Uitsluitsel toegestane reisroutes en in- en uitcheckstations met Traject Vrij

Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat ik het spoor totaal bijster ben als het gaat om wat er nu precies wel en niet is toegestaan (zonder te hoeven bijbetalen) met Traject Vrij als er meerdere reisroutes in de reisplanner worden aangegeven voor het vaste traject.

In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327 schrijft Hessel n.a.v. een vraag over Traject Vrij Utrecht-Leiden en een incheck op Schiphol:

Dag LeKa, het is een beetje een technisch verhaal. Maar ik zal proberen het uit te leggen. De prijs van Traject Vrij op jouw NS-Business Card is gebaseerd op het kortst mogelijk NS-traject. Dat is in het geval van jouw traject een reis over Alphen. Daarnaast mag je ook nog gebruik maken van de andere reisadviezen, over Schiphol of Den Haag. Deze reizen zijn echter qua afstand een stuk langer. Wanneer je gewoon op vertrek- en eindstation incheckt is dat geen probleem. Wanneer je echter op een tussengelegen station incheckt (Schiphol in dit geval), dan worden daarvoor extra kosten berekend. Weer technisch, maar de vuistregel daarin is dat de reis voor dezelfde prijs niet meer dan 10 tariefeenheden af mag wijken van de kortst mogelijke NS-reis.

Hier staat dat je WEL over de verschillende alternatieve reisroutes van het begin naar het eind van het traject mag reizen, maar alleen op de tussenliggende stations mag in- en uitchecken van routes die niet meer dan 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route.

Dat staat volgens mij in tegenstelling tot wat Susan beweert in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mag-traject-vrij-abonnement-op-meerdere-routes-reizen-a-naar-b-3075, bijdrage 2:

Je mag gewoon reizen via alle trajecten die door onze Reisplanner worden geadviseerd. Ook de reis onderbreken op die trajecten is geen probleem, want dat hele traject is 'afgekocht'.

Daar staat duidelijk dat je ook tussentijds mag in- en uitchecken op alle stations van alle alternatieve routes. In beide gevallen gaat het hier om Traject Vrij op een Business Card.

Op https://forum.ns.nl/abonnementen-2/maand-jaartraject-vragen-voor-newbie-1482 (post 17), zegt (naar ik aanneem) dezelfde Susan naar aanleiding van een vraag over de alternatieven voor het traject Hilversum-Amsterdam Sloterdijk (via Schiphol of via Amsterdam Centraal):

Wannneer je het Traject Vrij abonnement aanvraagt zal er in de bestelprocedure een vraag worden gesteld, deze heeft te maken met het traject waarop je wilt reizen. In dit geval zal jou dus de vraag worden gesteld of je per Amsterdam Centraal of via Schiphol (van wil reizen. Je kiest dus voor één vaste reismogelijkheid. Dit heeft te maken met de routekeuze. Met het huidige maand- of trajectabonnement kan je nog van beide reisopties gebruikmaken.

Daar staat dus dat je moet kiezen voor een reisroute, en dat alleen die route is toegestaan. Volgens mij gaat het daar over een consumentenabonnement.

Op een aantal andere topics, die ik zo snel niet meer kan vinden (misschien iemand anders?) wordt uiteindelijk juist weer geconcludeerd dat alle alternatieve routes zijn toegestaan, zowel van begin tot eind als met in- en/of uitcheck op tussengelegen stations langs al die routes.

Kortom, er zijn wat tegenstrijdige berichten, en het feit dat Susan twee verschillende antwoorden geeft suggereert dat het ook in NS-kringen niet helemaal helder is.

Is er iemand die nu kan uitleggen hoe het precies zit, met indien nodig een differentiatie tussen zakelijk en consument; of tussen reis van begin tot eind en in/uitcheck op tussengelegen stations langs elk van de alternatieve routes. Wat kan er nu wel en wat niet ZONDER BIJBETALING (ofwel: wat geldt er als 'reizen op je vaste traject' zodat je daar niet achteraf een factuur voor krijgt)?

