beantwoord

Vergeten product op te halen, waarom moet ik er dan wel voor betalen?

• 16 October 2021
  • 13 reacties
  • 297 Bekeken

Ik reis al een jaar in de veronderstelling dat ik korting krijg met NS flex, maar ik had het abonnement nog niet geactiveerd. Ik heb wel elke maand voor het abonnement betaald.

Waarom schrijven jullie dit bedrag af als het abonnement nog niet geactiveerd is? Hierdoor lijkt het net alsof ik het abonnement dan ook heb. Waar betaal ik dan voor?

Kunnen jullie aub het abonnementsgeld terugstorten?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 16 October 2021, 15:04

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom bestelt u een.abonnement dat u dan vervolgens niet activeert???

Reputatie 6
Badge +1

Of waarom abonneer je op een krant/blad dat je ongelezen in de bak gooit?

Je KAN het proberen of ze hun hand over hart willen strijken, maar succes is niet gegarandeerd en zeker niet over die hele periode. Dus doe maar een poging of ´service´centrum echt service wil geven.

Overigens is het zo-maar dat was voor FLEX, dat niet opgehaalde bestellingen na 1 maand-of zelfs 14/15 dag, vervallen. Maar zoals bij zoveel dingen van NS: de linkerhand weet totaal niet wat de rechterhand doet en de administratie blijkt totaal los te staan van de reële wereld en zo zijn eigen werkelijkheid te creëren.

Schrale troost: op dit forum komen we reacties van bvb bejaarden die al JARen hun ABO betalen en het nooit gebruiken en er dan pas achterkomen-vaak door een oplettend familielid.

Als je NS Flex bestelt, dan krijg je bericht over het activeren van het abonnement. Vervelend dat je er nu pas achter komt dat je al een jaar reist zonder je abonnement. Zoals aangegeven kan je contact opnemen met onze klantenservice, maar ik weet niet of ze iets voor je zullen kunnen betekenen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een nieuwe bestelling voor NS Flex moet je inderdaad op je kaart laden (en daar heb je een jaar de tijd voor, bij klassieke abonnementen is dat een maand).

Maar als je al een jaar reist zonder ooit een factuur ontvangen te hebben (en waarschijnlijk saldo hebt moeten laden) dan zou er toch een belletje moeten gaan rinkelen?

Of heb je een bestaand abonnement omgezet naar NS Flex, en komt er nu achter dat je al die tijd betaald hebt (maandelijkse factuur) terwijl je niet gereisd hebt?

Dan betaal je inderdaad zowel voor het oude abonnement (als je dat niet binnen een maand beëindigt bij een automaat loopt het door) als voor NS Flex.

Via de Klantenservice kan je wellicht een maand of 3 aan compensatie krijgen, maar een jaar zal niet lukken.

Reputatie 2

Je neemt een abonnement op een krant in de veronderstelling dat je de krant in de bus krijgt en niet een mailtje dat de krant er is en dat je hem op moet halen.

Reputatie 7
Badge +3

Je neemt een abonnement op een krant in de veronderstelling dat je de krant in de bus krijgt en niet een mailtje dat de krant er is en dat je hem op moet halen.

Dat is wel heel kort door de bocht.

Wanneer je iets bestelt is het de bedoeling de voorwaarden te lezen. Doe je dat niet dan moet je achteraf niet klagen.

Het is inderdaad mijn eigen fout dat ik het abonnement niet heb geactiveerd en dat dit moet is vast volgens de voorwaarden.

Echter het feit dat mij zonder activeren abonnementskosten worden gefactureerd vindt ik klantonvriendelijk. Het wekt namelijk de indruk dat het geactiveerd is. Mijn chipkaart staat op automatisch opladen, dus er is niets waardoor er een belletje ging rinkelen.

Ik vertrouwde NS erop dat het systeem zo gemaakt is dat als je abonnement betaalt, je het ook gebruikt. Mijn suggestie aan NS is dan ook om dit proces wat klantvriendelijker te maken, bijvoorbeeld een aantal mogelijke verbeteringen:

- Stuur reminders als iemand zijn product nog niet heeft geactiveerd bij een ticketautomaat.

- Start pas met geld afschrijven na activatie

- Haal de activatiestap uit het proces. Activeer gewoon direct online bij de bestelling.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad mijn eigen fout dat ik het abonnement niet heb geactiveerd en dat dit moet is vast volgens de voorwaarden.

Echter het feit dat mij zonder activeren abonnementskosten worden gefactureerd vindt ik klantonvriendelijk. Het wekt namelijk de indruk dat het geactiveerd is. Mijn chipkaart staat op automatisch opladen, dus er is niets waardoor er een belletje ging rinkelen.

