beantwoord

Traject vrij nadelig voor mij als reiziger

Sinds begin deze maand moest ik over van het oude Jaartrajectabonnement, naar het nieuwe abonnement Traject Vrij. Zoals jullie weten was ik voorheen niet verplicht om in en uit te checken.

Mijn traject Bodegraven - Rotterdam CS is via de kortste route 's morgens standaard de langere route. Dit door de standaard vertraging van de trein Bodegraven - Woerden. In Woerden heb ik 4 minuten overstaptijd, maar dit is niet mogelijk door de vertraging. Hierdoor ben ik voorheen altijd via Utrecht CS gegaan. Ik ben ook geregeld toen Utrecht zelf in gegaan. Omdat mijn reisroute ook via Utrecht CS kan, heb ik hier ook nooit voor hoeven te betalen (nogmaals; in- en uitchecken was niet verplicht bij het oude abonnement).

Nu het in- en uitchecken wel verplicht is met het nieuwe abonnement, is het zo dat ik geld moet betalen als ik in Utrecht CS uitcheck omdat ik de stad in ga? Dit zou dus erg nadelig zijn voor mij als vaste reiziger.

Graag zie ik een reactie tegemoet. Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 4 mei 2015, 17:38

Als ik een langere overstaptijd invul, toont de reisplanner als enige andere toegestane reisroute naast Bodegraven-Woerden-Rotterdam Centraal, Bodegraven-Leiden Centraal-Rotterdam Centraal.
Bekijk origineel

22 reacties

Als ik me niet vergis ligt Utrecht Centraal niet eens op een toegestane reisroute van Bodegraven naar Rotterdam Centraal, dus met een Jaartrajectabonnement moet u ook telkens een retourtje Woerden-Utrecht Centraal bijkopen om deze route te mogen gebruiken. Ik begrijp het probleem dus niet.
Nee, als ik een overstap van 5 minuten wil, mag ik volgens de planner via Utrecht CS reizen. Mijn overstap in Woerden is 4 min. Mijn vertraging 's morgens is standaard 5 minuten. Dit betekend dus dat ik de trein weg zie gaan terwijl ik aankom rijden. Uiteraard blijf ik dan zitten en reis ik via Utrecht gezien daar meerdere treinen naar Rotterdam gaan.

Overigens ben ik meerdermalen gecontroleerd en is dit nooit een probleem geweest.
Als ik een langere overstaptijd invul, toont de reisplanner als enige andere toegestane reisroute naast Bodegraven-Woerden-Rotterdam Centraal, Bodegraven-Leiden Centraal-Rotterdam Centraal.
Dan is dit sinds kort veranderd. Naar mijn weten gaf de planner ook Utrecht aan als ik vertraging heb 'à morgens. Zoals ik in mijn reactie hierboven al meldde, is het nooit een probleem geweest als ik via Utrecht ging. Is dit dan niet vreemd?

Overigens is vertraging onderweg ook mogelijk en dan zou ik in Woerden moeten wachten op de volgende sprinter?
Ik ben wel benieuwd wat de (mobiele) reisplanner voor reisadvies geeft op het moment dat duidelijk is dat overstappen in Woerden niet gaat lukken. Moet men dan inderdaad wachten op de volgende trein (met als gevolg 30 minuten vertraging) of is de veel snellere optie via Utrecht dan wel toegestaan?

edit: bovenstaande vraag lijkt inmiddels te zijn beantwoord door Irmgard89
Dan hebt u geluk gehad dat conducteurs ofwel niet helemaal op de hoogte waren van de voor u toegestane reisroute en/of de Jaartrajectkaart.

Dat laatste klopt. Met traject vrij hebt u in het vervolg ook de mogelijkheid om in Utrecht uit- en weer in te checken en tegen de geldende bijbetaling die route af te leggen.

Als de reisplanner op het moment dat u in Woerden bent aangeeft dat u vanaf daar via Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal mag reizen, dan kunt u in Woerden uit- en weer inchecken en dan die route afleggen. (Dus de poortjes uit en dan de poortjes weer in.) Dat zou geen extra kosten met zich mee moeten brengen.
Als de reisplanner op het moment dat u in Woerden aangeeft dat u vanaf daar via Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal mag reizen, dan kunt u in Woerden uit- en weer inchecken en dan die route afleggen. Dat zou geen extra kosten met zich mee moeten brengen.