De casus Leiden Centraal-Utrecht Centraal is daarbij wel een mooie illustratie, omdat daar drie verschillende reisroutes mogelijk zijn, en ook in de reisplanner getoond worden (afhankelijk van het tijdstip):
  1. via Alphen aan den Rijn
  2. via Den Haag Centraal en Gouda
  3. via Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena

83 reacties

Zie ook dit topic.

De samenvatting met de verschillende antwoorden van de moderators:

Een trajectvrij abonnement kan gebruikt worden op de tussenliggende stations die in de reisplanner staan aangegeven op het tijdstip dat je wil reizen.

Volgens Susan NS in dit topic zijn alle trajecten tussen het begin- en eindstation van een Traject Vrij Abonnement afgekocht. Dat is veel ruimer dan Robby NS hier stelt: alleen de tussenstations die op een bepaald tijdstip staan aangegeven voor een reis Almere Centrum - Utrecht Centraal. Wie van beiden heeft gelijk?

Je mag op het 'afgekochte' traject gratis reizen. Zie topic vaan Pe_pe naar verwijst. Je mag dus reizen volgens het reisadvies in onze reisplanner.

Het spijt me zeer, maar gratis reizen op het 'afgekochte' traject is toch een heel stuk ruimer dan mogen reizen volgens het advies van de reisplanner. Wat zou er in dit geval worden gerekend als Naigel een keer een reis zou maken van Amsterdam Zuid naar Hilversum?

1) Alle stations onderweg behoren tot zijn afgekochte traject => Er hoeft niet bijbetaald te worden.
2) Het deeltraject Weesp - Naarden Bussum hoort niet bij zijn afgekochte traject => Dat deel wordt in rekening gebracht.
3) Een reis Amsterdam Zuid - Hilversum maakt geen deel uit van welk reisadvies Almere C - Utrecht C vv dan ook => De hele reis wordt in rekening gebracht.

Mijn excuses dat ik hier zo over doordram, maar dit soort ogenschijnlijk kleine nuanceverschillen kunnen aanzienlijke kostenverschillen opleveren waar reizigers duidelijkheid over zullen willen hebben voordat ze besluiten om een Traject Vrij of een ander abonnement aan te schaffen.

Zelfs op deze multiple-choice-vraag kwam geen concreet antwoord:

Het is minder lastig dan het lijkt. Het traject Almere-Utrecht kan via verschillende routes worden afgelegd. Je kan zowel via Zuid-Duivendrecht-Bijlmer als via Naarden-Bussum-Hilversum reizen. Op beide trajecten geldt je Traject Vrij. Binnen dit traject kan om niet worden gereisd, reis je buiten je traject dan wordt dit achteraf gefactureerd.

Dus het antwoord is nummer 2. Om vrij te reizen van Amsterdam Zuid naar Hilversum moet je via Almere Poort of verder reizen en daarbij uit- en inchecken.

Dus bij een reis van Amsterdam Zuid naar Hilversum zijn de eerste 13 tariefeenheden (Amsterdam Zuid - Weesp) afgekocht. De volgende 9 tariefeenheden zijn niet afgekocht (Weesp - Naarden Bussum) en de laatste 6 tariefeenheden (Naarden Bussum - Hilversum) zijn weer afgekocht. Achteraf wordt dan de prijs van 9 tariefeenheden in rekening gebracht. Is dat correct?

Daar is niet meer op gereageerd.

Ik krijg sterk de indruk dat de NS-medewerkers ook niet weten hoe het precies zit en/of dat ze niet in de gaten hebben dat de verschillende antwoorden die ze geven financieel heel veel verschil maken bij bepaalde reispatronen. Ik schrik dan ook dat er in de post hierboven wéér compleet andere antwoorden van de NS-medewerkers staan. De klant wil het juiste antwoord weten voordat die een abonnement afsluit, want bij een andere uitleg van de geldigheid van Traject Vrij is misschien wel een totaal ander abonnement voor die klant de beste keus. Het is zou ook niet meer dan normaal moeten zijn dat duidelijk en eenduidig wordt omschreven wat het reisproduct dat je koopt precies inhoudt.
Reputatie 3
Badge
Misschien helpt het bij de beantwoording om een paar concrete voorbeelden te noemen.

