beantwoord

Traject Vrij vs. Voordeelurenabonnement

• 10 June 2014
  • 9 reacties
  • 735 Bekeken

Iemand ook hetzelfde probleem?
Ik koop elke maand een Maandtrajectabonnement tussen mijn werk en huis. Nu wordt het Traject Vrij en dit moet komen op een persoonlijke OV chipkaart. Ik heb al zo'n kaart maar daar staat nog Voordeelurenabonnemet (dus niet de Dal uren korting) op en die wil ik absoluut niet verliezen want hiermee kan ik na 9 uur de hele dag met 40% korting reizen.

NS raadt het niet aan om een Traject Vrij op een Voordeelurenabonnement kaart te zetten omdat je Voordeelurenabbo dan automatisch wordt beëindigt. Met Traject Vrij krijg je namelijk Dal uren korting. Als je dus zo'n ouderwetse abonnement hebt, dan adviseren ze een tweede persoonlijke ov chipkaart aan te schaffen en de Traject Vrij erop te zetten. Als je buiten met zo'n kaart buiten je traject reist, krijg je dan 40% korting op de route buiten je traject, in de daluren. Maar dan mijn dilemma:

Stel je voor, ik moet vanuit Amersfoort naar Den Haag om 16:00 uur op woensdag middag. Tussen Amersfoort en Utrecht reis ik met mijn Traject Vrij omdat ik in Utrecht werk (mijn werkgever betaalt dit, voor mij kost dit dus geen cent). Na Utrecht betaal ik zelf voor het ritje maar hoe dan? Als ik Traject Vrij blijf gebruiken dan krijg ik geen 40% korting op mijn rit omdat ik buiten de daluren reis. Ik heb echter een andere kaart met Voordelurenabonnement op, waarmee ik de 40% wel kan gebruiken. Alleen dan moet ik in Utrecht uitchecken met mijn Traject Vrij en inchecken met mijn Voordeelurenkaart.

Daar heb ik toch geen tijd voor als de trein maar 2 minuten stilstaat? Hoe denkt NS dit op te lossen? Achteraf crediteren? Het zou toch alleen maar makkelijker worden maar zo lijkt het me helemaal niet te zijn...

Iemand hier een antwoord op?
icon

Beste antwoord door Dennis 10 June 2014, 13:46

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Als je een oude en een nieuwe regeling combineert dan kies je zelf voor maximaal voordeel ten koste van eenvoud.

In dit geval is het gunstig dat de tijd van inchecken in Amersfoort bepalend is, niet de tijd van doorkomst in Utrecht.
Ja, maar wat als ik niet kan kiezen? Als ik een afspraak heb op een opgegeven tijd en genoodzaakt ben om de trein om 16:00 uur de pakken?
Dit zou naar mijn mening ook ergens opgelost moeten zijn..het is niet zo dat ik per se een nieuwe kaart wil hebben. Maar de papieren maandtrajectabonnementen worden afgeschaft dus ik heb geen keus...
Reputatie 3
Badge
]Maar de papieren maandtrajectabonnementen worden afgeschaft dus ik heb geen keus...

Heel grof gezegd is dit ook de kern van het antwoord.
Nergens staat dat het aanbod en de voorwaarden van vervoersbewijzen tot in de eeuwigheid gelijk blijven. Zeker met maandabonnementen zouden die per maand kunnen verschillen. En dat is precies wat NS nu doet: de maandtrajectabonnementen afschaffen en een ander product, met andere voorwaarden, introduceren. Hoe vervelend ook: dat is hun goed recht. . .
Het kost nu ofwel geld, omdat je geen korting meer krijgt in de avondspits; ofwel gebruiksgemak, als je wel korting wilt houden. Overigens is dat ook een tijdelijke situatie, want het Voordeelurenabonnement is uitgefaseerd, dus binnen een jaar moet u over naar Dal Voordeel of gebruik maken van de Dalurenkorting behorend bij Traject Vrij, en in beide gevallen zit de avondspits daar niet in.

Wellicht is het nog een optie nog voor 9 juli over te stappen naar een Jaartrajectabonnement. Dat blijft in ieder geval nog een heel jaar recht geven op korting in de avondspits, en in juli en augustus. Maar dat loont natuurlijk alleen maar als u zeker weet dat u in dat jaar minstens tien maanden een maandtrajectkaart of Traject Vrij maand zou hebben gekocht (even een rekensommetje maken. . . ).
Dan koopt u in het door u geschetste geval in Amersfoort een enkele reis Utrecht-Den Haag met korting, dat u laadt op de kaart waar ook uw Jaartrajectabo op staat.

Maar zoals gezegd: ook dat is slechts een tijdelijke verzachting van het leed; over een jaar zit u dan met hetzelfde probleem.
Reputatie 6
Badge +2
(..) de trein om 16:00 uur (..)
Dan heb je dus korting met Traject Vrij, want je checkt voor 16 uur in.
hahha...ja, ok...maar wat als de trein om 16:30 vertrekt?
Dat was mijn punt niet...
Reputatie 6
Badge +2
het Voordeelurenabonnement is uitgefaseerd, dus binnen een jaar moet u over naar Dal Voordeel (..)
Waar staat dat?
Reputatie 6
Badge +2
hahha...ja, ok...maar wat als de trein om 16:30 vertrekt?
Dat was mijn punt niet...

Je hebt 3 mogelijkheden:
- in de daluren inchecken
- een trein eerder nemen dan je eigenlijk zou willen zodat je in Utrecht kan omchecken
- voltarief betalen
Dat je geen van drieën ideaal vindt betekent niet dat NS per se een gunstiger oplossing voor jou moet regelen.
Hallo Bernadett,

Ik begrijp dat deze wijzigingen wel even wennen zullen zijn. Echter ben ik van mening dat Dennis de juiste alternatieven aandraagt.

Verder is er niets bekend over het uitfaseren van het Voordeelurenabonnement. Voorlopig zullen alleen het Maand- en Jaartrajectabonnement vervangen worden door Traject Vrij.

Je topic heb ik naar het subforum 'abonnementen' verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 1
Ik had dit ook. Ik heb mijn Traject Vrij op een andere kaart laten zetten om te zorgen dat mijn ouderwetse Voordeelurenabonnement niet werd overschreven. Ik weet namelijk niet hoe lang ik mijn Traject Vrij nog nodig zal hebben.

Maar nu blijkt alsnog dat dit alleen maar gedoe oplevert. Uiteindelijk is het zo dat de NS het Voordeelurenabonnement niet voor niets wil uitfaseren. Dus zolang mensen die kaart toch aanhouden, doen ze er alles aan om het deze mensen zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb 'm dus nu toch maar opgezegd. Ik ben er maar vanuit gegaan dat de €60 die ik per jaar betaal voor het Voordeelurenabonnenment er niet meer uit haal. Dat betekent dat ik voor €150 in de middag spits zou moeten reizen om aan €60 korting te komen. Dat haal ik waarschijnlijk niet.

Met pijn in mijn hart, maar ik heb geen zin meer om over al deze dilemma's na te denken. Het voelt wat zuur. Ik heb die kaart sinds mijn afstuderen in 2001, maar daar heeft de NS verder geen boodschap aan natuurlijk.

Reageer