beantwoord

tussentijdse verandering abonnementsprijs van een aanbieding

• 15 augustus 2016
  • 14 reacties
  • 214 Bekeken

Vorig jaar december heb ik een weekendvrij abonnement afgesloten. Dat was een actie. Het abonnement is 29 euro per maand.
Nu kreeg ik 22 juni een email met de mededeling dat mijn het abonnement voortaan 32 euro gaat kosten. Kan dit zomaar.
De vraag kwam nu pas bij mij op omdat ik mijn weekendvrij wilde omzetten naar een dalvoordeel en daarom een ns medewerker belde en me erop wees dat ik nog niet kon wijzigen ivm de aanbieding. Hij heeft me overigens heel goed geholpen hoor 🙂. Eigenlijk was ik toen ik de email ontving al onaangenaam verrast,maar heb me toen niet afgevraagd of dit wel juist was. Pas na het laatste gesprek drong het pas tot me door hoe vreemd dit eigenlijk is en eigenlijk vind ik het niet kloppen.
Zou graag weten hoe dit zit.
icon

Beste antwoord door Brian NS 15 augustus 2016, 15:27

Beste margrieta,

Welkom op het NS Servieforum. In het huidige contractjaar wordt deze prijs niet gewijzigd. Je betaalt dus 12 maanden een bedrag van €29 per maand. Na dit contractjaar wordt dat bedrag €32 per maand. Mocht je dat niet willen betalen kun je het abonnement opzeggen. Houd rekening met een opzegtermijn van 2 weken van de dag dat het abonnement is ingegaan.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Hoi margrieta,

Dit lijkt me een handige passage om te lezen -> https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/abonnementen/prijsverhogingen-van-abonnementen

Aan de hand van de criteria die daar genoemd zijn is een bescheiden prijsverhoging niet onredelijk te noemen.

Overigens is weekend-vrij sinds begin dit jaar ook op alle feestdagen te gebruiken, in de zin dat je dan vrij reizen hebt.
Hoi margrieta,

Dit lijkt me een handige passage om te lezen -> https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/abonnementen/prijsverhogingen-van-abonnementen

Aan de hand van de criteria die daar genoemd zijn is een bescheiden prijsverhoging niet onredelijk te noemen.

Overigens is weekend-vrij sinds begin dit jaar ook op alle feestdagen te gebruiken, in de zin dat je dan vrij

reizen hebt.

Dan zouden we kunnen redetwisten over wat redelijk of onredelijk is. Zelf vind ik 36 euro per jaar een flinke prijsstijging. Uw laatste argument over vrij reizen op de feestdagen vind ik niet ter zake doende.Dit zie ik in dit geval dan meer als een sigaar uit eigen doos.
Maar in ieder geval bedankt dat u me erop gewezen hebt dat ik de voorwaarden voortaan beter moet lezen 🙂.
Reputatie 4
Mocht u de prijsverhoging te groot vinden, dan kunt u overwegen uw abonnement op te zeggen.
Veel reizigers waarderen het wegnemen van de onduidelijkheid over de feestdagen.

Verder wil ik benadrukken dat ik niet namens NS reageer.
Reputatie 6
Badge +2
Vorig jaar december heb ik een weekendvrij abonnement afgesloten. Dat was een actie. Het abonnement is 29 euro per maand.
Nu kreeg ik 22 juni een email met de mededeling dat mijn het abonnement voortaan 32 euro gaat kosten. Kan dit zomaar.

De prijs is altijd een heel jaar vast. Misschien was het een vooraankondiging en werd met ''voortaan'' bedoeld vanaf december 2016? bijdragevandennis 201608
Beste margrieta,

Welkom op het NS Servieforum. In het huidige contractjaar wordt deze prijs niet gewijzigd. Je betaalt dus 12 maanden een bedrag van €29 per maand. Na dit contractjaar wordt dat bedrag €32 per maand. Mocht je dat niet willen betalen kun je het abonnement opzeggen. Houd rekening met een opzegtermijn van 2 weken van de dag dat het abonnement is ingegaan.

