Traject Vrij: nieuw NS-abonnement i.p.v. Maand- en Jaartrajectabonnement

Vanaf woensdag 30 april start de verkoop van het nieuwe NS-abonnement Traject Vrij. Traject Vrij vervangt het Maand- en Jaartrajectabonnement. Het nieuwe abonnement is geldig bij alle treinvervoerders in Nederland en is er in 2 varianten: Traject Vrij Maand en Traject Vrij Jaar. Informatie is te vinden op ns.nl/trajectvrij. Uiteraard ben je ook meer dan welkom om in dit forum je vraag te stellen.

Traject Vrij staat op een OV-chipkaart waarmee de klant in- en uitcheckt. Nieuw is dat je met Traject Vrij met dezelfde kaart ook eenvoudig kunnen reizen buiten het afgekochte traject. Waar je vroeger met je Jaar- of Maandtrajectabonnement papieren kaartjes moest kopen voor het stuk buiten het traject; reis je met Traject Vrij eenvoudig door op de OV-chipkaart. Voor de reis buiten het traject ontvang je aan het einde van de maand een digitale factuur in Mijn NS. De gemaakte kosten worden automatisch van je rekening geschreven. Traject Vrij is online te koop via de webwinkel of telefonisch via NS Klantenservice.

297 reacties

Hoe zit het met de meereiskorting bij een maand Traject Vrij? Geldt dit alleen binnen het traject of ook erbuiten?
Hallo. Momenteel reis ik naar mijn werk met maandabonnement Amsterdam Lelylaan-Weesp. Echter, ik woon in Amsterdam tussen twee stations in, dus regelmatig reis ik ook via Amsterdam Zuid. Hiervoor kan ik wel mijn papieren kaartje gebruiken, omdat Lelylaan-Weesp de langste afstand betreft (dus duurste kaartje).

Hoe zal dit zijn met Traject Vrij? Mijn eindstation is hetzelfde, alleen het beginstation(en trajectroute) verschilt.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij wordt er voor Lelylaan-Weesp geen route vastgelegd (noch met het maandtrajectabonnement, noch bij Traject Vrij), en mag je via Schiphol reizen als dat sneller is. Of instappen op Amsterdam Zuid toegestaan is is dan nog wel de vraag. Een praktisch punt is dat het bij controle lijkt of je via Schiphol hebt gereisd.
Hoe zit het met de meereiskorting bij een maand Traject Vrij? Geldt dit alleen binnen het traject of ook erbuiten?

Meereiskorting of Samenreiskorting geldt zowel op als buiten je traject. Het gaat er vooral om dat jij met een ingecheckt Traject Vrij abonnement naast degene zit die gebruik maakt van de Samenreiskorting.
Volgens mij wordt er voor Lelylaan-Weesp geen route vastgelegd (noch met het maandtrajectabonnement, noch bij Traject Vrij), en mag je via Schiphol reizen als dat sneller is. Of instappen op Amsterdam Zuid toegestaan is is dan nog wel de vraag. Een praktisch punt is dat het bij controle lijkt of je via Schiphol hebt gereisd.

Dank voor je reactie.
Ik denk dat instappen bij Amsterdam Zuid in ieder geval buiten mijn eventuele Traject Vrij-abonnement zal gaan door het electronisch inchecken, waardoor ik eigenlijk dubbel zou betalen (aangezien de stations niet ver uit elkaar liggen).
Wellicht heb je iets aan deze Rekenvoorbeelden van Traject Vrij, Tessa01?

