beantwoord

Verkeerde abonnement afgesloten?

• 18 januari 2015
  • 29 reacties
  • 718 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties
Ik heb normaliter altijd het maand traject vrij abonnement. Deze wilde ik nu ook afsluiten, echter is er denk ik iets mis gegaan.
Ik heb nu een abonnement afgesloten die maandelijks van m'n rekening afgaat, volgens mij heb ik dus het jaar abonnement afgesloten.
Echter ga ik per juli met zwangerschapsverlof en heb ik dan geen abonnement nodig. Is deze dan daarvoor opzegbaar? Of kan ik m'n abonnement nog omzetten naar m'n maandtraject abonnement?
icon

Beste antwoord door Leny NS 19 januari 2015, 09:10

Ik heb normaliter altijd het maand traject vrij abonnement. Deze wilde ik nu ook afsluiten, echter is er denk ik iets mis gegaan.
Ik heb nu een abonnement afgesloten die maandelijks van m'n rekening afgaat, volgens mij heb ik dus het jaar abonnement afgesloten.
Echter ga ik per juli met zwangerschapsverlof en heb ik dan geen abonnement nodig. Is deze dan daarvoor opzegbaar? Of kan ik m'n abonnement nog omzetten naar m'n maandtraject abonnement?

Npi, welkom op het forum. Heb je al gebeld met onze klantenservice? Volgens mij heb je inderdaad een Traject Vrij voor een jaar besteld. En als ik het goed begrijp heb je het abonnement nog niet geactiveerd. Wellicht kan ik het abonnement nog annuleren. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen? Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'
Bekijk origineel

29 reacties

Per wanneer u op zwangerschapsverlof gaat kunt u hem meteen opzeggen. U kunt vanaf morgen de NS Klantenservice bellen.
Reputatie 7
Badge +4
Een jaarcontract is aanmerkelijk goedkoper dan 12 maal een maandcontract en is normaal gesproken niet opzegbaar. Als u het pas heeft gekocht en er nog niet mee heeft gereisd, heeft u er nog geen voordeel van gehad. Het is het beste dat u even een moderator hier afwacht, dat zijn medewerkers van de service-afdeling van NS. De reden dat het normaal niet kan is vanwege de mensen die slim denken te zijn een jaarcontract af te sluiten voor een geringer bedrag per maand en dan met een verhaal, en helaas vaak een rotsmoes, komen om hem op te kunnen zeggen. Op die manier reis je veel goedkoper. NS zou niet helemaal goed snik zijn als de daar in zouden trappen. Men kent wel een hardheidsclausule maar dat is een coulanceregeling. Het is aan NS of ze die toepassen. Of dat in uw geval zo zal zijn daar kan ik geen uitspraak over doen. De moderatoren zijn vandaag vrij dus u moet morgen even afwachten, in de hoop dat een moderator het oppikt. U zult dan wel maandcontracten moeten nemen. Gefeliciteerd met uw zwangerschap!
Bedankt voor je bericht. Het abonnement heb ik vandaag afgesloten en zal anders per morgen ingaan. Maar kan deze denk ik beter niet ophalen en voor morgen even een "los kaartje" kopen. Dan heb ik deze in ieder geval niet geactiveerd en kan ik morgen even afwachten wat eruit komt.
Dank je boor je bericht. Ik ga voor de zekerheid mijn abonnement morgen niet ophalen, maar koop wel even een los treinkaartje. Hopelijk kan morgen iemand bereiken bij ns klantenservice.
Als u het abonnement meer dan vijf maanden gebruikt, zoals bij u het geval lijkt te zijn, dan is het vermoedelijk financieel aantrekkelijker (en het bespaart de omslachtige handeling om elke maand opnieuw de volledige bestelperiode te moeten doorlopen) om toch voor het jaarabonnement te kiezen en per juli uw afgekochte traject te wijzigen in het goedkoopste traject Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom. Aangezien dat laatste abonnement slechts € 28,60 per maand kost en de NS gigantische prijsverschillen hanteert tussen maand- en jaarabonnementen loont deze constructie voor de meeste trajecten al wanneer u slechts vijf maanden van het abonnement gebruik maakt.
Reputatie 7
Badge +4
Dank je boor je bericht. Ik ga voor de zekerheid mijn abonnement morgen niet ophalen, maar koop wel even een los treinkaartje. Hopelijk kan morgen iemand bereiken bij ns klantenservice.

