Traject Vrij: nieuw NS-abonnement i.p.v. Maand- en Jaartrajectabonnement

Toon eerste bericht

297 reacties

Reputatie 6
Badge +2
het prijsverschil met Arriva zelf en de forse strijkstok die de NS blijkbaar hanteert.
In twee dagen tijd ben ik ineens geen NS-fanboy meer.

Het is nog niet duidelijk of het geld dat je bij NS teveel betaalt ten goede komt aan NS of aan Arriva.
Reputatie 3
Badge
het prijsverschil met Arriva zelf en de forse strijkstok die de NS blijkbaar hanteert.

Het is nog niet duidelijk of het geld dat je bij NS teveel betaalt ten goede komt aan NS of aan Arriva.

Of aan de belastingbetaler in Gelderland, want het zou ook nog zo kunnen zijn dat het verschil bij aankoop van een abonnement via Arriva feitelijk wordt bijgepast door provinciale subsidie 😉.

Of aan de belastingbetaler in Gelderland, want het zou ook nog zo kunnen zijn dat het verschil bij aankoop van een abonnement via Arriva feitelijk wordt bijgepast door provinciale subsidie 😉.

OK, dan moet ik mijn oordeel nog even opschorten. Mijn keuze voor het nieuwe abonnement daarentegen niet....
En blijft voor mij staan dat de tariefverhoging buitenproportioneel is.
Hallo,

Ik heb jarenlang gereisd met een Jaartrajectabonnement op het traject Roermond - Boxmeer, hetgeen tegenwoordig een Veolia-lijn is. 15-feb-15 vervalt mijn Jaartrajectabonnement. Hierop heb ik de NS abonnementenwijzer geraadpleegd

Opvallend feitje: de wijzer adviseert mij een kaart aan te schaffen die duurder is dan de kaart die voor mij volstaat. Een verschil van 17 euro per maand, wat neerkomt op 204 Euro op jaarbasis. Pure winst door het geven van foutieve dan wel valse informatie!!!

Dit ga ik dus ook mooi niet doen en kies voor Traject Vrij.
Kostenplaatje: een schrikbarende 308,20 per maand. Oftewel: 3698 Euro op jaarbasis.

Mijn jaartrajectabonnement die binnenkort afloopt kostte afgelopen jaar nog 3147 euro.
Dit is een prijsstijging van 551 Euro!
Ik heb geen idee waar het lef vandaan komt om een prijsstijging door te voeren van 17,5% en dat wil ik dus ook graag verklaard zien.

Als ik het jaartrajectabonnement vergelijk met Traject Vrij kom ik maar tot 1 conclusie:
Ik betaal met het ingaan van een Traject Vrij abonnement 551 euro per jaar meer om het genot te hebben 4 keer per dag in en uit te mogen checken. Nooit gedacht dat een handeling die mij op een dag misschien maar 20 seconden de tijd kost zo ongelooflijk duur is.

Ik hoor heel graag van jullie hoe jullie tot deze absoluut buitenproportionele prijsstijging zijn gekomen.
Alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +2
De wijzer is erg onnauwkeurig, er zitten rare fouten in en onvermelde beperkingen. Voor het serieuze werk moet je zelf studeren en rekenen.
Dat Altijd Vrij ook wordt genoemd als dit slechts 17 euro per maand meer kost kan ik me op zich wel voorstellen gezien de meerwaarde van dit abonnement boven Traject Vrij. Dat het als beste optie wordt genoemd, zonder het prijsverschil met Traject Vrij te vermelden is wel weer erg misleidend.
Ik verwacht overigens niet dat u een verklaring gaat krijgen voor de prijsstijging van 551 euro terwijl de productvoorwaarden op vrijwel alle onderdelen zijn verslechterd.
Reputatie 3
Badge
Een beetje vreemd dat Veolia kennelijk geen eigen abonnementen heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Arriva en Syntus. Als je alleen met een Veoliatrein reist, word je toch naar de NS-abonnementen verwezen.

