beantwoord

Traject Vrij vragen

• 27 juni 2020
  • 7 reacties
  • 134 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Beste Lezer,

Momenteel heb ik nog nul verstand van NS abonnementen echter voor mijn aankomende baan moet ik een trajectvrij abonnement afsluiten Amersfoort C - Amsterdam zuid (Traject = Afoort - Hilversum - Duivendrecht - Adam zuid) en hier heb ik 2 vragen over:

1. Ik lees overal dat een jaarabonnement op elk moment (ook in het eerste jaar) overgezet kan worden op NS flex. Als dat kan wat is dan nog het nut van het duurdere traject vrij maandabonnement? Of is deze regeling alleen vanwege de huidige Corona situatie?
  2. Ook zal ik een enkele keer per maand het traject Utrecht C - Amsterdam zuid reizen. Ik snap dat ik hier extra voor moet betalen. Mijn vraag is echter betaal ik voor Utrecht c - amsterdam dan het volledige bedrag (8euro) of alleen voor het relatief kort ritje naar mijn traject (Utrecht-Amersfoort, 4euro) en word de rest van de rit als traject vrij gezien? Moet ik hiervoor fysiek in- en uitchecken op Amersfoort of kan ik dan wel de directe trein Utrecht -Adam Bijlmer - Adam Zuid nemen

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Tochjo 27 juni 2020, 21:17

1. Het is inderdaad mogelijk om een doorlopend Traject Vrij-abonnement op elk moment te wijzigen in een NS Flex-abonnement, waarmee het duurdere maandabonnement geen meerwaarde meer biedt. Deze aparte situatie bestond al voor de coronamaatregelen. Binnen afzienbare tijd komt er overigens een eind aan, als Traject Vrij straks alleen maar als NS Flex-abonnement beschikbaar is.

2. U betaalt voor Utrecht-Hilversum. U checkt gewoon in Utrecht in en in Amsterdam Zuid uit; achteraf worden dan alleen de kosten voor Utrecht-Hilversum gefactureerd. Daarbij hoeft u niet op Hilversum in en uit te checken, en zelfs niet via Hilversum te reizen. U kunt dus gewoon de rechtstreekse trein van Utrecht naar Amsterdam Zuid nemen.

Edit: bij vraag 2 station Amersfoort gewijzigd in station Hilversum.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
  1.  Sinds de introductie van NS Flex kan iedere doorlopend jaarabonnement worden gewijzigd naar NS Flex, ook in het eerste jaar. Voor reizigers is er dus geen nut meer om een duurder maandabonnement aan te schaffen. Dit was er wel voordat Flex beschikbaar was. Sowieso zal je Traject Vrij abonnement  vanaf 2021 worden overgezet naar NS Flex Traject Vrij omdat NS een grote wijziging van abonnementen gaat doorvoeren.
  2. Bij reizen buiten je traject betaal je alleen het gedeelte wat buiten je traject valt, niet het hele stuk wat je reist. Je checkt in op je beginstation en checkt uit op je bestemming. Begin je in Utrecht, dan check je ook in op Utrecht. 
Badge +3
  1. Het is inderdaad mogelijk om een doorlopend Traject Vrij-abonnement op elk moment te wijzigen in een NS Flex-abonnement, waarmee het duurdere maandabonnement geen meerwaarde meer biedt. Deze aparte situatie bestond al voor de coronamaatregelen. Binnen afzienbare tijd komt er overigens een eind aan, als Traject Vrij straks alleen maar als NS Flex-abonnement beschikbaar is.

2. U betaalt voor Utrecht-Hilversum. U checkt gewoon in Utrecht in en in Amsterdam Zuid uit; achteraf worden dan alleen de kosten voor Utrecht-Hilversum gefactureerd. Daarbij hoeft u niet op Hilversum in en uit te checken, en zelfs niet via Hilversum te reizen. U kunt dus gewoon de rechtstreekse trein van Utrecht naar Amsterdam Zuid nemen.

Edit: bij vraag 2 station Amersfoort gewijzigd in station Hilversum.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt het goed gelezen.. een (goedkoper) jaartraject kan je ook in het eerste jaar stoppen, dus een duur maandabonnement dat je ook nog handmatig elke maand moet verlengen (lees:opnieuw bestellen) heeft geen enkele zin. Ga dus voor de jaarvariant!

Voor je reis, je checkt in ergens en ergens uit. Mocht je onderweg ergens moeten overstappen door poortjes dan krijg je mogelijk te maken met extra kosten, maar via Utrecht is gewoon geldig want dan kom je geen poortjes tegen onderweg.

Let wel op dat Utrecht niet op de kortste route ligt, dus uitchecken en een dagje shoppen of werken daar kost je het deel buiten je traject (dat zal dan Hilversum-Utrecht zijn denk ik)

Oh, @Tochjo was me al voor.. Heb ik gelijk voor dagje Utrecht (met traject Amersfoort - Amsterdam Zuid? Je mag 10 km/tariefeenheden omreizen ook nog namelijk.

Dank allen voor de super snelle antwoorden!!

Badge +3

Let wel op dat Utrecht niet op de kortste route ligt, dus uitchecken en een dagje shoppen of werken daar kost je het deel buiten je traject (dat zal dan Hilversum-Utrecht zijn denk ik)

Inderdaad zal wel Utrecht-Hilversum gefactureerd worden, want Hilversum is het dichtstbijzijnde station op het afgekochte traject vanuit Utrecht gezien. De reis is niet kosteloos, want de route via Utrecht is meer dan 10 tariefeenheden langer. Sowieso geldt dat alleen maar als de omreisroute een geldige reisroute is, en volgens mij zijn er geen reismogelijkheden van Amersfoort naar Amsterdam Zuid via Utrecht.

Badge +3

Traject Vrij blijft een leuk mysterie/raadsel! :rolling_eyes:

Amersfoort - Amsterdam Zuid (kortste route, via Hilversum dus) is 44 TE (kilometer ongeveer)

Amersfoort - Utrecht is 21 TE, en Utrecht - Amsterdam Zuid is 35 TE.

In totaal dus 56, en dat is dus net iets te veel om Utrecht geldig te maken als station voor die regel dat je 10 TE mag omreizen op een traject zonder kosten :disappointed_relieved:

Nogmaals, reis je via Utrecht dan is er niets aan de hand, zolang je niet door poortjes gaat daar. Maar als je in- of uitcheckt in Utrecht krijg je dus van/naar Hilversum op je factuur als reis buiten traject.

@Tochjo Amersfoort - Utrecht - Amsterdam Zuid is geen reisplanner advies inderdaad, maar als dat jou uitkomt zal niemand daar over vallen.

Badge +3

Tja, als via Utrecht sneller is doe je dat toch? Ontbijtje halen op Utrecht C en zo. (wel binnen de poortjes blijven met Traject Vrij!)

Reageer