit even overlegt met ons, want dit is wel even vreemd om zomaar als 1 abonnement af te sluiten. Amsterdam Zuid ligt niet op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal. Je zult dan op Bijlmer ArenA moeten overstappen. Wat ik je in dezen adviseer is om een TrajectVrij abonnement Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal te nemen, en op Bijlmer ArenA over te stappen, om zo het stuk Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid buiten jouw traject te reizen. Dit gebeurt dan op factuur, wat dagelijks bijgewerkt wordt in jouw MijnNS.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Hallo Kevin en welkom op het NS Serviceforum.

Goed dat je dit even overlegt met ons, want dit is wel even vreemd om zomaar als 1 abonnement af te sluiten. Amsterdam Zuid ligt niet op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal. Je zult dan op Bijlmer ArenA moeten overstappen. Wat ik je in dezen adviseer is om een TrajectVrij abonnement Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal te nemen, en op Bijlmer ArenA over te stappen, om zo het stuk Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid buiten jouw traject te reizen. Dit gebeurt dan op factuur, wat dagelijks bijgewerkt wordt in jouw MijnNS.
Als je in de daluren reist zou ik dan maar voor Dal Vrij nemen. Dan kun je onbeperkt gaan reizen. Een ander alternatief kan ook met Altijd Voordeel abonnement. Of met Altijd Vrij. Zowel Traject Vrij als Altijd Voordeel en Altijd Vrij is ook als maandvariant beschikbaar. Je hoeft niet aan een jaar vast te zitten.
Reputatie 4
Badge
In het algemeen geldt dat traject vrij alleen interessant is als je een keer of 7 of 8 per week (4 werkdagen heen en weer) in de spits moet inchecken. Dus eerst zul je moeten bepalen of je in de spits moet reizen of ook de daluren een mogelijkheid is.

Traject vrij is in het algemeen niet heel handig als je naar 2 verschillende stations moet reizen.

Verder geldt dat traject vrij vanzelf een afrekening buiten je traject krijgt. Daarvoor hoeft je niet over te stappen. Stel dat je een traject Utrecht - Amsterdam Centraal zou hebben en je reist naar Amsterdam Zuid, check je gewoon in te Utecht, neem de directe trein naar Amsterdam Zuid en check daar uit. Je krijgt dan in de spits achteraf een rekening van 2,30. Daarvoor hoe je op Bijlmer niet over te stappen, zoals de moderator suggereert.

Tenslotte betwijfel ik of het advies wel klopt. Naar mijn mening is een reis in de spits van Utrecht - Amsterdam Centraal met een traject vrij van Utrecht - Amsterdam Zuid ook 2,30. Ik zou namelijk verwachten dat dit vanaf Duivendracht wordt berekend. Als ik aanneem dat alle reizen in de spits zijn en er geen andere reizen zijn, is het dan logischer om het station te nemen waar je het meest naar toe wordt gereisd, dus een traject Utrecht - Amsterdam Zuid. En zelfs als niet Duivendrecht - Centraal, maar Bijlmer - Centraal wordt afgerekend, is Amsterdam Zuid veel betere keuze, omdat dit traject een stuk goedkoper is.

Naar mijn mening kun je het beste een traject vrij naar Amsterdam Zuid kopen. Mocht je toch vaker naar Centraal reizen, kun je dat elke maand nog veranderen.

Mijn advies aan de topic starter, bepaal op jaar basis wat het voordeligste is. Houdt daarbij rekening met vakantiedagen, feestdagen en thuiswerkdagen. Bepaal dat voor 4 scenario's:
1. losse kaartjes
2. Traject vrij naar Zuid + 4x per week enkele reis Bijlmer - Centraal (is waarschijnlijk zelfs maar Duivendrecht - Centraal)
3. Traject vrij naar Centraal + 6x per week enkele reis Bijlmer - Zuid
4. Als je vaak in de daluren kunt inchecken, dan zou je daar ook nog een berekening voor kunnen maken.
Reputatie 4
Als aanvulling op Kamcon. Volgens mij zal bij een afgekocht traject Amsterdam Centraal - Utrecht niet vanaf Duivendrecht gerekend worden maar vanaf Rai. Ik weet dat dat onlogisch klinkt omdat Rai niet op het afgekochte traject ligt, maar mogelijk heeft het met de, nog altijd bijzonder mysterieuze, 10TE-regel te maken.

