beantwoord

Traject Vrij startstation Den Haag of NOI?

• 3 januari 2019
  • 1 reactie
  • 161 Bekeken

Hallo,
Ik heb het forum al doorgespit over dit topic, de meeste antwoorden zijn echter van meer dan een jaar geleden en ik weet niet of dat nog actuele informatie is. Dus bij deze (nogmaals) een vraag over het verschil tussen het startstation Den Haag Centraal of Laan van NOI richting Amsterdam Zuid.

Ik reis vijf dagen per week tussen Den Haag Laan van NOI en Amsterdam Zuid.
In oktober 2018 heb ik een maandabonnement traject vrij gehad. Op advies van een baliemedewerker op Den Haag Centraal heb ik daarbij gekozen voor Den Haag Centraal als startstation. Volgens de medewerker maakte het namelijk geen verschil in prijs of Centraal of NOI het startstation was, omdat het op dezelfde route lag. Het gaf volgens haar extra mogelijkheden als er ooit verstoringen zouden zijn bij NOI of Schiphol, omdat er dan ook een extra uitwijkmogelijkheid was (namelijk reizen vanaf Den Haag CS).
De afgelopen 3 maanden had ik NS Flex Alles Vrij, want dat scheelde zo weinig in prijs met het maandelijkse trajectabonnement.

Nu wil ik graag een jaarabonnement traject vrij aanschaffen naar Amsterdam Zuid (want dat scheelt aanzienlijk in prijs met het maandelijkse abonnement). Ik zie echter wel prijsverschil tussen de keuze van startstation Den Haag Centraal of NOI.
Dit verschil is slechts €5, dat is natuurlijk te overzien, maar komt niet overeen met wat mij eerder was verteld. Ook is het voor mij onduidelijk waar het verschil zit in het traject vanaf Den Haag Centraal of NOI, het ligt op de route. Elders op het forum las ik namelijk dat de stations CS/HS/NOI in Den Haag als 1 punt gerekend worden. Maar ik weet dus niet of dat verouderde informatie is die niet geüpdatet is.
Ik las daar onder andere over op:
https://community.ns.nl/abonnementen-2/instappen-en-uitstappen-op-verschillende-stations-26896
https://community.ns.nl/abonnementen-2/kan-ik-met-een-traject-vrij-abonnement-tussen-leiden-en-rijswijk-ook-gratis-naar-den-haag-cs-4625
https://community.ns.nl/abonnementen-2/wisselen-van-station-in-dezelfde-plaats-met-dezelfde-tariefeenheid-9122

Kan iemand mij laten weten hoe het anno 2019 precies zit? Waar kan ik deze informatie vinden? Ik lees de verwijzingen naar de reisplanner, maar daar kan ik niet uithalen hoe de route wordt bepaald en hoe het zit met de stations in Den Haag.

Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten Karen
icon

Beste antwoord door Sycorax 3 januari 2019, 17:25

Zoals je zelf al aangeeft ligt Laan van NOI op het traject Den Haag Centraal - Amsterdam Zuid. Dit maakt dat het abonnement vanaf Laan van NOI iets goedkoper is. Voorheen was het inderdaad zo dat beiden tot hetzelfde opstappunt gerekend werden, maar dat speelt volgens mij al jaren niet meer (zoals een afbeelding van de tariefeenhedenkaart 2016 suggereert).
In die zin klopte het verhaal van de baliemedewerker maar deels: het geeft iets meer flexibiliteit (valt in de praktijk tegen), maar daar betaal je dan ook iets meer voor.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 3
Zoals je zelf al aangeeft ligt Laan van NOI op het traject Den Haag Centraal - Amsterdam Zuid. Dit maakt dat het abonnement vanaf Laan van NOI iets goedkoper is. Voorheen was het inderdaad zo dat beiden tot hetzelfde opstappunt gerekend werden, maar dat speelt volgens mij al jaren niet meer (zoals een afbeelding van de tariefeenhedenkaart 2016 suggereert).
In die zin klopte het verhaal van de baliemedewerker maar deels: het geeft iets meer flexibiliteit (valt in de praktijk tegen), maar daar betaal je dan ook iets meer voor.

Reageer