Vergoeding kosten bij verloren maandabonnementen: Traject Vrij niet, Altijd Vrdl en Altijd Vrij wel?

• 4 maart 2015
  • 7 reacties
  • 397 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Regelmatig komt op dit forum ter sprake dat iemand zijn OV-chipkaart met Traject Vrij Maand kwijtraakt of defect constateert. Volgens http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/verlies-diefstal-of-beschadiging-jaarabonnement.html#altijd-vrij-traject-vrij-grensabonnement-dal-vrij-kids-vrij-weekend-vrij is er dan geen vervangend reisproduct mogelijk.
Als het echter gaat om Altijd Voordeel Maand of Altijd Vrij Maand worden op de pagina geen beperkingen genoemd. Klopt het dan dat het bij Altijd Voordeel Maand en Altijd Vrij maand wél tijdelijk reisrecht mogelijk is??
Dat zou toch wel krom zijn, maar zo staat het er nu wel...

7 reacties

Badge
Regelmatig komt op dit forum ter sprake dat iemand zijn OV-chipkaart met Traject Vrij Maand kwijtraakt of defect constateert. Volgens http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/verlies-diefstal-of-beschadiging-jaarabonnement.html#altijd-vrij-traject-vrij-grensabonnement-dal-vrij-kids-vrij-weekend-vrij is er dan geen vervangend reisproduct mogelijk.
Als het echter gaat om Altijd Voordeel Maand of Altijd Vrij Maand worden op de pagina geen beperkingen genoemd. Klopt het dan dat het bij Altijd Voordeel Maand en Altijd Vrij maand wél tijdelijk reisrecht mogelijk is??
Dat zou toch wel krom zijn, maar zo staat het er nu wel...

Tijdelijk reisrecht is niet mogelijk voor het OV-Jaarabonnement en voor de maandvarianten van de abonnementen. Dus voor Altijd Vrij maand en Altijd Voordeel maand is tijdelijk reisrecht ook niet mogelijk. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.
Reputatie 6
Badge +1
Tijdelijk reisrecht is niet mogelijk voor het OV-Jaarabonnement en voor de maandvarianten van de abonnementen. Dus voor Altijd Vrij maand en Altijd Voordeel maand is tijdelijk reisrecht ook niet mogelijk. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'.

Zo staat het er niet! Als ik hiermee naar een instantie als het OV-loket ga krijg ik op basis van de formulering van de informatie gelijk. Dat zal ik dan ook iedereen adviseren die ik hierover hoor.
Het is technisch gezien ook niet mogelijk om een maandabonnement over te zetten naar een andere OV-chipkaart, daarom is het de bedoeling dat klanten in zo'n situatie een vervangende kaart aanvragen. Eventuele extra kosten voor je reis kan je bij ons declareren. Ik ga in ieder geval de vraag doorzetten of dit aangepast kan worden. Bedankt voor je feedback!
Andere vervoerders laten zien dat er geen enkele technische belemmeringen zijn voor het overzetten van een abonnement naar een andere kaart. De onwil van de NS lijkt dus geen technische motivatie te hebben.
Reputatie 6
Badge +1
Het is technisch gezien ook niet mogelijk om een maandabonnement over te zetten naar een andere OV-chipkaart, daarom is het de bedoeling dat klanten in zo'n situatie een vervangende kaart aanvragen. Eventuele extra kosten voor je reis kan je bij ons declareren. Ik ga in ieder geval de vraag doorzetten of dit aangepast kan worden. Bedankt voor je feedback!

@Marleen NS: ik begrijp er geen hout meer van. Volgens de website dien je een nieuw abonnement aan te schaffen. Er is nergens sprake van restitutie van gemaakte extra kosten. Nu blijkt dat toch mogelijk te zijn (communiceer het)!
Maar kan dat geld terugvragen dan bij alle mogelijke maandabonnementen?
Op de door TS genoemde pagina staat nu
Traject Vrij Maand of Altijd Vrij Maand
Had u een Traject Vrij Maand of Altijd Vrij Maand volg dan de hierboven beschreven stappen. Daarna dient u een nieuw abonnement aan te schaffen op (een nieuwe) persoonlijke OV-chipkaart. Voor restitutie van (een gedeelte) van uw maandabonnement kunt u contact opnemen met NS Klantenservice.

Er is bij onbruikbaarheid van een OV-chipkaart met een maandabonnement dus geen sprake van restitutie van de reiskosten, zoals Marleen NS hierboven zegt, maar van een eventuele restitutie van een gedeelte van de abonnementskosten.

Aanvullend: Vermoedelijk vallen de nieuwe kwartaalabonnementen en Weekend Vrij Maand onder dezelfde regeling als Traject Vrij Maand en Altijd Vrij Maand, maar dat is op deze pagina niet terug te vinden, omdat expliciet over Traject Vrij Maand en Altijd Vrij Maand wordt gesproken. Daar is dus een nieuwe verbetering op zijn plaats.
Hoi Keuzereiziger. Ik zie dat er nog geen aanvullende reactie is gekomen op jouw/jullie vragen. Sorry hiervoor!

Ik heb even naar de door jou genoemde link gekeken. Ik ben het met je eens dat de informatie op deze pagina niet goed verwoord is, met name de volgende tekst:

"Wanneer u uw eigen OV-chipkaart door verlies, diefstal of beschadiging niet meer kunt gebruiken, kunt u op een alternatieve kaart (kan zowel persoonlijk als anoniem) een gratis tijdelijke variant van uw abonnement zetten. Zie het kopje ‘Tijdelijk Reisrecht’ hierboven.

Traject Vrij Maand of Altijd Vrij Maand
Had u een Traject Vrij Maand of Altijd Vrij Maand volg dan de hierboven beschreven stappen."

Zoals Leny al aangaf, is het inderdaad niet mogelijk om Tijdelijk Reisrecht aan te vragen wanneer je een maandabonnement hebt. De reden hiervoor ligt hem in de geldigheid van het abonnement en het tijdelijk reisrecht.

Wat betreft vergoeding, klopt het dat NS in veel gevallen restitutie verleent. Onze Klantenservice neemt deze verzoeken in behandeling en kijkt dan naar wanneer een vervangende kaart is besteld, hoe de OV-chipkaart onbruikbaar is geraakt, etc. Indien je een maandabonnement hebt, en de OV-chipkaart waarop dit abonnement staat geladen raakt defect of verloren, dan kun je een nieuw maandabonnement aanschaffen, en NS vragen om het overlappende deel van de abonnementskosten te vergoeden.

Hoe dan ook begrijp ik dat er meer duidelijkheid hieromtrent moet komen. Ik heb dan ook het verzoek uitgezet om deze pagina en de richtlijnen eromheen opnieuw te bekijken, en aan te passen waar nodig. Bedankt voor jullie signaal!

Reageer