Verder profiteer je - zoals door Kitty1 is aangegeven - ook met Traject Vrij Maand weer van 40% korting voor drie medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend). Dit geldt zowel binnen als buiten het afgekochte traject.
Reputatie 6
Badge +2
Bij de laagsteprijsgarantie helpt de korte afstand hemelsbreed niet, want Lelylaan-Zuid is 19 tariefeenheden (helemaal om Amsterdam heen; via Schiphol nog meer: 23). Je betaalt denk ik extra het tarief Lelylaan - Muiderpoort. Overigens is dat 8 tariefeenheden, het minimum, dus het maakt niet uit dat het niet minder is.
Ik ben toch ook wel benieuwd hoe dit zit, neem aan dat je bij trajectvrij op alle stations van je traject mag in en uitchecken, dat kan met een maandabonnement ook. Het traject Weesp-Amsterdam Lelylaan heeft in de reisplanner twee routes: Weesp-Amsterdam CS-Lelylaan of Weesp-Amsterdam Zuid-Schiphol-Lelylaan. Je zou dus ook op CS of Zuid moeten kunnen in- en uitchecken. Spannender wordt het met Schiphol, dat is 24 eenheden en Lelylaan 21 het ligt op een route maar is qua eenheden meer. Wat gebeurt er dan?
Reputatie 6
Badge +2
Misschien dat het onderweg in- of uitchecken alleen toegestaan is op de route waarvoor je betaald hebt (de kortste route in tariefeenheden van de betreffende vervoerder), niet op alle toegestane routes van de betreffende vervoerder.
Hallo NS, beste mensen,

Ik ben erg teleurgesteld in de NS... Ik zal u uitleggen waarom en wil dat graag met u delen.

Momenteel maak ik gebruik van een Jaartracjectkaart. Ik reis bijna dagdagelijks van Heerlen naar Maastricht- Randwyck. Tot nu bevalt me dat prima! Echter vanaf 01 juni aanstaande moet ik gebruik gaan maken van uw nieuwe abonnement "Traject Vrij". Het grootste deel van de gemakken blijven hetzelfde alleen de kosten niet!!!

Ik betaal momenteel E 118,-- per maand. Ik zal straks voor het exacte zelfde traject, E 145,90 moeten betalen !!!. Dat is ruim E 27,-- per maand meer!? Ik vind dit onbegrijpelijk. Wat ik ook een grote misser vind is dat de NS het principe van 12 maanden reizen, tien maanden betalen, heeft afgeschaft! Kortom deze nieuwe kaart kost mij (en dus ook vele andere gebruikers) meer geld. In mijn geval ruim E 330,-- op jaarbasis.

Waarom heeft de NS deze regeling zo drastisch aangepast? Ik ben nu genoodzaakt om via VEOLIA een jaarabonnement af te sluiten waar dit principe nog wel geldt. En wat ik natuurlijk dan ook doe.

Ik hoop iets van u te vernemen en ik hoop nog meer dat de NS dit besluit gaan herzien ! Want ik was graag klant gebleven van de NS maar op deze wijze jaagt u de reiziger precies van u vandaan.

Met vriendelijke groet,

Michel.
Reputatie 6
Badge +2
Tegenwoordig hangt de prijs niet meer alleen af van het aantal tariefeenheden, maar ook van de vervoerder. De Veoliatrein is dacht ik duurder dan NS. Dat kan er mede de oorzaak van zijn dat Traject Vrij in dit geval een stuk duurder is dan de oude trajectkaart.

Ik zie dat Veolia ook nog andere abonnementen heeft, bijvoorbeeld waarbij de bus ook inbegrepen is, dus u doet er inderdaad goed aan die ook bij uw keuze te betrekken.
Het wat en waarom heeft Dennis al toegelicht.
Ik zal me beperken tot wat rekenwerk, op basis Heerlen - Maastricht Randwijck met Veolia.

Traject Vrij jaar = 145,10 per maand = 1741,20 op jaarbasis
Traject vrij maand = 173,70 per maand = 2084,40 op jaarbasis

Ook bij toepassing van de tarieven met NS kom je op vergelijkbaar resultaat uit.