Daarnaast kost een abonnement over dit traject kennelijk 308,20 per maand, terwijl een abonnement op een NS-traject over dezelfde afstand (60 tariefeenheden) 'slechts' 272,30 kost. Ook kost een enkele reis over 60 tariefeenheden bij NS 10,70 en bij Veolia 11,43. Kennelijk heeft de veel geprezen vermarkting en zogenaamde concurrentie (die er ook in dit geval dus eigenlijk niet is) hier de prijs opgedreven in plaats van verlaagd.
Reputatie 6
Badge +2
Jawel. Zie https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/absurd-prijsverschil-ns-arriva-9249/index1.html#post57880.
Jawel. Zie https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/absurd-prijsverschil-ns-arriva-9249/index1.html#post57880.

Klopt dat Veolia abonnementen heeft, maar deze zijn niet geldig op de zogenaamde Maaslijn (Roermond - Nijmegen). Deze is alleen geldig op de Heuvelland lijn in Zuid Limburg. Dit blijft natuurlijk ook raar.
Dat Altijd Vrij ook wordt genoemd als dit slechts 17 euro per maand meer kost kan ik me op zich wel voorstellen gezien de meerwaarde van dit abonnement boven Traject Vrij. Dat het als beste optie wordt genoemd, zonder het prijsverschil met Traject Vrij te vermelden is wel weer erg misleidend.
Ik verwacht overigens niet dat u een verklaring gaat krijgen voor de prijsstijging van 551 euro terwijl de productvoorwaarden op vrijwel alle onderdelen zijn verslechterd.

Ik verwacht ook geen (goede) verklaring. Indien dit niet naar mijn tevredenheid beantwoord gaat worden dien ik mijn beklag gewoon in bij Rover, Kassa, Radar en het Ministerie van Infrastructuur.
Dit zal niet direct wat uitmaken, maar ik vind dat dit soort absurditeit niet ongehoord moet worden gelaten.

En dat voor iemand die niet snel ergens over klaagt....daar moet je me toch goed pissig voor krijgen. Well done NS.
Reputatie 6
Badge +1
Tot vorig jaar gold voor alle jaartrajectabonnementen het tarief van NS. Dat betekent dat u waarschijnlijk ongeveer € 270,- per maand heeft betaald tot nu toe. Voor alle jaartrajectabonnementen werden de tarieven van NS gehanteerd, ongeacht met welke vervoerder u reisde.

Per 9 juli 2014 wordt onderscheid gemaakt per vervoerder. Dat levert meestal kromme situaties op. In uw geval betekent het dat voor de kostprijs van uw Traject Vrij abonnement gerekend wordt op basis van de kilometertarieven van Veolia (zie hier. Dit Veolia-tarief werkt anders dan bij NS. Bij NS betaalt u voor iedere volgende kilometer steeds minder. Hoe verder u reist, hoe goedkoper per kilometer. Bij Veolia betaalt u voor iedere kilometer hetzelfde, ongeacht de reisafstand.
Hoe de prijs van traject vrij bij regionale vervoerders wordt vastgesteld weet ik niet precies, maar het hangt dus samen met een wijziging in de basis voor de berekening.

Ook bij Arriva en Syntus komen dergelijke absurd hoge prijsstijgingen voor, maar zij bieden zelf een alternatief abonnement. Bovendien moeten sommige reizigers nu verplicht een bepaalde route of vervoerder nemen, een verslechtering in voorwaarden dus. U kunt geen andere vervoerder kiezen voor uw traject, maar stel dat u een abonnement Roermond-Nijmegen wilt, dan moet u kiezen of u een abonnement bij NS of bij Veolia neemt.
In https://Zie https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/absurd-prijsverschil-ns-arriva-9249/index1.html is inmiddels de vraag over het prijsverschil beantwoord.
In https://Zie https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/absurd-prijsverschil-ns-arriva-9249/index1.html is inmiddels de vraag over het prijsverschil beantwoord.
Zo werkt de link wel.