Ik heb Traject Vrij Leiden Centraal-Utrecht Centraal.
In de reisplanner worden, afhankelijk van het tijdstip van reizen, de volgende routes genoemd:
  1. via Alphen aan den Rijn
  2. via Den Haag Centraal en Gouda
  3. via Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena

Ik ga ervan uit dat reizen van Leiden naar Utrecht via elk van de drie genoemde routes in ieder geval zonder bijbetalen is toegestaan.

Maar mag ik dan ZONDER BIJBETALEN de volgende reizen maken (telkens incheck aan het begin, uitcheck aan het eind):
  1. Schiphol-Leiden Centraal, gebruikmakend van route 3
  2. Schiphol-Nieuw Vennep, gebruikmakend van route 3
  3. Abcoude-Gouda, gebruikmakend van route 3 en route 2
  4. Abcoude-Bodegraven, gebruikmakend van route 3 en route 1
  5. Schiphol-Den Haag Mariahoeve, gebruikmakend van route 3 en route 2
  6. Den Haag Centraal-Zoetermeer Oost, gebruikmakend van route 2

En telkens: als het niet kan zonder bijbetaling: waarom niet, en welk traject wordt me dan aanvullend in rekening gebracht?
Reputatie 3
Badge
Zie ook dit topic.

De samenvatting met de verschillende antwoorden van de moderators: (.....)

Aan deze lijst is dus in ieder geval nog een (voor mij) nieuwe regel toegevoegd dat je alleen tussentijds mag in- en uitchecken langs routes die niet meer dan 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route. En een (door mij) niet eerder ontdekt gegeven dat je bij aanvraag van Traject Vrij een route moet opgeven, en dat je alleen via die route zou mogen reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Route 1, 2 en 3 zijn resp. 50, 75 en 75 tariefeenheden, dus route 2 en 3 zijn meer dan 10 langer dan de kortste, dus dan zou je in alle 6 gevallen moeten bijbetalen.

Alleen voor Abcoude - Bodegraven betaal je dan een korter traject, namelijk Abcoude - Woerden.
Reputatie 6
Badge +2
(..) En een (door mij) niet eerder ontdekt gegeven dat je bij aanvraag van Traject Vrij een route moet opgeven, en dat je alleen via die route zou mogen reizen.
https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=TVR zegt bij dit traject "Op het door u gekozen traject is er geen sprake van een routekeuze.", dus het geciteerde is voor dit voorbeeld (en volgens mij altijd als er geen route met een andere vervoerder is) een vergissing.
Reputatie 3
Badge
Route 1, 2 en 3 zijn resp. 50, 75 en 75 tariefeenheden, dus route 2 en 3 zijn meer dan 10 langer dan de kortste, dus dan zou je in alle 6 gevallen moeten bijbetalen.

Alleen voor Abcoude - Bodegraven betaal je dan een korter traject, namelijk Abcoude - Woerden.

Dat klopt; dat zou dan zo moeten zijn. Maar die 10-tariefeenhedenregel komt voor mij nu net volkomen uit de lucht vallen, en is door andere NS'ers nooit ergens genoemd. Dus ik wil dolgraag bevestiging van een NS'er dat het echt zo werkt, of (liever natuurlijk) een ontkenning dat het zo werkt en een antwoord hoe het dan wel werkt. Bovendien is die regel hier alleen in verband gebracht met een zakelijk abonnement, en weten we dan dus nog steeds niet hoe het zit met consumentenproducten. Ook daarover wil ik graag uitsluitsel.