Dat lijkt me niet handig, als je uitstapt om om te checken kun je er vrij zeker van zijn dat de trein vertrokken is tegen de tijd dat je weer terugkomt op het perron.
Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat voor die route iets anders wordt aangegeven dan de directe sprinter.
De reiziger dan laten zitten in de kou? Ik weet niet of je weet hoe het station van Woerden er uit ziet, maar 's winters is het er niet te doen. Dan zit ik toch liever warm in de trein naar Utrecht en dan overstappen daar naar Rotterdam
Daarnaast, mocht mijn trein in Rotterdam naar Woerden én naar Leiden vertraging hebben waardoor ik niet een overstap op de eerder genoemde stati
..stations kan halen, de reisplanner Utrecht niet aan zal geven?

Maar laten we in mijn eerste bericht Utrecht veranderen naar Leiden. Zou ik dan moeten betalen als ik in Leiden zou uitchecken?
Die vraag vindt NS 'te technisch' om te beantwoorden. Dat antwoord proberen we al bijna een jaar te krijgen. De enige manier om er een betrouwbaar antwoord op te krijgen is het abonnement afsluiten en het uitproberen. Er schijnt een ongeschreven regel te zijn dat in zo'n geval voor toegestane reisroutes die tot 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route géén extra kosten worden berekend. Leiden Centraal is in dit geval precies op die grens (61TE tegenover 51TE voor de kortste route).
Heeft de NS dan niet nagedacht over vertragingen? Iets wat toch geregeld voor komt.

Wat ik erg mis is om zelf te kiezen hoe mijn traject is. Ook al zou ik iets meer moeten betalen (al is zo'n 2600€ al best veel geld voor een vertraagd traject)
Waar kan ik dat vinden? De TE?
De reisplanner geeft het aantal TE aan voor de gekozen reis (kortste route) en hier staan onderaan twee tariefeenhedenkaarten.
Ik heb alleen toch nog een aanvullende vraag

Ik heb ook nog op een andere kaart het oude 40% korting abonnement.
Mocht ik in de spits naar Utrecht CS reizen, kan ik dus tot Woerden 'gratis' met mijn Traject Vrij abonnement. Hoe wordt dan het tarief voor Woerden - Utrecht CS berekend?

Ik kan namelijk met mijn oude 40% korting ALTIJD met korting reizen! (Leve het oude abonnement)

wat is dan het meest voordelige voor Woerden - Utrecht?
Als u alleen met Traject Vrij reist, geldt het moment van inchecken voor het al dan niet korting krijgen op de delen van de reis buiten het afgekochte traject. Als u gebruik wilt maken van uw Voordeelurenabonnement, zult u in Woerden uit moeten checken met Traject Vrij en in moeten checken met uw Voordeelurenabonnement. Het Voordeelurenabonnement geeft overigens niet altijd korting, maar alleen tijdens de Voordeeluren. Op werkdagen is dat bij een incheck na 8:55 uur, ook tijdens de middagspits. Voor Traject Vrij geldt voor reizen buiten uw afgekochte traject korting tijdens de Daluren. Dat betekent geen korting tijdens de ochtend- en middagspits, maar weer wel als u vóór 6:30 incheckt.
Dus ergens verplicht de NS mij om langer te reizen óf om meer te betalen terwijl ik beide abonnementen netjes betaal?

&het klopt inderdaad dat het na de ochtendspits is, maar ik bedoel inderdaad na de ochtendspits
Graag zou ik nog wat extra willen toevoegen want als ik nu kijk in de app, mag ik wel degelijk via Utrecht CS reizen. Dit zegt de app zelf.
15:15+2 die gaat via Utrecht CS ipv Leiden.
Hoi Irmgard, excuses dat je nog niets van NS hebt gehoord!

Met een Traject Vrij Bodegraven-Rotterdam mag je reizen via Utrecht. Extra reiskosten worden pas in rekening gebracht wanneer je in Utrecht uit zou checken en dat is bij een overstap niet nodig, maar wel als hij daar zijn reis onderbreekt om bijvoorbeeld de stad in te gaan.

Het is me nu toch gelukt om de route via Utrecht uit de reisplanner te krijgen: Minimaal 5 minuten overstap en vertrek doordeweeks vanaf 22:45.

Reageer