beantwoord

Verhoging correctietarief Traject Vrij

• 25 november 2014
  • 7 reacties
  • 325 Bekeken

Allen,

Ik reis tussen Amsterdam en Hilversum en moet bekennen dat ik op de 200 dagen dat ik 4 keer moet uit of inchecken per jaar ik dit wel eens vergeet. Van 1 maand reizen (80 checkin/uit) heb ik er 2 gemist (2,5%).

Omdat ik van de NS straks maar 3 keer een checkin/uit mag missen per jaar (dat is 3 op de 800 = een foutmarge van 0,38%) zou ik graag de zekerheid hebben dat beide station 100% met poortjes werken voordat de toegekende boete (bij traject vrij) inderdaad op 10 euro gezet wordt.
Zeker op een druk station als Amsterdam ervaar ik het als lastig om altijd aan te denken uit te checken. Daarbij is het mij nu ook al een paar keer voorgekomen dat de scanner van het poortje kapot was, maar ik dit niet merkte omdat het poortje altijd open staat.

Volgens informatie van de NS die ik per brief gekregen heb (volgens mij in oktober 2014) zouden de poortjes in Hilversum spoedig dicht gaan, tot op heden staan er nog 7 poortjes (ca 25%) open in Hilversum. In Amsterdam staan alle poortjes nog open. Ik heb gekeken op de site van de NS, maar kan daar weinig concrete planningen vinden.

Dus heel concreet de vraag: Kan de NS garanderen dat het invoeren van de boete van 10 euro bij het vergeten in/uit te checken bij traject vrij abonnement pas ingevoerd wordt als op de stations, waar poortjes aanwezig zijn, deze ook voor 100% dicht zullen zijn en je je als reizer daar geen zorgen meer om hoef te maken?

Groet
Ronald
icon

Beste antwoord door Bart NS 26 november 2014, 10:30

Net als de klanten die onlangs zijn overgestapt op Traject Vrij, zullen ook de 'nieuwe' overstappers van het Jaartrajectabonnement een gewenningsperiode krijgen. Het correctietarief dat nu op € 0,01 staat, zal dus voorlopig blijven. Wat voor alle vergeten check-uits geldt, zal ook gelden voor dit correctietarief: het wordt altijd terugbetaald. Voorheen werkten we inderdaad met een richtlijn van driemaal per jaar, inmiddels betalen we alle claims die zo ontstaan terug. Het ophogen van het correctietarief tot de 100%-sluiting kan ik je niet garanderen, wel kan ik je garanderen dat we het zullen rechtzetten. Dit topic verplaats ik naar 'Abonnementen', daarnaast pas ik de titel aan.
Bekijk origineel

7 reacties

De situatie in Hilversum ken ik niet, in Amsterdam mogen de poortjes pas dicht als er twee nieuwe tunnels zijn aangelegd waarmee men zonder poortjes te passeren (en zonder bij de sporen te kunnen komen) van de centrumzijde naar de noordzijde kan gaan. Dit in verband met de doorgangsfunctie die station Amsterdam CS heeft.
Het gaat allemaal is fasegewijs. Ik adviseer u deze website in de gaten te houden. Hilversum staat er nog geen eens bij. http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/poortjes-op-stations.html
Beste Theofiel, Sumber Alam,

Die site houd ik al ik de gaten, echter staat daar nauwelijks informatie over wanneer iets gaat gebeuren, enkel wanneer iets gebeurt is.

Maar mijn vraag gaat er vooral om of de NS gaat zorgen dat ze eerst zorgen dat de poortjes goed werken en dicht zijn voordat ze de verhoogde boete gaan invoeren voor het niet in/uit checken bij een traject vrij abonnement.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of de poortjes open of dicht staan. Echter als ik, ondanks dat ik 1700 euro betaal per jaar voor een traject vrij abonnement, wel verplicht wordt om mij 4 keer op een dag in/uit te checken en daarbij te controleren of het poortje (en daarna de NS) dit goed verwerkt heeft wordt ik daar niet heel blij van. Doe mij maar een systeem wat goed werkt en waarin de reiziger zich geen zorgen hoeft te maken iedere dag of hij alles goed gedaan heeft om een boete te voorkomen.
Ik denk dat u van de NS helemaal niets hoeft te verwachten in dezen, al zal een moderator dat morgen vast op een positievere manier weten te verwoorden. Wellicht interessanter is dat Rover middels een juridisch onderzoek wil bepalen of vervoerders wel boetes mogen opleggen aan mensen die hun reisrecht al hebben afgekocht.
Net als de klanten die onlangs zijn overgestapt op Traject Vrij, zullen ook de 'nieuwe' overstappers van het Jaartrajectabonnement een gewenningsperiode krijgen. Het correctietarief dat nu op € 0,01 staat, zal dus voorlopig blijven. Wat voor alle vergeten check-uits geldt, zal ook gelden voor dit correctietarief: het wordt altijd terugbetaald. Voorheen werkten we inderdaad met een richtlijn van driemaal per jaar, inmiddels betalen we alle claims die zo ontstaan terug. Het ophogen van het correctietarief tot de 100%-sluiting kan ik je niet garanderen, wel kan ik je garanderen dat we het zullen rechtzetten. Dit topic verplaats ik naar 'Abonnementen', daarnaast pas ik de titel aan.
Dag Bart,

Dank voor je reactie, ik moet zeggen dat ik de garantie dat jullie het zullen rechtzetten en er geen limiet meer geldt voor het aantal vergeten checkuits erg fijn vind. Kun je dit misschien ook doorgeven aan de website van de NS want bij de veel gestelde vragen van Traject Vrij staat nu nog het maximum van 3 keer vermeldt.
Zie hier
Waarom wordt er een boete gegeven aan mensen die het reizen volledig afgekocht hebben? Goed dat het nu maar 0,01 euro is en dat de plannen zijn dat dit altijd terug betaald gaat worden, maar het creëert wel een onnodige administratieve rompslomp.

Regelmatig check ik niet uit bij de metro.
1. vaak kan het niet eens door niet-werkende apparatuur
2. ik vergeet het, omdat ik standaard geen poortjes of paaltjes passeer
3. het is zo chaotisch druk bij de paal door tegenovergestelde botsende passagiersstromen (als een metro en een trein tegelijkertijd aankomen) dat er geen doorkomen aan is.

De drie maal per jaar overschrijd ik zeker.

Reageer