Het 'antwoord' is dus dat NS meer geld vraagt voor vrij reizen op een enkel traject dan Arriva op het hele regionale bus- en treinnetwerk waar dat traject deel van uitmaakt, omdat dagelijks een retourtje Groningen-Maastricht kopen duurder is dan Altijd Vrij.
Reputatie 3
Badge
Zo werkt de link wel.

Het 'antwoord' is dus dat NS meer geld vraagt voor vrij reizen op een enkel traject dan Arriva op het hele regionale bus- en treinnetwerk waar dat traject deel van uitmaakt, omdat dagelijks een retourtje Groningen-Maastricht kopen duurder is dan Altijd Vrij.

Dat is een beetje flauw, Pe_pe. Bart zegt niet dat dit de reden is, hij maakt alleen de vergelijking. Niet dat het daar logischer van wordt, maar je moet hem geen woorden in de mond leggen 😉.

Simpel gesteld is de echte reden dat Arriva zijn tarieven berekent volgens de richtlijnen van de provincie, terwijl NS zijn tarieven berekent zoals die voor het hele land gelden. Met deze heel merkwaardige consequentie.
Dat is een beetje flauw, Pe_pe. Bart zegt niet dat dit de reden is, hij maakt alleen de vergelijking. Niet dat het daar logischer van wordt, maar je moet hem geen woorden in de mond leggen 😉.

Dat nuanceverschil heb ik niet bewust aangebracht. Bart NS had hier net zo goed de prijs van Altijd Vrij kunnen vergelijken met die van een pak pannenkoekenmeel. Dat zou alleen nog wat duidelijker herkenbaar zijn als afleidingsmanoeuvre.

Simpel gesteld is de echte reden dat Arriva zijn tarieven berekent volgens de richtlijnen van de provincie, terwijl NS zijn tarieven berekent zoals die voor het hele land gelden. Met deze heel merkwaardige consequentie.

De vraag blijft dan bij wie dat extra abonnementsgeld terecht komt.
Reputatie 6
Badge +2
(..)NS zijn tarieven berekent zoals die voor het hele land gelden.
Nee, zoals eerder besproken hangt de prijs van Traject Vrij niet alleen af van het aantal TE en de klasse en Jaar/Maand, maar ook van de uitvoerende vervoerder en de regio.
Reputatie 3
Badge
(..)NS zijn tarieven berekent zoals die voor het hele land gelden.
Nee, zoals eerder besproken hangt de prijs van Traject Vrij niet alleen af van het aantal TE en de klasse en Jaar/Maand, maar ook van de uitvoerende vervoerder en de regio.

Sorry; ik was vergeten dat in de prijslijst nu staat dat de prijs van Traject Vrij alleen geldt op NS-trajecten.
In een e-mail die ik kreeg van het OV loket gaven zij aan de voorwaarden van Traject Vrij onduidelijk te vinden en de communicatie hierover onvoldoende. Helaas zijn ook zij er (nog?) niet in geslaagd om de NS te bewegen hierin verandering aan te brengen. Half februari verschijnt hun kwartaalrapportage over het vierde kwartaal van 2014. Daarin zal veel aandacht worden besteed aan de problemen rond Traject Vrij abonnementen.
Reputatie 3
Badge
Ik wacht in spanning af. Sinds vandaag ben ik ook over van JTK naar Traject Vrij, en ik ga het nauwlettend in de gaten houden. . .
31/01/1982
My OV-chipkaart: 3528 0200 9728 0445 (AH Mubara) was lost and terminated on 22 May 2017.
How I terminate the NS-abonnement that I need to pay € 50,00 per year.
Thank you
Sakinah
Hi sakinah.

To terminate the product you can best contact our Customer Service via 030-7515155 (local rate) or send a message via Facebook, Twitter or Live Chat.

Reageer