beantwoord

Traject Vrij vergeten, boete gekregen. Hoe geld terug te vragen?

• 17 januari 2017
  • 8 reacties
  • 669 Bekeken

Ik had mijn portemonnee vergeten, dus kon ik niet inchecken en ook geen kaartje kopen. Ik heb echter wel een doorlopend traject vrij abonnement voor het traject waar ik op reisde. Volgens de dame van de klantenservice kon de acceptgiro niet worden kwijtgescholden, maar kon ze "voor deze ene keer" wel de wettelijke boete van 50,- euro van de ritprijs afhalen, maar moet ik nog steeds de ritprijs betalen. Dit klinkt volstrekt onlogisch. Ik betaal maandelijks een bedrag voor exact het traject wat ik nu bereisde, alleen had ik mijn OV-chipkaart niet mee. Waarom zou ik dan nog een extra ritprijs moeten betalen? Bovendien had de conducteur die de boete uitschreef me er nog van verzekerd dat het geen probleem zou zijn, omdat je een x aantal keer per jaar je abonnement mag vergeten en dat bedrag dan terug kunt vragen.

Volgens de dame van de klantenservice moet het nu zo gaan verlopen: ik krijg een nieuwe acceptgiro voor de verschuldigde ritprijs. Ik moet dat bedrag betalen. Daarna zou ik een brief of e-mail moeten sturen naar de klantenservice, om alsnog dat bedrag weer terug te vragen. Op de website van NS lees ik alleen dat ik contact moet opnemen met de klantenservice (omdat ik een Traject Vrij abonnement heb), maar lees ik verder niets over hoe ik dat bedrag van de ritprijs weer terug zou kunnen vragen.

Wie kan mij helpen? Klopt de informatie die ik van de klantenservice heb gekregen?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Annewil NS 17 januari 2017, 21:42

Hallo RosanneJJ, welkom op het NS Serviceforum!

Normaal gesproken wanneer je je Traject Vrij abonnement vergeet en je een boete krijgt zul je eerst zelf de volledige boete moeten betalen. Vervolgens kun je middels het Geld terug bij Vergeten Abonnement formulier het bedrag terugvragen. Het kwijtschelden van de boeteprijs en de ritprijs is een coulancesituatie. De collega heeft er in dit geval voor gekozen om alleen de boeteprijs kwijt te schelden. Ik ben het met je eens dat dat wat omslachtig is aangezien je nu nogmaals contact moet opnemen met de klantenservice via een ander kanaal. Ik ben daarom bereid de ritprijs ook voor je weg te halen. Wil je mij een privébericht sturen met je naam, geboortedatum, postcode + huisnummer, OV-chipkaartnummer en boetekenmerknummer? Dan maak ik het voor je in orde. Een bericht sturen doe je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "stuur bericht".
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo RosanneJJ, welkom op het NS Serviceforum!

Normaal gesproken wanneer je je Traject Vrij abonnement vergeet en je een boete krijgt zul je eerst zelf de volledige boete moeten betalen. Vervolgens kun je middels het Geld terug bij Vergeten Abonnement formulier het bedrag terugvragen. Het kwijtschelden van de boeteprijs en de ritprijs is een coulancesituatie. De collega heeft er in dit geval voor gekozen om alleen de boeteprijs kwijt te schelden. Ik ben het met je eens dat dat wat omslachtig is aangezien je nu nogmaals contact moet opnemen met de klantenservice via een ander kanaal. Ik ben daarom bereid de ritprijs ook voor je weg te halen. Wil je mij een privébericht sturen met je naam, geboortedatum, postcode + huisnummer, OV-chipkaartnummer en boetekenmerknummer? Dan maak ik het voor je in orde. Een bericht sturen doe je door op mijn naam te klikken en te kiezen voor "stuur bericht".
Ik heb zo ongeveer hetzelfde mogen ervaren.
Ik ben student en reis gratis met het openbaar vervoer doordeweeks. Op een vrijdag richting school, had ik wel mijn ov bij mij en heb ik ook ingecheckt in de trein. Toen de conducteurs mij wilde controleren, kon ik mijn ov-chipkaart nergens vinden. Er werd een boete uitgeschreven en de conducteur zij nog vindt je je ov-chipkaart voor Zaandam, dan kan ik hem nog gemakkelijk ongedaan maken en anders moet je morgen even een belletje plegen naar de NS en dan kunnen ze hem nog ongedaan maken. De conducteur had mij ervan verzekerd dat het geen probleem zou worden en benoemde ook naar mij dat je 1 x per jaar je abonnement mag vergeten. Ook zij de conducteur dat ik kan bewijzen dat in en uit heb gecheckt en mijn studentenreisproduct kan laten zien.
Na 5 verschillende medewerkers van de NS te hebben gesproken, die allen zeiden dat ik mij geen zorgen hoefde te maken en het geregeld zou worden, er werd gezegd dat ik de thuis gestuurde boete niet nu hoeft te betalen, al mijn gegevens moest opsturen en dan zou het geregeld worden.

