beantwoord

Tussenstations gratis uitchecken traject Leiden Centraal - Amsterdam Muiderpoort

• 2 mei 2019
  • 7 reacties
  • 339 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik heb al heel veel topics doorgelezen maar kan het antwoord hiervoor niet vinden. Ik heb dan ook de volgende vraag:

Als ik het traject vrij abbonnement "Leiden Centraal - Amsterdam Muiderpoort" afsluit. Mag ik dan op de volgende trajecten ook gratis in- en uitchecken:

1. Leiden Centraal - Amsterdam Centraal
  2. Leiden Centraal - Amsterdam Zuid
Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid liggen alle 2 op verschillende routes tussen "Leiden Centraal - Amsterdam Muiderpoort" maar komen beide voor in de reisplanner. De regels hiervoor vind ik erg onduidelijk en kan geen eenduidig antwoord vinden.
icon

Beste antwoord door Tochjo 2 mei 2019, 15:54

Ik citeer uit dit document:

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

De kortste route van Leiden Centraal naar Amsterdam Muiderpoort is via Amsterdam Zuid/Duivendrecht; deze route telt 48 tariefeenheden. Op die route mag dus zeker kosteloos op de tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. De route via Amsterdam Centraal is met 52 tariefeenheden minder dan 10 tariefeenheden langer. Op die route mag dus ook kosteloos op de tussengelegen stations worden in- en uitgestapt.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Ik citeer uit dit document:

Het basisprincipe van Traject Vrij is dat, wanneer u reist met 1 vervoerder, u alle routes mag reizen die in de NS-Reisplanner staan vermeld, zolang u enkel incheckt op uw beginstation en uitcheckt op uw eindstation. Met uw Traject Vrij mag u ook zonder aanvullende rekeningen op de tussenliggende stations van de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd) uitstappen.

Omdat in een beperkt aantal gevallen de alternatieve routes vrijwel even lang zijn, hanteert NS de volgende coulanceregel. Wanneer de alternatieve routes maximaal 10 TE langer zijn dan de kortste route (de route waarop uw Traject Vrij prijs is gebaseerd), dan mag u ook zonder aanvullende rekeningen uitstappen op de tussenstations van deze alternatieve routes. Deze coulanceregel is alleen van toepassing op NS trajecten.

De kortste route van Leiden Centraal naar Amsterdam Muiderpoort is via Amsterdam Zuid/Duivendrecht; deze route telt 48 tariefeenheden. Op die route mag dus zeker kosteloos op de tussengelegen stations worden in- en uitgestapt. De route via Amsterdam Centraal is met 52 tariefeenheden minder dan 10 tariefeenheden langer. Op die route mag dus ook kosteloos op de tussengelegen stations worden in- en uitgestapt.
@Tochjo Bedankt voor je reactie. U weet dit 100% zeker? Ik ben bang dat als ik het abonnement afsluit ik eraan vast zit en het niet werkt.
Reputatie 7
Badge +4
U hoeft zich geen zorgen te maken, Tochjo weet precies hoe dit zit, en het antwoord is juist. TrajectVrij is een wat afwijkend abonnement.

Probleem met dit abonnement is dat het geldig is tussen twee plaatsen, maar dat er soms meerdere geldige routes zijn volgens de in dit opzicht leidende reisplanner, . De prijs is gebaseerd op de route met het minste aantal tariefeenheden en een tariefeenheid komt meestal overeen met een kilometer. Om toch de mensen een andere geldige optie te bieden tussen twee plaatsen is dat toegestaan, ondanks dat er voor een minder aantal tariefeenheden wordt betaald. Vandaar dat deze coulance bestaat, wel tot een bepaald maximum.

Ik zou ook niet weten hoe je dit anders op kunt lossen, en in uw geval heeft u behoorlijk geluk. Toen dit abonnement er pas was, was veel onduidelijk, @Tochjo is daar indertijd stevig in gedoken, en heeft veel boven water gehaald.

Voor uw peace of mind kan een moderator het vast wel even bevestigen. 😇
Welkom bij onze NS Community, Swain!

En bij deze, bevestigd 🙂. Dank, Tochjo en Thom. Jullie zijn toppers!
Badge +3
In het pdf document dat Tochjo eerder aanhaalde (uit 2015 meen ik) stond inderdaad die 10TE regel voor stations buiten het kortste traject.

Maar daar (en in de quote in het nu gemarkeerde antwoord) stond alleen iets over uitstappen en niets over instappen. Zijn die stations dus gewoon onderdeel van je traject?

Dat zou in feite betekenen dat @Momo (met traject De Vink - Delft) naar/via Leiden mag reizen (als de planner die optie zou geven, maar dat advies kan je er vast en zeker uit trekken door een RIG/9292 advies!) en daar dus mag uitstappen zonder extra kosten.

Maar als je daar ook mag instappen... dan verleng je in feite je traject, of bespaar je geld t.o.v. een trajectabonnement naar Leiden.... 🤔 Dit even als slecht voorbeeld, want je steekt in feite terug als je via Leiden reist.
Als het document waarnaar Tochjo verwijst nog steeds van toepassing is (NS doet hier helaas bijzonder schimmig over, de tariefbepaling bij reizen met Traject Vrij is een groter geheim dan het recept van Coca Cola), dan geldt volgens de tekst erin dat het een coulanceregeling is en dat NS te allen tijde gerechtigd is de inhoud van het document te wijzigen zonder u daarvan op de hoogte te brengen.
NS kan deze "coulanceregeling" dus op elk moment schrappen, hoeft u daar niet over te informeren en ik vrees dat, omdat deze regeling nergens in de productvoorwaarden wordt genoemd, u dus ook niet het recht hebt om ook binnen uw eerste jaar uw abonnement op te zeggen wanneer deze regeling zou komen te vervallen.
In dat opzicht heeft het reizen met Traject Vrij wel iets weg van een kansspel.
Badge +3
Inderdaad, maar hoe zit het nu?

Zelfde als het (inmiddels wel redelijk beantwoorde) topic over een Traject Veenendaal De Klomp naar Maarn.

Je moet via Driebergen-Zeist of zelfs helemaal via Utrecht, maar wat mag je daar, qua uitchecken of overstappen binnen 35 minuten?

En wat als via Ede-Wageningen toevallig sneller is als je naar Driebergen-Zeist moet (als dat je trajectabonnement is)?

Dat ging dan natuurlijk wel over veel meer dan 10 TE 'omreizen', maar was een leuke testcase. 😉

Reageer