beantwoord

Trajectkaart: Automatisch gegevens invullen bij maandelijks aanvragen



Toon eerste bericht

65 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een browser gegevens laten onthouden en invullen is iets heel anders dan een abonnement ‘slim verlengen’ met de gegevens die jullie al hebben.

Dat klopt. In het geval dat slim verlengen helaas niet werkt is dat wel ook gemakkelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dan staat het haakje sluiten iets te vroeg :wink:

 

Oké, aangepast :innocent: .

Badge +3

Oké, dus verlengen via Mijn NS vanuit Producten lukt dus tegenwoordig weer wél (enkele dagen voor het verlopen van je huidige abonnement met ál je gegevens al automatisch ingevuld voor de nieuwe aanvraag)?

Hiermee bedoel ik “ik wil het nog een maandje langer” met een paar muisklikken, zonder verder een ingangsdatum te kiezen of iDeal betaling, maar gewoon aansluitend op wat ik al heb.

Ik betwijfel het, maar iemand met Traject Vrij Maand (of ander klassiek maandabonnement) mag het proberen hoor.

Uiteraard zal je zo’n verlenging altijd nog wel even moeten bevestigen (aan je kaart moeten laten weten) bij een automaat.

Dat is inderdaad wat ik heb gevonden. Ik kan me voorstellen dat je het betwijfeld. Je ziet natuurlijk ook niet snel iemand een account maken en een topic starten om aan te geven dat het goed is gegaan. Ik heb wel een punt om incidenten te melden. Mocht iemand zijn/haar abonnement niet via Mijn NS kunnen verlengen, dan lees ik het graag en zet ik het door!

Badge +3

Ik wil in deze best als testcase fungeren (op kosten van de NS, maar die wil ik wel voorschieten). Als volgt:

  • Ik koop het allergoedkoopste Maand Traject Vrij dat er bestaat (Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom voor €36.50), op een nieuwe ov-chipkaart (€7,50 extra, want de kaart krijg je volgens mij niet gratis bij een maandabonnement).
  • Ik maak daar een nieuwe Mijn NS account voor aan (met een e-mail adres dat nog niet bekend is bij de NS).
  • Ik ga met het abonnement uiteraard niet reizen (heb immers niets te zoeken in Sliedrecht of Hardinxveld).
  • Ik ga dat ongeveer een weekje voordat het verloopt ‘slim verlengen’ voor een maandje (in een willekeurige browser, want alle gegevens zijn bekend in Mijn NS) en zal hier posten welke meldingen ik dan krijg.
  • Verlengen via een iDeal betaling is geen optie, want dat telt niet en is gewoon hetzelfde als opnieuw bestellen (en gegevens zelf op laten slaan in een browser i.p.v. in Mijn NS).
  • Als het lukt zal ik de bestelling voor de volgende maand niet ophalen, maar wel controleren of die klaar staat bij een servicepunt.
  • De chipkaart mag daarna geblokkeerd worden (verloren/gestolen/defect gemeld) via TLS, of ik hou hem als reserve/test kaart.
  • De bijbehorende Mijn NS account wordt opgeheven na deze test, of mag blijven bestaan voor volgende tests.

Laat maar weten of we daar wijzer van kunnen worden (via PB/DM) :thinking:

Robert B, ik vind het idee erg leuk maar niet nodig. Ik begrijp van meerdere collega's op de vloer dat ze regelmatig abonnementen zien die zijn vernieuwd via het Mijn NS-account. Fijn dat je zo meedenkt :)! 

Wat ik in dit hele topic wel jammer vind is dat er nauwelijks communicatie vanuit de NS gedaan wordt. 

Op het forum geven leden constant aan dat je het abonnement iedere keer via de website opnieuw moet aanvragen en blijkbaar is de (eerder teruggedraaide) aanpassing weer actief dat het via mijn NS kan. 

Is er ergens een beschrijving van deze functionaliteit en hoeveel werk het nu voor iemand daadwerkelijk is? Want op vragen van onder andere robbert hoeveel klikt en of je wel opnieuw via IDEAL moet betalen komt geen antwoord.  Dus blijft bij mij het gevoel hangen dat er nu een oplossing is dat je wel een linkje in Mijn NS hebt maar dat die niet meer is dan een link naar een invulformulier waarna je alsnog gegevens moet opgeven en een IDEAL betaling moet doen.

 

Met zo'n beschrijving kunnen wij forumleden ook nieuwe vragen goed beantwoorden.

Zo te zien wordt er al een paar jaar beloofd dat je verlengen heel eenvoudig binnenkort kunt doen. Nu zelfs een email gekregen met de knop verlengen, maar het werkt nog steeds niet. Nog steeds alles opnieuw invullen, en 2 x als je het voor je kind afsluit. Absurd voor zoiets simpels. Lijkt wel op treiteren van de klant. Wordt er iedere keer zo pissig van...

Gek dat het voor veel wel werkt en dan voor anderen niet. Ik weet niet hoe dan kan, maar ik kan begrijpen dat dat erg storend is. Ik zal het doorzetten. Excuses voor het ongemak.

Het lukt hier ook nog steeds niet om mijn traject vrij maand abonnement te verlengen (ondanks dat ik zonet een mailtje kreeg waarin uitgelegd stond hoe dat makkelijk zou kunnen). Ik ga naar Mijn NS en zie daar bij Producten op kaart mijn Traject Vrij Maandabonnement staan. Klik ik vervolgens op ‘Naar producten’ (zoals aangegeven in de email) kom ik bij een overzicht waar alleen mijn Reizen op saldo product staat vermeld. Hierdoor kan ik dus niet mijn abonnement verlengen maar moet ik weer het hele process door met gegevens invullen en de betaling doen. Wat gaat hier fout?

Badge +3

Er gaat niets fout want via Mijn NS werkt het gewoon (voor de meesten, volgens de NS sommigen) niet.

De inhoud van de mail is dus onjuist, en zou dus niet verstuurd moeten worden totdat het ‘probleem’ (dat dus al maanden/jaren speelt) opgelost is.

Of aangevuld met info wat je moet doen als het niet lukt, en dat is dus gewoon opnieuw aanvragen via https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html

Je kunt ook nog een (veel goedkoper) jaarabonnement nemen, en als je het niet meer nodig hebt omzetten naar NS Flex. Dat bespaart je de moeite van maandelijks verlengen. Reeds betaalde maanden/dagen krijg je dan terug.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds NS Flex is geintroduceerd en het mogelijk is om na 1 maand op elk willekeurig moment een klassiek jaarabonnement (dus ook Traject Vrij) te wijzigen naar Flex is het in feite diefstal van je eigen portemonnee om nog de duurdere Traject Vrij maandabonnementen aan te schaffen. 

Badge +3

Great minds think alike. Ik had het nog maar even toegevoegd aan mijn vorige reactie, als ‘workaround’.

Reageer