beantwoord

Traject Vrij Rotterdam - Amsterdam

• Anonymous
  • 0 reacties
Hi,

Misschien is deze vraag al eerder voorbij gekomen maar ik kon hem niet vinden. Vergelijkbare vragen kreeg ik niet echt een duidelijk beeld van.

Ik heb een Traject Vrij kaart van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal.
Nu moet ik binnenkort een keer via Utrecht Centraal om iets op te pikken. Hiervoor moet ik het station verlaten dus in- en uitchecken.

Valt dit station onder mijn traject? Als ik via de reisplanner mijn opties bekijk, is er namelijk ook een optie met overstap op Utrecht Centraal. Telt dit dan als 'kostenloos' tussenstation?

Bedankt alvast!
icon

Beste antwoord door Sjoerd NS 24 maart 2016, 12:34

Ik sluit me aan bij de woorden van Loes en Tamzin. Het is inderdaad zo dat Utrecht buiten je Traject ligt. Daarom zullen er wel kosten in rekening worden gebracht voor deze reis. Reis je in de daluren, dan is het wel zo dat je reist tegen een 40% kortingstarief.
Bekijk origineel

22 reacties

Als ik de reisplanner raadpleeg, zie ik geen optie overstap in Utrecht, ik ben er zelf niet volledig in thuis wat betreft Traject Vrij, maar op basis wat de reisplanner mij aangeeft is de stop op Utrecht Centraal geen kosteloos tussenstation.
Ik zie de optie nl niet. Ms een ander forumlid die er dieper inzit wel?
Reputatie 7
Badge +3
Nee, Utrecht ligt niet langs het traject Amsterdam-Rotterdam.
Ik sluit me aan bij de woorden van Loes en Tamzin. Het is inderdaad zo dat Utrecht buiten je Traject ligt. Daarom zullen er wel kosten in rekening worden gebracht voor deze reis. Reis je in de daluren, dan is het wel zo dat je reist tegen een 40% kortingstarief.
Reputatie 6
Badge +1
Hoewel het compleet onduidelijk is hoe de prijzen bij Traject Vrij precies berekend worden, is de kans volgens mij het grootst dat u een rekening krijgt voor Woerden-Utrecht en voor Utrecht-Breukelen als u Rotterdam-Utrecht en Utrecht-Amsterdam reist.
Ik vermoed namelijk dat de route Rotterdam-Gouda-Woerden-Breukelen-Amsterdam Centraal wel onder de toegestande mogelijkheden hoort. Die route is namelijk in tarief precies even lang als de route Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol-Amsterdam. U reist dus alleen Woerden-Utrecht-Breukelen buiten uw toegestane route.
Hoewel het compleet onduidelijk is hoe de prijzen bij Traject Vrij precies berekend worden, is de kans volgens mij het grootst dat u een rekening krijgt voor Woerden-Utrecht en voor Utrecht-Breukelen als u Rotterdam-Utrecht en Utrecht-Amsterdam reist.
Ik vermoed namelijk dat de route Rotterdam-Gouda-Woerden-Breukelen-Amsterdam Centraal wel onder de toegestande mogelijkheden hoort.

Als dat laatste waar is, én Utrecht valt inderdaad niet onder het afgekochte traject (beide veronderstellingen zijn nog altijd niet te verifiëren anders dan door het uit te proberen) dan zou twee keer de prijs van een enkele reis Breukelen - Utrecht in rekening moeten worden gebracht, omdat dat dan het punt langs het afgekochte traject is dat het dichtst bij Utrecht ligt. Dat fysiek de langere rechtstreekse route tussen Woerden en Breukelen wordt genomen, doet er niet toe.
Reputatie 6
Badge +1
O pardon je hebt helemaal gelijk Pe_Pe!
Nu moet ik binnenkort een keer via Utrecht Centraal om iets op te pikken. Hiervoor moet ik het station verlaten dus in- en uitchecken.

