beantwoord

Trajectkaart, 60 plus en 6-7 x vrij reizen.

Ik hoorde van iemand van 60 plus die een trajectkaart heeft dat het voor haar niet mogelijk is om voor 24,50 de 7 keuzedagen aan te schaffen.
Kan iemand mij uitleggen waarom dat alleen maar mogelijk als je een DalVoordeel, AltijdVoordeel of voordeelurenabonnement hebt?
Iemand met een trajectkaart wil ook wel eens een dagje ergens anders heen.
icon

Beste antwoord door Thom 29 april 2018, 12:41

Met alle respect mevrouw: Ik vind dat een term als discriminatie hier niet van toepassing is. Er is een zeker onderscheid, maar discriminatie heeft een veel zwaardere lading in ons taalgebied.

Als u echt een oud Voordeelurenabonnement heeft, kunt u inderdaad papieren keuzedagen aanvragen. Dit kan echter pas ingaan op de jaarlijkse vervaldatum. Papieren jaarkeuzedagen kunnen het hele jaar worden ingezet, feitelijk zijn het zeven jaarkeuzedagen. Ze hebben twee nadelen: De prijs is €11,50 hoger en in juli en augustus mag u ze niet voor 09.00 gebruiken, en dat mag met de gewone keuzedagen op de kaart wel. Dat is ongunstig als u in de zomer eens vroeg op stap wilt.
U kunt het het beste even aanvragen via Klantenservice.

U heeft een oud Voordeelurenabonnement als u dat in 2011 al had en ruim zestig euro per jaar betaalt.

Voor de meelezers: Deze mogelijkheid bestaat niet voor een Dalvoordeelabonnement.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een paar jaar geleden als eens gevraagd om deze optie bij Weekendvrij ook aan te bieden. Het probleem is volgens NS dat het systeem zo werkt, dat het duidelijk moet zijn wat er op de kaart moet worden aangesproken. Bijij de drie kaarten die u noemde, heeft de keuzedag dan prioriteit en dat moest zo geprogrammeerd worden. Bij Weekendvrij is dat bijvoorbeeld al lastiger, omdat er in het weekend al sprake van vrij reizen is. De keuzedag heeft echter prioriteit en wordt als eerste aangesproken. En, u raadt het al: In het weekend vrij reizen en de keuzedag wordt verbruikt? Daar zit niemand op te wachten.
Alles wat te programmeren zou kunnen zijn, wordt nog niet zo maar gerealiseerd. Het heeft ook geen prioriteit, marketingoverwegingen kunnen ook meespelen. Met een trajectkaart kan het niet en ik verwacht ook niet dat het geïmplementeerd gaat worden, op grond van bovenstaande.
Iedereen wil wel eens een dagje ergens heen, en daar is niks mis mee, maar het moet wel correct functioneren bij het in- en uitchecken, anders schiet nog niemand er wat mee op.

We kunnen hier een roman schrijven over mensen die de Keuzedag hadden geladen maar hem nog niet wilden gebruiken. De kaart kiest echter de Keuzedag bij een geldige reistijd als eerste en dat is niet te veranderen. In combinatie met een trajectkaart wordt dat een nog veel grotere bak ellende, ben ik bang. Als ik NS was, zou ik het nooit doen.
Ik heb niet echt verstand van computertechnologie maar ik kan me vaak en zo ook in dit geval zo slecht voorstellen dat dit echt niet te regelen zou zijn. Neemt overigens niet weg dat ik het wel enigszins vind rieken naar discriminatie van een trajectkaart hebbende (werkende) oudere.
Even iets anders nu u toch reageert. Ik las dat de vrij reizen kaartjes, horende bij een voordeelurenabonnement, op papier te krijgen zouden zijn en dat zij dan gedurende het jaar vrij inzetbaar zouden zijn. Ik kan dat op de ns website niet terugvinden.
Reputatie 7
Badge +4
Met alle respect mevrouw: Ik vind dat een term als discriminatie hier niet van toepassing is. Er is een zeker onderscheid, maar discriminatie heeft een veel zwaardere lading in ons taalgebied.

