In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327 schrijft Hessel n.a.v. een vraag over Traject Vrij Utrecht-Leiden en een incheck op Schiphol:
Dag LeKa, het is een beetje een technisch verhaal. Maar ik zal proberen het uit te leggen. De prijs van Traject Vrij op jouw NS-Business Card is gebaseerd op het kortst mogelijk NS-traject. Dat is in het geval van jouw traject een reis over Alphen. Daarnaast mag je ook nog gebruik maken van de andere reisadviezen, over Schiphol of Den Haag. Deze reizen zijn echter qua afstand een stuk langer. Wanneer je gewoon op vertrek- en eindstation incheckt is dat geen probleem. Wanneer je echter op een tussengelegen station incheckt (Schiphol in dit geval), dan worden daarvoor extra kosten berekend. Weer technisch, maar de vuistregel daarin is dat de reis voor dezelfde prijs niet meer dan 10 tariefeenheden af mag wijken van de kortst mogelijke NS-reis.
Hier staat dat je WEL over de verschillende alternatieve reisroutes van het begin naar het eind van het traject mag reizen, maar alleen op de tussenliggende stations mag in- en uitchecken van routes die niet meer dan 10 tariefeenheden langer zijn dan de kortste route.
Dat staat volgens mij in tegenstelling tot wat Susan beweert in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mag-traject-vrij-abonnement-op-meerdere-routes-reizen-a-naar-b-3075, bijdrage 2:
Je mag gewoon reizen via alle trajecten die door onze Reisplanner worden geadviseerd. Ook de reis onderbreken op die trajecten is geen probleem, want dat hele traject is 'afgekocht'.
Daar staat duidelijk dat je ook tussentijds mag in- en uitchecken op alle stations van alle alternatieve routes. In beide gevallen gaat het hier om Traject Vrij op een Business Card.
Op https://forum.ns.nl/abonnementen-2/maand-jaartraject-vragen-voor-newbie-1482 (post 17), zegt (naar ik aanneem) dezelfde Susan naar aanleiding van een vraag over de alternatieven voor het traject Hilversum-Amsterdam Sloterdijk (via Schiphol of via Amsterdam Centraal):
Wannneer je het Traject Vrij abonnement aanvraagt zal er in de bestelprocedure een vraag worden gesteld, deze heeft te maken met het traject waarop je wilt reizen. In dit geval zal jou dus de vraag worden gesteld of je per Amsterdam Centraal of via Schiphol (van wil reizen. Je kiest dus voor één vaste reismogelijkheid. Dit heeft te maken met de routekeuze. Met het huidige maand- of trajectabonnement kan je nog van beide reisopties gebruikmaken.
Daar staat dus dat je moet kiezen voor een reisroute, en dat alleen die route is toegestaan. Volgens mij gaat het daar over een consumentenabonnement.
Op een aantal andere topics, die ik zo snel niet meer kan vinden (misschien iemand anders?) wordt uiteindelijk juist weer geconcludeerd dat alle alternatieve routes zijn toegestaan, zowel van begin tot eind als met in- en/of uitcheck op tussengelegen stations langs al die routes.
Kortom, er zijn wat tegenstrijdige berichten, en het feit dat Susan twee verschillende antwoorden geeft suggereert dat het ook in NS-kringen niet helemaal helder is.
Is er iemand die nu kan uitleggen hoe het precies zit, met indien nodig een differentiatie tussen zakelijk en consument; of tussen reis van begin tot eind en in/uitcheck op tussengelegen stations langs elk van de alternatieve routes. Wat kan er nu wel en wat niet ZONDER BIJBETALING (ofwel: wat geldt er als 'reizen op je vaste traject' zodat je daar niet achteraf een factuur voor krijgt)?
De casus Leiden Centraal-Utrecht Centraal is daarbij wel een mooie illustratie, omdat daar drie verschillende reisroutes mogelijk zijn, en ook in de reisplanner getoond worden (afhankelijk van het tijdstip):
- via Alphen aan den Rijn
- via Den Haag Centraal en Gouda
- via Schiphol en Amsterdam Bijlmer Arena