beantwoord

Trajectkaart: Automatisch gegevens invullen bij maandelijks aanvragen

Elke maand vraag ik een trajectkaart aan voor woon-werkverkeer. Een jaartrajectkaart is (nog) niet mogelijk ivm een tijdelijk contract. Al maandenlang moet ik iedere maand ALLE gegevens opnieuw invullen, zoals adres, OV-chipkaart nummer, rekeningnummer, etc. Ook als ik ben ingelogd. Zou dit kunnen worden geautomatiseerd? Dat ik vanuit mijn account zo kan klikken op 'abonnement aanvragen' en dan alleen nog hoef te betalen.

Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 20 juli 2015, 11:02

Hoi Jodi,

Goed punt! Het klopt dat NS bezig is met deze implementatie. Wanneer je bent ingelogd in MijnNS, hoef je niet alle gegevens nog handmatig in te vullen. Men probeert om deze verbetering met een eerstvolgend verbetermoment ('release') mee te laten gaan, maar ik kan je helaas nog geen datum geven. Weet wel dat we hiermee bezig zijn.

Macca, ik heb deze terugkoppeling ook geplaatst in het forum waaraan je refereert.
Bekijk origineel

59 reacties

Hallo Jodi! Welkom op het NS serviceforum. Ik kan me voorstellen dat het wellicht wat prettiger is om niet telkens je gegevens in te hoeven vullen. Op dit moment is het alleen helaas nog niet mogelijk om dit te automatiseren. Wel ga ik je signaal intern onder de aandacht brengen en we zullen eens gaan kijken of we dit mogelijk kunnen maken in de toekomst. Voor nu zal je het nog wel even zelf dienen in te vullen. In ieder geval bedankt voor je suggestie!
Volgens collega Inge NS waren jullie hier al mee bezig.

Wat is de status van dat bezig zijn ?

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-elke-keer-weer-opnieuw-gegevens-invullen-bestellen-altijd-vrij-maand-8044

We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een koppeling tussen de webshop en Mijn NS. Dit zou betekenen dat je in de toekomst niet meer bij elke bestelling je gegevens opnieuw hoeft in te vullen. Het is nog niet bekend wanneer dit gerealiseerd zal zijn, maar het zit er dus wel aan te komen.
Hoi Jodi,

Goed punt! Het klopt dat NS bezig is met deze implementatie. Wanneer je bent ingelogd in MijnNS, hoef je niet alle gegevens nog handmatig in te vullen. Men probeert om deze verbetering met een eerstvolgend verbetermoment ('release') mee te laten gaan, maar ik kan je helaas nog geen datum geven. Weet wel dat we hiermee bezig zijn.

Macca, ik heb deze terugkoppeling ook geplaatst in het forum waaraan je refereert.
Hoi Jodi,

Beste Sivan,

Inmiddels zijn we 5 maanden verder.. Nog steeds moet ik handmatig iedere maand alle informatie weer invullen. Wanneer wordt dit geautomatiseerd?

Groet,
Jodi
Hoi Jodi! Bij mij is het op dit moment niet bekend wanneer de functie geïmplementeerd gaat worden in MijnNS. Ik ga het voor je navragen en ik kom er later op terug. Voor nu: fijne feestdagen!
Hoi Jodi. Dit staat bij ons op de planning, maar er zijn nog geen data bekend met betrekking tot de implementatie. Ik verwacht dat dit nog wel even kan duren helaas.
Het klopt dat NS bezig is met deze implementatie. Wanneer je bent ingelogd in MijnNS, hoef je niet alle gegevens nog handmatig in te vullen. Men probeert om deze verbetering met een eerstvolgend verbetermoment ('release') mee te laten gaan, maar ik kan je helaas nog geen datum geven. Weet wel dat we hiermee bezig zijn.
Dit staat bij ons op de planning, maar er zijn nog geen data bekend met betrekking tot de implementatie.
Vijf maanden geleden was de boodschap dat NS bezig was met de implementatie; nu is de boodschap dat de implementatie op de planning staat, maar dat het nog wel even kan duren. Dat kan niet allebei waar zijn.
Het is toch niet te geloven dat de abbonement weer duurder geworden is, en toch elke dag geen plek om te zitten! Er is vanochtend een meisje flauwgevallen omdat er geen plek is en heel benauwd!
En ook moet ik elke keer mijn gegevens invullen en het is niet mogelijk om een abonement te kopen bij de automaat of via een app of zo.
Wat doen jullie met ons geld vraag ik me af???
Update.