Ondanks het feit dat we hier met een aantal 'die-hards' én minder doorgewinterde forumleden al in diverse topics op hebben zitten kauwen, komen wij ook niet verder dan interpreteren en speculeren hoe het zou moeten zijn, of zou kunnen zijn. En de NS'ers spreken elkaar ook tegen, of ik begrijp ze niet goed. . .

Het heeft nogal wat consequenties. Als de route via Den Haag is toegestaan MET uitcheck in LNOI, ligt het voor de hand dat je voor een enkeltje Leiden-Rotterdam Centraal alleen het stuk LNOI-Rotterdam betaalt. Als je NIET in LNOI mag uitchecken, ligt het voor de hand dat je dan ook vanaf Leiden moet betalen. (Vanaf Woerden, dat wel op de kortste route ligt, is het nog duurder).

Kortom, als je mag in- en uitchecken op alle tussenliggende stations van alle aangeboden routes, wordt de berekening van de laagste prijs die NS garandeert heel anders.

Vandaar mijn poging om NS aan de hand van een aantal concrete voorbeelden ook concrete antwoorden te ontlokken.
ik wil ook antwoord op deze vraag. aan de telefoon werd mij door de klantenservice verteld dat je in het geval van meerdere reisopties een keuze moet makken uit een route, dit is echter geen optie tijdens het bestellen. Wat me tevens opviel is dat het aantal tariefeenheden voor de 3 reis opties van utrecht-leiden (via schiphol, via den-haag of via alphen a/d rijn) volgens de kaart inderdaad zoals hierboven beschreven 75,75 en 50 zijn respectivelijk terwijl op de reisplanner van ns.nl bij alle reisopties een totaal van 50 tariefeenheden wordt aangegeven. je mag zeker van alle routes gebruikmaken maar goed de vraag is ondertussen duidelijk, mag je op tussengelegen stations van de door de reisplanner voorgestelde routes ook uitchecken. ik wil namelijk de ene dag van leiden naar utrecht de andere dag van amsterdam-zuid naar utrecht en de vraag is dan of een trajectkaart utrecht-leiden mij toestaat deze reizen op dit traject wisselend te maken... dus komop NS er zitten hier mensen met vragen..
NS, wordt er achter de schermen inmiddels gewerkt aan het vinden van een juist, volledig, eenduidig en betrouwbaar antwoord op deze vraag, of moeten reizigers maar rustig afwachten wat jullie in rekening wensen te brengen nadat ze een Traject Vrij Abonnement hebben gekocht en zijn gaan gebruiken?

Hoe eerder dat antwoord er is, hoe meer terechte klachten hierover kunnen worden voorkomen van mensen die een Traject Vrij Abonnement hebben aangeschaft dat niet aan hun verwachtingen voldoet.
NS heeft blijkbaar besloten deze relevante vraag volledig te negeren.

Wie overweegt een Traject Vrij abonnement aan te schaffen, wees gewaarschuwd: NS verklapt pas nadat je een reis hebt gemaakt, of en hoeveel korting een Traject Vrij abonnement je daarvoor precies oplevert.
Ja vreemd, NS kan toch wel een antwoord hier op geven ? He NS moderators ??????
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord. Ik wil graag weten wat ik koop/heb gekocht!
Beste forumleden,

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe het zit aan de hand van het traject Leiden Centraal-Utrecht Centraal. De snelste route is de route via Alphen aan den Rijn en is 50 tariefeenheden (TE). Volgens de productvoorwaarden, mag een klant ook een omweg maken, wanneer dit minder overstappen betekent en/of hij/zij eerder op z’n bestemming is. In de praktijk betekent dat alle routes die door de reisplanner worden aangeboden. Voor deze reiziger betekent dit dat hij/zij ook via Schiphol/Amsterdam Bijlmer en via Den Haag C/Gouda mag reizen. Zonder extra kosten. Hierbij dient alleen ingecheckt te worden in Leiden en uitgecheckt te worden in Utrecht.

