beantwoord

Trajectkaart

Ik heb een trajectkaart De Vink-Utrecht. Van tevoren is mij verteld dat ik dan via Den Haag, Leiden centraal en dan direct door naar Utrecht of via Amsterdam-Zuid kan reizen. Ik heb dan ook via deze 3 trajecten gereisd, maar tot mijn verbazing zijn er af en toe kosten in rekening gebracht terwijl ik gewoon EUR 313,00 heb betaald voor mijn trajectkaart. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 15 juli 2017, 11:08

Ik heb tot op heden nog geen privébericht ontvangen van gerstouten. Ik ga ervan uit dat je tot dusver voldoende informatie hebt gekregen of het via een ander kanaal hebt opgelost. Als je wilt dat er toch nog even gekeken wordt naar de transactie mag je natuurlijk alsnog een privébericht sturen.

Voor de meelezers: Het eventueel duurder uitvallen van een rit bij een Traject Vrij abonnement kan liggen aan de route waar je op reist en de checks die je maakt. Soms werkt dit abonnement een beetje vreemd. Reistransacties van een Traject Vrij abonnement kun je altijd bekijken via je Mijn NS account wanneer je jouw OV-chipkaart daaraan hebt gekoppeld. Snap je alsnog iets niet, dan kun je altijd contact opnemen met onze Klantenservice.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Wat is de status voor 'omreizen' (dus overstappen en wel of niet gedwongen uitchecken op een station buiten traject?

Bovenstaande kan prima! Maar je reis daar beëndigen of starten is natuurlijk een ander verhaal. Daar zijn andere moderators al maanden mee bezig (zoek op Maarn Traject)...

Ediit: Ik zie terwijl ik dit tik dit https://community.ns.nl/abonnementen-2/terugsteken-met-traject-vrij-abonnement-49515/index2.html#post344242
....
Ik heb tot op heden nog geen privébericht ontvangen van gerstouten. Ik ga ervan uit dat je tot dusver voldoende informatie hebt gekregen of het via een ander kanaal hebt opgelost. Als je wilt dat er toch nog even gekeken wordt naar de transactie mag je natuurlijk alsnog een privébericht sturen.

Voor de meelezers: Het eventueel duurder uitvallen van een rit bij een Traject Vrij abonnement kan liggen aan de route waar je op reist en de checks die je maakt. Soms werkt dit abonnement een beetje vreemd. Reistransacties van een Traject Vrij abonnement kun je altijd bekijken via je Mijn NS account wanneer je jouw OV-chipkaart daaraan hebt gekoppeld. Snap je alsnog iets niet, dan kun je altijd contact opnemen met onze Klantenservice.
Het duurder uitvallen van een reis door een geforceerde check op een station met afzonderlijk gesloten perrons is een bekend probleem helaas. In een ander topic ben ik hier ook op ingegaan. Het komt er in ieder geval op neer dat we nog hard op zoek zijn naar een oplossing voor het probleem. Zeker nu er steeds meer stations bij komen waar deze situatie zich voordoet is dat van belang. Op het moment adviseren we om contact met onze Klantenservice op te nemen om de extra reiskosten gecompenseerd te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
. Zou je namelijk checken in bijvoorbeeld Den Haag, Schiphol of Amsterdam Zuid, dan check je officieel gezien buiten je traject en zullen er daardoor extra kosten in rekening gebracht worden.

Het probleem met Den Haag Centraal wordt dat hier onlangs poortjes zijn neergezet en die zullen op een gegeven moment dicht gaan. Wanneer je dan vanaf De Vink met de sprinter op spoor 8 aankomt moet je door die poortjes om naar spoor 4 of 5 te gaan voor de trein naar Utrecht. Bij een sprinter die op spoor 7 aankomst kun je zo naar de lagere sporen zonder door de poortjes te gaan. Is dus even uitkienen welke sprinter je dan neemt vanaf De Vink.
Is dus weer een nadeel van het vroeger dan oorspronkelijk gepland plaatsen van de poortjes op Den Haag Centraal. Of wordt het verleggen van de perron nu ook vervroegd? Er zijn dit weekend nu wel werkzaamheden op Den Haag Centraal.
Badge +3
Ik kan de optie van Amsterdam-Zuid ook niet uit de reisplanner krijgen, wel die via Leiden of Den Haag.
Als je in de planner de optie Altijd Vrij of Trein Vrij aanvinkt, wordt de optie via Schiphol (en dus Amsterdam-Zuid) gewoon getoond.