Heel verstandig, maak er geen gebruik van, dan had u geen voordeel en hoewel het ook kan via de Klantenservice, gaat het met een moderator hier sneller en ook soms beter. Wat Theofiel als mogelijkheid oppert, kan zeker wel maar dat is pas aan de orde als NS geen coulance toepast en omdat u geen voordeel had en ook niet neemt, ga ik er van uit dat er sprake zal zijn van mildheid naar een zwangere vrouw die niet profiteerde omdat u geen gebruik maakte van het jaarabonnement na uw vergissing. U had en heeft geen voordeel op deze manier en dan ligt het meer open. Vooral uw jaarabonnement niet activeren morgen en daarna!

Super, dank je wel!
Heel verstandig, maak er geen gebruik van, dan had u geen voordeel en hoewel het ook kan via de Klantenservice, gaat het met een moderator hier sneller en ook soms beter. Wat Theofiel als mogelijkheid oppert, kan zeker wel maar dat is pas aan de orde als NS geen coulance toepast en omdat u geen voordeel had en ook niet neemt, ga ik er van uit dat er sprake zal zijn van mildheid naar een zwangere vrouw die niet profiteerde omdat u geen gebruik maakte van het jaarabonnement na uw vergissing. U had en heeft geen voordeel op deze manier en dan ligt het meer open. Vooral uw jaarabonnement niet activeren morgen en daarna!
Wat ik als mogelijkheid opper, bespaart geld en ongemak ten opzichte van wat Thom als mogelijkheid oppert.
Wat ik als mogelijkheid opper, bespaart geld en ongemak ten opzichte van wat Thom als mogelijkheid oppert.

Dank je wel! Ik wacht voor de zekerheid morgen even af, als ik een reactie krijg
Reputatie 7
Badge +4
Ik verwacht/hoop eerlijk gezegd dat NS het zal accepteren en het jaarabonnement zal cancellen. Dan reist ze verder met maandabonnementen zoals ze altijd al deed.
Zo ik verwacht dat het gaat, bespaart dat het meeste geld, namelijk een jaarabonnement dat voor een deel niet wordt gebruikt. Lukt dat niet dan kan jouw oplossing altijd nog maar die is pas aan de orde als NS haar niet tegemoet komt. Dat is een kwestie van inschatten.

NS kan zien dat npi met maandabonnementen heeft gereisd, haar verhaal is plausibel en niet frauduleus. Het is een duidelijke vergissing en zeker omdat ze in augustus zal bevallen, normaal gesproken. Als npi er ook geen gebruik van maakt en het abso;uut niet activeert, lijkt het me een geval voor de hardheidsclausule. Ik kan me niet goed voorstellen dat NS dit zou weigeren.
Zo ik verwacht dat het gaat, bespaart dat het meeste geld, namelijk een jaarabonnement dat voor een deel niet wordt gebruikt.

Zie hier een rekenvoorbeeld waaruit blijkt dat het afsluiten van maandabonnementen duurder is dan het afsluiten van een jaarabonnement dat slechts een deel van het jaar wordt gebruikt.
Tel daarbij op dat je bij het jaarabonnement niet elke maand opnieuw de hele bestelprocedure hoeft te doorlopen en ook in de maanden waar niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van het abonnement toch recht op korting houdt in de daluren op.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker kan en zal dat soms zo zijn maar dat is de discussie niet en het is wat npi niet wil, kennelijk. Haar vraag is of ze het kan cancellen, de motivatie is aan npo. De hier welbekende truc van een tijdelijk goedkoop traject nemen kan een mooie oplossing zijn als ze het jaarabonnement niet meer kan opzeggen. Npo geeft ook niet aan wat de kosten nu zijn, dus het is wat lastig meerekenen dan.
De discussie is dat jij stelt dat het voordeliger is om haar abonnement ongebruikt te annuleren en alsnog maandabonnementen af te sluiten, terwijl dat mijns inziens bij vrijwel alle trajecten juist duurder zal zijn.
De keuze is allicht aan npi, maar het lijkt me wel zo eerlijk om haar van de juiste informatie te voorzien.
Badge