Wanneer de klant op één van die toegestane omreisroutes incheckt, bijvoorbeeld op Schiphol incheckt en uitcheckt op Utrecht Centraal, dan zal het systeem berekenen wat het goedkoopste traject is om Utrecht Centraal te bereiken. Dit is of van Schiphol naar Leiden (voor dit traject worden 29 TE in rekening gebracht) (en dan via Alphen naar Utrecht of via het traject Schiphol-Duivendrecht-Utrecht (voor dit traject worden 59 TE in rekening gebracht). Omreisroutes tot 10 TE extra worden niet in rekening gebracht. In mijn voorbeeld zijn beide omreisroutes langer dan 10TE. De goedkoopste variant (Schiphol-Leiden-Alphen-Utrecht) zal in dit voorbeeld door het systeem in rekening worden gebracht.

Groet Ramon
Beste forumleden,

Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen hoe het zit aan de hand van het traject Leiden Centraal-Utrecht Centraal. De snelste route is de route via Alphen aan den Rijn en is 50 tariefeenheden (TE). Volgens de productvoorwaarden, mag een klant ook een omweg maken, wanneer dit minder overstappen betekent en/of hij/zij eerder op z’n bestemming is. In de praktijk betekent dat alle routes die door de reisplanner worden aangeboden. Voor deze reiziger betekent dit dat hij/zij ook via Schiphol/Amsterdam Bijlmer en via Den Haag C/Gouda mag reizen. Zonder extra kosten. Hierbij dient alleen ingecheckt te worden in Leiden en uitgecheckt te worden in Utrecht.

Wanneer de klant op één van die toegestane omreisroutes incheckt, bijvoorbeeld op Schiphol incheckt en uitcheckt op Utrecht Centraal, dan zal het systeem berekenen wat het goedkoopste traject is om Utrecht Centraal te bereiken. Dit is of van Schiphol naar Leiden (voor dit traject worden 29 TE in rekening gebracht) (en dan via Alphen naar Utrecht of via het traject Schiphol-Duivendrecht-Utrecht (voor dit traject worden 59 TE in rekening gebracht). Omreisroutes tot 10 TE extra worden niet in rekening gebracht. In mijn voorbeeld zijn beide omreisroutes langer dan 10TE. De goedkoopste variant (Schiphol-Leiden-Alphen-Utrecht) zal in dit voorbeeld door het systeem in rekening worden gebracht.

Groet Ramon

Als dit klopt, heeft tot nu toe, afgaande op de in dit topic aangehaalde citaten, alleen Hessel NS het juiste antwoord gegeven en hebben Susan NS, Robby NS en ook Ramon NS zelf (zie hier het verschil) tot nu toe onjuiste informatie verstrekt. Zijn alle moderators inmiddels opnieuw geïnstrueerd?
Reputatie 3
Badge
Dat is in ieder geval een duidelijk antwoord, maar het leidt wel tot de eigenaardige conclusie dat het volledige traject Leiden-Schiphol-Bijlmer-Utrecht is afgekocht, maar het deeltraject Schiphol-Bijlmer-Utrecht kennelijk niet.

Een logica die er in mijn wiskundig geschoolde brein moeilijk in gaat, maar ik vrees dat ik daarmee zal moeten leven.
Helaas blijkt het antwoord van Ramon NS niet het slotakkoord van de raadsels rond de geldigheid van Traject Vrij. Allereerst trok hij zelf zijn eigen antwoord in dit topic voor een ander geval alweer in twijfel:

