Uitsluitsel toegestane reisroutes en in- en uitcheckstations met Traject Vrij

Toon eerste bericht

83 reacties

Je hebt gelijk Dennis, tenminste volgens 1 uitleg v.d. 10TE regel. De andere uitleg die ik hier al eerder ben tegengekomen werkt net iets anders. Je zou voorzichtig kunnen concluderen dat de NS inderdaad jouw voorgestelde regel hanteert. Ik vind het eigenlijk wel tijd worden om de echte regel in de voorwaarden op te nemen. Voormalig jaartrajectkaart houders zoals ik denken een vergelijkbaar product te hebben aangeschaft, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik ben trouwens blij dat ik niet in b.v. Woerden of Utrecht ben uitgestapt. Het lijkt erop dat hoe eerder je uitstapt hoe duurder het wordt (tot halverwege traject LC - BZ).

Als alle deeltrajecten van alle toegestane reisroutes met Traject Vrij Ledn-Ut zonder bijbetalen zouden kunnen worden afgelegd, zou je bijvoorbeeld ook van Den Haag Centraal naar Gouda of Utrecht of Schiphol mogen reizen zonder bijbetalen. Daarmee zou het een heel aantrekkelijk abonnement zijn om een groot deel van de Randstad te bereizen.

Ja, mooi he, zo werkte de oude jaartrajectkaart die ook nog eens minder kostte. Het was inderdaad een heel aantrekkelijk abonnement, ik heb nu al heimwee 😃
Vandaag is het antwoord van de NS per brief binnengekomen:

Graag voldoe ik aan uw verzoek om terugbetaling. Binnen drie weken maken wij een bedrag van € 3,40 over op rekening ...

Mooi maar ik had het eigenlijk niet verwacht. Het is dus niet uit coulance want dan was ik wel op de kleine lettertjes gewezen dat ik in principe toch fout zat. Over mijn opmerking om in het vervolg geen kosten in rekening te brengen als ik tussentijds uitstap op een door de NS reisplanner aangegeven route, wordt helaas niets gezegd. Uiteindelijk ben ik er toch blij mee. Een kort geding wordt ons bespaard want ik zat daar eigenlijk niet op te wachten.

De (ietwat omslachtige) procedure is dus: gewoon reizen met tussentijds uit/inchecken op trajecten die worden aangegeven door de NS reisplanner. Extra kosten die in rekening worden gebracht krijg je terug als je een brief stuurt waarin je duidelijk maakt dat die kosten onredelijk zijn.
Het langverwachte uitsluitsel leek er uiteindelijk te zijn gekomen met de publicatie van dit document, zie dit topic.

Uit dit topic blijkt dat echter dat het genoemde document nog steeds niet overeenkomt met de daadwerkelijke prijsberekening van reizen met Traject Vrij en dat NS er naar believen regels bij verzint.[/quote]
Om de vindbaarheid te vergroten: Ook in dit topic wordt aangegeven dat de geldigheid van Traject Vrij afwijkt van wat op basis van de gepubliceerde rekenvoorbeelden verwacht mag worden: Voor Traject Vrij Sassenheim - Amsterdam Bijlmer ArenA ligt Duivendrecht op een van de twee kortste toegestane reisroutes. (De andere is via de Utrechtboog op zichtafstand langs Duivendrecht en in tariefeenheden dus even lang.) Toch zou uitchecken met dit abonnement op station Duivendrecht niet kosteloos zijn volgens moderator Klaas-Jan NS.
Ik kan het topic zo niet vinden, maar was er niet eerder een topic waarin ook de vraag gesteld werd of je op twee gelijke 'kortste routes' altijd mag uitchecken en het antwoord daarop was dat dit inderdaad zo was.

Verder zie ik dat de veel gestelde vragen op https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen-op-een-traject/p/traject-vrij-jaar de link naar de detailinformatie met rekenvoorbeeld weer vervangen is door een niet werkende link. Wellicht dat minimaal die informatie weer hersteld kan worden.

Verder is er natuurlijk geen touw aan vast te knopen als de regels constant gewijzigd worden.
Om de vindbaarheid te vergroten: Ook in dit topic wordt aangegeven dat de geldigheid van Traject Vrij afwijkt van wat op basis van de gepubliceerde rekenvoorbeelden verwacht mag worden: Voor Traject Vrij Sassenheim - Amsterdam Bijlmer ArenA ligt Duivendrecht op een van de twee kortste toegestane reisroutes. (De andere is via de Utrechtboog op zichtafstand langs Duivendrecht en in tariefeenheden dus even lang.) Toch zou uitchecken met dit abonnement op station Duivendrecht niet kosteloos zijn volgens moderator Klaas-Jan NS.

Nog vreemder is dat uit dit oude bericht blijkt dat in andere gevallen kennelijk zelfs stations langs omreisroutes die niet eens door de reisplanner worden getoond onder het afgekochte traject worden gerekend. (Een Traject Vrij Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal levert kennelijk voor een reis van Den Haag Centraal naar Amsterdam Bijlmer ArenA een ritprijs van €0,00 op, terwijl de reisplanner voor een reis tussen de eindpunten van dit abonnement alleen maar reismogelijkheiden via Leiden Centraal geeft.)

Het getoond worden van een reis in de reisplanner garandeert dus niet dat alle stations langs de route afgekocht zijn, zelfs niet als er in tariefeenheden geen kortere route mogelijk is, maar omgekeerd kunnen er ook stations afgekocht zijn die langs geen enkel reisadvies van de reisplanner liggen.
Alle vragen omtrent Traject Vrij de afgelopen tijd probeer ik zo spoedig mogelijk scherp te krijgen. Bedankt voor jullie geduld.
Alle vragen omtrent Traject Vrij de afgelopen tijd probeer is zo spoedig mogelijk scherp te krijgen. Bedankt voor jullie geduld.

We wachten pas een jaar of anderhalf op de meeste antwoorden dus die extra dagen/weken/maanden/jaren zullen ook wel lukken...

Reageer