beantwoord

Traject Vrij rond Den Haag

• 22 april 2015
  • 14 reacties
  • 1024 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Ik wil binnenkort een Traject Vrij van Den Haag Laan van NOI naar Dordrecht kopen.

Als ik daarmee reis van Den Haag Centraal naar Dordrecht wat zijn dan de extra kosten (dus buiten de normale abonnementskosten)?

1. 0,00 EUR omdat Den Haag Centraal op een goedkoopste route ligt, want de route Den Haag Laan van NOI - Den Haag Centraal - Dordrecht heeft hetzelfde aantal tariefeenheden als de directe route Den Haag Laan van NOI - Dordrecht.
Of
2. 2,20 EUR (of 1,30 in de daluren) omdat Den Haag Centraal volgens de NS-reisplanner niet op de route Den Haag Laan van NOI - Dordrecht ligt (uitgezonderd dan zaterdagochtend met vertrek om 6:40 uit Den Haag Laan van NOI).
icon

Beste antwoord door Hessel NS 23 april 2015, 13:31

Hallo Kamcon,

Den Haag Centraal vormt een zogenaamd gemeenschappelijk tariefpunt met Laan van NOI en HS. Dat betekent dat er met dit abonnement geen kosten berekend zullen worden voor reizen van en naar één van deze stations. Ongeacht of ze wel of niet op de rechtstreekse route liggen.

Alvast veel reisplezier met je nieuwe abonnement!

Hessel
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Wij medeforummers proberen al meer dan een half jaar duidelijkheid te krijgen van NS op dit punt (prijsberekening Traject Vrij buiten traject), maar tot nu zonder resultaat.
Maar het lijkt er op dat als je een Traject Vrij heb van Laan van NOI naar Dordrecht, je wel naar Den Haag Centraal mag reizen, maar andersom niet, met Traject Vrij tot Den Haag Centraal mag je niet tot Laan van NOI (ook al is de rekenafstand 0TE).
Dat heeft er mee te maken dat Laan van NOI voorbij Den Haag Centraal ligt vanuit Dordrecht gezien, en 'omreizen' ofwel uitstappen op Den Haag Centraal bij een abonnement naar Laan van NOI een omreis van 0 TE is, wat schijnt te mogen.
Ik ga dit voor je navragen, kamcon. Zodra ik meer weet, plaats ik een reactie in dit topic. P.s Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb een Traject Vrij De Vink- Delft. Dit gaat normaal gesproken via Laan van NOI.
Wanneer ik echter incheck op Den Haag Centraal en weer uitcheck op De Vink (waarbij ik dus langs Laan van NOI kom) worden geen extra kosten gerekend.
Hallo Kamcon,

Den Haag Centraal vormt een zogenaamd gemeenschappelijk tariefpunt met Laan van NOI en HS. Dat betekent dat er met dit abonnement geen kosten berekend zullen worden voor reizen van en naar één van deze stations. Ongeacht of ze wel of niet op de rechtstreekse route liggen.

Hessel
@Hessel
In dat geval zijn dit antwoord van Brian NS (die na 3 maanden nog steeds niet heeft gereageerd op mijn vervolgvraag op precies dat punt) en dit antwoord van Laura NS dus niet juist. Wellicht is het voor de naslag-functie handig daar een erratum bij te plaatsen.
Reputatie 4
Badge
Beste Hessel en Inge,

Bedankt voor het antwoord en reactie.
Reputatie 4
Badge
Ik heb een traject vrij vanaf Den Haag Laan van NOI gekocht. Als ik incheck in Den Haag Centraal en dan naar Dordrecht reis, heb ik inderdaad geen extra kosten.
Ik heb een traject vrij vanaf Den Haag Laan van NOI gekocht. Als ik incheck in Den Haag Centraal en dan naar Dordrecht reis, heb ik inderdaad geen extra kosten.

Baseer je dat op de factuur of op de reishistorie? Door een bug in MijnNS worden de bedragen in de reishistorie al zeker een maand niet meer getoond.
Reputatie 4
Badge
Dit is gebaseerd op de factuur.
Hallo Kamcon,

Hessel

Voor wie dit topic later terugleest:

LET OP!

Het hier gegeven antwoord is per 1 januari 2016 niet meer juist. Omdat de software van de OV-chipkaartapparatuur van NS in bepaalde gevallen te hoge tarieven berekent bij stations die een gemeenschappelijk tariefpunt vormen, schaft NS de gemeenschappelijke tariefpunten af. Dicht bij elkaar gelegen stations die tot nu toe voor een Traject-Vrijabonnement onderling uitwisselbaar waren, zijn dat vanaf die datum niet meer.
Reputatie 4
Badge
Beste NS,

wanneer gaan jullie oude topics van het Forum opschonen? De actie van Pe_pe om mensen te waarschuwen (hulde!) is namelijk eigenlijk een zaak voor de moderatoren. Er zullen de komende tijd steeds meer topics achterhaald zijn, bijvoorbeeld alle topics over samenreiskorting, doordat deze niet meer tussen 16 en 18.30 uur geldt. Ook veel topics over allerlei actiekaartjes zijn vrij snel achterhaald.
John, goed punt. We willen liever geen oude topics verwijderen van het forum, en om alle topics na te lopen of het nog actueel is, is ook geen optie. Ik zal eens kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Suggesties zijn altijd welkom.
Reputatie 6
Badge +2
Vermelding van een verandering vind ik beter dan een topic verwijderen. En als een topic lang niet bewerkt is kan een belangstellende altijd even vragen of de info nog actueel is.
Reputatie 4
Badge
Hoe meer topics, hoe lastiger voor mensen om te zoeken op het forum en hoe groter de kans dat iemand een topic raadpleegt dat niet meer klopt. Het forum vervuilt met al die oude topics, die na verloop van tijd weer van stal worden gehaald. Vaak gaan discussies dan ook niet meer over het oorspronkelijke onderwerp.

Je kunt ze in een archief zetten, dat nog geraadpleegd kan worden, maar waar niet op gereageerd kan worden. Wat mij betreft kunnen alle topics die langer dan zes maanden geleden begonnen zijn naar dat archief. Als iets nog of weer actueel is, is er geen enkel punt om een nieuw topic te starten over een onderwerp dat ooit eerder aan de orde is.

Reageer