beantwoord

Traject vrij stations

  • 5 September 2022
  • 3 reacties
  • 519 Bekeken

Hoi, ik kwam hier zelf niet uit dus ik stel hem hier, super handig.

Voor studie (2e, dus zonder studentenov) ga ik komend jaar reizen van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid.

Komende maand reis ik daarvoor 13 keer heen en weer waarvan: 9 x in spits en 17 x in dal.

Ik zit te kijken naar traject vrij omdat ik het fijn vind dat ik geen rekening hoef te houden met spits/dal en het aantal keer dat ik heen en weer moet reizen, mocht rooster veranderen of ik op locatie wil studeren.

Wat ik mis bij traject vrij is korting bij reizen buiten het traject. Sociaal gezien maak ik namelijk ook vaak gebruik van Amsterdam Centraal, Muiderpoort, Amstel en Duivendrecht. Dat doe ik minimaal 2 x per week.


Nu is mijn vraag: voor mijn traject vrij abonnement Almere Centrum-Amsterdam Zuid: Welke eindhalte kan ik kiezen ipv Amsterdam Zuid om ook van de ander genoemde stations gebruik te maken?

 

Of is het toch voordeliger om te kiezen voor een ander abonnement?

 

Thanks!!

icon

Beste antwoord door Laura NS 5 September 2022, 13:32

Bekijk origineel

3 reacties

Welkom op onze NS Community, greendoor. Je krijgt bij Traject Vrij wél 40% korting buiten je traject binnen de daluren. Dat kan je hier lezen. Ook kan je hier zien op welke stations jij allemaal in- en uit mag checken op het traject Almere Centrum - Amsterdam Zuid.

Traject Vrij is voor jou € 169,90 per maand. Duivendrecht valt binnen je abonnement, maar de andere stations niet. Die kosten komen er dan ook bij. Als je Amsterdam Centraal kiest (€ 174,20) in plaats van Amsterdam Zuid, dan krijg je Amsterdam Muiderpoort erbij maar vallen de andere 2 weer weg. Het is een splitsing daar, dus ik denk niet dat je alle stations in 1x binnen het abonnement krijgt. Ook is Traject Vrij pas gunstig vanaf 4x retour reizen op het traject per week. Jij komt net over de 3 heen, dus ik denk dat het een optie is naar andere abonnementen te kijken.

Stel dat je voor Altijd Voordeel zou gaan, dan heb je € 24,20 aan abonnementskosten en € 115,80 aan reiskosten (als we even uitgaan van Almere Centrum-Amsterdam Zuid). Dat maakt totaal € 140,00. Dat is al wat goedkoper.

Reputatie 7
Badge +1

Een ander ABO is er niet-tenzij je de bus gaat nemen-dan gaat het nog steeds met zones and kan je veel gerichter aanpassen, incl All-GO en GVB-en zelfs nog steeds de Connexxion/TransDEV op het tussenliggend stuk. Afh van je woonstek in Alm kan dat mogelijk best handig zijn.

Er is wel een enorm ingewikkelde regeling-die Laura blijkbaar niet goed kent, en andere heel deskundigen soms noemen voor reizen naar bvb Amstel/MP, want die liggen wel heel kort bij de route die je betaalt. Dat moeten dan die anderen maar haarfijn uitleggen-als dat al lukt (iets met max 10% van de betaalde KMs vandaan). Je betaalt overigens dan niet dat hele stuk, maar enkel het korte stukkie Dvdr-MP ook als je direkt vanaf Weesp erheen gaat. MIn tarief is 2,50vol/1,50 korting tot max 8 KM. Dat betaal je dan achteraf-het blijkt zo ingewikkeld dat de berekenignscomputer er veel tijd in de nacht voor nodig heeft. Gewoon maar uitproberen-en als het te duur uitpakt, dan pak je vanaf Dvdr toch die metro op de sjip?

Een denkbaar ALT zou zijn tot Schiphol te nemen-dan kan je in principe zowel via Zuid als via CS-met alles erlangs, maar dat is wel meteen een heel pak duurder.

Reputatie 7
Badge +3

Een Randstad Noord 4 sterabonnement (geldig in bus, tram en metro) tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal kost per maand €178,30. Je hebt dan maximale flexibiliteit bij het kiezen van je bestemming/vertrekpunt in Amsterdam en je kunt ook onbeperkt met tram, bus en metro in Amsterdam en Almere reizen.
Het enige grote nadeel is dat het abonnement niet geldig is bij NS.

Als je zone 5830 als centrumzone kiest mag je ook nog met bus 326 (ma t/m vr) van Almere naar het Gooi.


Ter vergelijking. NS Traject Vrij tussen Almere Centrum en Amsterdam Zuid kost €169,90. Waar dan nog alle extra ritten buiten je traject bijkomen. Maar je krijgt ook 40% korting op alle ritten buiten je vaste traject in de daluren.

Het blijft een gemiste kans van het OV om geen geïntegreerde abonnementen (meer) aan te bieden. Trein en het andere OV kunnen elkaar enorm versterken, mede door de veel grotere flexibiliteit. Bij een verstoring op het spoor kunnen abonnementhouders dan zonder er over te hoeven nadenken met de bus reizen. De auto is de concurrent, niet de andere vervoerders.

Reageer