Nu krijg ik gister een email dat ze niet akkoord gaan en ik het bedrag van €69,80, waarin de kosten voor een ticket, een boete en administratiekosten van €15,00 bij zijn gekomen, gewoon moet betalen en NS er niets aan kunt doen...
Dit is mijn allemaal niet verteld door de medewerkers...

Wie kan mij helpen??
Hallo Liisant, welkom op het NS Serviceforum!

Vervelend dat je een e-mail hebt gekregen met een afwijzing voor je aanvraag voor geld terug. Je kunt het beste antwoorden op de e-mail en daarin bezwaar maken.

Ik heb de boete van RosanneJJ kwijtgescholden aangezien ze op hetzelfde traject had gereisd als haar Traject Vrij abonnement.
Ik ben nieuw hier; en heb ook sinds kort een Traject Vrij abbo tussen Gouda Goverwelle en Den Haag Ypenburg.
Op 11 sept had mijn portemonnee vergeten, dus kon ik niet inchecken en ook geen kaartje kopen. Krijg nu thuis een acceptgirokaart opgestuurd. Mijn vader is hier echt niet blij mee; veroorzaakt een hoop administratie. Wat moet ik nu? Gewoon betalen en dan een brief naar klantenservice. Volgens klantenservice heeft dat geen nut; maar volgens mijn vader moet dat echt anders kunnen; we hebben al betaald voor dit traject. Hij vertelt me dat hij met zijn altijd vrij abbo geen zoortgelijke problemen had
Welkom op het NS Serviceforum, rikusvr :)

Wanneer je de OV-chipkaart bent vergeten met daarop een Traject Vrij abonnement en je hebt een boete ontvangen dan dien je deze altijd eerst te betalen. Vervolgens kun je doormiddel van het Geld terug bij Vergeten Abonnement formulier restitutie aanvragen. Ik kan eventueel ook even in je gegevens kijken om te zien of ik direct wat voor je kan doen. Zou je mij dan op mijn naam willen klikken en mij een privebericht kunnen sturen met de onderstaande gegevens?
  • Voorletters & achternaam
  • Geboortedatum
  • Postcode & Huisnummer
  • Kenmerknummer van de Uitstel van Betaling
  • Ov-chipkaartnummer
Ik heb geen reactie ontvangen van rikusvr. Mocht je toch nog hulp nodig hebben dan kun je me de bovenstaande gegevens toesturen via een privebericht. Ik hoop dat je inmiddels via een ander kanaal al bent geholpen!
Bedankt Gabrielle voor jouw reactie. Nu heb ik NOG EEN giro, deze keer voor 12 september 2017. MAAR, op mijnNS staat duidelijk dat ik wel met mijn OV in had gechecked. Dus, dit keer slaat het nergens op. Weet je hier raad op?
Update: De boete is kwijtgescholden omdat rikusvr beschikt over een Traject Vrij abonnement. De boete is ontstaan op het traject die onder het abonnement valt.

Reageer