Maar Traject Vrij is iets anders natuurlijk, dus bij een overstap (met verplicht door poortjes) op Amsterdam-Zuid ben je de spreekwoordelijke sigaar 😃
Zoals Sabai Olie en Momo al aangeven komt het er waarschijnlijk op neer dat buiten je traject gecheckt hebt. Ik noem het doelbewust niet gereisd, gezien dat een beetje lastig ligt bij sommige Traject Vrij routes.

Met een Traject Vrij abonnement koop je namelijk de kortste route (dat wil zeggen de route met het minst aantal tariefeenheden) af tussen twee stations. In jouw geval, met De Vink - Utrecht, is dat via Leiden, Alphen a/d Rijn en Woerden. Voor veel trajecten, en dus ook deze, is de kortste route echter niet altijd de enige mogelijke reisroute. Zoals je zelf al aangeeft kun je voor deze reis namelijk drie verschillende routes geadviseerd krijgen vanuit de reisplanner. Via Den Haag, Via Leiden - Woerden, en via Schiphol - Amsterdam Zuid (deze laatste vooral in het weekend). Je mag alle drie de routes dus ook gewoon bereizen, maar het is dan wel van belang dat je enkel checkt bij de Vink en bij Utrecht. Zou je namelijk checken in bijvoorbeeld Den Haag, Schiphol of Amsterdam Zuid, dan check je officieel gezien buiten je traject en zullen er daardoor extra kosten in rekening gebracht worden.

Als je wilt kijk ik graag even met je mee, gerstouten, om te kijken waar het precies is misgegaan en om de eventueel te veel betaalde kosten te compenseren. Je kan mij daarvoor een privébericht sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en IBAN. Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken en dan via 'Stuur bericht'.
Reputatie 7
Badge +3
Gezien de prijs de TS noemt heeft hij een maandabonnement Traject-Vrij. Bij een jaarabonnement zou het €251 zijn. Dan is het verschil met Altijd-Vrij wel wat meer dan €20.

Ik kan de optie van Amsterdam-Zuid ook niet uit de reisplanner krijgen, wel die via Leiden of Den Haag.
Bij welke route werden de extra kosten in rekening gebracht? Dat staat als het goed is op de factuur in MijnNS.

Het kan wel dat er via meerdere routes gereisd mag worden, maar dat wanneer er onderweg wordt uit-en ingecheckt er extra kosten wegens buiten het traject reizen worden berekend. Zolang u op een andere route niet uit-en incheckt worden die kosten niet berekend.
Ik had maar 2 maanden een trajectkaart nodig. Het gekke is dat ik voor het traject De Vink - Den Haag een paar keer heb moeten betalen en voor het vervolgt van het traject Den Haag - Utrecht geen enkele keer heb bij moeten betalen. Dat zou toch niet moeten kunnen
Reputatie 7
Even een tip; het Altijd Vrij abonnement kost €333,- per maand bij het jaarabonnement. Zoals de naam suggereert mag u dan altijd en overal op alle tijden met de trein reizen. Misschien het overwegen waard voor de 20 Euro.
Waarschijnlijk heeft u buiten uw traject gereisd. De meest voorliggende route is via Leiden, Alphen a/d Rijn en Woerden. Dan zou via Den Haag ook kunnen, maar via Amsterdam Zuid is wel degelijk om. De reisplanner geeft niet aan dat u via Amsterdam Zuid moet. Wel via Den Haag of via Leiden, Alphen a/d Rijn, Woerden.

Reageer