treintarieven op factuur | NS Community
beantwoord

treintarieven op factuur

  • 4 May 2023
  • 13 reacties
  • 220 Bekeken

Weet iemand waar ik de treintarieven kan vinden wanneer je reist met een Flexabonnement?

Op mijn maandelijkse factuur staan hele andere tarieven dan in 9292 en per saldo valt de factuur duurder uit dan de prijzen die op internet staan vermeld.

Helaas lukt het niet om contact met de NS te krijgen; de Klantenservice snapt het ook niet, op Facebook en Chat wordt niet gereageerd.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 4 May 2023, 07:48

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi zingarella,

Je kunt in de planner op de website via de link ‘Meer prijzen’ aangeven welk abonnement je hebt. Dan worden vervolgens de prijzen op basis van je abonnement getoond.

In de app kan dit via Meer → Instellingen.

Heb je voorbeelden van prijzen die op de factuur afwijken? Dan kunnen we even meedenken wat de oorzaak kan zijn.

 

Goedemorgen zingarella en welkom bij de NS Community.

Het is momenteel helaas erg druk bij meerdere van onze kanalen. Je hoort wel een reactie te krijgen via Social Media of chat, maar het kan enkele uren duren voordat je die krijgt.

De Community is verder voornamelijk een platform waar reizgiers elkaar kunnen helpen. Zij heeft geen toegang tot jouw klantgegevens en kan ook geen details van jouw reizen inzien. We kunnen alsnog mee kijken of we kunnen achterhalen wat er is misgegaan, maar dan hebben we wel specifieke informatie nodig, zoals mrfreeze aangaf.

Hoi zingarella,

Je kunt in de planner op de website via de link ‘Meer prijzen’ aangeven welk abonnement je hebt. Dan worden vervolgens de prijzen op basis van je abonnement getoond.

In de app kan dit via Meer → Instellingen.

Heb je voorbeelden van prijzen die op de factuur afwijken? Dan kunnen we even meedenken wat de oorzaak kan zijn.

 


Dank voor je reactie mrfreeze. Ik reis veel met Connexxion èn met de NS op verschillende trajecten. Bij alle verschillende trajecten worden andere prijzen gehanteerd. Voor de reizen met Connexxion wordt bijna 1 euro meer per enkele reis (van 15 km!) berekend.

Ik zal de prijzen door jou genoemd onderzoeken.

Wat ik niet begrijp is dat de NS mensen niet informeert dat voor treinreizen met een abonnement andere (meestal hogere) treintarieven gelden. Dat lijkt me toch verplicht….

Goedemorgen zingarella en welkom bij de NS Community.

Het is momenteel helaas erg druk bij meerdere van onze kanalen. Je hoort wel een reactie te krijgen via Social Media of chat, maar het kan enkele uren duren voordat je die krijgt.

De Community is verder voornamelijk een platform waar reizgiers elkaar kunnen helpen. Zij heeft geen toegang tot jouw klantgegevens en kan ook geen details van jouw reizen inzien. We kunnen alsnog mee kijken of we kunnen achterhalen wat er is misgegaan, maar dan hebben we wel specifieke informatie nodig, zoals mrfreeze aangaf.


Beste Stijn,

Het lijkt me niet zo handig om op een openbaar forum al mijn details te vermelden. Je hebt het over enkele uren, maar dat is een eufemisme hoor. Na wekenlang bellen, chatten, berichtjes sturen nog steeds geen antwoord.

Verder is er niet ‘iets misgegaan’; er worden op AL mijn facturen voor ALLE reizen andere tarieven gebruikt. Standaard. Ik vind het raar dat de NS ons niet informeert over de afwijkende tarieven bij een abonnement.

Badge +3

Ik vermoed dat de wisselende prijzen komen door een verschil in de tarieven van NS en Connexxion.

Voor een reis die start bij Connexxion betaal je € 1,08 starttarief en 22 cent per kilometer, dus van bijv. Barneveld Noord naar Amersfoort (16 tariefeenheden/km) is dat € 4,60 op basis van 2e klas voltarief.

Vervolgens betaal je (na een overstap) aan NS het verschil tussen de totale reisafstand en de reeds gereisde 16 TE. Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 5 t/m 15.

Voor een reis die start bij NS met een overstap naar Connexxion betaal je bij de overstap geen starttarief van € 1,08 en naarmate je van verder weg komt ook minder voor de kilometers.

Voor bijv. Groningen - Barneveld Noord kost het stukje met Connexxion dan nog maar € 1,29 (ca. 8 cent per km). Voor Zwolle - Barneveld Noord krijgt Connexxion € 3,12 (19,5 cent per km).

Kort gezegd, het is volkomen normaal dat je bij meerdere vervoerders verschillende prijzen ziet, óók voor hetzelfde traject (verschil in heen- en terugreis).

Ik vermoed dat de wisselende prijzen komen door een verschil in de tarieven van NS en Connexxion.

Voor een reis die start bij Connexxion betaal je € 1,08 starttarief en 22 cent per kilometer, dus van bijv. Barneveld Noord naar Amersfoort (16 tariefeenheden/km) is dat € 4,60 op basis van 2e klas voltarief.

Vervolgens betaal je (na een overstap) aan NS het verschil tussen de totale reisafstand en de reeds gereisde 16 TE. Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf pagina 5 t/m 15.

Voor een reis die start bij NS met een overstap naar Connexxion betaal je bij de overstap geen starttarief van € 1,08 en naarmate je van verder weg komt ook minder voor de kilometers.

