Tussen door NS Flex abonnement wijzigen? | NS Community
beantwoord

Tussen door NS Flex abonnement wijzigen?


  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo,

Ik heb momenteel een Flex Weekend abonnement en zou deze graag, het liefst vandaag nog, omzetten naar een Flex Dal Vrij abonnement. Echter heb ik nog enkele dagen over van mijn Flex Weekend abonnement. Wat gebeurt er met de dagen die overlappen? Wordt het geld dat ik daarvoor heb getaald verrekend bij het betalen van mijn nieuwe abonnement?  

En als ik weer teug wil wisselen? Kan ik dat alvast instellen voor precies een maand na het ingaan van mijn Flex Dal Vrij abonnement?

icon

Beste antwoord door Robert B 9 June 2021, 18:58

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi TVV,

Er is geen overlapping, de wijziging gaat per direct in, mits je je Weekend-abonnement al langer dan een maand hebt. De abonnementskosten worden inderdaad met elkaar verrekend.

Je kunt helaas (nog) niet een wijziging in de toekomst plannen. Zet een reminder in je agenda :wink:

Badge +3

Na een wijziging - die inderdaad per direct ingaat, dus na een kwartiertje kan je met Dal Vrij op pad- krijg je een tussentijdse factuur voor de kosten (of restitutie) tot aan je vaste maandelijkse factuurdatum.

Bij een wissel van Weekend Vrij naar Dal Vrij is dat dus x dagen Dal Vrij minus x dagen Weekend Vrij, dus wat bijbetalen.

Op je volgende maandfactuur komt dan 106 euro voor Dal Vrij (bij 2e klas) voor de volgende maand, waarbij je natuurlijk vanaf dezelfde datum als bijv. vandaag (per 9 juli dus) weer kunt wisselen en het verschil weer terug krijgt.

Als ik mijn flex abonnement wijzig van 0 euro naar weekend vrij is dat binnen een kwartier geregeld. Moet ik dan dit wel nog activeren aan een automaat of kan ik gelijk inchecken aan de poortjes?

 

Badge +3

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet (kunnen niet) worden bevestigd bij een automaat. U krijgt vrijwel direct een mail met de bevestiging van de wijziging. Daarna is het abonnement actief.

Et staat 1x wisselen per maand. 

Kan het dus eind mei en begin juni, 

Of is het 30 dagen na wissel?

Reputatie 2

Toevallig heb ik dit vanmorgen opgezocht want ik had dezelfde verwarring 🙂 Aan een wijziging zit je 1 maand vast, daarna kan je elk moment een nieuwe wijziging doen die direct ingaat (en een maand geldt). Zo begrijp ik het.

 

Ik ben gewisseld van Basis naar Altijd Voordeel, het is bizar hoe duur woon-werkverkeer nu is geworden als je maar 2, misschien 3, dagen per week reist en je op rekening moet reizen ipv met een abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

Het is na een maand en dat kan elke dag in de maand zijn. Overigens kunt u het binnen die tijd nog wel eens via Klantenservice proberen. Als u overgaat naar een duurder abonnement, lukt dat meestal ook wel.

Badge +3

Ik ben gewisseld van Basis naar Altijd Voordeel, het is bizar hoe duur woon-werkverkeer nu is geworden als je maar 2, misschien 3, dagen per week reist en je op rekening moet reizen ipv met een abonnement.

Als je voorheen 4 of meer dagen per week in de spits reisde dan was Traject Vrij eigenlijk altijd het gunstigst (als Dal Vrij dus geen optie was of je meer dan 75 km enkele reis had, want dan nam je natuurlijk Altijd Vrij).

Bij 3 dagen reizen met Altijd Voordeel betaal je inderdaad al gauw (bijna) hetzelfde als Traject Vrij voor 5 dagen, waarbij je reiskostenvergoeding natuurlijk een stuk lager is.

Of daar nog oplossingen voor komen (een ‘halfje’ Traject Vrij of aantal dagen per maand) betwijfel ik, en is ook discussie over “waarom zou je forse spitskortingen gaan geven aan incidentele reizigers?”

Ik ben gewisseld van Basis naar Altijd Voordeel, het is bizar hoe duur woon-werkverkeer nu is geworden als je maar 2, misschien 3, dagen per week reist en je op rekening moet reizen ipv met een abonnement.

Bij 3 dagen reizen met Altijd Voordeel betaal je inderdaad al gauw (bijna) hetzelfde als Traject Vrij voor 5 dagen, waarbij je reiskostenvergoeding vaak een stuk lager is.

Dat is zo in zijn algemeenheid gesteld niet waar.

TrajectVrij geeft 20% korting op basis van 5 dagen per week, AltijdVoordeel geeft op de dagen dat je reist dezelfde korting van 20%. Het enige is dat bij AltijdVoordeel daar de maandelijkse vaste kosten bovenop komen. In hoeverre AltijdVoordeel voordeliger is hangt daarom in hoge mate af van de afstand waarover je pendelt, bij kleine afstanden en weinig ritten wegen de vaste kosten procentueel zwaar, bij grote afstanden zijn ze procentueel maar klein.

Daarnaast speelt bij de prijsvergelijking ook nog een rol of je eventueel sommige ritten in de daluren kunt maken, bij parttime forensen zijn die opties vaak groter omdat hun werk zich kennelijk sowieso leent voor thuiswerken. En dan is er nog de vraag of je je abonnement ook in de avond of het weekend gebruikt voor bijv. winkelen of uitgaan.  