Als u echt een oud Voordeelurenabonnement heeft, kunt u inderdaad papieren keuzedagen aanvragen. Dit kan echter pas ingaan op de jaarlijkse vervaldatum. Papieren jaarkeuzedagen kunnen het hele jaar worden ingezet, feitelijk zijn het zeven jaarkeuzedagen. Ze hebben twee nadelen: De prijs is €11,50 hoger en in juli en augustus mag u ze niet voor 09.00 gebruiken, en dat mag met de gewone keuzedagen op de kaart wel. Dat is ongunstig als u in de zomer eens vroeg op stap wilt.
U kunt het het beste even aanvragen via Klantenservice.

U heeft een oud Voordeelurenabonnement als u dat in 2011 al had en ruim zestig euro per jaar betaalt.

Voor de meelezers: Deze mogelijkheid bestaat niet voor een Dalvoordeelabonnement.
Hoi MARIANNE12 :)

Begrijpelijk dat je dit vraagt. Ik zie dat Thom je al het een en ander heeft uitgelegd. Met name de technische kant is inderdaad erg lastig. Ik zal de wens in ieder geval voor je aangeven. Voor nu is het overigens wel mogelijk om een Dal Voordeel abonnement met Keuzedagen op een nieuwe OV-chipkaart te bestellen. Het Dal Voordeel abonnement is nu t/m 27 mei in de aanbieding voor €29,-. Met Keuzedagen komt dat in totaal neer op een totaalbedrag van €53,50 voor 7 Keuzedagen.
Dankjewel Iris, het zou fijn zijn als hier nog eens naar gekeken gaat worden. In mijn optiek lijkt het niet geheel eerlijk en als je bedenkt dat treinen rijden dankzij ingewikkelde computergestuurde programma's dan kun je als eenvoudige bejaarde toch bijna niet snappen dat de combinatie keuzedagen en trajectkaart zo moeilijk te realiseren is. Wij (ik oa) wachten het af. Iris en Thom dank voor jullie antwoorden. Marianne
Beste Thom als antwoord kreeg ik van de NS via Facebook dat het niet mogelijk is om de papieren Keuzekaartjes gedurende het jaar op willekeurige tijdstippen in te zetten.

Uw antwoord:

Antwoord NS:
[img]https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-1/p48x48/30710121_1781503555245744_4965818613287092224_n.jpg?_nc_cat=0&oh=4e837cbf6c446dc8b91dd0691715c9b2&oe=5B653A3A[/img]
Marianne Booij Beste Bart, dank voor je super snelle antwoord. Klopt het dan ook dat die 7 papieren keuzedagen op willekeurige dagen zijn in te zetten? Dat is namelijk wat me het meest aantrekkelijk leek van deze regeling.
Beheren
Leuk
Meer reacties weergeven
· Beantwoorden · 1u · Bewerkt
[img]https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-1/p64x64/27337210_2007279085968914_7440572468709320723_n.png?_nc_cat=0&oh=4be3b779f39ff4f051f31555690f01fe&oe=5B619F15[/img]
NS Het voordeel van deze keuzedagen is dat je deze niet hoeft op te halen bij een kaartautomaat. Het is niet de bedoeling dat deze tickets gebruikt worden op de manier die jij beschrijft. Groet, Bart.

Vriendelijke Marianne
Reputatie 7
Badge +4
Ik schreef het eerder al toch echt: ;-)

Als u echt een oud Voordeelurenabonnement heeft, kunt u inderdaad papieren keuzedagen aanvragen. Dit kan echter pas ingaan op de jaarlijkse vervaldatum.