10 maanden Traject Vrij maand komt neer op 1737,00, Voor Traject Vrij jaar betaalt u dus in feite nog steeds slechts 10 maanden.
Reputatie 2
Goeiemorgen, ik reis iedere dag naar Den Haag, doordat ik vaak wissel tussen station Den Haag Centraal en Den Haag laan van Noi heb ik tot nu toe geen abonnement. Nu vallen beide stations in hetzelfde aantal tariefeenheden, namelijk 19. Is het nu wel mogelijk om een Traject vrij te nemen en het eindeloze opladen van mijn OV chipkaart achterwege te laten?
Reputatie 6
Badge +2
Was dat tot nu toe niet mogelijk dan? Je mag volgens mij van Schiedam (kennelijk het andere uiteinde van het traject) via Den Haag Centraal naar Den Haag Laan van NOI reizen, en ook van Schiedam via Den Haag Laan van NOI naar Den Haag Centraal, en dus met een oude of nieuwe trajectkaart naar de ene, ook reizen naar de andere.
Heel fijn hoor dat ze bepaalde zaken vernieuwen, maar waarom moet het altijd meteen duurder worden?
Oke, er zijn wat meer voordelen met die Traject Vrij, maar daar heb ik toch niet om gevraagd.
Buiten dat heb ik helemaal niets aan die voordelen die er aan zitten.
Begin dit jaar is het Maandtrajectabonnement al flink verhoogd en nu dus weer een verhoging....
Heel jammer weer dit.
Reputatie 6
Badge +2
van Heerlen naar Maastricht- Randwyck E 145,90
Veolia is inderdaad duurder dan NS, Traject Vrij Jaar voor 26 tariefeenheden is bij NS € 129,90 per maand.
In navolging op de prijs discussie al hier nog een voor mij vreemde situatie:

Ik reis 5x per week Hengelo (-Oost) - Enschede. Sinds de verhoging in April met de tarieven voor de regionale vervoerders is geintegreerd waren de volgende prijzen van toepassing voor een Maandtrajectkaart:

Hengelo Oost - Enschede : € 74,20
Hengelo - Enschede : € 63.40

Nu met Traject Vrij zijn de volgende tarieven van toepassing:

Hengelo Oost - Enschede : € 63,11
Hengelo - Enschede : € 65.50

Ik had verwacht dat ook met dit abbonnement het vanaf Oost duurder zou zijn i.v.m. Syntus als regionale vervoerder wat je ook bij de papieren variant ziet.
Maar het is dus goedkoper terwijl je het grootste stuk toch echt in een NS trein zit.

Ra Ra, wie heeft hiervoor een theorie?
Reputatie 6
Badge +2
Dat zal wel hetzelfde effect zijn dat ik heb gesignaleerd voor papieren enkele reizen, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/curiositeit-nieuwe-tarief-946.

Bij papieren enkele reizen geldt het maar in één richting, maar bij Traject Vrij dat niet richtingafhankelijk is geldt het blijkbaar ook.
Dat zal wel hetzelfde effect zijn dat ik heb gesignaleerd voor papieren kaartjes, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/curiositeit-nieuwe-tarief-946.

Hoewel daar aangegeven wordt dat Hengelo en Hengelo Oost in dezelfde tariefeenheid vallen.
Ik vind het maar vreemd..
Ik heb een maandtraject abonnement Utrecht- Schiphol.
Deze is in de 2 jaar dat ik hem gebruik al met ruim 20 euro per maand omhoog gegaan.
Nu gaat het veranderen naar maand traject vrij allemaal helemaal prima hoor maar waarom moet er nu ineens weer ruim 4 euro bovenop het bedrag komen?

Nu betaal ik per maand al het belachelijke bedrag van € 260,90 en dit gaat veranderen naar €265,20.
Zo maak je het reizen echt niet aangenaam.. ik vind het echt belachelijk en je normaal kon ik nog via andere stations reizen maar omdat je nu moet in en uit checken moet je nog eens gaan betalen, en je betaald nog eens meer ook.

Dus mijn vraag is.. waarom nu weer ruim € 4,- boven het normale bedrag?

gr peggy
Reputatie 6
Badge +2
Dat zal wel hetzelfde effect zijn dat ik heb gesignaleerd voor papieren kaartjes, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/curiositeit-nieuwe-tarief-946.

