beantwoord

Traject Vrij vervangt Voordeelurenabonnement; onduidelijkheden

• 26 mei 2015
  • 6 reacties
  • 214 Bekeken

Ik heb (had) al jaren een voordeelurenabonnement. Toen ik vanaf 1 april dit jaar vanwege een andere baan veel meer met de trein ging reizen heb ik een Traject Vrij aangeschaft. (per 1 april dus). Het duurde even voordat ik het gevonden had op de NS website, maar over mijn voordeelurenabonnement vond ik dit:

"Is het mogelijk om Traject Vrij ook op mijn OV-chipkaart met ander NS-abonnement te laden?
Ja, dit kan met Dal Voordeel. Dit abonnement wordt dan wel tijdelijk overschreven. Doe dit niet bij een Voordeelurenabonnement als u deze wenst te behouden, want deze wordt dan automatisch beëindigd."

Drie weken later was mijn Voordeelurenabonnement echter nog niet (automatisch) beëindigd, dus belde ik eens met de klantenservice. Een vriendelijke dame vertelde me dat mijn voordeelurenabo op dat moment gewoon doorliep, maar dat zij het met terugwerkende kracht per 1 april zou beëindigen. En ik zou de teveel betaalde 40 euro terug krijgen. (want mijn abo liep nog tot december). Keurig!

De dag erna (22 april) zag ik al een creditnota in Mijn NS. Netjes! Op de nota stond nog vermeld dat ze het bedrag misschien zouden verrekenen met mijn eerstvolgende te betalen factuur. Dat zou de factuur van 10 mei zijn. Maar half mei werd gewoon het volledige factuurbedrag afgeschreven. Dus ik maar weer eens contact gezocht met de klantenservice. De NS nemen vier weken de tijd voor uitbetaling, zo bleek. Ik zou mijn 40 euro op 22 mei op mijn rekening hebben. Het staat er nog steeds niet op.

Ik vind dat slordig en heb nu twee vragen:
- Waarom vermelden de NS dat een abonnement automatisch beëindigd wordt, maar moet ik er toch zelf achteraan?
- Waarom moet het zo lang duren voordat mijn geld teruggestort is?
Feitelijk wacht ik hierom nu al ruim zeven weken op mijn geld.
icon

Beste antwoord door Herman NS 26 mei 2015, 18:38

Hallo Arianna009,

Als het abonnement op dezelfde OV-chipkaart is gezet waar ook het Voordeelurenabonnement op staat, dan zou het Voordeelurenabonnement automatisch opgezegd moeten worden. Soms gebeurt dit niet direct. Wil je mij een privébericht met je NAW-gegevens, geboortedatum en kaartnummer toesturen? Ik zoek het graag voor je uit.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Badge
Volgens NS heeft U de fout gemaakt door niet goed te lezen: er is nl. sinds dat oude VDU is opgehouden tw worden aangeboden DALVoordeel. Ter verdere info: als ook al oude en er aan vasthoudende VDU-houder krijg ik het idee dat NS een geheel apart bestand met die langzaamaan uitstervende groep heeft dat niet zo compatibel is met de nieuwe soorten ABO's.
DUS; VOOrdeel Uren is (zeker volgens NS) iets HEEL anders als DALvoordeel. dat verschil zit vooral in wel/niet korting bieden in de middagspits en zomers voor 9.00. Als troost kunt U dat VDU (maar denk er toch nog ff over na) per maand opzeggen dus de schade is net 5 eur/maand.
Hallo Arianna009,

Als het abonnement op dezelfde OV-chipkaart is gezet waar ook het Voordeelurenabonnement op staat, dan zou het Voordeelurenabonnement automatisch opgezegd moeten worden. Soms gebeurt dit niet direct. Wil je mij een privébericht met je NAW-gegevens, geboortedatum en kaartnummer toesturen? Ik zoek het graag voor je uit.
Dag Herman, heb je inmiddels weten te achterhalen wanneer ik mijn 40 euro op mijn rekening kan verwachten?
Oh en SRT... dank je wel voor je reactie. Ben alleen bang dat jouw antwoord niet zo relevant voor mij is. Ik vind het niet zo'n probleem dat ik niet met korting in de middagspits mag reizen; reizen in de middagspits doe ik toch alleen maar als het woon werk verkeer betreft.
Waar het mij om gaat is dat blijkbaar per 1 april mijn voordeelabo wordt beëindigd, omdat traject vrij en het voordeelabo niet op dezelfde kaart kunnen bestaan. Prima. Wat ik niet begrijp is waarom ik nu al twee maanden wacht tot dat financieel verwerkt is. En daarnaast dat ik er zelf achteraan moet.... als dit NS beleid is, mag NS ook zo netjes zijn het meteen te verwerken als dat toevallig in mijn voordeel is.
Heb je Herman al een privébericht gestuurd, Arianne009? Hopelijk kan dit snel achterhaald worden en voor je worden opgelost.
Heb je Herman al een privébericht gestuurd, Arianne009? Hopelijk kan dit snel achterhaald worden en voor je worden opgelost.

Ja, heb ik!

Reageer