beantwoord

Verhoging van tarieven maandabonnement

Ik heb een doorlopend abonnement Altijd Vrij in combinatie met de IC direct toeslag. Het Altijd Vrij traject gaat omhoog van 333 euro naar 346 euro. De IC direct toeslag gaat ook omhoog van 51 euro naar 56 euro, per direct dit jaar. Terwijl op de NS site staat dat deze prijsstijging pas gaat gelden per 1-07-19. Waarom moeten abonneehouders deze prijsstijging al vanaf januari 2019 betalen?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 4 februari 2019, 11:26

Ik heb een bericht ontvangen. Het blijkt een bekend probleem te zijn en er wordt gewerkt aan de oplossing. De extra kosten zul je terug ontvangen en hiervoor zal er dus contact met je worden opgenomen.

Excuses dat het even heeft geduurd en uiteraard voor het ongemak.

Bekijk origineel

17 reacties

Goedemiddag KatrienVermeulen en welkom bij de NS Community!

Ik moet toegeven dat het ietwat verwarrend staat vermeld, maar op deze pagina kun je lezen dat dit een gevolg is van de BTW verhoging van 6% naar 9%.

Voor lopende abonnementen met een maandbetaling (alle NS Flex en een deel van de Reizen op Saldo abonnementen) geldt dat er vanaf 1 januari 2019 9% btw in de abonnementsprijs verrekend zit. Het maandbedrag voor deze abonnementen zal dus per 1 januari 2019 omhoog gaan.

Jouw Altijd Vrij abonnement valt hieronder, dus is de maandprijs van je abonnement per 1 januari gestegen.
Hoi Stijn,

Dat heb ik begrepen en ik heb het ook niet over de prijsstijging op mijn altijd vrij abonnement. Ik bedoel de stijging van mijn IC direct toeslag waar ik in 2018 per maand 51 euro voor betaalde. Daar ga ik nu 57 euro per maand voor betalen. Zien jullie dit als een apart abonnement? Het maakt toch onderdeel uit van mijn altijd vrij abonnement, als extra optie?

Dank alvast voor de beantwoording.
Reputatie 4
De toeslag voor de intercity direct is te koop als een op zichzelf staand abonnement. Je kunt het gelijktijdig met andere abonnementen afsluiten, maar het heeft zijn eigen voorwaarden.
Reputatie 7
Badge +2
Op de pagina die Stijn NS aangeeft staat juist heel duidelijk:
  • Ook het jaarabonnement Altijd Toeslag Vrij wordt per 1 juli 2019 verhoogd naar € 57 per maand. Het IC direct maandabonnement gaat naar € 69.
En bij het overzicht van alle tarieven staat ook nog gewoon het tarief van €51, geldig van 1 januari t/m 30 juni 2019.

Waldo G schreef:

De toeslag voor de intercity direct is te koop als een op zichzelf staand abonnement. Je kunt het gelijktijdig met andere abonnementen afsluiten, maar het heeft zijn eigen voorwaarden.

Maar ik heb het gekocht als optie bij een abonnement en niet als een losstaand abonnement.
Het wordt wel gezien als losstaand abonnement KatrienVermeulen, vandaar ook de verhoging.
Badge +3
De 'prijsverhoging' per 1 januari is vanwege de BTW-verhoging. Daar kan NS niets aan doen, want is wettelijk verplicht.

Voor je lopende jaarabonnement(en) met maandelijkse betaling betaal je nog gewoon hetzelfde tot de verloopdatum. NS verdient dus geen cent extra aan je, maar je betaalt dus wel iets meer per 1 januari (de BTW).
Miriam NS schreef:

Het wordt wel gezien als losstaand abonnement KatrienVermeulen, vandaar ook de verhoging.

Ok, kennelijk wordt het gezien als een abonnement. Blijft toch vreemd dat ik 1 abonnement - namelijk Altijd Vrij - heb afgesloten met - nogmaals - als optie erbij IC direct altijd toeslag vrij. Blijft staan dat op jullie eigen NS website te lezen valt dat:

=> Ook het jaarabonnement Altijd Toeslag Vrij wordt per 1 juli 2019 verhoogd naar € 57 per maand.

Verder is het helemaal niet duidelijk hoe de NS tot alle alle tariefverhogingen is gekomen, aangezien ze niet alleen de BTW verhoging meerekenen maar ook de 'verwachte inflatie'. Niet alles wordt evenredig verhoogd, Kids Vrij blijft dezelfde prijs houden.
Reputatie 7
Badge +2
Miriam NS schreef:

Maar de verhoging van Altijd Toeslag Vrij jaar is uitgesteld naar 1 juli 2019, zoals duidelijk te vinden is op de tarieven pagina. Tot die tijd is het gewoon €51.

Dat uitstellen is 13 december bekend gemaakt.
https://nieuws.ns.nl/ns-stelt-prijsverhoging-intercity-direct-uit/
Ik begrijp inderdaad dat dit verwarrend is. Elk jaar worden de tarieven herzien op basis van de verwachte inflatie, deze verhoging wordt berekend vanaf het moment dat je abonnement wordt verlengd. Dit jaar hebben we ook te maken met de btw verhoging en deze gaat inderdaad direct per 1 januari in.
@Miriam NS Dus de NS vind dat ik alvast een verhoging moet betalen voor de ic direct, in plaats van vanaf 1 juli 2019? Graag een reactie op deze vraag die nu al heel vaak gesteld is, ook door Momo.
Het gaat echt niet om veel geld, maar het begint nu gewoon een principekwestie te worden.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1544795933023/content/assets/ns-nl/tarieven/tarieven-ns-2019.pdf
Sorry KatrienVermeulen, ik heb je niet goed begrepen. Je hebt helemaal gelijk! Het is mij nu duidelijk, zou inderdaad niet moeten kloppen. Ik ga hier direct even achteraan en je hoort z.s.m. van mij!
Update: Ik heb nog geen terugkoppeling ontvangen. Wel heb ik zojuist een reminder gestuurd en hoop ik snel meer te weten.
@Miriam NS OK, bedankt alvast. Het wordt waarschijnlijk wel morgen al van mijn rekening afgeschreven. Ik hou het bedrag in de gaten.
Het duurt helaas wat langer dan verwacht door afwezigheid van een collega. Het is daarom nog even afwachten, excuses.

Mag ik de volgende gegevens via een privébericht van je ontvangen?

• Volledige naam
  • Postcode en huisnummer
  • Geboortedatum

Dan ga ik dit nogmaals via een andere weg ook uitzetten.
Ik heb je gegevens nog niet ontvangen Katrien Vermeulen. Zou je deze nog willen sturen?
Ik heb een bericht ontvangen. Het blijkt een bekend probleem te zijn en er wordt gewerkt aan de oplossing. De extra kosten zul je terug ontvangen en hiervoor zal er dus contact met je worden opgenomen.

Excuses dat het even heeft geduurd en uiteraard voor het ongemak.

Reageer