In het geval Almere Centrum - Utrecht Centraal is de route via Hilversum 49 tariefeenheden en de route via Amsterdam Zuid is 64 tariefeenheden, dat zijn er meer dan 10 meer. Dat betekent dat voor reizen tussen willekeurig welke twee stations langs de route via Hilversum geen extra kosten in rekening worden gebracht (waaronder het oorspronkelijke voorbeeld Almere centrum - Almere Muziekwijk). Ook mag van Almere Centrum naar Utrecht gereisd worden via Amsterdam Zuid, maar als er ergens langs die route wordt uitgecheckt, worden er wel extra kosten in rekening gebracht, namelijk die van een reis ter grootte van het aantal tariefeenheden tot het dichtstbijzijnde station (gemeten in tariefeenheden) langs de route Almere Centrum - Hilversum - Utrecht Centraal.
Ik heb het even naberekend en je hebt gelijk. Indien je in Amsterdam Zuid zou in- en uitchecken zit je 5 TE buiten je traject. Het zou vreemd zijn indien dit in rekening wordt gebracht. Ik zal dit nogmaals terugkoppelen in de organisatie. Ik hoop jullie volgende week hier meer over te informeren.

Femke NS kwam in dit topic met een verbazend antwoord:

In verband met een nieuwe baan overweeg ik een traject vrij abonnement af te sluiten tussen Leiden Centraal en Rijswijk. Ik reis echter ook regelmatig naar Den Haag Centraal en wilde weten of deze rit ook binnen dit traject wordt gerekend?
Beste AvE, je zou zonder het betalen van een extra tarief ook naar Den Haag Centraal moeten kunnen reizen. Het reisadvies in de Reisplanner is via Den Haag HS en dit station heeft een gemeenschappelijk tariefpunt met Den Haag Centraal.
Dat komt niet overeen met de rekenvoorbeelden op de NS-website, waaruit volgt dat in dit geval de ritprijs voor Den Haag Laan van NOI (of HS) - Den Haag Centraal bijbetaald zou moeten worden, omdat het laatstgenoemde station niet tot een toegestane reisroute behoort.

Een ander opmerkelijk antwoord kwam van Inge NS in dit topic:

Ik heb een traject vrij abonnement Leiden - Amsterdam Amstel. Ik heb twee vragen:

1) Mag ik reizen via 2 verschillende routes, bijvoorbeeld Route A (Leiden-Haarlem-Adam Centraal-Adam Amstel) en Route B (Leiden-Duivendrecht-Adam Amstel).
(...)
2) Mag ik op alle tussenliggende stations in het traject Leiden - Adam Amstel bij Routes A en B (zie vraag 1) in-checken en uit-checken zonder bijbetaling?

Het antwoord op beide vragen is ja. Je mag met een Traject Vrij voor het traject Leiden - Amsterdam Amstel alle routes reizen die door de reisplanner worden aangegeven. Je kunt dus reizen via Amsterdam Centraal of via Duivendrecht. Aangezien je het gehele traject hebt 'afgekocht' kan je ook een gedeelte van het vaste traject afleggen zonder extra kosten. Als je via Amsterdam RAI reist, maak je wel extra kosten aangezien dit station niet binnen het traject valt.
Amsterdam RAI ligt langs een van de toegestane reisroutes Leiden Centraal - Amsterdam Amstel, zelfs de kortste in tariefeenheden. Toch is Amsterdam RAI met dit Traject Vrij abonnement volgens Inge NS niet zonder bijkomende kosten te bereiken. Wellicht is dat omdat geen van de reisadviezen Leiden Centraal - Amsterdam Amstel een stop op Amsterdam RAI bevat (?).
Beste forumleden,

Groet Ramon

Beste Ramon,

Ik ben helaas ook een bezitter een ns-traject vrij kaart Leiden Utrecht en tot de zeer vervelende constatering gekomen dat er inderdaad geld in rekening wordt gebracht als je in Gouda Amsterdam Zuid etc uitcheckt. De uitleg met tarief eenheden is met de gebruikers niet overeengekomen en kan dan ook niet worden toegepast. In de productvoorwaarden (ns businesskaart) staat onder definities:

reisroute: "het traject waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereikt en tevens de route volgens NS Reisplanner op ns.nl."

in 2.3 staat: (...) Wanneer wordt in- en uitgecheckt op stations, die tussen het begin- en eindpunt liggen, worden geen additionele kosten inrekening gebracht. (...)".