Ik vertrouwde NS erop dat het systeem zo gemaakt is dat als je abonnement betaalt, je het ook gebruikt. Mijn suggestie aan NS is dan ook om dit proces wat klantvriendelijker te maken, bijvoorbeeld een aantal mogelijke verbeteringen:

- Stuur reminders als iemand zijn product nog niet heeft geactiveerd bij een ticketautomaat.

- Haal de activatiestap uit het proces. Activeer gewoon direct online bij de bestelling.

Heeft een reminder zin als de mail om te activeren niet gelezen wordt?

Op het moment dat je een abonnement neemt, neem je een dienst af. Voor die dienst moet je betalen ongeacht of je die gebruikt.

De activatiestap kan niet uit het proces gehaald worden omdat het abonnement op de kaart moet staan. De kaart 'weet' anders niet of en welk abonnement de reiziger heeft.

Administratief zou het veel werk gaan kosten als iedere klant achter de broek gezeten moet worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft natuurlijk merkwaardig dat er niet een elegantere oplossing is dan het onhandige activeren en de-activeren van abonnementen via de automaat. Je neemt nu juist een abonnement om niet meer langs een automaat te hoeven gaan.

Badge +3

Wat er op een kaart staat is leidend, dus NS Flex (Reizen op Rekening NS) moet er hoe dan ook op gezet worden en kan dus niet online geregeld worden.

Bestel je NS Flex dan kan je een ingangsdatum tot 14 dagen in de toekomst kiezen, en niet ‘ik kijk wel wanneer ik het op mijn kaart ga zetten en pas vanaf dan betalen'.

Heb je eenmaal NS Flex dan kan je het achterliggende abonnement wél online wijzigen (per direct, niet per een latere datum).

Het zou misschien handig zijn als je een abonnement kon bestellen (en meteen activeren) bij een automaat, maar dat is alleen mogelijk voor (1/3) maanden Traject Vrij. Voor NS Flex kan je wel bij een servicebalie terecht.

Heeft een reminder zin als de mail om te activeren niet gelezen wordt?

Op het moment dat je een abonnement neemt, neem je een dienst af. Voor die dienst moet je betalen ongeacht of je die gebruikt.

De activatiestap kan niet uit het proces gehaald worden omdat het abonnement op de kaart moet staan. De kaart 'weet' anders niet of en welk abonnement de reiziger heeft.

Administratief zou het veel werk gaan kosten als iedere klant achter de broek gezeten moet worden. 

Dank voor je reactie.

Ik denk dat een nieuwe mail wel zin kan hebben, een maandelijkse mail zie je toch minder snel over het hoofd dan 1. Het is vrij weinig moeite om zo'n maandelijkse mail eenmalig te programmeren, dus niet veel administratief werk zoals je noemt.

De activitatiestap kan wel uit het proces gehaald worden; De kaart hoeft niks te weten, als de database van de NS maar weet welk abonnement op mijn kaart staat.

Ik zal je suggestie doorzetten. De activatiestap kan niet uit het proces want deze moet op de kaart worden geladen. Dat is dus geen optie.

Badge +3

De activitatiestap kan wel uit het proces gehaald worden; De kaart hoeft niks te weten, als de database van de NS maar weet welk abonnement op mijn kaart staat.

Nee, dat kan dus juist niet, omdat het product op je kaart leidend is!

Als dat NS Flex is (Reizen op Rekening NS als product) zoekt het systeem inderdaad later wel uit welk abonnement je op dat moment had.

Dat werkt prima (meestal, breek me de bek niet open over sommige uitzonderingen).

Een poortje of paaltje heeft bij in//uitchecken helemaal geen tijd om op te zoeken welk abonnement je hebt (en in bus al helemaal niet, die transacties worden later vanuit de remise doorgestuurd).

Je verwacht dus van een 17 jaar oud systeem (ov-chipkaart) dat het dus iets doet wat het helemaal niet kan (of in ieder geval niet voor ontworpen is).

Het OV-chipkaart systeem kan je het beste vergelijken met de ChipKnip functie op een bankpas vroeger.

Dan kon je (met genoeg saldo op je bankpas zelf!) gewoon pinnen op de markt, ook al had de bakker of groente/visboer daar geen online/mobiele verbinding.

Tegenwoordig bijna ondenkbaar inderdaad (wat nou, geen internet altijd en overal?!) maar zo werkt het systeem dus (nog) wel.

Stel je voor op een (druk) station dat een poortje zegt “momentje, uw abonnement/reisrecht wordt gecontroleerd” en dan een paar seconden later pas open gaat…

Reageer