beantwoord

Van Dal uren vrij naar Traject vrij

• 26 november 2014
  • 7 reacties
  • 444 Bekeken

Beste NS,
Op 21 november is mijn Dal uren vrij abonnement automatisch verlengd (na 1 jaar) maar ik wil het abonnement graag omzetten naar een traject vrij kaart. Op de site staat:
"Overstappen van een Voordeelurenabonnement naar een ander abonnement. Bij het aanvragen van uw nieuwe abonnement wordt uw Voordeelurenabonnement automatisch beëindigd, wanneer uw OV-chipkaart nog langer dan een jaar geldig is. Het resterende abonnementsgeld wordt vervolgens teruggestort op uw rekening."

Als ik het product wil kopen dan krijg ik de melding: U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart.Kunnen jullie mij helpen? Kaartnummer 3528020059899513
Bedankt.
Groeten Emilie
icon

Beste antwoord door Jan NS 26 november 2014, 18:23

Welkom op het forum Emilie, de verwarring zit zoals iskOV al zegt inderdaad in de term 'Voordeelurenabonnement'. Dit abonnement heeft andere regels dan het Dal Vrijabonnement. Je kan via een MijnNS-account de upgrade invoeren. Je abonnement wordt dan binnen het huidige contract veranderd en je vraagt dus geen nieuw abonnement aan. Ik kan het ook voor je in orde maken. Stuur dan even een privébericht met je kaartnummer, NAW-gegevens en geboortedatum. Vermeld ook even je gewenste traject. Je topic is verplaatst naar 'Abonnementen'.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge
Beste NS,
Op 21 november is mijn Dal uren vrij abonnement automatisch verlengd (na 1 jaar) maar ik wil het abonnement graag omzetten naar een traject vrij kaart. Op de site staat:
"Overstappen van een Voordeelurenabonnement naar een ander abonnement. Bij het aanvragen van uw nieuwe abonnement wordt uw Voordeelurenabonnement automatisch beëindigd, wanneer uw OV-chipkaart nog langer dan een jaar geldig is. Het resterende abonnementsgeld wordt vervolgens teruggestort op uw rekening."

Als ik het product wil kopen dan krijg ik de melding: U kunt het product niet combineren met de andere producten op uw OV-chipkaart.Kunnen jullie mij helpen? Kaartnummer 3528020059899513
Bedankt.
Groeten Emilie

Ik vrees dat met Voordeelurenabonnement hier letterlijk het 'oude' Voordeelurenabonnement wordt bedoeld.
De nieuwe abonnementen werken niet met voordeeluren, maar met daluren. En Dal Vrij is dus geen Voordeelurenabonnement volgens deze regeling.

Ik weet eigenlijk niet of NS hier een voorziening voor heeft. In de oude situatie werd je VDU inderdaad beëindigd als je een ander abonnement nam dat recht gaf op korting in de voordeeluren, en kreeg je ook een deel van je geld terug. Dat was heel netjes, want dan was je VDU overbodig geworden.

Maar als je overgaat van Dal Vrij naar Traject Vrij is er geen vergelijkbare korting. Met Dal Vrij mag je overal vrij reizen in daluren, met Traject Vrij mag je altijd vrij reizen op een specifiek traject. Het is dus niet zo dat je Dal Vrij overbodig wordt doordat je Traject Vrij aanschaft, en het is dan ook niet vanzelfsprekend dat je Dal Vrij beëindigd wordt.
In de oude situatie werd je VDU inderdaad beëindigd als je een ander abonnement nam dat recht gaf op korting in de voordeeluren, en kreeg je ook een deel van je geld terug. Dat was heel netjes, want dan was je VDU overbodig geworden.

Ik denk dat de gedachte erachter in werkelijkheid heel wat minder nobel is en dat de NS liever gisteren dan vandaag van die vervelende voordeelurenabonnementen met korting in de avondspits afwil.
Reputatie 3
Badge
In de oude situatie werd je VDU inderdaad beëindigd als je een ander abonnement nam dat recht gaf op korting in de voordeeluren, en kreeg je ook een deel van je geld terug. Dat was heel netjes, want dan was je VDU overbodig geworden.

Ik denk dat de gedachte erachter in werkelijkheid heel wat minder nobel is en dat de NS liever gisteren dan vandaag van die vervelende voordeelurenabonnementen met korting in de avondspits afwil.

