beantwoord

Trein voor 9 uur met korting?

Als je een voordeelurenabonnement hebt en je trein vertrekt om 8.58u, je checkt in om 8.56u. De incheckpaal doet dan automatisch de korting. Terwijl de korting pas vanaf 9u geldt. Mag je dan instappen in de trein van 8u58. En als deze trein vertraging heeft?

De klant kan er toch niks aan doen dat de korting automatisch wordt berekend. Moet de klant dan daarom pas op de volgende trein wachten?
icon

Beste antwoord door Thom 30 juni 2015, 09:15

U mag gewoon instappen. De korting geldt meteen. Zodra u met korting bent ingechekt na 8.55 - en geen seconde eerder - mag u reizen. U heeft een geldige incheck met korting en u hoeft niet tot negen uur te wachten. Als een trein na uw incheck aankomt, ook al is die vertraagd, mag u gewoon mee. Dat is helemaal legaal.

Het iets eerder mogen reizen is juist een voordeel voor de klant.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U mag gewoon instappen. De korting geldt meteen. Zodra u met korting bent ingechekt na 8.55 - en geen seconde eerder - mag u reizen. U heeft een geldige incheck met korting en u hoeft niet tot negen uur te wachten. Als een trein na uw incheck aankomt, ook al is die vertraagd, mag u gewoon mee. Dat is helemaal legaal.

Het iets eerder mogen reizen is juist een voordeel voor de klant.
Ik heb de klantenservice NS gebeld. Die gaf aan dat je pas om 9u mag instappen. Op deze site staat echter toch iets anders:

http://www.treinreiziger.nl/reizen/reiservaringen/weblog/weblog_hildebrand/onduidelijkheid_over_reizen_met_de_voordeelurenchipkaart_even_voor_negen-144018

Welke informatie is correct?
Laats was er een medereiziger waarbij de conducteur moeilijk deed.
Dat heeft u helaas een verkeerd ingelichte klantenservicemedewerker getroffen die de regels niet kent, want het moment van inchecken telt en dat mag vanaf 8.55.

Daarna mag u uiteraard ook de trein nemen, ook voor 9.00

NS zou gewoon de juiste tijdstippen in de voorwaarden moeten zetten.
Reputatie 7
Badge +4
Na negen uur instappen geldt bijvoorbeeld voor de houders van een e-ticket met een actiekaartje door de week. Ik kan me die vergissing van de Klantenservice haast niet voorstellen.

Het reizen met een actiekaartje door de week zal de reden geweest zijn dat de conducteur bezwaar maakte. Hij deed niet moeilijk, eerder reizen mag niet met deze tickets.

Alle conducteurs zijn van de incheckregels op de hoogte. Het is basis. U mag met korting inchecken na 08.55 en voor 16.05. Verder na 18.25 maar voor 6.35 de volgende dag
Reputatie 1
Badge
Hetzelfde geldt bvb voor weekendvrij-VR vanaf 18.30, kan al vanaf 18.25 en ik pak heel vaak de trein van 18.26 dan. Op het gewone scherm dat de HC ziet bij controle kan hij/zij niet eens zien hoe/waarmee je reist, enkel dat je correct bent ingesjekt=tijd en plaats. Net als boven vermoed ik, dat het om 8.58 om andere soort biljetten ging, waar wel de grens van 9.00 streng geldt.
Laatst beweerde iemand van NS_Online op Twitter ook heel stellig dat alleen bij inchecken voor 15:55 de dalurenkorting gold. Dat kan Thom zich vast ook niet voorstellen, maar feit blijft nu eenmaal dat heel veel klantenservicemedewerkers heel slecht op de hoogte zijn van veel regels en voorwaarden (lees er de posts van Niek bijvoorbeeld maar eens op na).
Dat veel conducteurs eveneens slecht op de hoogte zijn van diverse regels is hier ook al vaker aan de orde geweest. Denk bijvoorbeeld aan de conducteurs die geen benul hadden van de geldigheid van een groepsretour of een reis geladen op een jaartrajectkaart.
Ik wel, want NS communiceert overal dat je pas vanaf 9.00 mag reizen.

Het hangt ook af van het actiekaartje, met Blokker en Kruidvat mag je wel vanaf 8.55 reizen, dan is het logisch (in ogen van incidentele treinreizigers) dat je dat ook zou mogen met andere actiekaartjes waar je ook gewoon door de poortjes komt (dus een geldige incheck hebt in ogen van incidentele treinreizigers) om 8.55.

NS moet niet ingewikkeld doen en het allemaal gelijk trekken.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou inderdaad wijs en overzichtelijk zijn als mensen met een e-ticket ook vanaf 8.55 zouden mogen reizen. Het is mogelijk niet logisch maar wel helder en eenduidig voor de consument.
Reputatie 4
Ik wel, want NS communiceert overal dat je pas vanaf 9.00 mag reizen.

Het hangt ook af van het actiekaartje, met Blokker en Kruidvat mag je wel vanaf 8.55 reizen, dan is het logisch (in ogen van incidentele treinreizigers) dat je dat ook zou mogen met andere actiekaartjes waar je ook gewoon door de poortjes komt (dus een geldige incheck hebt in ogen van incidentele treinreizigers) om 8.55.

NS moet niet ingewikkeld doen en het allemaal gelijk trekken.

NS heeft het ook zelf ingewikkeld gemaakt door de extra middagspits en ook korting in de zeer vroege ochtendspits, het oude voordeelurenabonnement had veel makkelijkere tijdblokken
Dat is ook zo, maar geen korting verlenen in de middagspits levert fors geld op en NS meende dat de compenseren aan de klant door die extra korting in de vroege morgen te geven (wanneer er uiteraard heel weinig mensen reizen ivm de midddagspits)
Als je een voordeelurenabonnement hebt en je trein vertrekt om 8.58u, je checkt in om 8.56u. De incheckpaal doet dan automatisch de korting. Terwijl de korting pas vanaf 9u geldt. Mag je dan instappen in de trein van 8u58. En als deze trein vertraging heeft?
In juli en augustus kunt u met het (oude) Voordeelurenabonnement
de gehele dag reizen met 40% korting.
Badge

De klant kan er toch niks aan doen dat de korting automatisch wordt berekend. Moet de klant dan daarom pas op de volgende trein wachten?

Wat Thom aangeeft, klopt. Na 8.55 uur mag je inchecken. Als je trein om 8.56 u vertrekt, dan mag je met deze trein mee. Je hoeft niet te wachten op de trein die na 09.00 u vertrekt. Helaas ben je door mijn collega verkeerd geïnformeerd. Ik zet je signaal hierover door.

Reageer