beantwoord

Vergoeding voor reiskosten voordat studentenreisproduct actief werd

• 8 september 2018
  • 9 reacties
  • 325 Bekeken

Ik heb een vraag,
Ik ben tussen 23aug en 30 aug, 2 keer met de trein op en neer gereisd naar tilburg voor mijn studie. Dit heeft mij in totaal 80euro gekost omdat het studentenreisproduct pas vanaf 1 september actief werd.
Is er een mogelijkheid dat hiervoor een vergoeding wordt verstrekt?
Met vriendelijke groet,
Stijn
icon

Beste antwoord door Denice NS 8 september 2018, 11:55

Dag Stijn. Welkom bij de Community.

Ik ben bang dat Tochjo gelijk heeft. Je kan atijd via deze website een poging wagen. Ik vermoed overigens dat ze alleen vergoeden als het hun (DUO) fout is geweest dat je Studenten OV pas 1 september is ingegaan. Als je zelf je studiefinanciering/Studenten OV te laat hebt aangevraagd acht ik de kans klein dat er vergoeding plaats zal vinden.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Deze kosten zijn voor eigen rekening. U kunt hier geen vergoeding voor krijgen.

Ik ben bang dat Tochjo gelijk heeft. Je kan atijd via deze website een poging wagen. Ik vermoed overigens dat ze alleen vergoeden als het hun (DUO) fout is geweest dat je Studenten OV pas 1 september is ingegaan. Als je zelf je studiefinanciering/Studenten OV te laat hebt aangevraagd acht ik de kans klein dat er vergoeding plaats zal vinden.
Reputatie 5

Ingangsdatum is meen ik altijd 1 september voor het eerste jaar (of 1 oktober als je in het derde kwartaal geboren bent)
Reputatie 7
Badge +3
Die laatste uitzondering van 1 oktober is afgeschaft tegelijk met de invoering van de OV-kaart voor 16/17-jarige MBO'ers.
Reputatie 5
Die laatste uitzondering van 1 oktober is dacht ik afgeschaft.
Kan ik dan nog ergens maand trein kosten claimen? 😉 in mijn tijd (10 jr terug) was het helaas niet zo, vind het wel beter dan het is aangepast.
Reputatie 7
Badge +3
@Lies87
Nee, want het is een extraatje dat een gevolg is van de invoering van de OV-kaart voor 16/17-jarige MBO'ers.

In de oude regeling kreeg je altijd pas een OV-kaart vanaf de maand volgend op de maand waarin je 18 was geworden omdat.je tot die tijd ook nog kinderbijslag kreeg. Werd je dus in september 18 dan kreeg je die maand geen OV-kaart maar wel kinderbijslag.

Vanwege de enorm oplopende reiskosten voor jonge MBO'ers is dat principe vanaf 1 januari 2017 verlaten en geldt de kaart nu voor iedereen in MBO, HBO en Uni vanaf de start van het schooljaar. Voor iemand die nu in september 18 wordt is dat een (beperkt) voordeel. Beperkt, omdat door de limitering van de OV-kaart tot een maximaal aantal studiejaren die extra maand aan het begin er aan het eind ook weer vanaf gaat als je niet snel genoeg je diploma haalt.
Reputatie 5
@Lies87
Nee, want het is een extraatje dat een gevolg is van de invoering van de OV-kaart voor 16/17-jarige MBO'ers.

In de oude regeling kreeg je altijd pas een OV-kaart vanaf de maand volgend op de maand waarin je 18 was geworden omdat.je tot die tijd ook nog kinderbijslag kreeg. Werd je dus in september 18 dan kreeg je die maand geen OV-kaart maar wel kinderbijslag.

Vanwege de enorm oplopende reiskosten voor jonge MBO'ers is dat principe vanaf 1 januari 2017 verlaten en geldt de kaart nu voor iedereen in MBO, HBO en Uni vanaf de start van het schooljaar. Voor iemand die nu in september 18 wordt is dat een (beperkt) voordeel. Beperkt, omdat door de limitering van de OV-kaart tot een maximaal aantal studiejaren die extra maand aan het begin er aan het eind ook weer vanaf gaat als je niet snel genoeg je diploma haalt.

Het was een grapje. Natuurlijk kan je niet terugvragen van 10 jr terug. Overigens gold het ook voor iemand die in juli 18 werd dat OV pas 1 oktober inging omdat de kinderbijslag per kwartaal ging.
Reputatie 7
Badge +3
@Stijnvonken
De meeste HBO/WO instituten zijn zich van het probleem bewust en starten hun colleges daarom pas op de eerste maandag in september. Enkele storen zich echter nergens aan beginnen de laatste week van augustus, waaronder dus de Universiteit Tilburg. De consequentie van een week later beginnen is overigens wel dat er ergens anders een vervangende week gevonden moet worden en dat er daarom dan meestal geen herfstvakantie is.

Wellicht is het verstandig dit eens aanhangig te maken bij de studentenfracties in de universiteitsraad. Met name voor studenten die ver weg wonen kan het financieel namelijk aardig in de papieren lopen.
Reputatie 7
Badge +2
Het studentenreisproduct gaat op 1 september in. Reiskosten, ook die voor studie, gemaakt voor 1 september zijn altijd voor eigen rekening. Het studentenreisproduct is van DUO en niet van NS voor vragen over je studentenreisproduct zul je dan ook contact op moeten nemen met DUO.

Reageer