beantwoord

Uitchecktijd bij reizen op rekening met Traject Vrij

• 31 October 2014
  • 12 reacties
  • 891 Bekeken

Reputatie 3
Ik weet veel in en outs van de chipkaart maar nu loop ik tegen een issue aan wat ik nergens kan terugvinden.
Een collega heeft een Jaar Traject Vrij (ik mag binnenkort ook om).
Nu heeft hij op de heenweg niet uit gechecked op zijn traject (om 8.00 uur). S'middags om 17.00 uur gaf de paal op hetzelfde station een checkuit ?
Op de NS site lees je dat de checkuit automatisch gaat na 6 uur en je instaptarief kwijt bent van 10 of 20 euro.
Maar in het geval van Jaar Traject Vrij is dit bedrag 0,01 Euro en klaarblijkelijk is dan ook de 6 uur niet van toepassing.

Wat is dan het tijdstip dat je automatisch wordt uitgecheckt ?

Overigens wat gebeurd er als je inchecked in je traject en naar bijvoorbeeld Amsterdam reist buiten je traject en je vergeet (expres) uit te checken ? Resultaat 0,01 Euro
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 November 2014, 11:01

Je kunt inderdaad tot 6 uur na de incheck nog geldig uitchecken. Bij vergeten check-out brengen we bij het Traject Vrij abonnement voorlopig een correctietarief van €0,01 cent in rekening. Dit gaat op termijn veranderen naar €10,- zoals bij de andere abonnementen ook het geval is. Via Mijn NS kan je collega overigens zijn reishistorie en facturen bekijken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo,

Als je incheckt bij de NS heb je tot 6 uur na het inchecken om alsnog te uitchecken bij een paaltje of poortje van NS.

In het geval van je collega checkt hij daarna gewoon bij een ander poortje gelijk weer in, om voor de nieuwe rit die hij wilt maken ingecheckt te zijn.

Wat echter vreemd is dat hij na 9 uur dus nog steeds kon uitchecken. Hoe dat zit weet ik ook niet. Daar kan een moderator van NS ons vast antwoord op geven.

Dat van de 0,01 zou kunnen kloppen, het is een afgekocht abonnement en je vergeet niet om met saldo uit te checken.
Reputatie 4
Badge
Die 1 cent is een tijdelijke correctietarief voor incomplete transacties. Dit gaat over enige tijd veranderen naar 10 euro. Uitchecken bij een paal langer dan 6 uur na inchecken is inderdaad vreemd. Bij een uitcheckpoortje kan het natuurlijk wel en resulteert het in 2 x correctietarief. 1x incheck zonder uitcheck en 1x uitcheck zonder incheck.
Bij poortjes werkt het systeem inderdaad iets anders dan bij een paaltje. Dus ook dat kan nog een verschil uit maken!
Reputatie 6
Badge +2
Dat veronderstelde automatisch uitchecken na 6 uur is een beetje vaag. Fysiek kunnen de data op de kaart pas veranderen als de kaart weer bij een kaartlezer wordt gehouden. Meer dan 6 uur geleden ingecheckt zijn zou op dat moment gelijkgesteld kunnen worden met uitgecheckt zijn, waardoor je bij een paal zou inchecken, maar of dit ook zo werkt is niet duidelijk, blijkbaar niet.

De voorwaarden zeggen er niet expliciet iets over:

"Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt wordt het afgeschreven Instaptarief door NS ingehouden. Maakt u gebruik van een Zakelijke OV-chipkaart van NS dan gelden de correctietarieven die horen bij het Product dat u gebruikt. (..) houdt NS dit bedrag pas in als er meer dan zes uur zijn verstreken nadat u bent ingecheckt, of indien de volgende NS-dag begint."
Je kunt inderdaad tot 6 uur na de incheck nog geldig uitchecken. Bij vergeten check-out brengen we bij het Traject Vrij abonnement voorlopig een correctietarief van €0,01 cent in rekening. Dit gaat op termijn veranderen naar €10,- zoals bij de andere abonnementen ook het geval is. Via Mijn NS kan je collega overigens zijn reishistorie en facturen bekijken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Dat veronderstelde automatisch uitchecken na 6 uur is een beetje vaag. Fysiek kunnen de data op de kaart pas veranderen als de kaart weer bij een kaartlezer wordt gehouden. Meer dan 6 uur geleden ingecheckt zijn zou op dat moment gelijkgesteld kunnen worden met uitgecheckt zijn, waardoor je bij een paal zou inchecken, maar of dit ook zo werkt is niet duidelijk, blijkbaar niet.

Je ov kaart bevat een unieke code. Het systeem leest enkel die code om te bepalen wie jij bent, samen met waar jij je pas aanbied weet het systeem wie je bent en waar je bent. Je producten staan in feite ook niet letterlijk op je kaart.
Je producten staan in feite ook niet letterlijk op je kaart.

De reisproducten staan wel degelijk op de kaart. Anders zou de OV-chipkaart niet kunnen functioneren als er niet voortdurend een netwerkverbinding aanwezig is, zoals in een bus. In dat geval zou je ook niet langs de kaartautomaat hoeven bij de beëindiging van een abonnement.
Je producten staan in feite ook niet letterlijk op je kaart.

De reisproducten staan wel degelijk op de kaart. Anders zou de OV-chipkaart niet kunnen functioneren als er niet voortdurend een netwerkverbinding aanwezig is, zoals in een bus. In dat geval zou je ook niet langs de kaartautomaat hoeven bij de beëindiging van een abonnement.

Ook in de bus is een constante verbinding nodig. Anders zou hij mijn saldo ook niet kunnen zien. Zit gewoon een Near field communication chip in.
Je huidige saldo staat ook op de OV-chipkaart. De in-/uitcheckgegevens van de bus worden pas ge-upload in de remise.
Je huidige saldo staat ook op de OV-chipkaart. De in-/uitcheckgegevens van de bus worden pas ge-upload in de remise.

Daar bepaalt de locatie van de halte door middel van een GPS systeem.
Daar bepaalt de locatie van de halte door middel van een GPS systeem.
Wat probeer je daarmee te zeggen?
Reputatie 4
Badge
Geen idee wat NS Gids bedoelt, maar hij moet eerst weten waar hij het over heeft voor hij behulpzaam probeert te zijn en hoop voor de gebruikers van zijn apps dat de informatie daarin wel betrouwbaar en volledig is.

Voorzover ik weet springt de halte automatisch verder op basis van GPS i.c.m. de ritinfo. Wanneer dat niet goed werkt kan de chauffeur handmatig de halte aanpassen op een speciaal scherm op het dashboard.

De hele OV-chip had niet nodig geweest als alle apparatuur in het systeem een betrouwbare internet verbinding zou hebben. Een barcode of simpele chip met enkel een leesfunctie zou dan voldoende zijn. Nu zit er een chip in met lees/schijf functie voor o.a. saldo, reisproducten, automatisch oplaadinstellingen, laatste 10 transacties en waarschijnlijk een telsysteem voor incomplete transacties voor automatische blokkade al kan dat ook door een centrale computer geregeld worden met een blokkade via blacklisting.
Een gevolg is dat je voor online gekocht saldo en abonnementen de kaart aan moet bieden bij een automaat met internetverbinding en ov-chiplezer en dat een kaartblokkade 24 uur kost omdat alle apparatuur in het systeem minimaal eenmaal per 24 uur een internetverbinding opzet om reisgegevens te uploaden en een blacklist op te halen.

Reageer