Ik zit niet op Facebook, dus ik kan niet bij deze berichten.
Daarom had ik de berichten gekopieerd....
Het gaat me om de door u genoemde jaarkeuzedagen (dus gedurende het jaar willekeurig inzetbaar...) die vgls de ns medewerker niet bestaan.
Fijne dag verder en dank voor de informatie tot dus ver...
Marianne
Reputatie 7
Badge +4
Ze bestaan toch echt, mevrouw, als papieren keuzedagen bij een oud Voordeelurenabonnement. Ze heten dan geen jaarkeuzedag, maar ze zijn het in de praktijk gewoon wel. De formele naam is Dag Voordeeluren. De desbetreffende kaarten voor mijn vrouw liggen hier voor mijn neus. En van waanvoorstellingen heb ik echt geen last. ;-)

De medewerker zit er naast en is denk ik in de war met de normale keuzedagen. Dit komt met name wel eens voor bij beginnende helpdeskmedewerkers.
Interessant, ik ga er achter aan. Mn de term "dag voordeeluren" heeft alles ineens in een helder licht gezet.
Reputatie 7
Badge +4
Geef aan dat u een Voordeelurenabonnement heeft en papieren keuzedagen wilt met ingang van de vervaldatum. Vaak krijgt u een andere medewerker die het wel weet.
U kunt alleen een Voordeelurenabonnement hebben als u die in 2011 al had en er iets meer dan 62 euro voor betaalt. Met een modern abonnement dat daarna is aangeschaft voor 50 of soms 29 euro kan het echt niet. Het zijn dus twee verschillende abonnementen. Wat Iris schreef, gaat over het moderne Dalvoordeelabonnement.

Terzijde: Persoonlijk raad ik u af het oude VDU op te zeggen. Het is iets duurder, maar de meerprijs haalt u er zo uit.
Badge +3
De meest gemaakte fout is inderdaad het veschil tussen Dal Voordeel en Voordeeluren.

Dat laatste is duurder (€ 63,90 per jaar meen ik) maar wordt sinds 2012 niet meer verkocht. Na 9:00 reizen dus geen middagspits-beperking, en in juli en augustus ook vóór 9:00 te gebruiken met korting.

Het (goedkopere) Dal Voordeel kent wel spitsbeperking in de middag, maar daarmee mag je ook voor 6:30 inchecken.

Bij zowel Dal Voordeel als Voordeeluren zijn keuzedagen (€ 24,50) mogelijk voor 60+ reizigers. Per 2 maanden één keuzedag plus eentje voor het hele jaar.

Bij Voordeeluren kan je die (voor € 1,50 per stuk extra) ook 'op papier' krijgen (in de vorm van eenmalige chipkaartjes), die zijn heel het jaar te gebruiken (dus niet per 2 maanden).

Bij een trajectabonnement kunnen geen keuzedagen besteld worden. Koop dan inderdaad een Dal Voordeel voor € 29,- met voor € 24,50 zeven keuzedagen erbij (de ov-chipkaart krijg je er gratis bij).
Thom, mijn voordeelurenabonnement zal ik idd noooit opzeggen. Al is het maar omdat je er mee in de avondspits kunt reizen.
Robert, er rest mij nog de vraag hoe ik, afgezien van lang aan de telefoon wachten, mijn keuzedagen kan veranderen in de zeven door mij felbegeerde dagvoordeeluren eenmalige chipkaartjes. Zulke dingen doe ik eigenlijk het liefste schriftelijk ..
Badge +3
Ik weet niet of het schriftelijk kan, maar voor wat betreft bellen met 030 751 5155 de tip om dat later op de avond te doen, dan is het meestal rustig en word je snel geholpen. Ze zijn er 24 uur per dag.
Ik probeerde zojuist nog een keer om via dag voordeeluren kaart ergens te komen maar als je het kopje Koop Product aanklikt kom je weer bij keuzedagen en zo "reis" je steeds verder bij je dagvoordeelurenkaartjes vandaan.
Ik zal het een x in de avond proberen. Dank voor de tip. Thom ook trouwens
Reputatie 7
Badge +3
Op https://www.ns.nl/abonnementen/overig/keuzedagen.html
staat voor het bestellen van papieren keuzedagen alleen vermeld dat dit via de klantenservice kan, met het telefoonnummer erbij vermeld.