Als je op doorreis bent, hoef je zo lang je in de richting van Amsterdam Centraal
reist niet in Utrecht Centraal in- en uit te checken (de poortjes zijn open).
Reputatie 6
Badge +1

Als je op doorreis bent, hoef je zo lang je in de richting van Amsterdam Centraal
reist niet in Utrecht Centraal in- en uit te checken (de poortjes zijn open).

Michiel bedoelt: u zou Utrecht Centraal kunnen verlaten zonder uit te checken. Maar u voldoet dan op 2 manieren niet aan de algemene voorwaarden van NS.
1) Op het moment dat u het station verlaat (lees: paaltje of poortje passeert) dient u uit te checken. Controle daarop is wat lastig natuurlijk.
2) U reist niet over de reisroute die het kortste is, noch een die in de reisplanner geadviseerd wordt, en bent dus feitelijk in overtreding. Ook hier is controle lastig. U zou de conducteur wijs kunnen maken dat u op weg bent naar Bijlmer ArenA of Amstel (dan is de route via Utrecht wel logisch).

Wat Michiel zegt kan dus wel, maar mag officieel niet. Zo handelen is dus eigenlijk grijsrijden.
Zo handelen is dus eigenlijk grijsrijden.
Niks grijsrijden, dit staat gewoon uitgelegd op www.OV-Chipkaart.nl.

Zo lang je met je (heen)reis bezig bent, hoef je niet uit te checken.

Uitchecken
"Aan het einde van uw reis, of bij overstappen naar een ander vervoermiddel, houdt u uw kaart tegen het scherm van een poortje of kaartlezer. De kaartlezer gaat na of u gereisd heeft op een reisproduct of saldo. Heeft u gereisd op saldo, dan ziet u op de kaartlezer wat uw reis gekost heeft. Het instaptarief, min uw reiskosten, wordt op uw kaart teruggezet. Vergeet niet uit te checken! Anders bent u het volledige instaptarief kwijt."
Badge +3
Zo lang je met je (heen)reis bezig bent, hoef je niet uit te checken.
Artikel 2.2 van de Voorwaarden Reizen op Saldo luidt:

Een rit per trein dient te worden vastgelegd, doordat u voor aanvang van de reis met uw OV-chipkaart op correcte wijze incheckt. Na beëindiging van de rit dient u op correcte wijze uit te checken. In- en uitchecken per rit is verplicht. Indien wordt afgeweken van de toegestane reisroute, dient u op het station waar de toegestane reisroute wordt verlaten, uit- en opnieuw in te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient u uit- en opnieuw in te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt.

In de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) wordt Reisroute voor reizen op trajecten waar NS rijdt helder gedefinieerd als:

Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden.

Van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal is dus geen toegestane reisroute en uit- en opnieuw inchecken in Utrecht Centraal is volgens de voorwaarden gewoon verplicht.
Reputatie 4
Strikt genomen ben je dan globaal van Amsterdam-Amstel - Amsterdam Centraal in overtreding door via Utrecht te reizen.
Van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal is dus geen toegestane reisroute en uit- en opnieuw inchecken in Utrecht Centraal is volgens de voorwaarden gewoon verplicht.
Hoe zou je als reiziger vooraf kunnen weten wat wel en wat niet toegestane reisroutes zijn?
Is daar door een NS al een website voor ontwikkeld?
Badge +3
De routes die de reisplanner geeft, zijn toegestane reisroutes.
Reputatie 4
Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis, (uitgezonderd reizen met een via station). Over het algemeen is dit de route waarlangs de bestemming (naar uw keuze) 1) het eerst wordt bereikt of 2) met de kortste reistijd wordt bereikt 3) met de minste overstappen wordt bereikt of 4) met de minste tariefeenheden wordt bereikt dan wel (indien van toepassing) het traject waarop conform uw Vervoerbewijs gereisd mag worden.

