Trajectvrij 1e klas

• 9 januari 2015
  • 8 reacties
  • 271 Bekeken

Ik heb een jaartrajectabonnement 1e klas tussen Diemen en Amsterdam. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik moeilijk kan staan en de trein heel vaak erg druk is, zowel door de week als in het weekend. Ik heb nu 99% zeker een zitplaats.

In het weekend reis ik wekelijks heen en terug naar Castricum en ik reis regelmatig ook naar vriendinnen met de trein. Dan koop ik een 2e klas kaartje.

Ik was eerst blij met het trajectvrij abonnement want dan kan ik gewoon in- en uitchecken en het spaart wachttijd en gedoe bij de kaartautomaat.

Ik wilde de jaartrajectkaart dus omzetten naar een 1e klas abonnement en een klassewissel doen als ik naar andere bestemmingen reis. Tot mijn verbazing is dit dus niet mogelijk. Als je een 1e klas abonnement neemt, reis je altijd 1e klas. En dat is voor mij financieel niet haalbaar.

Ik ben nu dus gedwongen om een 2e klas abonnement te nemen. Ik vind dat een grove verslechtering van de dienstverlening, die ook niet is aangekondigd.

Daarnaast kreeg ik verschillende antwoorden over de klassewissel. Die zou 6 euro per keer kosten volgens de ene servicemedewerkster en niks volgens de andere.:?

Hoe zit het nu?

En ik dien dus een klacht in over de onmogelijkheid van klassewissel van 1 naar 2.

In elk geval zijn jullie een 1e klas reiziger kwijt. Helaas!:@

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Voor u zou een Weekendvrij-abonnement tweede klas voor 29 euro per maand dik uit kunnen.
Dan ben ik dus € 358,- per jaar extra kwijt om 2e klas te mogen reizen? Over prijsverhoging gesproken!

Ik geef sterk de voorkeur aan een 1e klas abonnement voor mijn traject woon-werkverkeer, met de mogelijkheid tot klassewissel, desnoods alleen in het weekend.
Badge +3
Nee, Thom bedoelt dat u naast uw abonnement Traject Vrij 1e klas voor het traject Diemen-Amsterdam ook nog het abonnement Weekend Vrij 2e klas koopt. Daarmee reist u dan voor 29 euro per maand gratis in het weekend (van vrijdag 18:25 tot maandagochtend 6:35) en u kunt daarmee in de daluren met 40 procent korting in de 2e klas reizen. De combinatie Traject Vrij en Weekend Vrij komt vaker voor (heb ik zelf ook), maar kan helaas niet op één kaart.

Vanzelfsprekend zou het prettiger zijn als NS ook klassewissels van 1e naar 2e klas zou aanbieden, maar momenteel moeten we helaas roeien met de riemen die we hebben.
Nee, Thom bedoelt dat u daarmee in het weekend gratis reist, dus u betaal weliswaar € 348,- extra, maar bespaart op de kosten die u nu maakt voor de reizen die u in het weekend buiten uw traject maakt.
U moet dan wel twee verschillende ov-chipkaarten gaan gebruiken dus de kans dat u een keer de verkeerde kaart pakt lijkt me vrij groot.

Traject Vrij is helaas ontzettend star en inflexibel opgezet. Zodra u het abonnement zowel wil gebruiken voor zakelijke reizen als privéreizen met daarbij verschillen in bijvoorbeeld de betaler of klasse blijkt het hiervoor eigenlijk volkomen ongeschikt en is de enige "oplossing" dat u er dan maar een product bij moet kopen om het abonnement op dezelfde wijze te kunnen gebruiken als voorheen met de jaartrajectkaart wel mogelijk was. De NS lijkt dit probleem niet te erkennen, dus een echte oplossing zal er vermoedelijk niet komen.
Welkom op ons forum Petramaas. De suggestie die Thom doet is inderdaad een mogelijkheid. Ik dien hierbij ook te bevestigen dat de wissel 1-2 niet mogelijk is voor Traject Vrij.

Het topic is verplaatst naar 'abonnementen'
Goedemiddag,
Sinds 1 januari 2016 heb ik in verband met een nieuwe baan een trajectvrij abonnement 1e klas gekocht omdat op het traject naar mijn werk (Utrecht - Den Haag) de 2e klas vaak geen zitplaatsen heeft en de 1e klas ook de mogelijkheid biedt om voor dienstreizen naar andere bestemmingen in de trein te kunnen werken.
In het weekend is het echter anders. Ten eerste zijn de redenen om 1e klas te reizen niet aanwezig, maar bovendien reis ik dan met anderen die niet 1e klas reizen. Dan zou het prettig zijn om een klassenwissel 1-2 mogelijk te maken.
Uit het forum begrijp ik dat al een jaar geleden dit onderwerp is besproken en dat er een systeemtechnisch probleem aan ten grondslag ligt.
Hoe staat het hier nu mee? Is NS bezig dit probleem op te lossen? Wanneer kunnen we iets verwachten?
Badge +3
Toevallig is dit eerder vandaag in een ander topic nog besproken. Kort samengevat: het is nog steeds niet mogelijk om bij een abonnement Traject Vrij voor de eerste klas een klassewissel naar de tweede klas te doen en we hebben niet het idee dat NS dit binnen afzienbare tijd mogelijk zal maken of daar überhaupt mee bezig is.
En omdat voor Dal Vrij iets vergelijkbaars speelt, denk ik niet dat de NS uw probleem als een probleem beschouwt, maar dat dit juist een bewuste keuze is om meer geld te verdienen.

Reageer