beantwoord

Vergeten in te checken, Dal Vrij

• 10 juli 2019
  • 5 reacties
  • 262 Bekeken

Hoi, ik heb een Dal Vrij abonnement.
Normaliter maak ik altijd gebruik van in en out- check poortjes, vanmiddag was ik op een station waar deze niet aanwezig waren en de trein kwam er al aan.. dus.. om 15:55 snel de trein ingerend en vergeten in te checken, hier kwam ik pas achter toen de conducteur mij controleerde.

In de eerste instantie zei hij dat ik eruit moest bij de eerstvolgende halte, m’n kaart moest opwaarderen en vervolgens verder te reizen. Er staat immers zelden (positief) saldo op omdat ik bewust reis buiten de spitsuren. Na wat controles op z’n handterminal besloot hij het toch te laten varen, en mocht ik blijven zitten.. althans, dat dacht ik.

Eenmaal op Utrecht kon ik niet naar buiten door de poorten wegens gebrek aan saldo. Prima, dacht ik, even opwaarderen en dan doe ik het andersom: binnen inchecken en vervolgens buiten, uitchecken/annuleren. Maar nee, weg was mijn geld en wederom een negatief saldo.

Wat is hier gebeurd? Heeft de conducteur mij alsnog ingecheckt? Prima maar, ik heb nooit pakweg 12 euro hoeven te betalen van Veenendaal Centrum naar Utrecht Centraal?!
Kan ik het geld terugkrijgen?

Dank!
icon

Beste antwoord door mrfreeze 10 juli 2019, 19:33

Bij poortjes is het niet mogelijk om binnen in- en/of buiten uit te checken. Daar is het vermoedelijk misgegaan. Als je dus bij de poortjes bent en uitcheckt zonder dat er is ingecheckt, wordt er saldo afgeschreven. Als je daarna buiten de poortjes weer tijdens de spits incheckt, wordt er wederom saldo afgeschreven.

Ik zou even contact opnemen met de klanteNService, er is vast wel iets mogelijk.

Voor een eventuele volgende keer: op de perrons in Utrecht waar internationale treinen stoppen (weet even niet meer welke precies), staan paaltjes. Je zou dan daar kunnen inchecken en die incheck annuleren door door de poortjes naar buiten te gaan 😉
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Bij poortjes is het niet mogelijk om binnen in- en/of buiten uit te checken. Daar is het vermoedelijk misgegaan. Als je dus bij de poortjes bent en uitcheckt zonder dat er is ingecheckt, wordt er saldo afgeschreven. Als je daarna buiten de poortjes weer tijdens de spits incheckt, wordt er wederom saldo afgeschreven.

Ik zou even contact opnemen met de klanteNService, er is vast wel iets mogelijk.

Voor een eventuele volgende keer: op de perrons in Utrecht waar internationale treinen stoppen (weet even niet meer welke precies), staan paaltjes. Je zou dan daar kunnen inchecken en die incheck annuleren door door de poortjes naar buiten te gaan 😉
Zo te lezen ben je in Utrecht uitgecheckt toen je naar buiten liep en niet ingecheckt. Er ontstaat dan een check-uit zonder check-in. Hierdoor is er vermoedelijk € 10 van je kaart afgeschreven. Een conducteur kan je via zijn/haar apparaat niet inchecken. Via onze Klantenservice kan je restitutie aanvragen. Dit gaat het makkelijkste via Facebook, Twitter of Chat.
Reputatie 7
Badge +3
Bij poortje kun je niet binnen inchecken, dat is altijd uitchecken. En uitchecken zonder inchecken kost het instaptarief (€20 of €10 bij abonnementen).
En zo kun je ook alleen buiten inchecken. Wanneer je daarna niet nog uitcheckt kost het je weer het instaptarief. Dan gaat het inderdaad hard.

U kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice, die kunnen dan meekijken met uw reisgegevens.
Reputatie 7
Badge +3
Op alle stations staan incheckpalen...
Badge +3
Nee @MoDe, paaltjes en poortjes zijn totaal verschillend en op op het schermpje staat precies wat je daar kunt doen! Maar goed, lezen is soms best een kunst...

Als er op een perron (echt niet overal hoor!) een paal staat, maar wel op bijv. Utrecht of Amsterdam of Rotterdam of Roosendaal.

Dan is die bedoeld voor reizigers van/naar het buitenland. Maar iedereen kan ze gebruiken.

Je kunt daar nog even uitchecken, of bij terugkomst weer inchecken (als dat nodig is, meestal niet natuurlijk) en als je vervolgens tegen een poortje aan loopt (als je naar buiten wilt maar dus al uitgecheckt hebt op het perron) krijg je dit probleem.

Reageer