Ja, de reisplanner is de plek waar je de toegestane routes kunt zien, alleen die zijn nou ook niet altijd helemaal correct. Er zijn namelijk meerdere situaties dat punt 2 (kortste reistijd) uit de hierboven genoemde voorwaarden niet gehandhaafd wordt door de reisplanner. Namelijk de zogenoemde "terugsteek" routes die worden weggelaten in de reisplanner.
Badge +3
Er zijn namelijk meerdere situaties dat punt 2 (kortste reistijd) uit de hierboven genoemde voorwaarden niet gehandhaafd wordt door de reisplanner. Namelijk de zogenoemde "terugsteek" routes die worden weggelaten in de reisplanner.
Routes waarbij moet worden teruggestoken zijn slechts in uitzonderlijke gevallen toegestaan. In de meeste gevallen moet een reiziger uitchecken en weer inchecken op het station vanaf waar hij terugreist richting zijn vertrek- of bestemmingsstation. Het wordt dan een reis met een via-station, en die zijn in de definitie uitgezonderd.

Als in de reisplanner bij Meer opties bij de vraag "Bent u een abonnementhouder die onbeperkt met de trein mag reizen?" gekozen wordt voor "Ja, zo snel mogelijk ongeacht prijs", dan verschijnen ze wel allemaal. Maar dit is dus alleen toegestaan met afgekocht reisrecht.
Reputatie 4
Dan kan die regel beginnend met "Over het algemeen ..." eigenlijk helemaal geschrapt worden uit de voorwaarden, daar er compleet niets concreets in staat. Het is dus te lezen als soms dit, soms dat maar wanneer kunnen we niet zeggen.
Reputatie 7
Badge +3
Dit soort zaken zijn door de komst van de OVC niet bepaald eenvoudiger geworden. In het verleden was het tamelijk simpel. Een reis van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal was 86 tariefeenheden en het maakte niet uit of je die reis via Haarlem, Schiphol of Breukelen maakte. Had je al een vervoersbewijs voor dit traject en wilde je via Utrecht reizen dan kocht je daar een omwegbewijs bij.

De reeds betaalde kosten van je oorspronkelijke vvb werden dan afgetrokken van de kosten van je nieuwe vvb en dat resulteerde in de prijs van je omwegbewijs.

Het schrappen van de verkoop van papieren vervoerbewijzen met korting heeft dit soort situaties niet eenvoudiger gemaakt. En het verplicht inchecken met Traject Vrijkaarten ook niet. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het hele poortjessysteem van NS niet veel slimmer geprogrammeerd is. Softwarematig moet het niet zo'n probleem zijn dat je in dit geval:
1. inchecht in Rotterdam en uitcheckt in Utrecht: systeem berekent een enkele reis van Woerden naar Utrecht met 40% korting.
2. Later op de dag incheck in Utrecht en uitcheck in Amsterdam. Systeem berekent een enkele reis van Utrecht naar Breukelen met 40% korting.
3. Het systeem constateert automatisch dat deze reizen samen een omwegbewijs opleveren voor de route Woerden - Utrecht - Breukelen, met korting.

Ik kan me voorstellen dat punt 3 iets ingewikkelder is, maar 1 en 2 moeten te realiseren zijn. Ik verbaas me er dan ook over dat NS dit soort zaken niet veel beter doordenkt wanneer ze nieuwe abonnementen introduceren.
Reputatie 6
Badge +1
Punt 1 en 2 zijn daadwerkelijk doorgevoerd, want het is hoe Traject Vrij werkt. Wat echter onduidelijk is, is hoe bij Traject Vrij dat 'omwegbewijs' ofwel de prijs voor reizen buiten het vaste traject precies berekend wordt. Zeker bij opties met meerdere routekeuzes (zoals hier het geval is) is het voor de reiziger een 'black box' welk tarief er in rekening gebracht zal worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie trouwens net op de tariefeenhedenkaart dat ook de route via de HSL van Amsterdam naar Rotterdam 86 tariefeenheden is.

