beantwoord

Vergoeding reis Storm Eunice

  • 19 February 2022
  • 4 reacties
  • 569 Bekeken

Beste lezer,

 

Ik heb een abonnement voor vrij reizen op het traject tussen Nijmegen en Arnhem. Dit zodat ik naar en van werk kan reizen.

 

Vanwege storm Eunice reden er geen treinen op 18/2 en 19/2. Ik heb om deze reden de vrij dure bus naar werk moeten pakken.

 

Hoe gaat dit verder in zijn werk? Is het mogelijk hier een vergoeding voor te krijgen?

Dit is toch bijna €20,- extra vanwege overmacht.

 

Graag hoor ik van jullie!

 

Liefs,

Cheyenne

icon

Beste antwoord door MoDe 19 February 2022, 16:04

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4

Dag Cheyenne,

De situatie is echt heel vervelend, maar ik denk niet dat de NS je geld terug gaat geven. Zoals je hier kunt lezen, krijg je je geld niet terug bij een bijzonder geval van overmacht en ik vermoed dat de storm daaronder valt, aangezien NS daar ook niets aan kan doen. Ik weet het niet 100% zeker, misschien kan één van de moderators je uitsluitsel geven. Sowieso vergoedt NS geen kosten die je zelf maakt door bijvoorbeeld ander vervoer te nemen, tenzij dat je hier toestemming voor hebt van een medewerker van NS. Het spijt me…

 

Treinspotter Ruben

Reputatie 7
Badge +3

Dat NS het treinverkeer moest stopzetten had te maken met de stormwaarschuwing code rood. Dit is overmacht. Het advies was om gistermiddag/avond binnen te blijven. Dat is als je moet werken lastig en je hebt geluk dat je nog met de bus kon reizen. NS vergoedt geen kosten van zelf geregeld vervoer. Dat jij jouw abonnement niet kon gebruiken zal ook geen reden voor vergoeding zijn.

Badge +3

Bij een vorige storm met aangekondigde treinuitval was er vergoeding mogelijk als je een incheck kon aantonen.

Dat alleen voor de kosten van je abonnement natuurlijk, niet voor kosten van alternatief vervoer.

Over die aantoonbare incheck is een boel discussie geweest, want waarom zou je in hemelsnaam (tijdens een storm of sneeuw) naar het station moeten gaan om in (en weer uit) te checken, als je weet dat er toch geen treinen rijden?

Daar is dus door geschillencommissie en reizigersorganisaties gehakt van gemaakt. Je hebt een dag (redelijkerwijs) niet kunnen reizen op je abonnement en daarom recht op een vergoeding.

Vraag dus geld terug via https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html Vul je geplande reis in (van een trein die normaal gesproken zou rijden) en geef aan bestemming niet bereikt.

Bij NS Flex is de vergoeding dan voor een enkele reis voltarief 2e klas. Voor de (niet gemaakte) terugreis kan je een zelfde claim indienen.

Je claims zullen afgewezen worden maar op de afwijzingsmail kan je reageren met uitleg. De aanhouder wint uiteindelijk, maar het gaat je wel een boel tijd kosten.

Reputatie 6

Dit zullen meer mensen gaan doen. Een dag is begrijpelijk maar zoals het er nu uitziet komt het wellicht maandag pas weer op gang

Reageer