Dan hadden ze dat wel eerder kunnen doen door de VDU's domweg af te schaffen, zoals ze ook met de Jaartrajectkaart gedaan hebben. . .
Mijn verhaal dateert van vier jaar geleden, toen mijn VDU overbodig werd omdat ik een Jaartrajectkaart aanschafte voor mijn nieuwe baan. En met JTK had je toen (en heb je nog steeds) ook korting in de avondspits.

Helaas moet ik over twee maanden over naar Traject Vrij en dan gelden ook voor mij de daluren. Achteraf gezien had ik misschien toch vier jaar lang volstrekt overbodig mijn VDU moeten aanhouden, in de hoop dat ik dat geld in de komende tijd in de avondspits nog terugverdien. Maar dat kon ik vier jaar geleden ook niet weten 😉.
De foutmelding die je krijgt duidt er waarschijnlijk op dat je het Dal Voordeel abonnement hebt. Dit is de nieuwe variant van het VDU. Om toch een Traject Vrij te krijgen, kun je via MijnNS een zogenoemde upgrade uitvoeren voor je abonnement. Hier kan je het dal voordeel omzetten naar je gewenste traject.

Het dal voordeel word dan beeindigd, want dit zit al bij het traject vrij in. Mocht je er niet uit komen kun je ook even naar de klantenservice bellen, die hebben het binnen 5 minuten geregeld.
Reputatie 3
Badge
De foutmelding die je krijgt duidt er waarschijnlijk op dat je het Dal Voordeel abonnement hebt. Dit is de nieuwe variant van het VDU. Om toch een Traject Vrij te krijgen, kun je via MijnNS een zogenoemde upgrade uitvoeren voor je abonnement. Hier kan je het dal voordeel omzetten naar je gewenste traject.

Het dal voordeel word dan beeindigd, want dit zit al bij het traject vrij in. Mocht je er niet uit komen kun je ook even naar de klantenservice bellen, die hebben het binnen 5 minuten geregeld.

Nee. Om te beginnen gaf Emilie aan dat ze geen Dal Voordeel maar Dal Vrij heeft.
Bovendien is het sowieso lastig - zo niet onmogelijk - om Traject Vrij te combineren met andere producten op dezelfde kaart.
Bij het inchecken moet de CICO bepalen op welk product de incheck plaatsvindt.
Stel je checkt in daluren in op je vaste traject, en checkt later uit buiten je vaste traject. Als de incheck dan plaatsvindt op je Traject Vrij, zul je moeten betalen voor het deel buiten je vaste traject (terwijl je Dal Vrij hebt).
Omgekeerd: stel je checkt buiten de daluren in op je vaste traject, en checkt later weer uit (ongeacht waar dat dan ook is). Als de incheck dan plaatsvindt op je Dal Vrij, betaal je de volle mep (want niet in daluren), terwijl je niet hoeft te betalen voor het deel op je vaste traject.
Ik vrees dat de CICO's niet in staat zijn altijd de juiste (=voor de reiziger beste) keuze te maken. Daarom kun je veel producten niet combineren op één kaart. Alle mooie verhalen over 'reizen met één kaart' ten spijt. . .

Nee. Om te beginnen gaf Emilie aan dat ze geen Dal Voordeel maar Dal Vrij heeft.

Excuus, ik dacht dat het om een dalvoordeel ging. Maar dan blijft een mogelijkheid om het dal vrij te veranderen naar een traject vrij, met 40% korting in de daluren buiten traject.

Mocht je toch het dalvrij willen behouden, en een traject vrij jaar abonnement willen. Dan zou het op 2 aparte ov-kaarten moeten helaas. Andere mogelijkheid is nog om een Traject Maand abonnement te doen, dan kun je wel je Dal Vrij en Traject vrij combineren.
Welkom op het forum Emilie, de verwarring zit zoals iskOV al zegt inderdaad in de term 'Voordeelurenabonnement'. Dit abonnement heeft andere regels dan het Dal Vrijabonnement. Je kan via een MijnNS-account de upgrade invoeren. Je abonnement wordt dan binnen het huidige contract veranderd en je vraagt dus geen nieuw abonnement aan. Ik kan het ook voor je in orde maken. Stuur dan even een privébericht met je kaartnummer, NAW-gegevens en geboortedatum. Vermeld ook even je gewenste traject. Je topic is verplaatst naar 'Abonnementen'.

Reageer