beantwoord

Veel kosten OV

• 14 oktober 2015
  • 9 reacties
  • 309 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik zit hier toch wel erg mee, namelijk de hoge kosten van NS.
Zelf ben ik langstudeerder, en heb een daluren abbonement. Toch kom ik op ongeveer 200 euro reiskosten uit in de maand, zo zijn er veel zoals ik in mijn omgeving. En allemaal lenen we bij van DUO om onze treinkosten te betalen. Persoonlijk vind ik het niet normaal, dat je zoveel geld kwijt bent. En vooral als je weet hoeveel omzet NS maakt. Daarnaast heb ik erg vaak vertraging meegemaakt, vooral als ik vanaf Gouda (waar ik woon) naar Tilburg reis. Mijn vriend woont in Tilburg en ik betaal met 40% korting bijna 19 euro voor een retourkaartje. Terwijl ik standaard een half uur vertraging heb, mensen zeggen dan wel dat je geld kan terug vragen... Als je gelukt hebt krijg je misschien 1 of 2 euro terug dan.
Dus om het even kort samen te vatten; VEEL mensen klagen over de dure treinkaartjes, ik vind het jammer dat jullie daar geen gehoor aangeven (maar wel logisch, aangezien jullie toch monopolie hebben).
Ik moest het gewoon kwijt want het frustreert me enorm. Mensen zoals ik, die al zo weinig inkomsten hebben en ook nog moeten bijlenen voor een bedrijf wat miljarden omzet boekt.
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 oktober 2015, 15:46

Welkom op het forum farahx93!

Ik kan me voorstellen dat het een tegenvaller is om na 5 jaar reizen met het gratis Studentenreisproduct opeens zelf je reizen te moeten betalen. Vergeleken met het gesubsidieerde Studentenreisproduct is €200,- per maand inderdaad een flinke klap geld. De realiteit is echter dat treinen laten rijden niet goedkoop is. Denk aan kosten voor personeel, de gebruikersvergoeding voor het spoor die we jaarlijks aan ProRail betalen, de aanschaf van nieuwe treinen, het onderhoud aan treinen etcetera.

Dat betekent niet dat er geen mogelijkheden bestaan om het treinen zo voordelig mogelijk te maken. Als jij momenteel €200,- kwijt bent aan treinreizen, dan is het te overwegen om een ander abonnement aan te schaffen. Ik weet niet of je meestal in het weekend naar je vriend reist, maar in dat geval zou een Weekend Vrij abonnement een goede optie kunnen zijn. Met dit abonnement van €29,- per maand kun je in het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur gratis reizen. Doordeweeks reis je in de daluren tegen 40% korting zoals je momenteel al gewend bent met je Dal Voordeel abonnement. De vol tarief prijs voor een retour van Gouda naar Tilburg is €32,-. Dit betekent dat je de abonnementskosten met minder dan 1 reis per maand er al uit hebt. Mocht dit geen geschikte optie zijn, dan zou ik je willen aanraden om onze Abonnementenwijzer eens in te vullen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij staat rechtsboven de tijd wanneer er een laatste reactie was. Reageren op een oud topic is alleen relevant als er nieuwe informatie is.

Reputatie 7
Badge +1

@StijnHommes

Bij 'nieuwste eerst' krijg je de volgorde te zien waarin de topics geopend zijn. De meest recent geopende topics staan dan bovenaan.

Als je op 'recent actief' klikt krijg je de volgorde te zien waarin de laatste reactie op een topic gepost was. Dan krijg je dus te zien dat in de categorie NS Flex (waar het screenshot vandaan komt) het topic van Pingpong bovenaan staat, omdat Robert B de laatste was die iets in deze categorie gepost heeft. Het topic wat daaronder staat van GemeenschapNS9 is 2 maanden geleden aangemaakt, terwijl het topic van Paulus 1986 wat daaronder staat gisteren is aangemaakt. Maar omdat de reactie van Tochjo recenter is dan die van mrfreeze staat het topic van GemeenschapNS9 op de 2e plek. 

Het is geen probleem, daarom worden ze ook niet gesloten, maar de relevantie van het topic kan door de leeftijd significant zijn afgenomen. Het is dan vooral dat reageren weinig nut meer heeft.

Reputatie 2

@iMark Ik ben hier echt niet expres dwars aan het doen. Elke keer als ik naar een ander topic klik, wordt een eerder ingestelde volgorde ongedaan gemaakt. En de volgorde klopt gewoon niet altijd. Zie is in de afbeelding hieronder bijvoorbeeld te zien dat de eerste twee topics ouder zijn dan de derde terwijl “nieuwste eerst” geselecteerd staat.

Als reacties op een oud topic echt zo'n probleem zijn, waarom worden oude topics dan niet automatisch gesloten?

Reputatie 7
Badge +3

Het is helemaal niet lastig om te zien. Je hoeft helemaal geen topics te sorteren.

Ik heb je al eerder geadviseerd om op “recent actieve topics” te klikken.

Als het goed is krijg je na inloggen een pagina te zien als:

Naast categorieën kun je dan “Recent actief” kiezen. Kan echt niet misgaan.

Reputatie 2

@StijnHommesWaarom reageer je op een bericht van 5 jaar geleden?

Omdat het gewoon te lastig te zien is. Ik heb mijn topics op nieuwste eerst gesorteerd en dan komen de oude topics alsnog bovendrijven.

Reputatie 7
Badge +3

@StijnHommes Waarom reageer je op een bericht van 5 jaar geleden?

Reputatie 2

Omzet is nog geen winst. Een flink bedrag wordt teruggestoken in het onderhoud van het spoor en materiaal (hoewel daar zeker nog zaken in verbeterd kunnen worden). Uiteindelijk blijft er maar weinig echte winst over.

Verder is het niet de schuld van de NS dat je langstudeerder bent. Als je vindt dat de trein te duur is, dan heb je opties: je kan dichterbij gaan wonen, lessen voor een auto, etc. Als genoeg mensen alternatieven nemen, realiseren ze zich vanzelf dat de situatie niet houdbaar is.

Welkom op het forum farahx93!

Ik kan me voorstellen dat het een tegenvaller is om na 5 jaar reizen met het gratis Studentenreisproduct opeens zelf je reizen te moeten betalen. Vergeleken met het gesubsidieerde Studentenreisproduct is €200,- per maand inderdaad een flinke klap geld. De realiteit is echter dat treinen laten rijden niet goedkoop is. Denk aan kosten voor personeel, de gebruikersvergoeding voor het spoor die we jaarlijks aan ProRail betalen, de aanschaf van nieuwe treinen, het onderhoud aan treinen etcetera.
Dat betekent niet dat er geen mogelijkheden bestaan om het treinen zo voordelig mogelijk te maken. Als jij momenteel €200,- kwijt bent aan treinreizen, dan is het te overwegen om een ander abonnement aan te schaffen. Ik weet niet of je meestal in het weekend naar je vriend reist, maar in dat geval zou een Weekend Vrij abonnement een goede optie kunnen zijn. Met dit abonnement van €29,- per maand kun je in het weekend van vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur gratis reizen. Doordeweeks reis je in de daluren tegen 40% korting zoals je momenteel al gewend bent met je Dal Voordeel abonnement. De vol tarief prijs voor een retour van Gouda naar Tilburg is €32,-. Dit betekent dat je de abonnementskosten met minder dan 1 reis per maand er al uit hebt. Mocht dit geen geschikte optie zijn, dan zou ik je willen aanraden om onze Abonnementenwijzer eens in te vullen.

Reageer