Dus leuk lief en aardig die tariefeenheden, maar die zijn met mij niet overeengekomen. Ik mag gewoon reizen via den haag of schiphol en op tussengelegen stations uitchecken zonder additionele kosten. Ik verzoek u dan ook vriendelijk dit zo snel mogelijk in orde te maken.

Alvast bedankt.
Reputatie 6
Badge +2
@Ikreismet: Kan je ook wat bedragen melden (met erbij vermeld vol tarief of korting), dan kunnen we kijken of we het gehanteerde tariefsysteem snappen.
Voor een enkele reis met korting van Utrecht naar Gouda wordt er € 1,93 afgeschreven. Er staat dan bij dat het traject utrecht woerden niet in rekening wordt gebracht.
Reputatie 6
Badge +2
Dat zou dan voor 16 TE (Gd- Wd) moeten zijn, maar die kost met korting € 2,10. Het is leuk dat het in werkelijkhijd wat minder is, maar het lijkt er wel op dat er NS een formule gebruikt die voor de klant verzwegen wordt, heel vreemd.
Reputatie 3
Badge
@Ikreismet:

Heb je misschien ook een overzicht van je reizen uit Mijn NS? Daarop staat in het algemeen gedetailleerdere informatie, zoals welk traject je gratis hebt afgelegd (d.w.z. afgekocht, binnen je traject) en welk traject apart gefactureerd wordt.
Reputatie 6
Badge +2
€ 1,93 is de prijs van geen enkel traject.
Ja er staat het traject Utrecht -Woerden wordt niet in rekening gebracht. Ik heb ook een reis gemaakt van Utrecht-naar Amersfoort Vathorst. Deze reis is buiten mijn traject. Ook daar wordt een bedrag in rekening gebracht dat lager ligt dan de normale prijs. Ik vermoed dat er een soort opstaptarief al vanaf wordt getrokken. Zou dat kunnen?
Reputatie 4
Badge
Ja er staat het traject Utrecht -Woerden wordt niet in rekening gebracht. Ik heb ook een reis gemaakt van Utrecht-naar Amersfoort Vathorst. Deze reis is buiten mijn traject. Ook daar wordt een bedrag in rekening gebracht dat lager ligt dan de normale prijs. Ik vermoed dat er een soort opstaptarief al vanaf wordt getrokken. Zou dat kunnen?

In je eerste post heb je het over de voorwaarden van de ns businesskaart. Als ns businesskaart hebt via b.v. je werkgever (dus niet de consumenten traject vrij), is er misschien sprake van korting?
Reputatie 6
Badge +2
€ 1,93 plus het landelijke opstaptarief van € 0,87 (vol tarief) is € 2,80, de 0 aan het eind klopt dan. Verder is dat het bedrag met 20% korting!

Is de € 1,93 trouwens inclusief btw?
Er staat bij de uitleg niets of in of exclusief BTW. Maar uit de voorwaarde leid ik af dat het gaat om inclusief BTW. In de voorwaarden staat verder niets over korting of iets dergelijks. Ik vermoed dat er sprake is van een opstaptarief omdat ik op Utrecht incheck. Dit zou misschien anders zijn als ik bijvoorbeeld reis van Groningen naar Assen ofzo. Maar goed dat ga ik maar even niet proberen.
Mijn grootste ergernis is op dit moment dat ik op tussengelegen stations moet betalen. Bij de uitleg op Mijn NS staat ook "Wanneer u op (een deel van) uw afgekochte traject reist, dan wordt dit traject niet in rekening gebracht. Dit geldt ook wanneer u op een traject reist dat door de Reisplanner als alternatief is aangegeven. Bij een klassewissel naar de 1e klas brengen wij op uw afgekochte traject alleen de meerprijs in rekening." Dit zou juist betekenen dat ik niet hoef te betalen voor het uitchecken op Gouda, Amsterdam Zuid, Bijlmer etc.Jammer dat de NS dit niet wil uitleggen. Ook de klantenservice zegt dit niet te kunnen uitleggen. Tsja typisch monopolisten gedrag.

Reageer