Npi, welkom op het forum. Heb je al gebeld met onze klantenservice? Volgens mij heb je inderdaad een Traject Vrij voor een jaar besteld. En als ik het goed begrijp heb je het abonnement nog niet geactiveerd. Wellicht kan ik het abonnement nog annuleren. Zou je via een privébericht je NAW-gegevens en je OV-chipkaartnummer willen sturen? Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'. Ik heb je vraag verplaatst naar 'abonnementen'

Hoi Leny,

Ik heb je een privebericht gestuurd met mijn NAW gegevens. Neemt iemand contact met mij op? Of moet ik de klantenservice nog even bellen?
Reputatie 7
Badge +4
De moderator neemt contact met u op.
De moderator neemt contact met u op.

Oke, dank je wel 🙂
Goede morgen,
ik wil hier heel graag op inhaken, en mijn probleem voorleggen: mijn zoon gaat studeren in Den Bosch Aan het koning Willem 1college en heeft net zijn eerste kenningsmaking gehad. nu hebben wij voor hem 2 dagen geleden online een jaar abonnement besteld en dit moest een maand traject zijn omdat hij in januari 2017 in aanmerking komt voor een reisproduct, nu zou ik heel graag dat jaarabonnement om willen zetten in een maandabonnement. hij heeft De kaart nog niet eens in huis omdat het pas 2 dagen geleden besteld is en er dus ook nog geen gebruik van heeft gemaakt. ik las dat het bij n meneer die dezelfde vraag had ook gelukkig gelukt is omdat de kaart nog niet gebruikt was..

ik hoop dat u mij kunt helpen.
Groetjes
quote=npi]Ik heb normaliter altijd het maand traject vrij abonnement. Deze wilde ik nu ook afsluiten, echter is er denk ik iets mis gegaan.
Echter ga ik per juli met zwangerschapsverlof en heb ik dan geen abonnement nodig. Is deze dan daarvoor opzegbaar? Of kan ik m'n abonnement nog omzetten naar m'n maandtraject abonnement?[/quote]
Badge +3
U hoeft het aangeschafte abonnement niet om te zetten naar een maandabonnement. Een moderator van dit forum (medewerker van NS) heeft namelijk aangegeven dat abonnementhouders die recht krijgen op een studentenreisproduct een doorlopend NS-abonnement ook in het eerste jaar al elke maand kunnen beëindigen. Merk op dat er wel sprake is van een opzegtermijn van twee weken.
Merk op dat er wel sprake is van een opzegtermijn van twee weken.

Onlangs stelde je zelf het tegendeel vast.
Badge +3
Ik heb geen juridische achtergrond, maar voor zover ik het begrijp geldt het binnen een maand moeten beëindigen alleen bij abonnementen die al minstens een jaar lopen. Dan zou bij opzeggingen in het eerste jaar nog wel een opzegtermijn van twee weken gehanteerd kunnen worden.

Bovendien zijn opzeggingen in het eerste jaar natuurlijk altijd een coulance-aangelegenheid, dus wellicht hangt het af van de medewerker van de klantenservice die je treft.
Bij opzeggingen binnen het eerste jaar werkt de opzegtermijn hetzelfde als bij abonnementen met een contractduur langer dan een jaar. Zodra er contact met ons opgenomen wordt en er wordt besloten dat het abonnement binnen het eerste jaar stopgezet gaat worden kan dit binnen een maand op de dag van de maand dat je abonnement is ingegaan.
Badge +3
Goed om te weten 🙂
Dus als ik het goed begrijp kan ik het abonnement een maand nadat ik hem heb afgesloten heb veranderen in een maandelijks opzegbaar abonnement ???
Nee, een doorlopend abonnement wordt volgens de voorwaarden pas na een jaar maandelijks opzegbaar. Eerder kan alleen als u een klantenservicemedewerker treft met een goede bui. In alle gevallen geldt er, anders dan in de voorwaarden staat, géén opzegtermijn van 2 weken. De opzegging kan wel alleen ingaan op dezelfde dag van de maand als waarop het abonnement aanvankelijk begon.

Reageer