beantwoord

Vergeten uit te checken op een vrij traject abonnement - wat te doen?

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen vrijdag vergeten uit te checken op Schiphol. Ik had mij ingecheckt op Amsterdam Rai.

Feit: ik heb een vrij traject abonnement van Amsterdam Amstel naar Hilversum.

Nu staat er bij mijn reishistorie €0,00 (in het rood) aangegeven. Wat betekent dit?
Ook wordt het volgende erbij vermeld: 'U kunt geen claim indienen voor deze reis, omdat u geen geld heeft betaald voor deze reis'.

Ik wil niet achteraf extra voor een boete betalen (wanneer er automatisch mijn standaard abonnements-geld + eventuele reizen buiten het traject om) wanneer de volgende keer automatisch mijn abonnement van mijn bankrekening wordt afgeschreven. Hoe voorkom ik dit?

Of mag ik 3x per jaar (heb ik gelezen hier op 't forum...) 'vergeten uit te checken' en daarom staat er €0,00 ?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Thom 26 maart 2018, 01:45

U krijgt geen boete. Eventuele kosten buiten uw traject worden verrekend maar dat kan nu niet. Het aantal malen dat u zich mag vergissen is niet onbeperkt, omdat er natuurlijk ook fraude mee gepleegd kan worden. NS is wat soepeler en staat u een aantal malen met eventuele teruggave toe. Het is wel zo als het te vaak gebeurt uw kaart geblokkeerd kan worden. Dan kunt u niet meer met de kaart reizen. Als iemand twaalf keer vergeet uit te checken, is het ook niet meer per ongeluk.

Wat u is overkomen kan een keer gebeuren. De mededeling dat u geen claim in kunt dienen slaat er op terug dat u in principe nul euro extra betaalt en dus niks kunt claimen.
U kunt ook pas claimen als u een in- en een uitcheck heeft.
De fraude die u zou kunnen plegen is dat u incheckt binnen uw traject en verder reist dan normaal en 'vergeet' uit te checken. Of zoals in uw geval helemaal buiten het traject. Dat is benadelen van NS, en NS is niet helemaal gek. Als het per ongeluk gebeurt, dan kan dat een keer en heeft het geen gevolgen. Vandaar dat blokkade pas volgt als het te vaak plaatsvindt. Daar hoeft u zich nu geen zorgen over te maken, dit is binnen de foutmarge.

Met Traject Vrij worden extra kosten normaal achteraf in rekening gebracht.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U krijgt geen boete. Eventuele kosten buiten uw traject worden verrekend maar dat kan nu niet. Het aantal malen dat u zich mag vergissen is niet onbeperkt, omdat er natuurlijk ook fraude mee gepleegd kan worden. NS is wat soepeler en staat u een aantal malen met eventuele teruggave toe. Het is wel zo als het te vaak gebeurt uw kaart geblokkeerd kan worden. Dan kunt u niet meer met de kaart reizen. Als iemand twaalf keer vergeet uit te checken, is het ook niet meer per ongeluk.

Wat u is overkomen kan een keer gebeuren. De mededeling dat u geen claim in kunt dienen slaat er op terug dat u in principe nul euro extra betaalt en dus niks kunt claimen.
U kunt ook pas claimen als u een in- en een uitcheck heeft.
De fraude die u zou kunnen plegen is dat u incheckt binnen uw traject en verder reist dan normaal en 'vergeet' uit te checken. Of zoals in uw geval helemaal buiten het traject. Dat is benadelen van NS, en NS is niet helemaal gek. Als het per ongeluk gebeurt, dan kan dat een keer en heeft het geen gevolgen. Vandaar dat blokkade pas volgt als het te vaak plaatsvindt. Daar hoeft u zich nu geen zorgen over te maken, dit is binnen de foutmarge.

Met Traject Vrij worden extra kosten normaal achteraf in rekening gebracht.
Ik hoop niet dat er achteraf alsnog extra wordt berekend bovenop de abonnements-kosten...

In ieder geval, heel erg bedankt voor het antwoord!
Reputatie 7
Badge +2
Bij niet uitchecken met een Traject-Vrij abonnement wordt een correctietarief berekend. Alleen is dat correctietarief al sinds de introductie slechts 1 cent, om mensen te laten wennen aan in en uitchecken.

https://forum.ns.nl/archief-43/traject-vrij-vergeten-uit-te-checken-0-01-cent-in-rekening-4153

Reageer