Ik ben zelf in het bezig van Traject Vrij tussen Amsterdam en Utrecht en bij een reis van Schiphol naar Utrecht in de daluren bracht NS me vorig jaar € 1,80 in rekening.
Zoals Kamcon hier al aangeeft moet je tegenwoordig raden welk traject NS precies in rekening brengt omdat dat niet meer wordt aangegeven in de reishistorie. Op basis van dit bedrag (behorende bij een reis van 12 tariefeenheden) lijkt het me echter aannemelijk dat dit het traject Schiphol - Rai betreft.

Verder blijft het natuurlijk gênant dat de informatievoorziening over dit abonnement nog altijd zo bedroevend is, hetgeen Thomas NS nog eens treffend illustreert met zijn reactie die als een tang op een varken slaat. Na al die jaren weet de klantenservice blijkbaar nog steeds helemaal niets over dit uiterst schimmige product...
NS traject vrij is idd een heel schimmig product ( wat ook nog eens erg inflexibel is gezien je niet hem bijv op max 3x per week onbeperkt reizen op een bepaald traject kan zetten naar rato van de prijs natuurlijk ). Wat ik eigenlijk wil met het traject vrij abbonement is wat Kewinforum ook zal helpen gezien hij dan zijn traject vrij abbonement in 2 stukken kan knippen 1 voor naar amsterdam centraal en 1 naar amsterdam zuid.
Reputatie 4
Badge
Als aanvulling op Kamcon. Volgens mij zal bij een afgekocht traject Amsterdam Centraal - Utrecht niet vanaf Duivendrecht gerekend worden maar vanaf Rai. Ik weet dat dat onlogisch klinkt omdat Rai niet op het afgekochte traject ligt, maar mogelijk heeft het met de, nog altijd bijzonder mysterieuze, 10TE-regel te maken.

Ik ben zelf in het bezig van Traject Vrij tussen Amsterdam en Utrecht en bij een reis van Schiphol naar Utrecht in de daluren bracht NS me vorig jaar € 1,80 in rekening.

Ja, dat zou ik inderdaad ook verwachten:
- Bij traject vrij Utrecht - Amsterdam Centraal wordt voor Amsterdam Zuid de reis Amsterdam RAI- Amstersdam Zuid in rekening gebracht. (En niet Bijlmer zoals ik bij optie 3 vermelde, maar dat maakt in dit geval toch niet uit, is pas relevant als je naar Schiphol reist)
- Bij traject vrij Utrecht - Amsterdam Zuid wordt voor Amsterdam Centraal de reis Duivendrecht - Amsterdam Centraal in rekening gebracht.
Bepaal dat voor 4 scenario's:
1. losse kaartjes
2. Traject vrij naar Zuid + 4x per week enkele reis Bijlmer - Centraal (is waarschijnlijk zelfs maar Duivendrecht - Centraal)
3. Traject vrij naar Centraal + 6x per week enkele reis Bijlmer - Zuid
4. Als je vaak in de daluren kunt inchecken, dan zou je daar ook nog een berekening voor kunnen maken.

je zou er nog een 5e aan kunnen toevoegen:
5 Traject vrij naar Amsterdam Lelylaan + 0x per week bijbetalen ( Utrecht - Lelylaan mag zowel via Zuid als via CS )
Reputatie 4
je zou er nog een 5e aan kunnen toevoegen:
5 Traject vrij naar Amsterdam Lelylaan + 0x per week bijbetalen ( Utrecht - Lelylaan mag zowel via Zuid als via CS )

Dat klopt niet. Utrecht - Lelylaan mag inderdaad ook met de langere route via Zuid mits er tussentijds niet wordt uitgecheckt, anders wordt alsnog de omreis in rekening gebracht.
Reputatie 4
En afhankelijk van waar je moet zijn in de buurt van Amsterdam Centraal, kan je ook een Traject vrij Utrecht-Amsterdam Zuid nemen en voor die twee keer dat je naar Centraal moet, ook via Zuid rijden en dan de nieuwe metrolijn pakken naar Centraal (noord-zuid lijn). Die gaat vanaf 22 juli rijden. Tot die tijd zou je eventueel de andere metrolijn kunnen nemen of tram 5 gebruiken.

Reageer