Dat betekent dat voor iedere rit via het kortere traject NS niet alleen een toeslag incasseert maar ook extra tariefeenheden voor een veel kortere route. Blijkbaar moeten alle reizigers bijdragen in de verliezen van het Fyra-debacle.
Reputatie 6
Badge +1
Er is geen 'korter' NS traject tussen Rotterdam en Amsterdam. De routes via de oude lijn (Leiden-Schiphol), via de HSL en via Gouda-Woerden-Breukelen zijn allemaal 86 TE.
De route via de HSL is wel kunstmatig langer gemaakt, om oneerlijke concurrentie met het 'normale' spoor tegen te gaan. Niet om geld terug te verdienen na de Fyra, want de beslissing was al genomen vóór de Fyra überhaupt in Nederland aankwam. Het zou immers raar zijn als de HSL-route 3 euro goedkoper was (want korter), en dan vervolgens een toeslag zou gelden, waarmee de route via de HSL nog steeds goedkoper zou zijn dan de langzamere route via Leiden.

Voor de mensen die het nog niet opgevallen was: de route tussen Lelystad en Zwolle is ook kunstmatig langer gemaakt in Tariefeenheden, om zo de routes via Amersfoort en via Almere/Lelystad ook even lang te maken.

Ter info: schelden op NS hierover heeft weinig zin, de minister van I&M heeft dit destijds besloten.
Reputatie 7
Badge +3
In Italië heeft Trenitalia jarenlang tussen Firenze en Roma voor de Direttisma (HSL, kortere route) het tarief berekend via de klassieke lijn. Met dezelfde onzinargumenten. Uiteindelijk is daar ingegrepen omdat het berekenen van meer kilometers via een (veel) kortere route als bedrog werd gezien.

Sommigen noemen het 'routes kunstmatig langer maken'. Anderen noemen het bedrog of oplichterij.

Het gaat ook in tegen het principe van de OV-chipkaart: betalen per werkelijk afgelegde kilometer. (Dat valt soms ongunstig uit als de buslijn een omweg maakt.)
Er is geen 'korter' NS traject tussen Rotterdam en Amsterdam. De routes via de oude lijn (Leiden-Schiphol), via de HSL en via Gouda-Woerden-Breukelen zijn allemaal 86 TE.
De route via de HSL is wel kunstmatig langer gemaakt, om oneerlijke concurrentie met het 'normale' spoor tegen te gaan.

De route is zelfs twee keer kunstmatig langer gemaakt, want Leiden Centraal - Amsterdam Lelylaan/Zuid was op zijn beurt ook al kunstmatig verlengd om Amsterdam Centraal - Leiden Centraal via Schiphol in tariefeenheden op te rekken tot de afstand van Amsterdam Centraal - Leiden Centraal via Haarlem.

Het zou immers raar zijn als de HSL-route 3 euro goedkoper was (want korter), en dan vervolgens een toeslag zou gelden, waarmee de route via de HSL nog steeds goedkoper zou zijn dan de langzamere route via Leiden.
Het effect zou zijn geweest dat iemand die van Amsterdam naar Rotterdam reist via de oude lijn ook voor de kortste route zou moeten betalen, dus die via de HSL. Daarmee zouden reizigers die daadwerkelijk via de HSL reizen wel degelijk meer moeten betalen, namelijk de Toeslag. Ik ben geen voorstander van het principe dat de kortste route per trein het tarief bepaalt, maar zolang dat principe wordt gehanteerd, is het inconsequent om de tariefeenhedenkaart zo aan te passen dat oudere lijnen wel en nieuwe lijnen in feite niet meetellen in de berekening van de kortste route. Omgekeerd heeft NS afgestoten lijnen immers juist wel uit die berekening gehaald.

Reageer