De productmanagers hebben zelfs nooit het plan gehad om het verlengen van Traject Vrij Maand te vereenvoudigen. Berichten die het tegendeel beweerden waren kennelijk niet op de waarheid gebaseerd.
Wel eerlijk dat de product managers nu eindelijk erkennen lak te hebben aan de klanten, alleen wat jammer dat diezelfde klanten eerst maandenlang aan het lijntje zijn gehouden met valse beloften.
Nog een reden om hier werk van te maken: Als je bij de maandelijkse aanvraag van Traject Vrij Maand niet exact dezelfde gegevens opgeeft als die die MijnNS staan, krijg je geen factuur. Als je het abonnement gewoon vanuit MijnNS aan zou kunnen vragen, zou dat niet verkeerd kunnen gaan.
Goed nieuws! Wij verwachten dit onderdeel in april te hebben opgepakt.
En opgepakt betekent dat het uiterlijk 30 april 2016 beschikbaar is voor klanten? Of betekent dit dat de productmanagers het in april nog een keer gaan afwijzen.
Ik ga er vanuit dat dit in april ook voor klanten merkbaar is.
Fijn dat dit spoedig gerealiseerd zal zijn. Ik heb zojuist voor de 2e keer al mijn gegevens ingevuld en begon me er nu al aan te irriteren 🙂
Ondertussen is het april geweest, zover ik kan zien is hierin nog niets gewijzigd. Wat is de huidige planning van deze aanpassing?
Ik heb meteen gevraagd naar de status, Marv. Ik kom er op terug.
De betrokken afdeling lijkt Sivan NS niet onder ogen te durven komen. :8
Dat zou je bijna denken he? Ik heb er zojuist nogmaals een reminder (met een spoedje eraan) verzonden!
Nog geen reactie gekregen ?
Gelukkig wel! Ik had het op https://forum.ns.nl/mijn-ns-40/traject-vrij-maand-verlengen-mijn-ns-24590 al gemeld, maar ik zal het hier nog even herhalen. Bedankt voor de reminder, Macca.

Er is inmiddels iets meer bekend. Men gaat dit anders en eenvoudiger doen. Primair willen we een oplossing voor bestaande klanten dat ze niet elke keer de volledige koopflow hoeven te doorlopen en met minimale handelingen hun abonnement kunnen wijzigen.

Men is bezig om te zorgen dat de klant een zogenoemde verlengknop krijgt voor zijn aflopende abonnement, dat middels een eerder afgegeven incasso kan worden besteld met minimale handelingen in Mijn NS. Dit voorstel is deze week intern besproken en er wordt gekeken naar de impact ervan. Over ongeveer twee weken weten we wanneer dit kan worden opgepakt.

Update: ik heb 20-06 gevraagd wat de status is.
Inmiddels zijn we weer twee maanden verder. Is er al enig zicht op een realisatiedatum?
Ik vraag het even na bij mijn collega Sivan.
De impactanalyse loopt nog en de kaders en randvoorwaarden zijn bekend. Er moet nog een kosteninschatting gemaakt worden en vervolgens worden ingepland. Zodra dit allemaal is gebeurd, verwacht ik een update.
Dit klinkt alsof er niet Agile wordt gewerkt... maar goed om te horen dat het wel op de planning staat.

Reageer