Om de parttime forens terug in de trein te krijgen zou NS er mijns inziens goed aan doen het maandelijkse bedrag van AltijdVoordeel (tijdelijk) wat te verlagen om het voor meer parttime forensen aantrekkelijk te maken. Dat AltijdVoordeel voor de korte afstand dan nog niet loont is niet zo'n ramp aangezien juist het korte afstandsvervoer zich inmiddels vrijwel volledig hersteld heeft. De leegloop in de spits zit puur bij het intercityvervoer over langere afstanden en een wat goedkoper AltijdVoordeel is juist daarvoor een effectief medicijn. 

Badge +3

Dat klopt inderdaad, voor ik meen Duivendrecht - Almere Buiten is bij 3 dagen reizen Altijd Voordeel iets van 25 euro goedkoper dan een trajectabonnement, en maar 12 euro goedkoper dan helemaal geen abonnement. Gevonden:

Voor de rest geef ik toe dat iemand die bijv. 2x per week forenst natuurlijk geen ‘incidentele reiziger’ is (dus een zinnige vorm van korting mag verwachten als diegene voorheen Traject Vrij had).

Reputatie 2

Ik heb er een heel woon-werk bereken schema voor moeten maken, het scheelt met 2 dagen per week 1e klas 18 euro per maand. Niet indrukwekkend, maar iets. Inderdaad, het komt soms voor dat ik eerder of juist later reis en dalkorting mee kan nemen. Pas bij 4+ reisdagen is een Traject abonnement voordeliger.

 

Badge +3

Super berekening, dat zou de ‘keuzehulp’ van NS ook moeten geven.

Voor jou gaat het dus om 33 TE per enkele reis (je traject Utrecht CS - Amsterdam Amstel weten we uit een ander topic) en dan 18 euro kunnen besparen met Altijd Voordeel is inderdaad een schijntje.

Wellicht vindt de NS dat reizigers die 2x per week moeten forensen eigenlijk maar altijd buiten de spits moeten zien te reizen (net als voorheen aan studenten geadviseerd werd, alsof diezelf of de onderwijsinstellingen daar een boodschap aan hebben? Tuurlijk, wij passen onze roosters wel aan omdat de NS dat wil…) 😂

Tja, dan pas komt (voor jou 1e klas) Dal Vrij in beeld… Zoals @Tamzin al (terecht) aangaf, om reizigers zoals jij (kort traject, zonder tussenstops zelfs) weer in de trein te krijgen zou Altijd Voordeel voor bijv. 10 euro per maand ideaal zijn (14 euro per maand in jouw voordeel, ongeveer jouw kosten om 3x per week enkele reis 1e klas te kunnen reizen!) 🤣

Een ‘halfje Traject Vrij’ (je berekening is op 22 dagen per maand?) zou ook nog kunnen, maar dat 'maatwerk’ zal er dus niet van komen.

Reputatie 2

Super berekening, dat zou de ‘keuzehulp’ van NS ook moeten geven. [..]

Een ‘halfje Traject Vrij’ (je berekening is op 22 dagen per maand?) zou ook nog kunnen, maar dat 'maatwerk’ zal er dus niet van komen.

Ik ga uit van de berekening van de NS, met 4,33 weken/maand. De keuzehulp van de NS is inderdaad zeer beperkt, er kan niet eens voor 1e klas gekozen worden 😕

Ik heb ook maar even het verschil dal/spits toegevoegd, betwijfelbaar met de tijden die de NS aanhoudt, maar komt weleens voor. Wat een werk voor een overzichtje.

 

Badge +3

Wat een werk voor een overzichtje.

Hoe dan ook, je GTbV voor de heenreis is gelukt en voor de terugreis (Klassewissel 1->2 binnen 15 minuten na incheck) dus ook gelukt, ook al stond er in de e-mail iets anders.

Werk aan de winkel dus voor NS, als het systeem de voorwaarden niet volgt (of de voorwaarden niet kloppen).🤣

Ikzelf ga daarbij voor de fout in ‘het systeem’, want waarom zou je na een 1e klas incheck niet naar 2e klas kunnen (het is overal druk, geen zin om 1e klas te betalen dus?) als je binnen 15 minuten het omgekeerde wél kunt doen?

“De 2e klas is wel redelijk rustig dus ik kies daar (na inchecken op 1e klas) dan maar voor”. Tja dan moet je geen 1e klas vrij reizen abonnement nemen eigenlijk.

Reputatie 2

Ik wilde vandaag 2e klas reizen, maar zelfs om half 8 avonds zit de trein vol door korte treinen 😞 en het is laat genoeg, ik ga niet nog langer wachten om naar huis te gaan. 

Maar: nu wel met dal korting 🙃

 

 

Badge +3

Ik wilde vandaag 2e klas reizen, maar zelfs om half 8 avonds zit de trein vol door korte treinen 😞 en het is laat genoeg, ik ga niet nog langer wachten om naar huis te gaan. 

Maar: nu wel met dal korting 🙃

Dat laatste gaat je Reishistorie of factuur (Betaaloverzicht) uitwijzen. Maar wees gerust dat zal 40% worden met Altijd Voordeel.

En de ‘poppetjes’ klopten dus voor de verandering?

Reageer