Hoewel daar aangegeven wordt dat Hengelo en Hengelo Oost in dezelfde tariefeenheid vallen.

Tegenwoordig is de afstand twee tariefeenheden.

Hallo Peggy,

Een reden van prijsstijging is de 40% korting die je nu ook krijgt buiten je traject. Met het oude maandtrajectabonnement kon je reizen op het afgekochte traject. Bij het Traject Vrij abonnement kun je ook reizen buiten je traject met 40% korting in de daluren. Dus reis je bijv. een keer van Utrecht naar Maastricht, krijg je 40% korting op de ritprijs.

Daarnaast worden elke jaar de tarieven gewijzigd op 1 januari, vind hier meer info over deze wijzigingen.
Reputatie 3
Badge
Een tweetal vragen:

De prijs van mijn Jaartrajectabonnement Haarlem-Den Haag Centraal (geldig vanaf februari 2014, dus NA de prijsverhogingen in januari) is op dit moment 2499 euro, en wordt die voor Traject Vrij 12 maal 204,10, ofwel 2449 euro. Dat lijkt een verlaging van 50 euro, ofwel zo'n 2%.

Daar staat echter tegenover dat je geen 40% korting meer krijgt buiten je traject in de avondspits, wat ik nu met mijn Jaartrajectabonnement wel heb (althans: ik doe het al jaren en ben er nog nooit op aangesproken door een HC). Maar zoals gezegd is Traject Vrij Jaar 50 euro goedkoper dan mijn huidige Jaartrajectabo. Daar kan ik precies een Dal Voordeel van kopen, waarmee je volgens mij wél korting hebt in de avondspits.

VRAAG 1: klopt het dat Dal Voordeel wél korting geeft in de avondspits, en dat het dus lonend zou kunnen zijn om naast Traject Vrij Jaar nog een Dal Voordeel te kopen?

Een ander addertje onder het gras: de reisplanner vermeldt een prijs voor het Jaartrajectabonnement van 2399 maar dat is inclusief de korting als je het hele bedrag in één keer schokt; dat doe ik dus niet, maar bij Traject Vrij Jaar kan het kennelijk niet eens meer. Dus die mensen zijn opeens 50 euro duurder uit. Dat is dan wel weer raar.

VRAAG 2: Klopt het dat er geen kortingsregeling meer is als je een Traject Vrij Jaar in één keer betaalt, zodat je in dat geval 50 euro meer betaalt voor Traject Vrij dan voor je huidige Jaartrajectabo, en ook nog eens je korting in de avondspits kwijt raakt?
Reputatie 6
Badge +2
VRAAG 1: klopt het dat Dal Voordeel wél korting geeft in de avondspits, en dat het dus lonend zou kunnen zijn om naast Traject Vrij Jaar nog een Dal Voordeel te kopen?
Nee, helaas niet.

VRAAG 2: Klopt het dat er geen kortingsregeling meer is als je een Traject Vrij Jaar in één keer betaalt
Ja.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Hans weer voor het antwoord.

Ik zie inderdaad dat de avondspits in de reisvoorwaarden is uitgesloten van de Daluren. Dat had ik zelf kunnen checken. Betekent dus dat ik 50 euro minder betaal voor Traject Vrij Jaar dan voor een jaartrajectabo, en daarvoor de korting in de avondspits inlever. Kost me per saldo geld, vrees ik. Grommm. Maar goed, die avondspits gaat overal uit de daluren, dus ik begrijp het ook wel weer.

Wel merkwaardig is dat op de NS-website, onder Producten/Abonnementen bij Dal Voordeel, onder "nog meer voordelen" staat:
"40% korting voor max. 3 medereizigers (na 9.00 uur ’s ochtends en het hele weekend)"
En ook vind ik (http://www.ns.nl/reizigers/blind/_unsorted/2012/samenreiskorting.html):
"Samenreiskorting is geldig na 9.00 uur en in de weekenden de hele dag. "

Dat betekent dat je medereizigers in de avondspits wel korting krijgen, en jij zelf als abonnementhouder niet. . .

Reageer