De prijs is altijd een heel jaar vast. Misschien was het een vooraankondiging en werd met ''voortaan'' bedoeld

vanaf december 2016? bijdragevandennis 201608

:
Dat "voortaan" komt van mezelf hoor. Er stond in de brief :"Voor het komende jaar (van 11 augustus 2016 tot 10 augustus 2017) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden."
Deze prijs van 32 euro geldt dus wel voor een jaar zie ik 🙂.
Beste margrieta,

Ik ga de brief nog eens goed lezen en zie nu het volgende staan:
"Informatie over uw doorlopende NS-abonnement
Voor het komende jaar (van 11 augustus 2016 tot 10 augustus 2017) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:
Betaalwijze:
Jaarlijks

Verder lees ik nu het zinnetje:

" Per eerstvolgende verlengdatum gaat het Weekend Vrij abonnement € 32,- (in plaats van € 29,-) per maand kosten."
Het schaamrood op m'n kaken. Ik heb te snel gereageerd en niet goed gelezen. Sorry ! Bedankt alle forumleden, die hebben gereageerd.
Ik heb weer wat geleerd.
Geen probleem!
Reputatie 6
Badge +2
In het huidige contractjaar wordt deze prijs niet gewijzigd. Je betaalt dus 12 maanden een bedrag van €29 per maand. Na dit contractjaar wordt dat bedrag €32 per maand.
Ik ga de brief nog eens goed lezen en zie nu het volgende staan:
"Informatie over uw doorlopende NS-abonnement
Voor het komende jaar (van 11 augustus 2016 tot 10 augustus 2017) gelden voor u de volgende tarieven en voorwaarden:
Betaalwijze:
Jaarlijks

Verder lees ik nu het zinnetje:

" Per eerstvolgende verlengdatum gaat het Weekend Vrij abonnement € 32,- (in plaats van € 29,-) per maand kosten."
Ik heb te snel gereageerd en niet goed gelezen.

Bedoel je dat je Weekend Vrij is ingegaan op 11 augustus 2015 in plaats van december 2015? Zo niet dan is er toch iets mis, want ze zullen niet bedoelen dat de prijsverhoging ingaat op de eerstvolgende verlengdatum na 11 augustus 2016. Een prijsverhoging gaat meestal in op de eerstvolgende verlengdatum vanaf 1 januari van enig jaar. bijdragevandennis 201608
Ik denk dat margrieta in december een ander NS-abonnement heeft op- of afgewaardeerd naar Weekend Vrij. Daarbij is de verlengdatum van het oorspronkelijke abonnement natuurlijk ongewijzigd gebleven.
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat margrieta in december een ander NS-abonnement heeft op- of afgewaardeerd naar Weekend Vrij. Daarbij is de verlengdatum van het oorspronkelijke abonnement natuurlijk ongewijzigd gebleven.
Aha. Opzeggen en van een aanbieding gebruik maken heeft dus soms een voordeel boven upgraden. Al was dit wel een uitzondering, niet zozeer het aflopen van de aanbieding, maar een prijsaanpassing waar extra's tegenover staan. bijdragevandennis 201608
NS verhoogt de prijzen altijd rond de jaarwisseling, dus het afsluiten van een abonnement in december is altijd voordeliger dan in januari, gewoon omdat je de 'inflatiecorrectie' dan tot bijna 12 maanden niet hoeft te betalen.
Reputatie 6
Badge +2
NS verhoogt de prijzen altijd rond de jaarwisseling, dus het afsluiten van een abonnement in december is altijd voordeliger dan in januari, gewoon omdat je de 'inflatiecorrectie' dan tot bijna 12 maanden niet hoeft te betalen.
Inderdaad. Een uitzondering is dat het met Dal Vrij of Weekend Vrij voor iemand die 65 wordt voordelig is als de vervaldatum op of kort na de verjaardag is, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/gaat-de-65-prijsverlaging-tijdens-contractjaar-dal-vrij-894. Per december na de 66e verjaardag kan hij de vervaldatum dan eventueel weer terugveranderen. bijdragevandennis 201608
Inderdaad. Een uitzondering is dat het met Dal Vrij of Weekend Vrij voor iemand die 65 wordt voordelig is als de vervaldatum op of kort na de verjaardag is, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/gaat-de-65-prijsverlaging-tijdens-contractjaar-dal-vrij-894. Per december na de 66e verjaardag kan hij de vervaldatum dan eventueel weer terugveranderen. bijdragevandennis 201608

nog even: ik heb inderdaad een dalvoordeel in december 2015 veranderd in een weekendvrij omdat dat toen een aanbieding was, maar mijn eigenlijke verlengdatum lag dus in augustus.
Toch interessant wat er nog allemaal tevoorschijn komt 🙂.

Reageer