Papieren Keuzedagen bestellen voor Voordeelurenabonnement

Heeft u een Voordeelurenabonnement en wilt u uw Keuzedagen liever niet ophalen bij de kaartautomaat? Dan kunt u ervoor kiezen om Keuzedagen op een eenmalige chipkaart te bestellen. De kosten hiervan zijn echter wel hoger, u betaalt dan € 35 voor Keuzedagen 2e klas en € 60 voor Keuzedagen 1e klas. U kunt de papieren Keuzedagen bestellen via de NS Klantenservice op 030 - 7515155. Het bestellen van papieren Keuzedagen voor Altijd Voordeel en Dal Voordeel abonnement is helaas niet mogelijk.
Ja dank, ik was er al bang voor ....maar goed ik weet inmiddels wel precies wat ik hebben wil en dat ik ook iets waard.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt er nu ook over bellen, ze zijn er 24 uur per dag en zeven dagen per week.
Beste Thom,

Na diverse mailtjes en chats via oa het Facebook account van de NS kwam ik geen steek verder.
Op mijn eenvoudige vraag of ik de losse kaartjes (te koop voor 35 euro en gekoppeld aan een voordeelurenabonnement...) naar eigen inzicht in kon zetten (zou ik bv in 1 week 7 x achter elkaar op stap kunnen??) kreeg ik toch echt een paar maal het antwoord dat er geen restrictie was van twee maanden maar dat naar eigen inzicht gebruiken ook weer niet de bedoeling was. Wat dan wel de bedoeling was kwam niet boven tafel ...
Maar ....vanochtend kreeg ik al chattend iemand te spreken die exact begreep wat ik bedoelde en zij of hij heeft alles meteen in orde gemaakt. Tien minuten werk geloof ik. Ik heb het meteen geactiveerd op mijn ov chipkaart en per 5-7-18 ga ik fijn gebruik maken van mijn "dag voordeelkaartjes". Al met al jammer dat men blijkbaar bij de klantenservice onvoldoende op de hoogte is van sommige mooie dingen die de NS ons, ouwe getrouwen met een voordeelurenabonnement, alsnog in petto heeft.

Dankzij u had ik nooit geweten dat er een dergelijk aanbod was.
Groet, Marianne
Reputatie 7
Badge +4
Zo ziet u maar, we hebben nut. 😉

Het is er natuurlijk niet voor bedoeld, en het zal ook nauwelijks gebeuren, maar het kan wel en mag ook.
Veel plezier met uw keuzedagen! Houd er wel rekening mee dat er met papieren keuzedagen in juli en augustus tussen 06.30 en 09.00 niet in te checken is, in tegenstelling tot met uw VDU.
Badge +3
Dank voor de terugkoppeling, wist ik ook niet dat 'papieren' Keuzedagen blijkbaar gewoon de normale 'Dagkaart Voordeeluren' kaartjes zijn, die af en toe ook voor iedereen te koop zijn.

Achteraf wel logisch, want veel acties hanteren dezelfde term zodra (chip)kaartjes op werkdagen geldig zijn na 9:00 (zonder middagspits), anders heten die 'Dag Dal Vrij' (mét middagspits).
Maar, Robert, dus alleen voor mensen die een voordeelurenabonnement hebben...
Zijn deze 7 papieren Keuzedagenkaartjes á €5 per stuk door iedereen te gebruiken?
Hoe ziet zo'n Dagkaart Voordeeluren voor 60+ Voordeelurenabonnees er uit?
@Michiel.
Papieren Keuzedagen zijn alleen beschikbaar voor houders van een Voordeelurenabonnement. Kortom, nee niet iedereen kan deze gebruiken.
Papieren Keuzedagen zijn alleen beschikbaar voor houders van een Voordeelurenabonnement.
Kortom, nee niet iedereen kan deze gebruiken.

Maar als je houder bent van het Voordeelurenabonnement dus wel (ongeacht de leeftijd)?

Reageer