Voor bijv. Groningen - Barneveld Noord kost het stukje met Connexxion dan nog maar € 1,29 (ca. 8 cent per km). Voor Zwolle - Barneveld Noord krijgt Connexxion € 3,12 (19,5 cent per km).

Kort gezegd, het is volkomen normaal dat je bij meerdere vervoerders verschillende prijzen ziet, óók voor hetzelfde traject (verschil in heen- en terugreis).


Hoi Robert,

Het zijn geen reizen met overstappen; ik reis verschillende trajecten regelmatig zonder van trein of vervoerder te wisselen.

De tarieven wijken standaard af van de 9292 app. En ik vind het toch wel raar dat ik, als ik op saldo reis, de prijzen in de 9292 app betaal, en met een abonnement hier soms euro’s verschil in zit. Zeker als er door de NS op geen enkele manier is gecommuniceerd dat er speciale tarieven zijn voor abonnementhouders.

Reputatie 7
Badge

Er zijn bij NS geen reizen die met een abonnement duurder zijn dan zonder. Er moet een andere verklaring zijn voor de verschillen die je ziet. Heb je één specifiek voorbeeld van een reis waar je een verschil ziet? Datum en tijd zijn uiteraard niet nodig, alleen begin- en eindpunt van je reis (bij voorkeur met NS, daar is dit forum tenslotte van, anders i.i.g. ook de vervoerder even vermelden), berekende en door jou verwachte prijs en evt. je abonnement.

Nou vooruit:

Volgens 9292 is een 1e klas enkele reis Barneveld Centrum → Ede Wageningen  6,92.

Op de factuur staat standaard 7,48.

Badge +3

Nog vreemder dan, de NS Reisplanner geeft voor 1e klas zonder korting een prijs van € 7,35 maar die prijs is voor reizen op saldo!

9292 (website) geeft een 2e klas prijs van € 4,51 maar dat zou volgens NS € 4,40 moeten zijn.

Rekenend met BTM tarieven zou het € 1,08 (starttarief) + 15 × 0,221 (kilometers) = 4,40 zijn, dus 9292 zit er sowieso al 11 cent naast voor 2e klas.

Voor de rest rekent NS Flex 70% toeslag voor 1e klas (bij Connexxion óók over het starttarief), dus dan kom je op € 7,48 Dit is een bug maar ooit zo afgesproken.

Bij reizen op saldo betaal je bij Connexxion 76% 1e klas toeslag, maar alleen over de kilometers, dus dan zou het 1,08 + (15 × 0,221) × 1,77 = € 6,92 zijn. 9292 geeft de juiste prijs voor op saldo 1e klas.

Hoe de NS daarvoor op € 7,35 komt geen idee, maar die € 7,48 klopt in ieder geval voor Flex.

Badge +3

Er zijn bij NS geen reizen die met een abonnement duurder zijn dan zonder.

Die zijn er wel, zie als voorbeeld https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/889cf422-ce98-4739-ae04-ffa6c6812e2f/Tarieven-2021-Blauwnet.pdf

Dit is uit 2021, toen rekende men in het streekvervoer 70% 1e klas toeslag bij reizen op saldo (alleen over de kilometers) en bij NS Flex rekende men toen 60% toeslag (maar dan óók over het basistarief).

Voor een (korte) reis 1e klas met NS Flex zonder abonnement betaal je daar dus meer dan bij reizen op saldo. Naarmate je meer kilometers reist middelt dat verschil uit en ben je met Flex uiteindelijk goedkoper uit. Info komt uit dit topic: 

 

Dank jullie wel voor alle uitleg. Kort samengevat betekent dit dat ik dus een Flexabonnement heb afgesloten zonder te weten dat ik dan hele andere tarieven betaal.

Het betekent ook dat ik eigenlijk iedere maand de hele factuur moet checken en narekenen omdat de tarieven onduidelijk zijn.

Mijn conclusie: ik ga voortaan met eigen vervoer en cancel die NS. Ben er klaar mee.

Ook vanwege de onbereikbaarheid van de NS zelf.

 

Badge +3

Dank jullie wel voor alle uitleg. Kort samengevat betekent dit dat ik dus een Flexabonnement heb afgesloten zonder te weten dat ik dan hele andere tarieven betaal.

Het betekent ook dat ik eigenlijk iedere maand de hele factuur moet checken en narekenen omdat de tarieven onduidelijk zijn.

Mijn conclusie: ik ga voortaan met eigen vervoer en cancel die NS. Ben er klaar mee.

Ook vanwege de onbereikbaarheid van de NS zelf.

Als je reist op voltarief kan je net zo goed NS Flex opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en op saldo reizen. Je moet dan wel je kaart op 1e klas zetten bij een automaat (elke keer of permanent).

Dank jullie wel voor alle uitleg. Kort samengevat betekent dit dat ik dus een Flexabonnement heb afgesloten zonder te weten dat ik dan hele andere tarieven betaal.

Het betekent ook dat ik eigenlijk iedere maand de hele factuur moet checken en narekenen omdat de tarieven onduidelijk zijn.

Mijn conclusie: ik ga voortaan met eigen vervoer en cancel die NS. Ben er klaar mee.

Ook vanwege de onbereikbaarheid van de NS zelf.

Je reist op voltarief dus kan je net zo goed NS Flex opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en op saldo reizen. Je moet dan wel je kaart op 1e klas zetten bij een automaat (elke keer of permanent).


Ik reis ook buiten de spits met korting. Maar die kortingskaart zeg ik ook op. Ga een boel geld (en ergernis) besparen!

Reageer