beantwoord

trajectvrij: saldo te laag voor inchecken Metro

• 12 maart 2018
  • 9 reacties
  • 446 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo allemaal,

sinds 1 november 2017 heb ik een NS trajectvrij abonnement op een nieuwe gele NS ov chipkaart.

Afgelopen vrijdag heb ik de tram genomen en kon ik met deze kaart inchecken en bij het einde van de rit weer uitchecken, gang allemaal prima.

Tot vandaag: inchecken voor de metro kreeg ik de melding: saldo te laag.
Bij navraag bij de NS servicebalie op Rotterdam CS bleek ik een negatief saldo te hebben van eur 1.60, en volgens deze medewerkster moet ik een saldo hebben om te reizen buiten mijn traject waar ik een abonnement voor heb....dus ook voor de tram, metro en bus.

Volgens mij klopt dit niet, op de NS website staat:
"Reizen op rekening buiten uw vaste traject. Geen saldo nodig."

Wat nu?
icon

Beste antwoord door Slidestops 12 maart 2018, 14:26

Reizen is inderdaad op rekening buiten uw traject. Dat zijn reizen met de trein. Overig openbaar vervoer telt daar niet in mee en u zult daarvoor inderdaad saldo nodig hebben op uw kaart.

Het staat in het kopje eronder:
Met Traject Vrij reist u met de trein zonder saldo nodig te hebben. Op uw eigen traject reist u onbeperkt. Op elk ander traject reist u op rekening. U checkt gewoon in en uit en aan het einde van de maand krijgt u een factuur van de door u gemaakte reizen - ook als u reist met een andere treinvervoerder dan NS.

Ik merk uit uw topic dat u graag zonder opladen en poespas wil reizen. Ik kan u adviseren om automatisch opladen te activeren. Als het saldo op uw kaart te laag is, zal er automatisch een afschrijving van uw rekening plaatsvinden en het saldo op uw kaart worden opgehoogd. U hoeft dan geen rekening meer te houden met uw saldo, dat zal allemaal automatisch gaan. Meer info vind u hier: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Reizen is inderdaad op rekening buiten uw traject. Dat zijn reizen met de trein. Overig openbaar vervoer telt daar niet in mee en u zult daarvoor inderdaad saldo nodig hebben op uw kaart.

Het staat in het kopje eronder:
Met Traject Vrij reist u met de trein zonder saldo nodig te hebben. Op uw eigen traject reist u onbeperkt. Op elk ander traject reist u op rekening. U checkt gewoon in en uit en aan het einde van de maand krijgt u een factuur van de door u gemaakte reizen - ook als u reist met een andere treinvervoerder dan NS.

Ik merk uit uw topic dat u graag zonder opladen en poespas wil reizen. Ik kan u adviseren om automatisch opladen te activeren. Als het saldo op uw kaart te laag is, zal er automatisch een afschrijving van uw rekening plaatsvinden en het saldo op uw kaart worden opgehoogd. U hoeft dan geen rekening meer te houden met uw saldo, dat zal allemaal automatisch gaan. Meer info vind u hier: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm
Dag Zelus. Welkom op het Serviceforum.

Het Traject Vrij abonnement is alleen geldig als je reist met de trein. Bus, tram en metro vallen hierbuiten. Kortom, reis je met de bus, tram of metro dan reis je op het saldo van je OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
Wat nu? Saldo ophogen!
Badge +3
Je eerste reis met bus/tram/metro zal goed gaan ook al is je saldo € 0,-

Een incheck kost daar namelijk € 4,- en je kaart mag tot € 4,- in de min komen.
Je busreis kostte € 1,60 dus bij het uitchecken kreeg je het niet gebruikte deel € 2,40 terug.

Vervolgens kan je niet meer inchecken, omdat je saldo dan -€ 5,60 zou worden en dat mag niet. Opladen dus inderdaad, voordat je weer kan inchecken voor bus/tram/metro.
ok, dan heb ik het verkeerd gelezen op de NS website, wel jammer dat het reizen op rekening alleen geldig is op de trein. Weer terug naar af: reizen met 2 ov chipkaarten.
Hoezo reizen met 2 OV-chipkaarten, Zelus?

Op de kaart waar je Traject Vrij op staat kan je gerust saldo laden en gaan reizen met de bus, tram of metro.
Badge +3
Twee kaarten is nergens voor nodig. Je kunt ook gewoon saldo op de kaart met je Traject Vrij zetten. En een eventueel kortingsabonnement voor BTM kan er ook gewoon naast op dezelfde kaart.
Blijkbaar kan automatisch opwaarderen ook op deze kaart. Gelijk maar gedaan.

Misschien handig als NS op de website meer duidelijkheid geeft betreft het (op saldo) reizen met tram, bus en metro icm trajectvrij????
Badge +3
Kies bij automatisch opladen bij voorkeur voor € 10,- en niet € 20,- of € 50,- want las net alweer een tweet van iemand die € 50,- opgeladen kreeg toen ze haar vader even op de trein zette.

Dat is zuur, want een bedrag hoger dan € 30,- kan je ook niet terughalen bij een servicebalie.

Mocht je op enig moment meer saldo nodig hebben dan € 10,- om in te checken dan wordt er gewoon net zo vaak € 10,- opgeladen als nodig is.

Reageer